MY ’88 Porsche 911 3.2 Carrera
Afgelopen weekend mogen werken aan de 20 jaar oude marineblauwe Porsche 911 Carrera van John (Panic). Ook John heeft gebruik gemaakt van de aanbieding voor Porsche Forum leden.
Een 20 jaar oude Porsche in de originele lak. De tand des tijds is niet geheel mals geweest voor de wagen gezien de vele swirls en oxidatie. Voor de rest, op een enkel krasje na, een erg strak exemplaar moet ik zeggen. De binnenkant viel me qua slijtage ook 100% mee. Enkel het leer was erg vuil / vaal en droog.
To zover de inleiding, een beeld zegt immers meer dan 1000 woorden.
Vrijdagmiddag ben ik aan de auto begonnen. Helaas regende het toen (alweer), dus ik heb weinig fatsoenlijke foto’s kunnen maken:
Bij aankomst:
Zoals we zien had de laklaag weinig glans en er zat niet veel reflectie meer in. De aluminium randen van de fuchs velgen hadden te kampen met stevige oxidatie. Als we de binnenkant bekijken zien we dat vooral het leder stond te springen om een beetje tender, love and care.
Allereerst begonnen met het onvetten en reinigen van de kieren, naden en sponnigen. Vooral rondom de raamlijsten zat er hier en daar groene aanslag wat verwijderd moest worden.
Daarna begonnen aan het ontvetten en reinigen van de wielkuipen en banden. Aansluitend een zuurvrije velgenreiniger gebruikt om de fuchs velgen te reinigen. Hieronder zien we het ontvetten van de banden. Toen begon het weer flink te regenen, dus voor de rest heb ik geen foto’s meer gemaakt van de reiniging en het clayen.
Na het afdrogen heb ik de auto naar binnen gereden om een goede analyse maken van het lakwerk.
We zien vele swirls (poetskringen) en microkrasjes. Ook wat we noemen RIDS (Random In Depth Scratches) in de blanke laklaag. Deze krasjes lijken vaak heel oppervlakkig, maar deze zitten juist erg diep in de blanke lak en laten zich met polijsten niet verwijderen. Om die eruit te krijgen is wetsanding (het nat schuren van de lak) nodig. Een kras is immers niets meer dan een hoogte verschil in de lak. Om die eruit te halen moet het verschil tussen het oppervlakte van de kras en het diepste punt gelijk gemaakt worden. Het verschil haal je met wetsanden weg, maar laten we niet vergeten dat de laklaag op dat punt (en rondom) dunner en dus ook kwetsbaarder wordt.
Een voorbeeldje van zo’n RIDS:
De onderkant van de bestuudersdeur voor het grove correctiewerk.
We zien swirls en allerlei microkrasjes:
Na het correctiewerk (het na-polijsten en de afwerking moet nog gebeuren) zien we nog enkele kleine krasjes diep in de blanke laklaag zitten. Nogmaals, ze lijken heel oppervlakkig, maar om ze eruit te halen moet doorgaans grof geschut ingezet worden.
Het linker voorscherm voor het correctiewerk:
En hetzelfde scherm na het correctiewerk (nogmaals, napolijsten en afwerking moet nog gebeuren):
Een beter voorbeeld misschien, de bestuurdersdeur:
En na:
Hier zien we nogmaals goed het verschil tussen het voorste gedeelte wat al gepolijst is, en het achterste gedeelte wat nog moet gebeuren:
Hier een goed voorbeeld van de oxidatielaag welke zich door de loop der jaren heeft gevormd op de lak. Net als elk ander materiaal ondergaat ook de lak van de auto een chemische reactie met de zuurstof in de lucht waardoor zich oxidatie vormt. We zien dit als een ‘melkachtige’ laag wat zich op de lak hecht. Deze houdt de diepe kleur en glans tegen.
De geoxideerde laklaag:
Na het verwijderen van de oxidatie zien we meteen die helderheid en scherpte weer terug:
Betrapt op werken…….verdorie
Ennieweej……na het corrigeren hadden we al een flink gedeelte gewonnen qua kleur en glans:
Na het grove polijsten is de laklaag nabehandeld met een mildere en aansluitend fijne combinatie van polijstpad en polijstcompound. Daarna is de laklaag gevoedt met een glaze oil, gevolgd door een reiniging met een cleanser. Deze haalt overtollige olie welke in de polish zat weg waardoor het lakwerk 100% schoon wordt. Doe je dit niet gaat de waxlaag op die vervuilde punten niet goed hechten.
Eenmaal het lakwerk compleet gecorrigeerd was, werd het tijd om de waxlaag aan te brengen. Eerst de pré wax (vergelijk het met een primer die je voor het verven aanbrengt) en daarna de uiteindelijke waxlaag. (Swissvax Concourso).
Het aanbrengen van de wax met de blote hand:
Het curen van de wax:
Intussen geprobeerd om de fuchs velgen op te knappen. We zien het sterk geoxideerde aluminium:
Na een portie ellebogenwerk en een alu-polish:
Perfect zijn ze nog lang niet, maar als daar eens een paar vrije uren aan besteed worden is er een heel mooi resultaat te halen. Daarna zijn de wielen in een wheelsealant gezet.
Toen ben ik aan het interieur verder gegaan. Ik heb daar helaas geen foto’s van gemaakt. Na het curen van de waxlaag de lak afgenomen met een detailingspray. De Concourso wax is namelijk een wax met een vrij hoog carnauba gehalte en deze gaat als het ware zweten.
Even terug, weten we nog hoe de lak voor behandeling was?
Na correctie durf ik te zeggen dat alle swirls zijn verdwenen!
Oke….tijd om de auto buiten te zetten, een laatste inspectie te geven én natuurlijk wat foto’s te klikken:
Bedankt voor het lezen
Groetjes Bart
CustomCarCleaning.nl