Toen ik om 13:00 bij Erwin aankwam en me had voorgesteld want ik had de beste man alleen hier op het forum gelezen en nog nooit gezien kreeg ik netjes een kopje koffie aangeboden en reed Erwin mn auto binnen en ging hij eens kijken of ie het binnen 2 minuten kon fixen.
Ik heb mn koffie maar half op want ik wou toch wel effe zien wat ie in evt 2 min deed. (ik heb nu nog spijt dat ik niet rustig mijn koffie heb opgedronken, mn boterhammetjes heb genuttigd en de krant heb gelezen maar ja
)
Ik had het deurpaneel nog steeds voor in de kofferruimte liggen dus dat scheelde alvast een hoop demontage.
Erwin kon gelijk alles lekker doormeten en controleren of e.a goed vastzat.
Niks vreemds te ontdekken (buiten dat het niet werkte)
Toen maar even een nieuw relais erin gezet van het juiste type, resultaat: nog niks.
Zoeken frunniken enz en opeens kreeg erwin het voor elkaar om het raam te laten bewegen.
Door spanning te geven op de raammotor.
Zoeken, Denken, schemas erbijpakken aan zekeringen frunniken aan draden trekken en opeens: jippie hij deed het.
Pech te vroeg gejuicehed, 1 keer contact aan een uitgezet geloof ik en hij deed het weer niet.
Erwin begon er denk ik ook al een beetje spijt van te krijgen dat ie getyped had: het wordt steeds eenvoudiger kom maar ff langs,
Om een ander evt probleem uit te sluiten zei ie: ik weet het, we halen even dezelfde raamkabelboom van een andere turbo. maar dan moet je wel ff helpen.
Voor mij geen probleem, dus mocht ik van Erwin zn eigen 930 die ie aan het klaarmaken is om ermee te racen de kabelboom demonteren.
(zo gebeurd hoor, alleen maar een hoop los frunniken heel het portier ervanafschroeven en daarna weer netjes het portier terugplaatsen)
Na een uurtje sleutelen was ik trots op de gelukte demontage en Erwin blij dat zn race Porsche nu weer 82 gram lichter is.
Kabelboom op mn eigen Porsche gezet en jahoor, probleem opgelost ramen werkten. (zat er dus toch een slechte sluiting in dat kabelboompje, wat met de multimeter ook niet te echt te ontdekken was) precieze details zal Erwin wel een keertje posten denk ik als ie tijd heeft (zal wel na de 19e worden denk ik)
Het jippie is alleen dat om dat kabelboompje erin te zetten ook bij mij weer heel het portier gedemonteerd diende te worden, affijn weer een uurtje later hadden we alles weer netjes terug.
Ik voor de gein het oude relais weer teruggezet en ja hoor het werkte nog steeds (zou dus eigenlijk niet moeten) toch was het relais niet goed want het werkte alleen bij contact aan en het moet ook werken als het contact uit staat en deur open.
Rare dingen die relais.
Dus alles bijelkaar ik denk een uurtje of 3 a 4 bezig geweest.
Dan nog de reden dat ik maandag de beslissing had genomen om te stoppen met prullen: een rechterachterlichtje wat niet wou werken.
Ik had lichtglas erafgehaald en nieuw lampje gestoken, niks
Had heel dat lichtunitding gedemonteerd en open gemaakt, draadjes (die natuurlijk losschieten als de achterkant opengaat na veel gepuzzel weer teruggezet, contactjes schoongemaakt stekkertjes aangeknepen.
Resultaat: Niks
Vervolg: zoek het maar uit nu is het genoeg geweest, ik kap ermee en bel Erwin wanneer ik naar Steenwijk kan komen.
Dus na probleem met electrische ramen te hebben opgelost en zelf de boel weer netjes in elkaar te hebben gezet, Erwin nog maar eens lastig gevallen of ie me even kon helpen met dat achterlichtje.
Ik geluk, Erwin kwam weer aanzetten met zn multimeters,
Na een half uur hadden we het nog niet gevonden, achterlichtunit omgewisseld, was het ook niet, zekeringenkast, weer ander elektraschema denken, testen frunnikken. Niks.
Nou zei Erwin na bestuderen van schema, heel misschien kan het een diode zijn die achter de lichtschakelaar zit maar dan moet heel de lichtschakelaar eruit dus als je die zelf wilt demonteren dan kijk ik er straks wel even na.
Zo gezegd zo gedaan: ik lichtschakelaar gedemonteerd daarna Erwin geroepen en die had het met zn multimeter en een nieuwe diode het achterlicht zo aan het branden.
Dus was ik toch nog niet zo een konijn dat ik nog geen lampje kon vervangen, zoals ik afgelopen maandag nog dacht toen ik het op had gegeven
Daarna alles weer terugmonteren dus daar was ik ook weer effe zoet mee.
Dus leuke dag gehad:
460 km gereden
om 10:30 vertrokken
om 13:00 is Erwin eraan begonnen.
om 20:30 hadden we 2 probleempjes verholpen: electrische ramen gemaakt en een achterlichtje aan het branden gekregen.
om 22:30 thuis
daarna (even) mn forumemailtjes geklikt
Erwin (en zn team) nogmaals hartstikke bedankt voor alle hulp.
En sorry dat ik zo lang in de weg heb gezeten bij jullie.
Hierbij foto van de boosdoeners:
kabelboompje linkerraam raam/schuifdak-relais diode
en hier hangt de diode:
Nou ik heb heel het verhaal maar even zo uitgebreid mogelijk opgeschreven anders geloven jullie het toch niet en Erwin heeft denk ik wel wat beters te doen dan heel dat verhaal hier weg te typen.
Ook alle andere mensen op voorgaande 6 bladzijdes bedankt voor al jullie goede tips en adviezen (niet dat het iets heeft geholpen buiten heel wat uurtjes prullen, maar het was bij de meeste goed bedoeld geloof ik)
Zo nu is het laat genoeg ik ga eens wat slapen.
ipv wakker liggen over electrische ramen en een achterlichtje deat het niet doet.
welterusten.