Auteur |
Bericht |
ironpatje
ex 914, nu Ferrari 208 GTBHaacht
|
snel genoeg eigenlijk..... (je mag nergens sneller dan 120....(belgie/nederland))
_________________________________________ When I die, I want to go peacefully like my Grandfather did, in his sleep -- not screaming, like the passengers in his car.
|
04 aug 2008 11:14 |
|
|
Jurgen
Westervoort
|
Speak for yourself...
|
04 aug 2008 11:16 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Maak je geen zorgen Jurgen. Gelukkig wijken niet alle tellers zo veel af gelukkig. Ik gaf alleen maar aan dat ik meerdere malen bij oudere tellers fikse afwijkingen heb gezien.
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
04 aug 2008 11:16 |
|
|
Jurgen
Westervoort
|
Geloof me ; in die A310 zat een superkilometerteller...heb zelden zo'n optimistische meter gezien
Het kan idd ook anders ; m'n 1750 liep na hééél lang uitlopen 200 op de teller terwijl hij 190 zou moeten kunnen lopen...kortom, zelf even uitvogelen.
|
04 aug 2008 11:22 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
3 weken geleden de TomTom meegnomen in de 737 naar Faro, kun je een beetje volgen of hij de goede kant op gaat.
Captain: "we vliegen nu op een hoogte van 9.500 meter met een snelheid van 850 km/h ....."
Die teller klopt dus ook al niet want mijn GPS hield het op 820 ...
(hij zal wel airspeed bedoeld hebben met 30 km/h wind tegen)
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
04 aug 2008 11:51 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Heb zo'n ding in de trein meegenomen. Grappig hoe er steeds geprobeerd wordt om de dichtstbij zijnde weg te volgen als maar even 'aannemelijk'
On topic: mijn afwijking in 993 is teller 130 voor 120 op GPS.
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
04 aug 2008 13:49 |
|
|
Marcel
993 Targa, Q7 3.0TDI, Beetle Cabrio, , 600 XR, HD Street Glide Glide Special, Oud Huijzer 616Uden
|
- volgens mij mag je helemaal niet met je Tom Tom spelen in een vliegtuig (weet ik wel zeker).
- "airspeed" , die term bestaat helemaal niet
- op 10 km hoogte waait het echt harder dan 30km/uur tegenwind, ooit van straalstromen gehoord......
- 820 tov 850 (mocht een en ander al kloppen) is maar een afwijking van 3.5% maximaal , dus valt nog wel mee.
_________________________________________ Yesterday is history, Tomorrow a mystery,Today is a present
|
04 aug 2008 14:08 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Je lijkt erg zeker Marcel, maar een apparaat wat alleen 'luistert' en niet zendt zou je niet mogen gebruiken
Wat betreft begrip airspeed is mijn advies om even te googlen/wikipedia na te slaan
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
04 aug 2008 16:07 |
|
|
Stimpy911
911 SC '82Amsterdam
|
@Pope: Ik heb een '82 SC met dezelfde banden maat (16 inch). Maar die zijn wel fabrieks-af. Het was toen een optie i.p.v. de 15 inch. Ik neem aan dat de fabriek de teller anders instelt omdat kleinere wielen sneller draaien bij dezelfde snelheid. Dus wellicht zijn je wielen er later opgezet?
edit: ik denk dat ik me vergis. Een grotere velgmaat wil niet zeggen dat de totale omtrek groter is. Toch? Dus dan gaat mijn theorie niet op...
|
05 aug 2008 11:16 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Klopt helemaal (dat je je vergist )
Grotere velg gaat altijd (origineel) samen met lagere band, zodanig dat afrolomtrek - belaste straal wiel! - minimaal wijzigt.
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
05 aug 2008 12:35 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Zo werkt het ook nu nog steeds gast. Alleen zit er nu een pulsgever op de uitgaande as van de versnellingsbak ipv een een mechanische overbrenging naar de teller.
Als de bandomtrek af neemt door slijtage gaat de snelheid op de teller dus omhoog. Uitgaande van een profieldiepte die maximaal 8 mm kan afslijten is dat 2,3 % afwijking
Stel dat een band een straal van 350 mm nieuw heeft dan is de afgelegde afstand bij 1 omwenteling:
2 * pi * 350 mm = 2198 mm
Haal je daar 8 mm slijtage van af dan kun je met één omwenteling ineens 5 cm minder afleggen.
2 * pi * 342 mm = 2148 mm
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
05 aug 2008 15:41 |
|
|
horn
PF #57
|
is het vreemd dat mijn digitale teller (in mijn boordcomputer) niet of nauwelijks afwijkt van de snelheidsmeter-met-wijzer?
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
05 aug 2008 18:14 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
Nee. Bij mij is de onderlinge afwijking anders dan voor het vervangen van de wijzerplaat waarvoor de naald verwijderd moest worden. Deze afwijking is blijkbaar te beïnvloeden .
