Auteur |
Bericht |
mkt
993 S '97 - NPC #1239Amsterdam
|
Ik rijd 993 S en weet precies wat je bedoelt met het 'zagen' (in mijn optiek een beetje een geluid van een rauw lopende ketting).
Het gebeurd vooral op warme dagen wanneer airco 'overuren' moet draaien. Je hoort het duidelijk bij stationair, maar als je langzaam rijdt is het er ook (als je heel goed luistert), maar is het niet hinderlijk.
Bij mij is het geluid er ook zo'n 5.000 km geleden 'in gekomen' (nu 67.000) en ben er mee naar Waalgarage geweest. Zij hebben alles uitgelezen en geen storing ondervonden.
Zou er zelf ook bij gebaat zijn als we zouden kunnen achterhalen wat de reden is. Er moet iets mis zijn, omdat het er voor de 60K absoluut niet in zat.
Ik zal er zelf ook verder onderzoek naar laten doen, temeer ik nu weet dat het duidelijk een 993-probleem is, omdat jullie zelfde klacht hebben.
_________________________________________ 'IDENTITY IS A CHOICE'
Laatst bijgewerkt door mkt op 26 jul 2008 20:54, in totaal 1 keer bewerkt.
|
25 jul 2008 23:49 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
De informatie van Olaf lijkt me erg relevant. Denk wel te weten uit welke betrouwbare bron dat komt
En hij schreef ook al dat er niets valt uit te lezen
@MKT: De airco bijgevuld in de laatste 5 jaar
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
26 jul 2008 9:18 |
|
|
LongJohn
993 C2 '94Zuid-Holland
|
Bij mijn 993 heb ik ook wel een dergelijk effect m.b.t. inhouden van de motor bij lagere toerentallen.
Hierbij heb ik het idee dat bij stationair toerental het motormanagment in combinatie met de stappenmotor niet snel genoeg kan anticiperen bij het aanslaan van de compressor.
Marc
|
26 jul 2008 10:05 |
|
|
Rodger that!
Veghel
|
veel bedrijven zeggen dat de ac moet worden bijgevuld
Let wel een Airco is een gesloten systeem en zou derhalve NOOIT moeten worden bijgevuld of er moet een defect zijn
wel verstandig is om de airco minimaal 1x per maand ±5 minuten te laten werken ivm de gas dichtingen
ps: ik ben STEK monteur van orgine (± 35 jaar)
_________________________________________ 944 Type I USA '83 Targa Antraciet zwart metalic (RR) Jumbo-exclusief.nl auto evenement.......................DARE TO BE DIFFERENT!........................
|
26 jul 2008 10:58 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Het gelezen dat je een (STEK) specialist bent.
Maar ben toch maar zo eigenwijs: het systeem is niet dicht.
Er zitten bijv. ook slangen in en die zijn nooit 100% dicht.
Er komt ook vocht binnen, daarom zit er weer een ontvochtiger in het systeem, die na vele jaren ook vernieuwd moet worden.
Laat eens een nieuwe auto meten na 3 jaar, en wat blijkt: objectief veel koelmiddel verdwenen.
Ben met je eens dat er vaak te snel wordt geroepen: BIJVULLEN
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
26 jul 2008 12:41 |
|
|
Peter
Geen Boxster 981 S meer
|
Gisteren nog eens goed opgelet, je voelt bij mij net de airco compressor inschakelen en uitschakelen, hinderlijk vind ik het niet, het is zeker geen gezaag en ook nauwelijks hoorbaar. Ik begrijp de opmerking van Olaf niet helemaal, ik begrijp eruit dat het systeem eigenlijk niet steeds moet in en uit schakelen maar continu moet blijven draaien ????
Nogmaals, dit heb eerder gehoord maar ben alleen maar bij 993'en airco 's tegengekomen die voortdurend in en uitschakelen. Wat bedoel je nu?
|
26 jul 2008 14:06 |
|
|
Rodger that!
Veghel
|
@ Paul van Engelen :ik snap niet hoe je aan deze onzin komt
een droger vervang je alleen na reparatie!
pas als je ac kuren geeft, heb je een probleem.. er zijn genoeg autos die het velen jaren volhouden zonder lekkage problemen én zonder een nepcontrolle
@ peter ; als er voldoende freon in zit zal de ac snel op temp (± 0-1 C ) komen en stoppen (tegen dichtvriezen) bij onvoldoende freon zal de ac lang doordraaien dus conculsie
er kan ook nog een lage druk beveiliging in zitten tegen grote schade met te lage druk (vocht en lucht wat naar binnen word gezogen).
_________________________________________ 944 Type I USA '83 Targa Antraciet zwart metalic (RR) Jumbo-exclusief.nl auto evenement.......................DARE TO BE DIFFERENT!........................
|
26 jul 2008 15:59 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Velen hier vinden vast regelmatig dat er onzin geschreven wordt...
Je hebt gelijk over vervanging van de droger, alleen bij storingen.
Maar is afgenomen koelwerking geen storing?
Hoe dan ook, ik heb na 10 jaar en weinig of geen onderhoud en afgenomen koelcapaciteit het hele systeem laten leeghalen, droger vernieuwd, juiste hoev. koude olie weer toegevoegd en uiteraard het koelmedium. En inderdaad er was weinig verdwenen!
