Auteur |
Bericht |
Paulm
Mierlo
|
Een beginner..... 924
Hallo allemaal,
Ik ben een jongen van 17 jaar. Al sinds mijn geboorte praat ik niets anders dan over porsche's.
Ik heb wel eens een rondje meegereden in een 996 en een 993. Ik werd meteen verliefd. Mensen die daar ook bij waren zeiden meteen tegen mij: begin met een porsche 924, meteen als je je rijbewijs hebt.
Ik ga studeren in Driebergen (ja, ik ga de autobranche in :p ) en wil daarom ook erg graag in het weekend met een auto naar huis komen in plaats van met het openbaar vervoer.
Ik zal heeeel graag zo'n 924 willen kopen alleen ik wil graag eerst weten wat mij te wachten staat als we het hebben over de kosten. Qua onderhoud bv.
Of stel dat er iets kapot aangaat, ben ik dan de pineut?? Ik weet wel dat er volkswagen onderdelen oppassen. Gaat er eigenlijk snel iets kapot aan zo'n 924??
Ik hoop dat jullie mij wat informatie daarover kunnen geven.
In ieder geval hartelijk dank!
Groetjes, Paul
Laatst bijgewerkt door Paulm op 13 jul 2008 15:53, in totaal 1 keer bewerkt.
|
13 jul 2008 15:41 |
|
|
MS964
Veel ex-en: Ex 964 C2 en C4, ex 996 turbo en ex 997 Carrera S
|
Welkom hier! Er zijn zat 924 liefhebbers hier, dus tips komen vanzelf.
|
13 jul 2008 15:42 |
|
|
Hielkema993S
911 993 CarreraS
Ex 911 997 Coupe, Ex 911 993 TargaNuenen / N-Brabent
|
Welkom op het Porsche forum. Veel plezier met je zoektocht naar de 924 van je dromen.
_________________________________________ "There is no substitude"
|
13 jul 2008 17:21 |
|
|
Tom80
ex-1980 Saturn metallic 924 2.0
nu: fiets, ovUtrecht
|
Welkom.
Ik heb inmiddels zo'n 15 maanden en 17.000 km 924-ervaring. Mijn auto was niet een van de duurste, dat resulteert in flink wat sleutelwerk. Mijn advies: koop de beste die je kunt vinden, liefst een auto die regelmatig bereden is en goed onderhouden. Reken er niet op dat je zonder onderdelen te vervangen kunt rijden of dat je nooit stil komt te staan op een onhandig tijdstip en dito plaats. Qua onderdelen van VW of Audi past er uiteindelijk weinig op (of het spul uit die tijd is daar ook niet meer te leveren). Gelukkig zijn de onderdelen voor een Porsche relatief betaalbaar en is er genoeg aanbod in gebruikt spul. Kijk wel uit dat je geen slijtagedelen vervangt door gebruikt spul, want dat geeft ook weer vlot de geest. Koop een exemplaar van eind 1980 of nieuwer, die zijn gegalvaniseerd en roesten niet of nauwelijks (tenzij ze schade hebben gehad).
Het is niet goedkoop om 924 te rijden, het zal lastig worden om er als 18-jarige een te verzekeren en het brandstofverbruik is niet mals (ik rijd in de omgeving van Driebergen, rijd relatief rustig en kom toch niet ver boven de 1:8 ).
Wil je er nog steeds een, en ga je niet voor die o zo betrouwbare Starlet of Polo? Nog meer vragen? Laat maar horen!
_________________________________________ Ex-eigenaar van een 'doorleefde' 924 uit 1980 en een paar Audi's, nu alleen nog maar schaalmodellen...
|
13 jul 2008 18:28 |
|
|
cabrio wim
|
Werkt ook met meerdere en andere dingen toch.
|
13 jul 2008 20:38 |
|
|
HV
3.2 cabrio 1987 marineblauwNijmegen
|
zonder te willen vloeken i ndeze mooie kerk, er is ook nog een specifiek forum porsche944 (voor de 944 en 924 dus). Maar er zijn inderdaad een groot aantal 924 rijders ook op dit forum te vinden.
