Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 23:35

Antwoord op onderwerp  [ 18 berichten ] 
Accelereren met een Carrera 4 (type 964-993) 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
993 Carrera 4S 993 Carrera Cabriolet 912 SWB 1966 Cayenne MY '13
Limburg (België)
Bericht Accelereren met een Carrera 4 (type 964-993)
Hallo,

Ik heb ooit eens een vraag gelanceerd op dit forum betreffende hoe optimaal te accelerern met een 4S, maar geen reactie. :cry:

Ditmaal probeer ik het nog 1 keer met de bedoeling om ervaringen uit te wisselen. :?:

Ik ben geen rode licht rijder/ Dragster rijder en kanonstarten om als eerste weg te trekken interesseren mij maar matig.
Maar toch zou ik nu eens graag van iemand horen hoe je het snelst en best kan vertrekken met een 993 4S.
Soms hoor en zie je bij tests dat de motor tot 4000 toeren wordt omhoog gejaagd om dan plots de koppeling te laten opkomen??! Dit wordt zo uitgevoerd bij de DSG bakken van Audi en Porsche. Zelfs op Fifth Gear (Engels Auto Magazine) testte men zo de nieuwe 997 GT3.

Ik probeer de wagen nooit in de toeren te jagen bij het vertrekken in 1ste Versnelling. Ik laat de koppeling opkomen totdat ik voel dat de wagen begint te trekken en op het ogenblik dat de wielen beginnen te rollen, geef ik pas volle gas. Dit is natuurlijk geen bliksemstart, maar als ik het op een andere manier probeer, dan heb ik of het gevoel dat de motor gaat afslaan of dat ik te veel toeren stationair maak.

Het ligt aan mij en niet aan de wagen, aangezien mijn koppeling nog maar hooguit 5.000 km oud is. Ik heb wel gelezen dat veel 911 rijders hier problemen mee ervaren. (er is ook geen wielslip mogelijk)

Alvast bedankt voor tips en reacties,

Vriendelike groeten, Flatsix6 :D

13 jul 2008 15:35
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Veel ex-en: Ex 964 C2 en C4, ex 996 turbo en ex 997 Carrera S
Bericht 
Ja kom maar hoor met 'eerst rollen dan dollen' etc. Denk dat dit trouwens wel het verstandigste is voor je koppeling etc. Het snelste is denk ik inderdaad meer toeren maken, koppeling los en daarna vol gas.

13 jul 2008 15:41
Profiel
PorscheForum Rakker
ex 964 c4 '89 zwart 997 c2 zwart
Bericht 
gister bij de rally in Roosendaal was het mooi te zien hoe ze vertrekken bij een klassementsproef. gas vol ingetrapt en dan koppeling laten opkomen.
die zitten wel met een sportkoppeling waar geen slip mogelijk is dus niet echt vergelijkbaar. :)

14 jul 2008 12:59
Profiel
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht 
shaggy schreef:
die zitten wel met een sportkoppeling waar geen slip mogelijk is dus niet echt vergelijkbaar. :)

Geen slip mogelijk :?: :roll:
Je bedoelt tussen band en wegdek neem ik aan, maar begrijp dus niet hoe je er bij komt.

14 jul 2008 13:09
Profiel
PorscheForum Rakker
Dr. Ir. werktuigbouw
86 944, 83 928S
Bericht 
Toerental op het punt van vol vermogen houden en de koppeling laten slippen totdat ie nog net dat toerental kan houden.
Koppeling loslaten is dodelijk voor je versnellingsbak: al helemaal met de vierwielaangedreven versies.
Sowieso domme apen die dat doen :roll: Heb dat allang laten varen. Als een auto niet puur op vermogen (al rijdend, rechtuit) wheelspin kan veroorzaken moet je dat vooral niet bij stilstand goedschiks danwel kwaadschiks proberen.

14 jul 2008 17:33
Profiel Facebook  ICQ  Twitter 
PorscheForum Rakker
ex 964 c4 '89 zwart 997 c2 zwart
Bericht 
PvE schreef:
Geen slip mogelijk :?: :roll:
Je bedoelt tussen band en wegdek neem ik aan, maar begrijp dus niet hoe je er bij komt.

in de cross ken ik er een paar met een vw, die rijden met soort koperen koppelingsplaat in stervorm en die kunnen niet rustig vertrekken want anders valt hij stil. zat een sachs sportkoppeling vertelden ze me
en een bak met rechte vertanding,klauwgeschakeld.
ik kan mis zijn natuurlijk.

