Auteur |
Bericht |
zuugnap
|
Racelicentie .... ZIN OF ONZIN!!
geachte meelezers ... of licentie houders graag uw reactie !!
deze was gestart in ander draadje maar mocht niet worden voortgezet (begrijpelijk of niet)
http://www.porscheforum.nl/viewtopic.ph ... highlight=
|
27 jul 2008 11:33 |
|
|
MS964
Veel ex-en: Ex 964 C2 en C4, ex 996 turbo en ex 997 Carrera S
|
Goed, om hier verder te gaan :
Ja, ik ben getrouwd. Alhoewel die dag erg leuk was, haalt het bij lange na niet bij de licentiedagen (en ja, dit weet mijn vrouw ook wel, zo reëel is ze wel ).
Doel van de cursus was (in de juiste volgorde):
1) drie topdagen beleven
2) wagenbeheersing enorm opschroeven
3) leren gassen op een circuit
4) CPZ goed leren kennen
5) theorie van vlaggen etc leren
Doel was niet het daadwerkelijke papiertje, heb dat zelfs niet eens aangevraagd. Ben er wel van overtuigd dat mocht ik het papiertje op enig moment nodig hebben, dat alleen een examen voldoende is om het alsnog te behalen.
|
27 jul 2008 11:59 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Tja .... "zin" in de zin van ??
Voor de openbare weg heeft het MI geen zin - daar rijdt te veel volk dat "ons" in gevaar kan brengen, hoe goed we ook (denken te) rijden ....
... ook zie je op de openbareweg maar zelden vlaggen
In de zin van leerzaam zeker 'n aanrader - ookal heb ik 'm zelf (nog) niet ... ben namelijk van mening dat elke "rijvaardigheidscursus" leerzaam is ... denk alleen al aan de juiste zitpositie en het op juiste wijze bedienen van het stuur, de koppeling, de rem en het gaspedaal
|
27 jul 2008 12:04 |
|
|
zuugnap
|
wat ik vaker bemerkt is dat de "racelicentie"als heilig wordt verklaard
daarom gooi ik dit draadje op om eens te polsen welke ervaringen er zijn
als je zo'n racelicentie echt wil benutten komt er dus wel stukje meer bij kijken dan..... en de kosten zijn niet mis vandaar
|
27 jul 2008 12:23 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Vertel mij wat
Racelicentie is net zo heilig als 'n rijbewijs voor de openbare weg ... houder is wel "geslaagd" ... maar dat wil nog niet zeggen dat'ie z'n "functie" goed en terdege uit kan voeren
|
27 jul 2008 12:25 |
|
|
Rodger that!
Veghel
|
gemiddeld per race weekend in de 944 cup € 600/800 moet je geen schade rijden heb ik horen fluisteren incluis banden /benzine /inschrijven race verzekering
_________________________________________ 944 Type I USA '83 Targa Antraciet zwart metalic (RR) Jumbo-exclusief.nl auto evenement.......................DARE TO BE DIFFERENT!........................
|
27 jul 2008 12:29 |
|
|
zuugnap
|
voor de rest is het wel leuk zo'n licentie dus
nog meer "houders" die hun opinie loslaten op dit draadje?
|
27 jul 2008 12:36 |
|
|
Gert
ex: 996 cabrio, Cayenne, 996GT3mk1, 911G 3.6
|
Heel simpel, je moet het halen als je van plan bent om mee te gaan doen aan races op het circuit.
Wil je dat niet gaan doen is het toch nog:
- Heel leerzaam, je krijgt zeer uitgebreide instructie van ervaren coureurs.
- Je leert de ideale lijnen goed te rijden, de auto op de juiste manier te corrigeren, je beter te focussen op waar je mee bezig bent.
- verder nog o.a. slipstreamen/inhalen/starten/sprint races
- Theorie is goed te doen, ook belangrijk om te weten.
Zoals hier eerder al gemeld, als je de licentie gehaald hebt ben je wel een grote stap verder, je hebt een basis vaardigheid, maar bent nog steeds een beginner bij de echte races.