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
05 aug 2008 18:23 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Nee, bij mij wijken ze ook niet af.
Waarom zouden ze ook, de informatiebron is dezelfde
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
05 aug 2008 21:11 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
05 aug 2008 21:23 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Inderdaad, zowel de "analoge" als de digitale teller gebruiken exact dezelfde bron.
De wijzers vanaf de 996 cockpit worden volledig electronische aangestuurd (ook het mechaniek) en ook bij mij zijn de digitale en analoge weergave exact gelijk over het hele bereik.
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
05 aug 2008 22:43 |
|
|
Maarten
Ex 964, ex C3.oAmsterdam PF #109
|
Volgens mij worden de pulsen d.m.v. magneetjes bij de versnellingsbak gegeven. Als er daar een van los is dan krijg je dus te weinig pulsen en (dus) ook een te lage afgelezen snelheid. 120 op de teller is volgens mijn (Blackberry) GPS ook 133 echte km's of zo. Tricky..
_________________________________________ 'Known problems nearly always get solved – it’s the unknown ones which do the damage'
|
05 aug 2008 22:49 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Klopt. Er zit een zogenaamde Hall sensor in. Maar dat magnetisch veld is gewoon een ring magneet volgens mij.
Vertouw de GPS touwens ook niet. Ook die kan een afwijking van zo'n 5% hebben en hoe dat komt heb ik al eens eerder uitgelegd.
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
05 aug 2008 22:57 |
|
|
drknauf
___________________
ρσяѕ¢нє, тнєяє iѕ
ησ ѕυвѕтιтυтє
___________________een westerling heeft een horloge de oosterling de tijd ___________________
|
gatso op je auto dan weet je alles
_________________________________________ WAT WIT IS MOET WIT BLIJVEN
_____HEAVEN IS 9 ELEVEN :^:
|
05 aug 2008 23:00 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Kijk uit wat je roept tegen een ir. Avionics hoor.
Indicated Airspeed is (simpel gezegd) de snelheid van het vliegtuig tov de omringende lucht. Grondsnelheid (dat meet de GPS) is afhankelijk van airspeed, lokale wind t.o.v. de grond en de richtingen daarvan.
Een aanzienlijk aantal piloten pielt ook met hun tomtom aan boord weet ik.
Een 737-800 trekt zich daar echt niets meer van aan; in een DC-10 zou ik het inderdaad niet durven.
Mn opmerking hier over nauwkeurigheid is lollig bedoeld, de echte conventies daaromtrent gaan hiervoor te ver. Eigenlijk zou met gebruikelijke afwijkingen "120 km/h" niet eens aangegeven mogen worden in de auto; zou 1.2 x 10^2 moeten zijn. Maar ja als we daar aan gaan beginnen....
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
05 aug 2008 23:53 |
|
|
Marcel
993 Targa, Q7 3.0TDI, Beetle Cabrio, , 600 XR, HD Street Glide Glide Special, Oud Huijzer 616Uden
|
In de Tom Tom handleiding staat dat gebruik in vliegtuigen en bijv ziekenhuizen veelal niet is toegestaan. Dirt is ook mijn ervarng alleen al vanwege het fiet dat het ding een antenne heeft. Nu heeft de TT wel een funktie "flight mode" die bluetooth, gsm and wireless geloof ik uitzet.
"airspeed" - me wrong....verwarde het met iets anders
_________________________________________ Yesterday is history, Tomorrow a mystery,Today is a present
|
05 aug 2008 23:55 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
De door je genoemde 3 functies - Bluetooth, GSM, Wireless - zijn een ander verhaal.
Ik bedoel een 'Tom Tom' met alleen GPS functie. Heeft wel een antenne maar alleen voor ontvangst van satelliet signalen. Dus kan onmogelijk iets storen.
Wat weer precies aansluit bij jouw verhaal over uitschakelen van de functies met 'zend activiteit'
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
06 aug 2008 8:22 |
|
|
zuugnap
|
ben blij dat ik geen techno beroep heb gekozen .... hoef ik nie mee te kwatse wel introdusant om te lezen , als je me gaat overhoren ehhh
|
06 aug 2008 8:28 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Is niet helemaal waar. Apparaten die uitsluitend bedoeld zijn om signalen te ontvangen, die doen intern allerlei ingewikkelde dingen die tot gevolg hebben dat het apparaat zelf ook zwakke signalen uitzendt. Die kunnen wel vervelend zijn of andere systemen storen.
Bekend voorbeeld is de aloude Stinger: uitsluitend bedoeld om de radar signalen van de Gatsos en Multanovas te ontvangen, maar hij zend ook signalen waardoor deze door een veldwachter te detecteren is helaas....
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
06 aug 2008 17:00 |
|
|