|
Auteur |
Bericht |
Traveller69
996C2 cabrio, ex-911 SC, Volvo V70Zeist
|
Die bedoelde ik ja. Erg mooi, vandaar dat ik voor die heb gekozen
Nu nog een model van de 917 ergens vinden.
_________________________________________ I read a report that said the typical symptoms of stress were eating too much, drinking too much, impulse buying, and driving too fast. Who are they kidding? That's my idea of a perfect day.
|
24 jul 2008 9:10 |
|
 |
zuugnap
|
hier staat er 1 voor 2349 euries  heb je wel wat link
|
24 jul 2008 9:16 |
|
 |
Traveller69
996C2 cabrio, ex-911 SC, Volvo V70Zeist
|
Slik - nou nee bedankt. Daar koop ik liever nog een mooi klokkie voor.
 bijvoorbeeld deze.
Ik zat zelf aan maximaal 100 euro te denken voor een mooi schaalmodel van de 917.
_________________________________________ I read a report that said the typical symptoms of stress were eating too much, drinking too much, impulse buying, and driving too fast. Who are they kidding? That's my idea of a perfect day.
|
24 jul 2008 9:31 |
|
 |
zuugnap
|
bult met geld voor zn schaal ding he  idd koop je er beter een klok voor!
|
24 jul 2008 9:40 |
|
 |
patrick911
1973 911 2.4T &
1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)Melbourne
|
Ik ben na het regelmatig controleren van dit topic (76 pagina's) inmiddels een hobby/verslaving rijker.
Ik weet inmiddels dat het een van deze twee gaat worden, waarbij de keuze wordt bemoeilijkt door het type mechaniek, het uiterlijk, en de prijs.

Heb me op internet suf gezocht naar de betekenis van de verschillende termen (21 jewels, ETA2892-A2, ETA2842, calibre 30110, enz, enz, en ben inmiddels een beetje ingewijd in de materie.
Interessant spul!
Het leek me wel een goed idee om dit eens aan dit topic toe te voegen.Kon het in dit topic nog nergens vinden nl.
Reden waarom is dat blijkt dat Swatch tegenwoordig het zwitserse ETA bezit, en dat hun automatische mechanieken in een of ander vorm in de meeste mid-range en top-range (zwitserse) horloges zit.
Voor wie het niet nog niet weet of het gewoon graag allemaal nog eens overleest, hier een uiteenzetting over hoe en wat:
 |  |  |  | Citaat: ETA 2824 Het werkpaard in de lijn van ETA mechanische uurwerken, de 'ETA 2824-2', is een automatisch, vijfentwintig (25) 'jewel' uurwerk, dat voorkomt in de volgende vier uitvoeringen of 'ranges': "Standard", "Elaborated (improved)", "Top" en "Chronometer". De belangrijkste componenten die het verschil maken tussen zogenaamd "Elaborated" en "Top" zijn de 'barrel spring', 'shock protection system', 'pallet stones', 'balance wheel & hairspring' en het regulerings mechanisme. Om de verschillen in nauwkeurigheid voor deze typen te illustreren, houdt men de volgende specificaties aan: "Standard": een gemiddelde afwijking van +/-12 seconden/dag met een maximale dagelijkse variatie van +/-30 seconden/dag; "Elaborated": een gemiddelde afwijking van +/-7 seconden/dag met een maximale dagelijkse variatie van +/-30 seconden/dag; "Top" variant: een gemiddelde afwijking van +/-4 seconds/day met een maximale dagelijkse variatie van +/-10 seconden/dag. "Chronometer" tenslotte moet voldoen aan de stricte standaarden van de COSC. |  |  |  |  |
 |  |  |  | Citaat: Valjoux 7750 Het 'Valjoux 7750' of ook wel 'ETA 7750' mechaniek is een veel gebruikt mechaniek voor chronographen (stop watch). Het traditionele mechanisme toegepast in de chronograph is ook wel bekend als het 'Column Wheel'. Met de introductie van de 'Valjoux 7750', werd dit 'column wheel' systeem vervangen door een drie (3) 'plane cam' systeem. Dit systeem is beter bekend als het 'Coulisse Levier mechanisme'. Het systeem en mechaniek werd bedacht door Edmond Capt in 1970, als een volledig geintegreerd 'self-winding' mechanisme, gebaseerd op de Valjoux 7733.