Ik denk overigens dat als je zelf handig genoeg bent om veel dingen zelf te repareren, je de kosten wel aardig kunt beperken. Daarom is het ook een goed devies om een zo goed mogelijke te kopen, in die zin dat er naar verwachting (blijft onzeker natuurlijk) niet veel te vervangen onderdelen aan zitten te komen. In die zin is goedkoop bij aanschaf in Porscheland al snel duurkoop tijdens het bezit. Wellicht kunnen kenners een betere inschatting geven; ik zou zeggen dat je voor 3 a 4 duizend euro een aardig goede 924 zou moeten kunnen krijgen, ook van 1980 of jonger. Maar wellicht is deze inschatting niet scherp genoeg of deels bezijden de waarheid. Een pre-1983 scheelt toch ook weer wegenbelasting, maar natuurlijk blijft gelden dat zodra je onderdelen moet gaan vervangen of laten reparern, de teller harder loopt dan het relatief bescheiden bedrag aan wegenbelasting.
Dus, goede inschatting maken of het voor jou enigszins financieel haalbaar is en indien ja, er zeker voor gaan!
|
13 jul 2008 21:30 |
|
|
Tom80
ex-1980 Saturn metallic 924 2.0
nu: fiets, ovUtrecht
|
Als ik 'm helemaal perfect zou willen hebben, zou het te investeren bedrag dat van wegenbelasting ruimschoots overstijgen...
_________________________________________ Ex-eigenaar van een 'doorleefde' 924 uit 1980 en een paar Audi's, nu alleen nog maar schaalmodellen...
|
14 jul 2008 7:58 |
|
|
Rodger that!
Veghel
|
eens met bovenstaande van tom en HV
_________________________________________ 944 Type I USA '83 Targa Antraciet zwart metalic (RR) Jumbo-exclusief.nl auto evenement.......................DARE TO BE DIFFERENT!........................
|
14 jul 2008 8:06 |
|
|
WdePundert
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.Papendrecht
|
Welkom, Paul. Wijze raad genoeg gekregen denk ik.
_________________________________________ Verba volant, scripta manent.
|
14 jul 2008 13:35 |
|
|
Paulm
Mierlo
|
Harstikke bedankt voor jullie (snelle) reacties!!
Inderdaad, ik denk dat ik genoeg weet over de kosten.
Ik vrees dat het een beetje duur is om al als student zo rond te gaan rijden..... Helaas.
Stel dat er iets kapot aan gaat, wat blijkbaar best 'snel' zou kunnen gebeuren kan ik het risico beter niet nemen aangezien ik er afhankelijk van ben.
Dan is het gewoon een paar jaartjes (2 jaar want dan ben ik klaar met studeren) wachten. Dan koop ik er zeker een!
Nogmaals bedankt!!
Paul
|
14 jul 2008 22:51 |
|
|
Tom80
ex-1980 Saturn metallic 924 2.0
nu: fiets, ovUtrecht
|
Helemaal mee eens! Verstandige beslissing.
_________________________________________ Ex-eigenaar van een 'doorleefde' 924 uit 1980 en een paar Audi's, nu alleen nog maar schaalmodellen...
|
14 jul 2008 23:11 |
|
|
Robin G.
997 Turbo S, zwart
ex:997 4S Cabrio, wit
ex:Boxster 987, zwart
ex:964 C2 Cabrio AmethystRotterdam
|
Ach...je bent al 17 jaar Porsche gek lees ik. Dus die 2 jaartjes extra
Sterkte
_________________________________________ www.wkautomotive.com
|
15 jul 2008 9:34 |
|
|
Paul Broere
Automotive professionalEde
|
heb op mijn 18e... een half jaar na het behalen van mijn rijbewijs een Porsche 944 gekocht.
direct zelf onderhoud aan gedaan:
- olie + filter
- bougies
- luchtfilter
- injectorreiniger
- etc. etc
alle dingen die je zelf kan doen
Voor 100 aan materiaal was ik klaar
Ik reed er voornamelijk snelwegkilometers mee... 1:12 !! (en ik rijdt niet langzaam!!!)
Verzekering is duur... (ik betaalde iets over de 100 per maand... WA)
Wegenbelasting valt mee
onderdelen: voor een Porsche goed te betalen, maar duurder dan gemiddeld (maar wat heb je aan onderdelen nodig?)
Koop een auto die redelijk goed is en ga er zelf vorozichtig mee om... dan is ie waarschijnlijk niet binnen een maand kapot... dan zou je een miskoop hebben gedaan, dus advies is wel: let op wat je koopt!
Driving-fun is SUPER!!!
Die van mij had gele koni schokdempers... rijdt erg neutraal, goed aan te voelen en strak door de bocht (ik had de type 1 zonder stuurbekrachtiging etc.)
Qua kosten buiten de zelf uitgevoerde beurt heb ik het jaar dat ik hem gehad heb (25.000km) alleen af en toe een beetje olie hoeven bij vullen en twee nieuwe achterbanden kopen.
