Auteur |
Bericht |
dirkie
Boortmeerbeek (B)
|
Voor Dirkie is t weekend werken geblazen hé ...
Wordt wel erg verwarrend nu hoor jou raamp-probs ...
Heb je dur nou al een nieuwe relais ingeflikkert
Dirk
|
12 dec 2004 20:45 |
|
|
Anonymous
|
Nee er is nog geen nieuw relais ingegaan, want dat is volgens Erwin geloof ik een speciaal relais.
En volgens mij is het relais niet kapot omdat via dit relais ook stroom gaat naar electr schuifdak en dat werkt wel, en als ik dat bedien dan hoor ik dat relais ook tikken, het relais tikt niet als ik de raamscchakelaars bedien.
en doorverbinden van het relais gaf ook geen resultaat.
Klopt mijn redenatie dan dat relais dan niet kapot is ????
Ik weet het nu ook niet meer hoor
dan hebben we jeff_911's analyse nog, die schreef:
nwe raammotor, of miss sleepcontactjes in motortje vies ?
Ik dacht dat dat niet het geval was omdat beide ramen niet werken.
Klopt mijn redenatie of kan jeff toch gelijk hebben ?????
weer een dag verder en nog niets opgeschoten
Ik hoop dat Erwin naar aanleiding van de uitkomst van het door hem voorgestelde testje met draadjes verbinden me nog een keertje een digitale analyse kan geven.
Erwin schreef vanmorgen nog: Het wordt steeds eenvoudiger!
Dus er is nog hoop (hoop ik)
|
12 dec 2004 21:14 |
|
|
dirkie
Boortmeerbeek (B)
|
Als het relais niet "tikt" bij het bedienen van de raamschakelaar ... en WEL bij het open dak ... dan wil dit zeggen dat er via de schakelaar geen stroom naar het relais vloeit ... wat dan weer niet automatsch wil zeggen dat het relais goed is.
Als ik het probleem had, zou ik eerst ff afwachten tot je dat relais hebt kunnen vervangen.
Dirk
|
12 dec 2004 21:41 |
|
|
Dabi
911 TurboBroek op Langedijk
|
Zorg er nou eerste eens voor dat alle kabeltjes op het juiste stekkertje worden aangesloten Dit is wellicht jouw probleem.
Bel PON op om te vragen waar welke op aangesloten moet worden mij hebben ze destijds ook netjes verteld welk kleurtje op welk stekkertje moet.
|
12 dec 2004 23:07 |
|
|
Anonymous
|
Dankjewel Dabi voor de tip.
Maar daar hoef ik Pon niet voor lastig te vallen ik heb namelijk zelf het electrische schema en daar staat netjes welke kleur op welk nr vd schakelaar moet. ziehier het schema:
http://www.porscheforum.nl/viewtopic.php?p=46742#46742
En als ik het dan nog verkeerd zou aansluiten dan zou ik wel een ontzettende kl@#%$@! zijn.
De kabeltjes zitten dus allemaal op het juiste stekkertje
Das dus jammer genoeg niet het probleem
|
12 dec 2004 23:21 |
|
|
jeff_911
Voorlopig op de motor :).
ex: Cayman S - 987Den Haag
|
check die relais
je kan ook even met je P-tje naar VW-dealer en zeggen dat je MISSCHIEN relais nodig hebt maar eerst wil kijken of dat je probleem is. En als dat niet werkt neem je de relais niet mee anders wel, maar ik zou dat eerst willen weten. ( bij formulastudentwagen zat ook relais om brandstofpomp aan te zetten, die opeens nu-en-dan niet werkte. Soms moest je ff 2/3x proberen voordat hij schakelde).
Die dingen werken soms gewoon raar.
|
12 dec 2004 23:21 |
|
|
Anonymous
|
Het relais had ik al gecheckt en net nogmaals gedaan.
Op advies van Erwin en Dirkie heb/had ik hetvolgende gedaan:
Om te bekijken of de storing uit het relais komt of in de rest van het systeem zit kun je eenvoudig 30 met 87 doorverbinden in het houdertje van het relais.
Als het draadje tussen 30 en 87 zit dan werkt het schuifdak en ook werkt het deurkontakt. de ramen werken nog steeds niet.