Het mechaniek is van een automatisch, vijfentwintig (25) 'jewel' type, dat uitgevoerd kan worden met een aantal functies als 'triple date' (dag, datum, maand en maan-phase), of een variant met drie tellers voor minuten, seconden en uren. Dit mechaniek is beschikbaar in drie klassen: "Elaborated", "Top" en "Chronometer". Ook hier weer zijn het bepaalde key onderdelen die het verschil maken. Om de verschillen in nauwkeurigheid voor deze typen te illustreren, houdt men de volgende specs aan: "Elaborated grade": gem. afwijking van +/-5 seconden/dag met een maximale dagelijkse afwijking van +/-15 seconden; "Top grade": gem. afwijking van +/-4 seconden/dag met een maximale dagelijkse variatie van +/-10 seconden. "Chronometer grade" tenslotte moet voldoen aan de stricte normen die door het COSC worden voorgeschreven: een gemiddelde afwijking van -4/+6 seconden per dag met een maximale dagelijkse variatie van +/-5 seconden. |  |  |  |  |
Het blijkt dat de (standaard) Tag Heuer Carrera gebruikt maakt van de inmiddels ook naar het verre oosten overgewaaide ETA-2824 (TH: calibre 5), terwijl de iets duurdere TH Carrera Twin Time wel weer het ETA-2892 mechaniek gebruikt (TH noemt het calibre 7). Raar. Verder gebruikt IWC voor hun Pilot serie (Mark XV en XVI) de zogenaamde calibre 30110 want een door IWC zelf gebouwde variatie is op dit zelfde 2892-A2 mechaniek.  |  |  |  | Citaat: Hoe kan een klasse horlogemaker als IWC, zeggen dat ze, ondanks het gebruik van een ETA mechaniek, ze een standaard ETA uurwerk omzetten naar een nieuw, superieur IWC mechaniek? Bijvoorbeeld, wat voor wijzigingen worden er gemaakt op een 'standaard' ETA-Valjoux 7750 voordat het ingebouwd wordt in een IWC chronograph? Aardig wat horlogemakers kopen hun basis-mechanieken van ETA. ETA biedt een brede variatie aan die aan de meeste behoeften wel voldoet. Echter, voor een aantal horlogeverzamelaars/liefhebbers die gelimiteerde, speciale uurwerken zoeken, is dit de reden om een horloge met een ETA mechaniek nou juist te vermijden. Wat nou als een gerenommeerde horlogemaker als IWC Schaffhausen de erg goede en goed geteste ETA Valjoux 7750 mechaniek zou gebruiken voor z'n chronograaf uurwerken, na het uitvoeren van een aantal modificaties? Wat is er nl tegen op het gebruik van eens ETA mechaniek? Eigenlijk, alleen het feit dat het zo'n veelvoorkomend mechaniek is en daardoor dus niet echt exclusief. Aan de andere kant, het hoge productieaantal heeft ervoor gezorgd dat het inmiddels een 'volwassen' en technisch uitstekend mechaniek is; 't heeft geen last van kinderziektes, en het wordt continue doorontwikkeld. Waarom dus, zou IWC dit uitstekende mechaniek over het hoofd zien? Uiteraard zijn er alternatieven, maar vanuit een economisch en technisch standpunt, is de beslissing voor een 'Valjoux' gegarandeerd een goede keus. Vraag is dan, wat doet IWC met het basis-mechaniek, en waarom doen ze alsof het een compleet eigen uurwerk is? De verklaring: IWC koopt het beste standaard mechaniek en voert daar een soort van 'tuning' op uit. Je zou kunnen zeggen dat IWC doet met de Valjoux wat Gemballa en Techart doen met 'standaard' Porsche motoren. Standaard 3.6 of 3.8l 911 motoren worden gebruikt als basis, worden geoptimaliseerd en getuned met de beste ervaring en materialen die de tuner in huis heeft. In het geval