Oh ja: en een orginele sleutel met mooie leren Porsche sleutelhanger... (die is bij de dealer goedkoper!! dan ergens op internet)
je moet zelf beslissen... een Suzuki Alto is waarschijnlijk de helft goedkoper, maar een 924/944 is NIET erg duur om te hebben... gewoon autorijden in zijn algemeenheid is duur. (als je het vergelijkt met een Alto is er uiteraard een aardig verschil)
edit: na een jaar weg gedaan omdat er toen een aantal noodzakelijke kostbare reparaties aankwamen (remleidingen, distributie, etc.)
uiteindelijk wel spijt van gehad!!
Ik had hem toen voor 1500 weer top kunnen maken (in een jaar tijd nog niet eens zo gek veel geld...)
Ik had de auto trouwens ook tijdens mij eerst jaar IVA!
_________________________________________ Porsche's: Porsche Taycan Sport Turismo (2023)
|
15 jul 2008 14:36 |
|
|
Tom80
ex-1980 Saturn metallic 924 2.0
nu: fiets, ovUtrecht
|
Een 924 2.0 haalt geen 1:12, of je moet constant 90 bergaf kunnen rijden... 924S/944 is veel zuiniger.
_________________________________________ Ex-eigenaar van een 'doorleefde' 924 uit 1980 en een paar Audi's, nu alleen nog maar schaalmodellen...
|
15 jul 2008 19:00 |
|
|
Paulm
Mierlo
|
Dank je wel paul !! ( en de rest natuurlijk ook) Jaa onzich valt de kosten wel mee...
Als je 1 op 12 kunt dan is dat behoorlijk zuinig te noemen!! Dat reed eerst onze auto ook (dat was een chrijsler stratus 2.0). En dan heb je een slome bak vergeleken met de 944.
Wat was de aanschafprijs als ik vragen mag? want dan kan ik ongeveer weten hoeveel zo'n 944 kost met zulke onderhoud kosten..
Ik zit er over te denken om de verzekering te laten doen via mijn vader (als dat mogelijk is en als hij dat uiteindelijk wel echt wil). Dan heb je een behoorlijke prijsverschil vergeleken met wat ik zou moeten betalen als 18 jarige.. Oohe lijkt me zo gaaf he! met een 944 naar school komen en naar huis gaan.
Dank je wel!! Was iva goed bevallen? Ik begin 1 september. Ben benieuwd
|
15 jul 2008 19:25 |
|
|
Paul Broere
Automotive professionalEde
|
1:12 is dus voor de 924s of 944... blijkbaar (924s = 924 met 944 motor)
ik reed trouwens eerst rond de 1:10, dat waren voornamelijk kortere stukken (10km per keer)
Toen ik later naar het IVA ging... langere stukken snelweg. werd het 1:12
Ik heb trouwens een keer tijdens een dagje naar Limburg... 220km enkele reis 1:13,5 gehaald... gewoon 140 op de snelweg (was wel 95% snelweg, en heel rustig)
Ik heb er in 2002 1750 voor betaald (vraagprijs 2250), zonder historie en met 93.000km, maar dat kon dus ook 193.000 of 293.000 zijn (5 digit teller) en iets achterstallig onderhoud
de auto was in 2000 overgespoten, dus zag er wel SUPER uit.
Ik had geluk, was van een jonge vrouw, haar vader was overleden en ze kreeg zijn auto... dat was een iets mooiere, modernere, dus ze wilde zonder gezeur gewoon snel van deze auto af.
Via vader verzekeren: je bouwt geen schadevrije jaren op... ik weet niet zo goed wat de verzekering doet in geval van schade... ze kunnen nooit bewijzen dat jij er altijd in rijdt.... je had hem gewoon een keertje mee.
IVA is erg schools... vooral eerste jaar, maar dat is voor veel mensen wel goed. Er zijn aardige docenten en als het je interesseert is het best leuk. Ik heb het naar mijn zin gehad.
Tijdens introductiepraatje eerste jaar in mijn IVA klas: Ik ben Paul en rijdt mijn eigen Porsche .... (het 944 hoorde men al niet meer) (hmmm, ik was gelijk de patser van de klas)
toen men achteraf hoordde dat het een 944 was voor slechts 1750 veranderde dat wel iets... maar het blijft een Porsche!
Kan je altijd zeggen dat je eerste auto een Porsche was!
Veel succes op het IVA.