Het is zoveel mogelijk rondjes rijden op zoveel mogelijk verschillende circuits, bij voorkeur bijgestaan door ervaren racers om ervaringen uit te wisselen.
Laatst bijgewerkt door Gert op 27 jul 2008 12:58, in totaal 1 keer bewerkt.
|
27 jul 2008 12:56 |
|
|
Lydia
|
Daar kon ik niet een weekend van rijden! Wat dacht je van: Inschrijfgeld, overnachtingen, eten, evt. pitbox, enz. En eerste aanschaf racekleding, brandvrije ondergoed, goedgekeurde helm, raceschoenen!
Tja, zin of onzin ... Het gaat er om dat je het leuk vind. Ik kan een heleboel dingen verzinnen die onzinnig zijn, maar die het leven stúkken leuker maken!
@ Gert: precies Gert. Ik zei het al: je leert er ook van!
|
27 jul 2008 12:58 |
|
|
gantor
996 C2; 944 racer
|
Ik rij zelf ook de 944 basiccup. Met 600 euro krijg je een racedag gedekt in die zin dat transport, inschrijfgeld, benzine, banden, olie, pitbox gedekt zijn. Je kledij, de auto zelf en verblijfkosten niet.
Anderzijds weet ik ook dat je voor dat geld een 944 racer kunt huren om een racedag af te werken incluis mecanicien. Niet inbegrepen banden, benzine en natuurlijk de mogelijke opgelopen schade.
M.a.w. een racer huren is goedkoper dan er eentje te bezitten. Ben ik spijtig genoeg te laat achter gekomen!
_________________________________________ http://www.DJ-motorsport.nl
|
27 jul 2008 13:09 |
|
|
Gert
ex: 996 cabrio, Cayenne, 996GT3mk1, 911G 3.6
|
Ik ben vorig jaar een aantal keer wezen kijken bij de WEK (Winter Endurance Kampioenschap) en dat vond ik erg leuk.
Ik ga eens wat opties onderzoeken om daar aan mee te gaan doen.
|
27 jul 2008 13:39 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
... tot je 'm aan splinters rijdt
|
27 jul 2008 13:42 |
|
|
gantor
996 C2; 944 racer
|
Dan nog...
Vooreerst huren bij iemand die je natuurlijk ook geen poot wil uitdraaien als je schade hebt. Als jij de eigenaar bent moet ook de auto hersteld worden! Kanttekening natuurlijk is als je zelf wel handig bent... ( ben ik niet).
_________________________________________ http://www.DJ-motorsport.nl
|
27 jul 2008 15:57 |
|
|
zuugnap
|
tot nu toe lees ik als ik het goed heb 3 licentiehouders? of tel ik verkeerd, hmmm had een groter getal verwacht
|
27 jul 2008 18:50 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
(slechts) 3 reacties zijn wel meer licentiehouders - en zelfs echte racers op dit forum
|
27 jul 2008 19:10 |
|
|
zuugnap
|
racers ook?? nice .... maar dat valt dan weer onder superlicentie?
|
27 jul 2008 19:12 |
|
|
Lydia
|
Je hebt een Clublicentie, Europese Unie licentie en Internationale licentie. (Daarnaast ook nog allerlei andere soorten, zoals Rallysprintclub, terreinsport etc.) En met alle 3 mag je op het circuit racen in bepaalde klassen.
Club licentie is voor nationale evenementen in Nederland, maar bij de Zomeravondcompetitie ook voor Spa en de Nordschleife.
Europese Unie licentie is voor evenementen die vermald staan op de FIA kalender
Internationale licentie is voor de evenementen die vermeld staan op de FIA Internationale kalender.
Er is altijd een medische keuring, zowel bij de aanvraag als de verlening van de licentie.
|
27 jul 2008 19:24 |
|
|
Gert
ex: 996 cabrio, Cayenne, 996GT3mk1, 911G 3.6
|
Ken er zo en zo nog 1.