Als het relais er weer in zit dan werkt schuifdak en deurkontakt ook.
Als er geen relais of draadje inzit dan werkt schuifdak niet meer.
Het relais klikt wel bij bediening schuifdak maar klikt niet bij bediening raamschakelaars.
Is het relais nu goed of kan er toch nog een storing inzitten ??????
|
13 dec 2004 15:11 |
|
|
Anonymous
|
Ben net 3 uur bezig geweest met heel de rommel opnieuw na te lopen en uitgebreid te checken.
Ik heb nogmaals Erwin's advies opgevolgd wat hij me gisterenmorgen gaf in:
http://www.porscheforum.nl/viewtopic.php?p=46767#46767
Ik heb de voorste met achterste schakelaars omgewisseld.
Het gaf alleen geen resultaat. ook schakelaars links en rechts omgewisseld, ook niks.
ook heb ik de test gedaan met de draadjes doorverbinden (met mijn kleur draajes) en heb van de achterste schakelaar het volgende met elkaar verbonden en getest met contact aan:
test 1: blauw (1) tegen rood/blauw (3/5) en bruin (4) tegen blauw/zwart (2)
resultaat: raam werkt niet maar hoor wel geluid uit portier komen (uit raammotor)
test 2: blauw (1) tegen bruin (4) en blauw/zwart (2) tegen rood/blauw (3/5)
resultaat: raam werkt niet maar hoor wel geluid uit portier komen (uit raammotor)
dan nog test 3: blauw tegen blauw/zwart en bruin tegen rood/blauw
resultaat: raam werkt niet en ik hoor nu GÉÉN geluid uit portier komen dit zou ook moeten kloppen omdat ik nu zie dat blauw en blauw/zwart de 2 draden zijn die naar de raammotor lopen, (dus eigenlijk was dit een fout en overbodig testje) maar misschien konden er draden zijn verwisseld, ik dacht dat kost me hoogstens een zekeringetje maar zelfs in mn almiddels 4 dagen durende zoektocht is het me nog niet 1 keer overkomen om een zekeringetje te laten springen.
Er staat in ieder geval wel stroom op de draadjes want kwamen wel vonkjes vanaf als ik ze tegen elkaar hield.
Ook bij de voorste schakelaar heb ik even de test gedaan door 1 tegen 3/5 te houden en 2 tegen 4 ook dat gaf geen resultaat. ook 1 tegen 4 en 2 tegen 3/5 gaf geen resultaat
ik heb alle schakelaars weer goed aangesloten en de ramen werken nog steeds niet.
De zekeringen zijn nog goed, het schuifdak werkt nog steeds en ik hoor nog steeds wel geluid uit de raammotortjes komen als ik de schakelaars bedien. Maar beide! ramen willen niet.
Ook heb ik nog een nieuwe bruine massa draad getrokken om uit te sluiten dat dat het probleem was maar dat was ook niet het geval
Een duidelijke detailscan van het electraschema staat hieronder
Ik weet het nu helemaal niet meer, als nu 1 vd 2 ramen of schakelaars het niet deed dan kreeg ik het wel gevonden maar alledrie de schakelaars en beide ramen willen niet werken:twisted:
Nou ik hoop dat er iemand aan uit komt en me kan helpen het op te lossen want ik word er zo langzamerhand helemaal gek van
|
13 dec 2004 15:47 |
|
|
jeff_911
Voorlopig op de motor :).
ex: Cayman S - 987Den Haag
|
uhhhhh ik schakel een hulplijn in, ik heb ooit wel es schakelschema's gehad maarja uit het oog uit het hart
Ik vraag Coolcase wel even, die heeft ooit wel met elek ramen lopen knoeien. en ligt helemaal in zijn opleiding IVA. Maar hij heeft nu wel examens, dus hopen dat hij tijd heeft.
|
13 dec 2004 16:14 |
|
|
ome piet
993 C2Svechtdal
|
Dat IVA is toch een veredelde verkoopopleiding of zit ik daar helemaal mis
_________________________________________ t beste maar weer...
|
13 dec 2004 17:12 |
|
|
Anonymous
|
Hallo ome Piet wat maakt mij het nu uit wat ze daar op dat IVA (in Driebergen geloof ik) studeren al zit ie in zimbadwe op de kleuterschool en is ie volop bezig om een strikdiploma te behalen.
