Hallo Cabrio rijders allerhande,
Maak eens even de volgende bedenking.
Als je een testrit met een cabrio leest, dan wordt toch overal aangeraden om de kleine bochtige wegentjes tussen de weilanden of andere idyllische landschappen op te zoeken.
Indien je nu op één van deze idyllische wegen de controle over het stuur verliest en overkop in een weiland (drassig ondergrond) terecht komt, denk je dan nu werkelijk dat wanneer je met een Porsche Boxster, 911 Cabrio, Mercedes SL, Volvo C70 Cabrio, BMW Cabrio enz... die geweldige rolbeugels je redding zullen brengen? Door het gewicht van de wagen en het type ondergrond, zullen de rolbeugels gewoonweg in de grond geduwd worden, waarbij je sowieso weinig of geen kans maakt om het er zonder levend vanaf te brengen.
Ik heb zelf een Boxster gereden en vind persoonlijk dat je niet teveel hier aan mag denken. Een rolbeugel biedt zeker bescherming, maar denk effen logisch na en je weet dat het risico tijdens een overslag altijd groter zal zijn dan met een coupé. Legio zijn ook de gevallen waarbij de rolbeugels mensenleven hebben kunnen redden. Maar als je begint te surfen naar websites zoals Killroy en dergelijke, dan zie je enkel extreme gevallen en weet je natuurlijk niet aan welke snelheden dergelijke ongevallen zich voltrokken hebben.
Mijn advies, geniet van je cabrio en rij verstandig. Hoe vaak gaat een wagen overkop? De stijfheid van de carrosserie en de veiligheidsitems zijn van dien hande dat je je niet teveel ongerust moet maken.
Groeten