Ik ben Ruud Haan, 50 jaar, werkzaam bij Corus en woonachtend in Heemskerk en ben autofanaat, passief maar voorheen vooral actief. Het actieve gedeelte deed ik samen met mijn broer ongeveer 25 jaar lang. Hier een korte opsomming:
Begonnen met Ford Capris, ca 50 Capris gehad maar geen standaard auto’s, we verbouwde ze tot circuit auto’s, legaal voor op straat, dmv onderstel aanpassingen, carrosserie veranderingen en uiteraard opvoeren ( turbo’s, opboringen, open,, kelken injectie ect.), ik heb zelfs nog een originele fabriek Weslake groep 5 carrosserie gehad, maar toch geen straat auto van gemaakt omdat het te extreem was.
Tientallen Duitse auto’s omgebouwd tot STW,groep 5, V8 star en DTM uitvoeringen (oa Astra coupe en BMW coupe)
Ca. 130 auto’s omgebouwd tot cabriolet ( RDW goedgekeurd) de merken die we omgebouwd hebben zijn Ford Fiesta MK1 & 2, Capri MK3, Opel Kadett D, Manta B, Porsche 924/944, Mercedes 123 coupe, Hyundai Scoupe, Pontiac Fiero, VW Golf 1 & 2 en Scirocco 1 & 2, tevens hebben we een Opel Calibra en 2 Pontiacs Fieros ( met replica bodykit) omgebouwd tot targa
Negen Italiaanse exoten op Fiero basis gebouwd en een Aston Martin Convertible op Ford Capri basis
We hebben zelf ook spoilersets en cabrios ontwikkelt oa:
VW T4 bodykit, Hyundai Scoupe spoilerset ( heeft in 1981 op de AutoRai en autoshow
in Korea bij Hyundai gestaan ), Scoupe uitbouwset, Lantra spoilerset, Ford Capri MK 3 cabriolet( 1 stuk), Pontiac Fiero cabriolet ( 20 stuks)
Dit is vlug enkele opsommingen van wat ik samen met mijn broer met auto’s gedaan heb en denk ik dat ik wel kan zeggen dat ik een autogek ben.
Nu is mijn grootste hobby auto’s, vooral het merk Porsche( niet alleen de 911), ik ben geïnteresseerd in de historie, de innovatie, de ontwikkelingen, wat Porsche heeft betekend voor andere autofabrikanten, wat ze hebben gedaan naast auto’s (tractors, vliegtuigmotoren, oorlogstuig) en de autosportprestaties. In tuning van Porsches ben ik ongeveer 30 % geïnteresseerd, het moet echt iets moois zijn, zoals de Strosek Ultra Version 1 (928) en de Gemballa Mirage GT ( Carrera GT) of de carrosserie gemodificeerde DP 944 Cargo (944 stationcar) en de 928 cabriolet, een tuner die wel mijn 100% interesse heeft is de firma RUF, maar ik zie dit ook meer als een autofabrikant. Mijn ultieme Porsche droom is de 993 GT1 straatuitvoering, maar er zijn er maar 3 van gemaakt (dus niet te betalen ), ik heb van de drie type GT1 straatversie modelauto’s en unieke boeken, ik loop er aan te denken om op een 911 een replica te bouwen ( ik weet waar de GT1 carrosseriedelen mallen liggen) , maar of ik het doe weet ik nog niet, het mag wel een fractie van de origineel kosten, maar je praat toch over veel geld).
Mijn zeldzame auto is een heel bijzondere Porsche 928 S4, je ziet het niet ,maar alleen een kenner weet het, het is een van de laatste S4 ( 5000cc, 320PK) van het bouwjaar 1991, in 1991 kwam de opvolger van de S4, de veel duurdere 5400 cc, 350PK sterke GTS ( 2831 van gebouwd ), mijn 928 heeft de uiterlijke kenmerken van de GTS, nl, cupspiegels, 17inch cupvelgen, uitgebouwde wielkasten, achterbumper met reflectiebalk en achtervleugel in kleur en is helemaal blauw van binnen en buiten, dit was een ,,Sonderwunsch,,van de eerste eigenaar, welke af fabriek werd gerealiseerd door de afdeling Porsch Exclusive , dit was mogelijk voor de S4 en de GT ( er zijn er maar enkele gemaakt ). Hoe ziet de auto eruit, zie dit filmpje:
http://www.wheelztv.nl/videodisp.php?id=680&cat=4 en de laatste 8 minuten van dit filmpje:
http://www.vpro.nl/programma/degarage/a ... /34446550/