Als Coolcase mij kan helpen is dat prima.
Op dit moment sta ik voor alles open.
En nee hoor ik ben helemaal niet desperate
Nou heel klein beetje dan
|
13 dec 2004 17:18 |
|
|
ome piet
993 C2Svechtdal
|
Tja en dan helpt een ''kwinkslag''ook niet
_________________________________________ t beste maar weer...
|
13 dec 2004 17:27 |
|
|
jeff_911
Voorlopig op de motor :).
ex: Cayman S - 987Den Haag
|
ff off topic IVA is idd managemt voor autobranche, maar dat neemt niet weg dat ze alles moeten kunnen, bandjes balanceren tot kleppenstellen.
ontopic: coolcase is nog offline
|
13 dec 2004 18:00 |
|
|
Coolcase
geen:-(Westerbroek
|
defecte raambediening
Ik vernam dat mijn hulp gewenst was.
Ik vrees dat ik op korte termijn (vandaag) niet met een sluitende oplossing kan komen. Daarvoor zijn de examens helaas te zwaar. Of ik wil te hoge cijfers...
Los daarvan wel enkele dingen (heb niet hele draadje doorgenomen):
-ik lees dat je relais wel tikt; kunnen de ramen wel bewegen? (lijkt me trouwens vreemd als je 2 ramen tegelijk mechanisch blokkeert) maar ik las ook dat je de motor hoort zoemen ofzo. Dat verwijst wel weer naar een mechanische blokkade. (ik had laatst een bout op te ver in het blok van mn mini gedraaid, stond vliegwiel vast <PRUTSER DAN!!> Het was een niet originele bout, daar kon ik weer niets aan doen gelukkig)
-kan je uit het schema de spanning vinden die uiteindelijk de motor bedient? trek een draad (als je het nog niet gedaan had...) vanaf de accu, en zet er spanning op. Controleer hoe de motor massa maakt.
Er is een andere draad waarop je spanning kan zetten zodat hij weer omhoog gaat. Draait de motor, dan is het schakelcircuit gestoord, draait hij niet dan moet die motor stuk zijn. Is het schakelcircuit gestoord, dan komt het erop aan dat je de schakeling begrijpt en naloopt waar de spanning niet doorgelaten wordt.
-het feit dat je zegt dat de storing vroeger ook voorkwam, maar dan slechts af en toe en dat het nu echt helemaal stuk is wijst op een los contact/kabelbreuk. Slechte verbindingen zijn de #1 oorzaak van storingen tegenwoordig, je hebt wellicht te maken met moderne problematiek
Kan je even kort uitleggen wat voor schakelaars er waar zitten? (op de deur, hoeveel knoppen, hoe bedienen ze welke ramen)
Ik heb het bij mijn CRX toen ook gedaan. Ik had het hele element met motor er uitliggen en was er toen zo achter hoe het in elkaar zat. (had er ook een schema bij)
Lang leve de raamslingers
|
13 dec 2004 21:31 |
|
|
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
mijn god, en dit gaat alleen nog maar over de raampjes...
moet ik wel aan een p beginnen?