van de 'Valjoux', dit wordt door IWC gekocht in onderdelen, nooit als compleet geassembleerd, werkend mechaniek. Bovendien worden alleen de 'chronometer' klasse mechanieken aangeschaft, de best beschikbare versie dus. Wanneer deze onderdelen aankomen in Schaffhausen (IWC's 'fabriek') worden deze eerst aan een visuele test onderworpen, waarna een selectie in detail geverifieerd wordt. Sommige onderdelen van de originele ETA mechaniek worden meteen verwijderd en worden nooit gebruikt door IWC. Deze delen worden vervangen door betere (en in het algemeen) duurdere, uit eigen stal. Sommige aanpassingen gebeuren bij het assembleren, terwijl andere wijzigingen al vroeg in het proces plaatsvinden. Alle metalen 'bearings' van de 'Valjoux 7760' bij voorbeeld worden vervangen door zogenaamde 'jewel bearings'. Note: de Valjoux 7760 (gelijk aan de 7750 maar in de manueel opwind versie) is de basis voor de Portugieser Chronograph mechanieken. Er is vervolgens een IWC expert, wiens enige taak het is om met de hand (!) al deze metalen 'bearings' te verwijderen en te vervangen door de 'jeweled bearings'! Uiteindelijk is dit een actie die de duurzaamheid van het uurwerk ten goede zal komen. Deze onderneming echter is zinloos voor versie 7750, die geleverd is met alleen maar 'jewel bearings'. In plaats daarvan worden er bv verschillende tandwielen vervangen. Het volgende heb ik alleen in het engels, en is moeilijk te vertalen: For instance, one is part of the winding mechanism, which ETA supplies with three holes in order that it can be worked on by machines and be transported by robot arms. As the holes are drilled, there is some metal, which is pushed over the surface - causing friction with the above-located bridge. Now IWC found out that it is precisely the position of these holes, which will cause fine metallic debris over time to accumulate. In the short run, such metallic debris is not a problem, however over a longer period such debris will cause problems. Zo zijn er nog wel meer (soms minieme) wijzigingen, maar dat opsommen komt de leesbaarheid niet ten goede. Uiteindelijk is het de som van al deze kleine, maar vaak erg technisch geavanceerde wijzigingen die er voor zorgen dat het uurwerk daadwerkelijk nauwkeuriger en betrouwbaarder wordt. Kortom, het is dus geen overdreven claim van IWC wanneer ze stellen dat ze de ETA mechanieken behandelen alsof het een origineel IWC mechaniek zou zijn. De verschillende modificaties en de extreme aandacht voor detail, transformeren het originele, in grote getalen geproduceerde ETA mechaniek in iets compleet anders. 'ETA' is dan dus niet altijd 'ETA'... |  |  |  |  |
ik ben een nerd... 
|
24 jul 2008 15:41 |
|
 |
Marco
Carrera 3.2,
996 Cabrio,
991 GTSThuredriht - NPC#1408 PF#492
|
kan wel zijn, maar toch zou ik voor de IWC gaan 
_________________________________________ Got coffee?
|
24 jul 2008 15:45 |
|
 |
MS964
Veel ex-en: Ex 964 C2 en C4, ex 996 turbo en ex 997 Carrera S
|
Zoals ik op pag. 74 al opmerkte: we hebben dezelfde smaak Patrick. als eerste horloge wilde ik de Twin Time van Carrera kopen. Uiteindelijk is het bij mij de...Mark XV geworden (wel iets andere uitvoering).
Had je nog iets aan mijn IWC-tips op pag. 74?
|
24 jul 2008 15:46 |
|
 |
patrick911
1973 911 2.4T &
|
Yep, en da's niet altijd handig, een dure smaak....
Zeker.