(oh ja: doe je bovenste knoopje dicht en je haar boven je boord van je overhemd )
_________________________________________ Porsche's: Porsche Taycan Sport Turismo (2023)
|
15 jul 2008 21:12 |
|
|
Paulm
Mierlo
|
haha okee! Jaa daar zijn ze wel streng in op de iva. Aan de ene kant volgens mij soms vervelend maar je raakt er aan gewend heb ik wel eens gehoord.
Aan de andere kant: door deze strenge regels staan ze wel heel hoog in Nederland, de hbo zelfs de nummer 1 van Nederland.
Als leerlingen hun mond zouden opentrekken van: een Porsche 944 is niet 'echt' een porsche maar een audi. Dan moet je gewoon zeggen van: jouw fiets al helemaal niet (of zijn auto...). Zijn ze meteen stil. En dan nog, een beetje Porsche rijden is al om trots te zijn, zeker als je zo jong bent!
Bovendien zou ik me helemaal niets aantrekken van mensen die een grote mond zouden hebben over mijn Porsche. Ik bedoel ik vind hem mooi en dat is het belangrijkste!
Zo de cijfers liegen er niet om! Ik was eerlijk gezegd juist bang dat de 944 behoorlijk benzine kon zuipen maar het valt wel mee!!
Ook de aanschaf prijs valt reuze mee moet ik zeggen. Er werd tegen mij gezegd in deze forum van: een goede 924 kost al gauw 3000 a 4000 euro. Nou dan kun je ook een behoorlijke mooie 944 van kopen!
Persoonlijk vind ik de 944 mooier. Ziet er gewoon strakker uit.
Paul bedankt! Als ik dit lees krijg ik meteen zin om er eentje te kopen!!
Ik zal er nog eens goed over nadenken...
Bedankt iedereen!
Geweldige site bijdeweg.
Paul
|
15 jul 2008 21:35 |
|
|
HV
3.2 cabrio 1987 marineblauwNijmegen
|
volgens mij had enkel de eerste 924 2.0 een 125pk Audi motor, en was de 163 pk motor waarmee de 944 werd geintroduceerd een echte Porsche motor .
|
15 jul 2008 21:58 |
|
|
Paul Broere
Automotive professionalEde
|
klopt HV... de 924 had een 2.0 audi motor, de 924s en 944 hadden een echte 2,5ltr. Porsche-motor
Paul,
succes met de eventuele aanschaf.
Zoek een mooie uit... niet perse de goedkoopste (maar het hoeft dus ook niet veel te kosten)
Bekijk goed wat er voor onderhoud zit aan te komen (zelf een beurt doen is makkelijk, remmen (schijven/blokken) vervangen ook.
en houd een kleine reserve aan.
Dan moet je zonder al te veel problemen een heerlijke PORSCHE kunnen rijden.
De mensen die op IVA een auto heben (en dat is echt niet iedereen) zijn regelmatig bijzondere auto's, zoals een 944 (of de auto van pappa ) Als je dan je eingen 944 heb mag je inderdaad heel trots zijn! (was ik ook)
_________________________________________ Porsche's: Porsche Taycan Sport Turismo (2023)
|
15 jul 2008 22:25 |
|
|
HV
3.2 cabrio 1987 marineblauwNijmegen
|
Tja Paulm, na die onomstotelijke (en enthousiasmerende) waarheden van Paul Broere kun je er bij nader inzien niet omheen; ook jij moet met je eerste auto 'aan de Porsche!'
(afhankelijk van je prioriteit kun je ook nog wat proberen bij te verdienen dan wel besparen op andere kosten, onbelangrijke zaken zoals bijvoorbeeld eten en drinken )
|
15 jul 2008 22:29 |
|
|
Paul Broere
Automotive professionalEde
|
dat is inderdaad toch wel de minimale investering die je ervoor moet overhebben...
haha
IVA wil trouwens graag dat je een bijbaan heb in de branche op zaterdag (niet verplicht hoor)
maar dan komt er nog wat extra geld binnen.
En trouwens... die regelingen bij de IB-groep zijn ook best goed!
Als je specifieke vragen heb kan je uiteraard altijd hier terrecht, maar kijk ook eens op http://www.944forum.com/ hier is echt wel veel kennis aanwezig! (ben ik ook regelmatig geweest met vragen) Is ook al eerder genoemd geloof ik.
_________________________________________ Porsche's: Porsche Taycan Sport Turismo (2023)
|
15 jul 2008 22:39 |
|
|
Porsche Tattoo
Boxster 986 2.7Rotterdam
|
Hallo Paul en welkom hier.
_________________________________________ There Is No Substitute
|
15 jul 2008 22:50 |
|
|