Auteur |
Bericht |
dirkie
Boortmeerbeek (B)
|
Nope ... niet in een 930 ...
|
10 dec 2004 17:48 |
|
|
Marco
Carrera 3.2,
996 Cabrio,
991 GTSThuredriht - NPC#1408 PF#492
|
als hij klikte dan deed hij het toch... of kan zo'n ding ook klikken zonder het te doen
_________________________________________ Got coffee?
|
10 dec 2004 17:53 |
|
|
Anonymous
|
Nou ik heb relais teruggezet zonder zn beschermkapje en ik hoor helemaal niks klikken als ik raamschakelaar bedien, dus dat betekend dat dat relais kapot is ????
enige suggestie waar ik effe snel zon ding kan scoren (12V 40A) beetje in de buurt van Breda
|
10 dec 2004 18:11 |
|
|
dirkie
Boortmeerbeek (B)
|
een relais die normaal werkt moet in principe "klikken"
Geen idee waar je die kan scoren in Breda.
Is het een gewoon relais ?
Elke autoshop verkoopt relais ... standaard relais tenminste ...
Heb je een onderdeelnummer op dat relais staan ??
Kan ik ff opzoeken of het een "gewoon" exemplaar is ...
Greetz
Dirk
[/quote]
|
10 dec 2004 18:39 |
|
|
dirkie
Boortmeerbeek (B)
|
oja een relais kan je ook "bruggen" ... dwz ff omzeilen ... niet aan te raden, maar voor eea te testen doe ik het wel een keer ...
Als het goed is staan er nummertjes onder die polen ... knal die is ff neer hier aub ... (30, 87a , 87b enz ... )
Dirk
|
10 dec 2004 18:41 |
|
|
Anonymous
|
Nou ik denk dat het relais de boosdoener is, dat ding klikt in ieder geval niet
Heb net ook al ff met Erwin gebeld, daar stonden ook de turbotjes van Dabi maar daar zaten weer andere relais in als in de mijne dus zoeken we morgen maar weer verder.
I will keep U posted,
Denk idd dat ik beter bij het relais had begonnen (bedankt Dirkie) maar ja je weet het nooit.
Dabi had het op Dirk zijn manier gedaan (nieuwe schakelaartjes besteld) en toen ie die wou plaatsen en deurpaneel loshaalde bleek het om een losgeschoten draadje te gaan.
|
10 dec 2004 18:43 |
|
|
Anonymous
|
Nou dat wil ik nog wel even proberen dat doorverbinden nu ik toch al zover ben. Kan ik misschien vannacht rustig slapen.
nrtjes zijn: 30 85 85b 86 87
zal zo ook nog effe fototjes maken moest ik toch al doen om ze naar Erwin te mailen
|
10 dec 2004 18:46 |
|
|
dirkie
Boortmeerbeek (B)
|
een draadje maken ... met 2 aansluitklemmetjes en in de relaisvoet stoppen waar nummer 30 en 87 van het relais in passen.
Zo leg je een bruggetje ...
Ben benieuwd ....
Dirk
|
10 dec 2004 18:51 |
|
|
Anonymous
|
zeker weten ????
ik zal zo effe fototjes plaatsen om dat te checken voordat ik straks als naast automonteur spelen ook nog brandweer kan gaan spelen.
|
10 dec 2004 18:57 |
|
|
dirkie
Boortmeerbeek (B)
|
|
10 dec 2004 19:02 |
|
|
Anonymous
|
Ok heb alle lef verzamelt en brandbusser klaargezet
Nou heb 30 en 87 verbonden, resultaat:
nog steeds niks,
Verschil is dat nu ook als contact uit staat ik geluid hoor uit portier (stroom door raammotortje?) als ik raamschakelaar bedien
Daarna relais weer erin gezet en dan hoor ik alleen geluid komen uit portier als contact aanstaat en als ik raamschakelaar bedien
We schieten dus al erg op?
wat is de volgende stap of de conclusie??
|
10 dec 2004 19:34 |
|
|
Anonymous
|
Hierbij de fototjes:
Laatst bijgewerkt door Anonymous op 12 dec 2004 21:46, in totaal 1 keer bewerkt.
|
10 dec 2004 20:50 |
|
|
De Geus
Ex-964 C4, Ex-Boxster,
EX Audi S8-> dreaming of cayenne turbo -> 996 gt3MESTREECH
|
Poeh Poeh,
vanmiddag kon ik het nog volgen maar nu begint het toch een klein beetje
abacadabraa te worden.
Ben helaas geen elektricien anders hielp ik je meteen.
succes met je ruiten,
vanmiddag zat ik aande aarde te denken,corrosie ergens?valse sluiting?
het is maar gissen..............................
_________________________________________ Life is short,ride hard !!!
http://www.degeusmakelaars.com
|
10 dec 2004 21:57 |
|
|
Anonymous
|
Ja bedankt De Geus, volgens mij zijn het jouw gedachte mogelijkheden ook niet.
Ik dacht toen ik eraan begon ook van dat zal ik is ff fixen maar ben nog geen steek verder.
Laten we het voorlopig maar houden op kapot relais, maar daar twijfel ik ook weer aan.
Ik zit eigenlijk op Dirkie zn reactie te wachten want ik heb zijn test uitgevoerd maar ik denk dat het de bedoeling was dat het dan moest werken nadat 30 en 87 doorverbonden waren??
Gekworikervan
ga er maar een paar raamslingers oplassen denk ik.
|
10 dec 2004 22:21 |
|
|
horn
PF #57
|
Check even de locale VW dealer - zelfde relaitjes waarschijnlijk tegen een fractie van de Porsche prijs....