14 jul 2008 17:45
Profiel
PorscheForum Rakker
ex-993 cabrio ex-996 cabrio ex-996 turbo ex-Cayenne S ex-Panamera S 993 cabrio Haarlem
Bericht 
Koop een tip en vloer het gaspadaal.

14 jul 2008 18:33
Profiel
ex Carrera Coupe 3.2 1987
Amsterdam
Bericht 
Kan er bijna ook nix misgaan.....mits motor warm is uiteraard.

14 jul 2008 18:38
Profiel
Moderator
PF #57
Bericht 
aleh schreef:
Koop een tip en vloer het gaspadaal.

Wel eerst handmatig terug naar zijn 1 schakelen... :idea:

14 jul 2008 19:26
Profiel
PorscheForum Junkie
ex944 1986 ex911 sc 1983 ex996 1998 ex 996turbo 2001 nu panamera turbo S 2011
Bericht 
In D doet zij het zelf , weet je zeker dat je rolt voor het vermogen erop komt . :idea: :wink:
Of dat bij 993/964 ook zo is :?: :?:

14 jul 2008 19:53
Profiel Facebook 
PorscheForum Rookie
Bericht 
Aandachtspunt is denk ik wel dat het een 4s is dunkt mij? Ik heb geen ervaring met 4wd van Porsche, maar weet uit ervaring met andere merken dat het toch wat lastiger is om goed te launchen, omdat je niet je koppeling wilt laten koken en niet de bak te hard wil laten klappen. Door de grote hoeveelheid grip (4wd) zal de klap namelijk niet door de banden opgevangen worden.
TIp van mij is gewoon niet te veel toeren maken en gewoon iets vlotter weggaan; het echte clutchdumpen is wel snel maar gewoon beroerd slecht voor koppeling/bak.
Wil je weten of het niet te veel klap is wat je gaat maken (wat je wilt weten voor dat je het probeert), moet je het gewoon ff op natter/gladder asfalt proberen, mocht je het dan te gek maken voor de bak, zal hij wel iets wielspin toestaan :).

14 jul 2008 20:54
Profiel
Moderator
PF #57
Bericht 
jeroenoop schreef:
In D doet zij het zelf , weet je zeker dat je rolt voor het vermogen erop komt . :idea: :wink:
Of dat bij 993/964 ook zo is :?: :?:

daar het hier gaat over een 964 weet ik uit ervaring dat zij dat in D niet zelf doet.

14 jul 2008 20:55
Profiel
PorscheForum Junkie
ex944 1986 ex911 sc 1983 ex996 1998 ex 996turbo 2001 nu panamera turbo S 2011
Bericht 
Bedankt voor de info , maar hoe zit dat bij een 993 dan :?:
Staat bij zijn avator toch 993 :?:

14 jul 2008 20:59
Profiel Facebook 
Moderator
PF #57
Bericht 
weet ik niet. ik weet ook niet waarom ik dacht dat het om een 964 ging. :? :shock: maar enfin, díe komt iig niet terug naar zijn 1... :oops:

14 jul 2008 23:40
Profiel
Turbo S - 542pk
Friesland
Bericht 
993, 996 en 997 doen dat ook niet. Moet je zelf naar de 1 terugschakelen als ie in de D staat.

14 jul 2008 23:45
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Bericht 
maurice schreef:
993, 996 en 997 doen dat ook niet. Moet je zelf naar de 1 terugschakelen als ie in de D staat.

Echt niet :twisted:

“Porsche” It’s like children. You can’t understand until you’ve had one.

15 jul 2008 16:27
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
ex-993 cabrio ex-996 cabrio ex-996 turbo ex-Cayenne S ex-Panamera S 993 cabrio Haarlem
Bericht 
Echt wel. 993 Tip rijdt weg in 2 tenzij je kick down vloert. Dan schakelt de tip direct terug naar 1. 996 idem. 997 weet ik niet.

15 jul 2008 17:42
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht 
@aleh :

het ging toch over zo snel mogelijk optrekken ??

als je gewoon weg rijd in een 993, 996 of 997 gaat dit altijd in de 2e versnelling.

dus zoals ik al zei : echt wel......)

en ga nou niet zeggen dat ik het niet weet, want ik rijd al zo'n 15 jaar met tiptronic, en wel in alle bovengenoemde modellen.

“Porsche” It’s like children. You can’t understand until you’ve had one.

15 jul 2008 22:52
Profiel WWW
Antwoord op onderwerp   [ 18 berichten ]