Nicname: Marco, afgelopen jaar zijn licentie gehaald en rijdt dit jaar met een BMW compact in de dutch supercar challenge.
www.spiceracing.nl
Zullen er vast nog meer zijn.
|
27 jul 2008 19:41 |
|
|
MS964
Veel ex-en: Ex 964 C2 en C4, ex 996 turbo en ex 997 Carrera S
|
Porsche356 nog iets, oftewel Harrie, van wie Stephan en ik de 944 hadden geleend om de cursus te doen. Rijdt met zijn zoon (nogal vooraan) in de 944 Basic Cup. Beide auto's:
|
27 jul 2008 19:44 |
|
|
Gert
ex: 996 cabrio, Cayenne, 996GT3mk1, 911G 3.6
|
Dit is een site met heel veel informatie over diverse raceklassen in Nederland.
http://www.dnrt.nl
|
27 jul 2008 19:47 |
|
|
gantor
996 C2; 944 racer
|
Euhmmm club en EU...
Bij het examen bepaalt men geslaagd of niet, maar ook of je niveau toch wat hoger was dan het gemiddelde. Deze mensen krijgen een EU-licentie! Correcte wijze...
Minder correct en laat ook weer zien hoe het precies is, is bij verlengen van je licentie. Als je een club hebt, kan je - als je drie wedstrijdresultaten kunt voorleggen - een EU verkrijgen. Doch heb ik al mensen door de mazen van het net zien glippen en geen ervaring hadden, doch een EU zien krijgen. Is de werkelijke opgelopen ervaring dan het belangrijkste of het feit dat een EU licentie wat duurder is en er dus meer poen te rapen valt?
Ik ben zelf ook in het bezit van een EU omdat dit toch prettiger is. Als je niet voor de ZAC/ZEC rijdt is Zolder, Spa en de Nurnberg toch een stuk minder evident om te mogen rijden! Aangezien laatstlede onze cup de Nurnberg F1 circuit aandeed ( samen met de Youngtimers en er dus geen sprake was van de zomeravondcompetitie - was in handen van een duitse organisatie) dus een must!
Is in een 944 racen geen echte racer dan?
Kijk eens even op deze site:
http://www.944-basic.nl/index.php
De gele 936 is mijn wagen...
_________________________________________ http://www.DJ-motorsport.nl
Laatst bijgewerkt door gantor op 27 jul 2008 20:09, in totaal 1 keer bewerkt.
|
27 jul 2008 19:50 |
|
|
Gert
ex: 996 cabrio, Cayenne, 996GT3mk1, 911G 3.6
|
Volgens mij zijn er 5 resultaten in 2 jaar nodig net examen gedaan.
Ze maken ook uitonderingen lees ik net.
En als het een NL organisatie is die een evenement op een buitenlands circuit doet is een Clublicentie voldoende.
Maar hoe strikt die regels gevolgd worden.... ja mag officieel pas op je 16e examen doen, echter afgelopen donderdag heeft een 14 jarig meisje haar EU-racelicentie gehaald.
Laatst bijgewerkt door Gert op 27 jul 2008 20:19, in totaal 1 keer bewerkt.
|
27 jul 2008 19:58 |
|
|
Lydia
|
Of kijk op www.knaf.nl onder licenties.
|
27 jul 2008 20:11 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Had het over competitie
Racen kan in allerlei soorten en maten - en heb zelf ook zo'n circuit-dweil van 'n 944 gehad
|
27 jul 2008 21:15 |
|
|
Renntech
Diverse Porsche'sSteenwijk
|
12 jaar geleden heb ik de EU licentie gehaald om in de Zomer-Avond-Competitie mee te rijden.
Een paar jaar later de licentie, die elk jaar toch weer veel tijd en geld kost om hem te krijgen maar laten verlopen.
Als je al wat ervaring met circuit rijden hebt kun je een verkorte cursus volgen van bijvoorbeeld twee dagen.
Het kan ook verstandig zijn om een hele wintercursus te volgen. Daar leer je heel veel meer.
In ieder geval is het leuk en erg leerzaam. Je wordt er een betere bestuurder door, mocht je in gekke situatie's terecht komen.
.
_________________________________________ http://www.renntech.nl
|
27 jul 2008 21:49 |
|
|