Ben natuurlijk maar een leek, haal mijn kennis uit werkplaatshandboeken van Porsche
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
26 jul 2008 16:28 |
|
|
Rodger that!
Veghel
|
na tien jaar is dat zeker geen slechte zet paul ik heb er voor mogen studeren ,maar ook ik maak fouten maar nu ff niet
_________________________________________ 944 Type I USA '83 Targa Antraciet zwart metalic (RR) Jumbo-exclusief.nl auto evenement.......................DARE TO BE DIFFERENT!........................
|
26 jul 2008 16:42 |
|
|
mkt
993 S '97 - NPC #1239Amsterdam
|
Oke Rodger That, wat zou jij adviseren in deze? (mbt rauwe ketting / zagen geluid wanneer compressor inschakelt. Airco werkt (koelt) verder prima.
Porschespecialist ziet geen problemen (lees storingen) heeft het meer zin om met deze klacht bij een airco specialist langs te gaan?
@Paul: Is er, als leek, een mogelijkheid zelf te controleren of de airco idd bijgevuld zou moeten worden? Of moet dat ook bij specialist?
_________________________________________ 'IDENTITY IS A CHOICE'
|
26 jul 2008 20:53 |
|
|
Rodger that!
Veghel
|
ik heb het geluid nog nooit gehoord, ik geef alleen aan wat het mogelijk zou kunnen zijn, is het niet storend let dan op of er verandering komt van het geluid en dan gelijk ac uit .
voor je vraag aan paul : je bent strafbaar in de zin der wet als een niet gecertificeerd persoon aan dit soort instalatie´s werkt
een de tweede reden : je hebt geen meterset voor het meten enof afvullen, daarbij kan je niet op legale wijze aan het freon in nederland komen
_________________________________________ 944 Type I USA '83 Targa Antraciet zwart metalic (RR) Jumbo-exclusief.nl auto evenement.......................DARE TO BE DIFFERENT!........................
|
26 jul 2008 21:31 |
|
|
mkt
993 S '97 - NPC #1239Amsterdam
|
Duidelijk, bedankt voor jouw antwoord.
Als laatste; is er in omgeving Amsterdam een Airco specialist aan te bevelen?
_________________________________________ 'IDENTITY IS A CHOICE'
|
26 jul 2008 21:58 |
|
|
MP993
|
Ik ben volledig nieuw op dit forum, maar hij is levendig en interessant!! Veel kennis merk ik, erg prettig en geeft nieuwe inzichten.
Nog even voor de duidelijkheid: het inhouden bij inschakelen is wat mij betreft volstrekt normaal, pas daarna ontstaat het echte probleem. Zo door de berichten heen lees ik over verschillende Porsche specialisten die allemaal vinden dat de klachten er simpelweg bij horen, iets wat ik niet kan geloven. Ik lees immers ook dat het bij anderen ook pas later is ontstaan en het is onmogelijk om het daarvoor niet te hebben gemerkt.
Afijn, ik ga iig een echte airco specialist opzoeken.
|
26 jul 2008 23:09 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Nee, zelfs ik ( ) kan dat niet. Je hebt daarvoor een zeer gespecialiseerde installatie nodig. Deze meet drukken en temperaturen maar verzorgt ook afzuigen en meten van de hoeveelheden koelmiddel en olie, voor vacumeren en vullen, ...
@Rodger: wat betreft de beschikbaarheid van dat koelmiddel vergis je je nu echt wel!
Er zit in de 993 af fabriek al het actuele R134a, en niet het inderdaad verboden middel (R12 ?)
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
27 jul 2008 0:36 |
|
|
droomprins
zwarte 964 c2 uit 1992Roosendaal
|
Ik had de vraag over inhouden ook gesteld en werd terecht verwezen naar dit draadje.
Ik lees een hoop technisch advies waar ik (nog) niet zo veel mee kan.
Mijn 964 c2 uit 1992 houdt ook in als de airco aan staat. Niet als ik de airco aanzet maar ff daarna als hij daadwerkelijk koude lucht gaat geven. Ze gaat dan met kleine schokjes rijden net of er met kleine rukjes aan de achterzijde getrokken wordt zeg maar. Als ik de airco uit zet is het meteen weg.
Ik heb dit tijdens een proefrit niet gemerkt. Er is intussen alleen maar een probleem opgelost met een slecht werkend alarm. nadat het alarm was gerepareerd is het probleem met de airco ontstaan. heb probleem voorgelegd aan installateur van het alarm maar volgens hem was het puur toeval en kon het niet ontstaan zijn door zijn reparatie aan het alarm.
Wie het weet mag het zeggen. Als het erg warm is rijd ik constant mijn ac in te schakelen en zodra hij in gaat houden weer uit te schakelen, Is ook geen doen
_________________________________________ niet alle dromen zijn bedrog
|
09 aug 2008 22:28 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Ja, puur toeval is het zeker, maar dan bedoel ik dat anders dan de installateur
Verder kan je er inhoudelijk helaas niet mee helpen.
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
10 aug 2008 11:23 |
|
|