Ik had de IWC's die je afbeeldde nog niet eerder gezien, en had voor ogen dat IWC's per definitie altijd onbetaalbaar waren. (Kende alleen de Portugieser modellen nl). Ik had vorige week hier een Spitfire Mark XVI om en ja, dat stond wel erg mooi..... zucht.
Ik ben ook nog steeds weg van de Tag Heuer Carrera Lemania, maar eer ik die ergens tegenkom.....
Ach, je moet iets te sparen/wensen overhouden, toch? 
|
24 jul 2008 15:52 |
|
 |
Black Betty
Fifties Café Racer a.k.a. Black BettyVinkeveen
|
Het 7750-kaliber wordt in -bijna- alle (zeker) Zwitserse automatische chronografen gebruikt, zelfs in de automatische chronografen in de prijscategorie V&D (bij wijze van spreken dan).
De 'betere', c.q. gerenommeerde merken maken bijna allemaal hun aanpassingen in meerdere of mindere mate aan dit uurwerk (heel vaak wordt onder andere de rotor onder handen genomen; die wordt -zeker wanneer het horloge van een glazen bodem wordt voorzien, nog wel eens van duurder materiaal vervaardigd, van hoogwaardig slijpsel voorzien, gegraveerd of -bijvoorbeeld- van het merklogo voorzien. Ook schroefjes willen nog wel eens vervangen worden, waarbij stalen schroefjes vervangen worden door schroefjes van ander (edeler) metaal of 'gebläut' worden), maar een betere 'Ganggenauigkeit' wordt daarmee over het algemeen níet bereikt. Het uurwerk dat deze producenten over het algemeen inkopen, is sowieso al van het type 'chronometer' (en ze geven dan ook vaak het certificaat Chronometer de Suisse mee; dat mag niet zomaar), dus al van de beste ETA-kwaliteit.
Dat met of door de aanpassingen de levensduur van het uurwerk verlengd zou worden (onder andere door het voorkomen van bijvoorbeeld een ophoping van vuil in gaatjes die uit productie-overwegingen in de ETA-uurwerken zitten) is slechts theoretisch: (juist) een uurwerk als het 7750-kaliber met een aantal complicaties (waaronder de chronograaf-functie) heeft geregeld een servicebeurt nodig. Bij een dergelijke servicebeurt hoort ook een grondige schoonmaak. Eventueel opgehoopt vuil dat op de lange termijn schade zou kunnen veroorzaken, wordt dan -als het goed is- verwijderd.
Zoals ik in dit topic al eerder aangegeven heb: het uurwerk van/in een horloge is niet de prijsbepalende factor. De prijs wordt bij horloges toch nog veelal bepaald door de merknaam, de marketing(strategie; zoals bijvoorbeeld een zorgvuldig opgebouwde 'historie' en/of 'doelgroepaansturing'), de gebruikte materialen, etcetera, etcetera.
_________________________________________ it's better to burn out than to fade away
Laatst bijgewerkt door Black Betty op 24 jul 2008 16:45, in totaal 4 keer bewerkt.
|
24 jul 2008 16:32 |
|
 |
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
verkoopprijs= 20% productiekosten, 40% marketing, 40% winst.
_________________________________________ oud is beter
|
24 jul 2008 16:37 |
|
 |
patrick911
1973 911 2.4T &
|
Dat zie ik.
Ik verbaasde me voornamelijk over het feit dat Tag heuer dat verouderde 2824 mechanisme gebruikte voor de standaard Carrera. Als je dan toch relatief veel vraagt voor een horloge, dan is dat in dit geval inderdaad puur vanwege historie en merknaam.
In het topsegment (Tourbillion bijvoorbeeld) daarentegen, is het wel weer het mechaniek, de arbeid en de exclusiviteit die de prijs bepalen.
|
24 jul 2008 16:49 |
|
 |
Jurgen
Westervoort
|
Het blijft niet louter bij de uurwerken ; je wilt niet weten hoeveel merken er van Swatch zijn...van goedkope tot dure merken.