|
13 dec 2004 21:38 |
|
|
Anonymous
|
Niet bang zijn Wolf: voor de rest doet alles het prima
Of je aan een P moet beginnen? : ja sla je slag de mijne mag nu heel goedkoop weg. (wel aflevering na de 19e)
|
13 dec 2004 21:49 |
|
|
Anonymous
|
| | | | Coolcase schreef: Ik vernam dat mijn hulp gewenst was. Ik vrees dat ik op korte termijn (vandaag) niet met een sluitende oplossing kan komen. Daarvoor zijn de examens helaas te zwaar. Of ik wil te hoge cijfers... Los daarvan wel enkele dingen (heb niet hele draadje doorgenomen): -ik lees dat je relais wel tikt; kunnen de ramen wel bewegen? (lijkt me trouwens vreemd als je 2 ramen tegelijk mechanisch blokkeert) maar ik las ook dat je de motor hoort zoemen ofzo. Dat verwijst wel weer naar een mechanische blokkade. (ik had laatst een bout op te ver in het blok van mn mini gedraaid, stond vliegwiel vast <PRUTSER DAN!!> Het was een niet originele bout, daar kon ik weer niets aan doen gelukkig) -kan je uit het schema de spanning vinden die uiteindelijk de motor bedient? trek een draad (als je het nog niet gedaan had...) vanaf de accu, en zet er spanning op. Controleer hoe de motor massa maakt. Er is een andere draad waarop je spanning kan zetten zodat hij weer omhoog gaat. Draait de motor, dan is het schakelcircuit gestoord, draait hij niet dan moet die motor stuk zijn. Is het schakelcircuit gestoord, dan komt het erop aan dat je de schakeling begrijpt en naloopt waar de spanning niet doorgelaten wordt. -het feit dat je zegt dat de storing vroeger ook voorkwam, maar dan slechts af en toe en dat het nu echt helemaal stuk is wijst op een los contact/kabelbreuk. Slechte verbindingen zijn de #1 oorzaak van storingen tegenwoordig, je hebt wellicht te maken met moderne problematiek Kan je even kort uitleggen wat voor schakelaars er waar zitten? (op de deur, hoeveel knoppen, hoe bedienen ze welke ramen) Ik heb het bij mijn CRX toen ook gedaan. Ik had het hele element met motor er uitliggen en was er toen zo achter hoe het in elkaar zat. (had er ook een schema bij) Lang leve de raamslingers | | | | |
Coolcase,
alstjeblieft: hierbij hetgeen waar je om vroeg
have fun.
en hierbij een detail waarin met rood de kleuren van de draden staan:
ik hoor het wel als je bent uitgestudeerd.
Bij voorbaat dank,
Groetjes.
|
13 dec 2004 21:50 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Fo, ik weet het!!
Kom gewoon morgen even naar Steenwijk , kost je alleen de benzine.
En indien nodig de kostprijs van onderdeel als er toch iets deffect blijkt te zijn. Ik heb alles wat nodig is gebruikt op voorraad.
Kost je alleen wat tijd, maar nooit zoveel als nu het geval is geweest.
Desnoods morgenavond!
Erwin.
|
13 dec 2004 21:59 |
|
|
Airhead
1986 C1Friesland
|
Vanuit Roosendaal naar Steenwijk om een los stekkertje te zoeken?
_________________________________________ Im Prinzip bist du bei dem Auto mit dem Denken schon zu langsam. [Walter Röhrl - über den 911 3.2]
|
13 dec 2004 22:02 |
|
|
Anonymous
|
Ja, is op en neer maar 440 km lekker.
gisteren schreef Renntech nog:
Het wordt steeds eenvoudiger
|
13 dec 2004 22:05 |
|
|
jeff_911
Voorlopig op de motor :).
ex: Cayman S - 987Den Haag
|
.....multimeter......
|
13 dec 2004 22:20 |
|
|
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
tja dit schiet ook niet op zo. als je tijd hebt...
benzin tegenwoordig wel knap aan de prijs.
|
13 dec 2004 22:22 |
|
|
Airhead
1986 C1Friesland
|
Ik heb halverwege pag. 1 van dit topic het al opgegeven het proberen te begrijpen.
Het vervelende van dit soort dingen is vaak dat je jezelf op een bepaald moment tegen
het voorhoofd slaat dat je dat ene domme detail zo kon missen.
_________________________________________ Im Prinzip bist du bei dem Auto mit dem Denken schon zu langsam. [Walter Röhrl - über den 911 3.2]
|
13 dec 2004 22:23 |
|
|
Anonymous
|
Ach als ik nu gelijk op kouw kosten een aankoopkeuring laten doen dan zijn we daar ook weer vanaf whrrrrrrraaaaaaaaaaaaaaagggggghhhh wa nu weer. multimeter ?????? kan me niet indenken dat dat iets met mn ramen te maken heeft.
ja en dan kan ik daarna weer 220 km terug al balend bekeuringen verzamelen, kan nog wel eens een heel duur baaldagje worden
|
13 dec 2004 22:26 |
|
|
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
life is hard and then you die
|
13 dec 2004 22:43 |
|
|