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
10 dec 2004 23:19 |
|
|
dirkie
Boortmeerbeek (B)
|
hmzzz ... er is verschil ... dus er is duidelijk wat aan de hand met die relais.
zover ik kan zien op foto is het een gewone standaard relais.
Stop er es een nieuwe in ... naargelang de schakeling is het niet altijd de perfecte test ...
Heb je dat schema niet "digitaal" want om zo verder te zoeken wordt het wel heel moeilijk voor mij ca 80km van jou bolide verwijderd.
Zal es ff kijken straks (als ik weer uitgeslapen ben) of ik het hier ergens kan vinden.dacht nog ergens een workshopmanual te hebbe van een SC ... dat zal wel hetzelfde zijn wat die raamtoestanden betreft.
Zoals horn zegt ... VW garages hebben vaak identhieke spulle ...
Dirk
|
11 dec 2004 6:26 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Na een persoonlijke mail aan mij om toch even op het forum te kijken naar dit bericht moet ik dus wel
Ik heb niet alle voorgaande stukjes gelezen, dat schept mij alleen maar verwarring denk ik.
Om te beginnen, het € 35.- kostende relais is een electronisch relais en kan niet zomaar door een ander uitgewisseld worden. Het relais moet tikken , echter alleen om spanning te zetten op de zekering voor het schuifdak en de elektrische ramen. Het relais is een gecombineerd relais want het heeft een ingebouwd X-relais en een transistorgestuurd gedeelte voor de schakeling dmv. de deurcontacten.
De reden dat de deurcontacten nodig zijn is dat je dan de ramen niet kun bedienen als de auto niet op contact staat en de deuren dicht zijn. Denk maar aan diefstal. Je kunt de ramen wel bedienen als de deuren geopend zijn terwijl je de sleutels al uit het contactslot hebt getrokken. Denk maar aan het afsluiten van de auto en je komt erachter dat het raam nog openstaat, nu is deze schakeling toch wel makkelijk!
Om te bekijken of de storing uit het relais komt of in de rest van het systeem zit kun je eenvoudig 30 met 87 doorverbinden in het houdertje van het relais. Doe dit met een stukje 2.5mm dik draad met twee aangeknepen stekkertjes.
Wekt het schuifdak nu? Als dit het geval is krijgt waarschijnlijk ook de deurschakelaar aan de linker deur spanning op de blauw / rode draad.
Krijg je dit niet dan heb je een losse stekkerverbinding tussen je linker deur en a-zuil.
Werkt je schuifdak ook niet dan is de zekering defect of maakt geen goed contact. Er van uitgaande dat er gewoon spanning staat op die zekering.
Omdat ik vandaag eigenlijk helemaal geen tijd heb ( hè Eric! ) kom ik er vanavond of morgen op terug.
Erwin.
|
11 dec 2004 10:38 |
|
|
horn
PF #57
|
Morgen? Morgen is het zondag en moet je thuis het vlees snijden...
en jou een beetje kennende weer sleutelen aan de C4C van EriC2Gb... :twisted:
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
11 dec 2004 10:44 |
|
|
Anonymous
|
nou, effe gechecked aan schuifdak had ik niet gedacht:
als het relais erin zit en de deur staat open dan werkt het schuifdak (alleen asl ik contact aan zet)
als ik relais eruit trekt werkt inderdaad het schuifdak niet meer.
wat nu ?????
toch maar heel het motorblok eruitsleutelen
|
11 dec 2004 10:53 |
|
|
horn
PF #57
|
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
11 dec 2004 12:00 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Vervolg:
Even testen of de raammotor werkt. Dit kan links en rechts gebeuren.
Trek de achterste schakelaar uit de linker deurplaat en verbind de Rood/blauwe draad ( + ) met de groene.
Houd de rood/witte ( - )even tegen de zwarte draad.
Gebeurt er iets? Als er niks gebeurt draai je het even om.
De rood/blauwe tegen de zwarte en de rood/witte tegen de groene.
Bij één van deze twee mogelijkheden moet de ruit naar boven of beneden gaan.
Bij sommige auto's is de groene een blauwe. Dit kan per jaar verschillen.
Erwin.
|
11 dec 2004 22:06 |
|
|
Anonymous
|
okidoki, ik ga het gelijk doen en bericht daarna de resultaten
met de achterste schakelaar bedoel je denk ik degene die het dichts bij het stuur zit (dus waar bestuurdeersraam mee wordt bediend)
|
11 dec 2004 22:21 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Nee, de achterste zit verder van het stuur dan de voorste
De motor zit achter in en de koplampen voor in de auto.
Als je dat onthoudt vindt je de achterste deurschakelaar makkelijker.
|
11 dec 2004 22:29 |
|
|
horn
PF #57
|
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
11 dec 2004 22:41 |
|
|
Anonymous
|
JA nou Horn bedankt voor je grandiose tips weer
moet je me weer hebben
Als ik in mn P zit is voor mij de voorste de achterste maar jij hebt gelijk.
(kun je wel als je gebackupped wordt door de techniker himself )
Zet nog maar eens wat fototjes van je Bob de Bouwer kunsten in je album dan zal ik die weer eens gaan bewerken als ik klaar ben met mn mooie lieve electrische raampjes. (slijm slijm, misschien dat ze dan wel willen)
Nou ik zet de brandblusser er wel weer naast en ga maar gokken welke de goeie achterste is
degene die het verste van het stuur afzit dus
|
11 dec 2004 22:53 |
|
|