Een horlogezaak die ik ken verkoopt heel veel horloges van merken die toebehoren aan de Swatchgroep. Heb daar mijn Breitling ingeruild en wilde een XXI, dat kon ; Breguet is nl óók van Swatch.
Was tevens de redding van het bedrijf en een enorme kwaliteitsverbetering was het gevolg door de geldinjectie. Denk dat je het kunt vergelijken met Lamborghini en grote baas Audi. Lambo's zijn sindsdien ook een "degelijk" (in de zin van betrouwbaar  ) merk.
Alweer bijna twee jaar geleden zoals op de foto te zien is ...(zie je dat Harald ?:twisted: )

|
25 jul 2008 13:25 |
|
 |
zuugnap
|
ETA II bedoel je denk ik?
|
25 jul 2008 13:36 |
|
 |
horn
PF #57
|
Handig, ik denk dat ik dat ook maar default aan ga zetten op mijn toestel. 
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
26 jul 2008 0:13 |
|
 |
patrick911
1973 911 2.4T &
|
Ik weet niet wat 'ETA II' is, maar de link onder 'ETA' in mijn bericht wijst op 'ETA SA' (volledige naam: ETA SA Manufacture Horlogère Suisse).
|
27 jul 2008 10:21 |
|
 |
Maarten
Ex 964, ex C3.oAmsterdam PF #109
|
_________________________________________ 'Known problems nearly always get solved – it’s the unknown ones which do the damage'
|
27 jul 2008 12:25 |
|
 |
MS964
Veel ex-en: Ex 964 C2 en C4, ex 996 turbo en ex 997 Carrera S
|
Dat is de re-edition. Die zijn er zat. Er staat trouwens bij dat 'ie 38 mm is, maar is dat wel zo? Volgens mij is de re-edition 35 mm (en mss inclusief kroon 38 mm), de reden dat ik 'm niet gekocht heb destijds. Want ja, ik was hier destijds ook naar op zoek.
|
27 jul 2008 13:02 |
|
 |
Lydia
|
Ik vind dit trouwens ook een erg stoere. Helaas niet in vrouwen model verkrijgbaar

|
27 jul 2008 13:02 |
|
 |
BJ964
Porsche 964 C2 1991
|
Richard Mille maakt verschrikkelijk dure horloges, maar hij werkt wel met zeer exclusieve materialen en ze worden in zeer kleine oplages met de hand gemaakt... Of ik ze echt mooi vind? Nee, dat niet.
_________________________________________ Porsche 964C2 Nachtblauw
|
27 jul 2008 13:44 |
|
 |
Lydia
|
Bovendien is de techniek van de Audemars. Vroeger werkte hij als topmanager bij Mauboussin. Ja, ik vind de horloges wel stoer.
|
27 jul 2008 13:53 |
|
 |
drknauf
|
was een vd sponsors van classic le mans  ze stonden daar allemaal uitgestald
absoluut geen lelijke klokken , maar not my cup of tea zeg maahhh 
_________________________________________ WAT WIT IS MOET WIT BLIJVEN
_____HEAVEN IS 9 ELEVEN :^:
|
27 jul 2008 14:00 |
|
 |
Lydia
|
Ik ga er ook niet mee lopen, hoor!
Felippe Massa droeg er laatst één, bij de Formule 1.
Niet mooi, maar wél apart:

|
27 jul 2008 14:49 |
|
 |
Jurgen
Westervoort
|
Je hebt per ongeluk de achterkant genomen zeker?
Als je onderweg op zo'n horloge even naar de tijd kijkt, hang je eerder in de boom dan dat je de tijd weet 
|
27 jul 2008 15:24 |
|
 |
Lydia
|
In mijn Porsche zit gewoon een klokje in het dashboard, Jurk! 
|
27 jul 2008 15:38 |
|
 |
Jurgen
Westervoort
|
Dan zou die in de mijne ook moeten zitten...zal eens kijken...
Ik kan ook óver het dashboard heen kijken...mss dat ik het daarom niet wist 
|
27 jul 2008 15:43 |
|
|