Auteur |
Bericht |
Pascal
‘64 Kever
|
Nou, buiten de remblokken wordt verder niets gemeld. En een dealer moet nu eenmaal andere maatstaven aanhouden als een specialist. Dat wil zeggen, een dealer moet van Porsche de blokken al vervangen als ze onder een bepaalde grens komen.
Dat heeft ongetwijfeld te maken met het principe dat de beurten xx kilometer uit elkaar liggen, en als jij flink gaat boenderen met je Porsche (waar ze toch voor gemaakt zijn, hoor ik hier elke keer weer!), dat de blokken dan onder de absolute grens komen, en dat kan natuurlijk niet als je wagen bij de dealer in onderhoud is! Dan heb je iedereen daar weer over aan het praten.
Zoals ook hierboven al gezegd, voor 5600 Euro heb je echt wel meer dan 4 remblokken, dus heb je ook de rest laten controleren, en ga even bij de dealer langs om verhaal te halen, waarom zo'n hoge offerte.
Dat de werkplaatstarieven zo hoog zijn, is echt niet alleen bij Porsche zo, kan me een verhaal van een paar jaar terug herinneren, dat ze toen bij Renault (voor een Clio) ook al op 75 Euro ex. zaten. Dus wat dat betreft.
Al met al, klinkt het een beetje als een teleurstelling (kan ik me goed voorstellen!), maar wellicht is het toch handig om even dat rapport goed door te lezen, hoe en wat nu precies!
|
08 aug 2008 9:56 |
|
|
diggler_911
ex 997 4S,
ex 993 Targa,
ex 964 TargaAmstelveen
|
Ik begrijp je teleurstelling, maar je reactie is wel wat overdreven. Je doet net of die hele waslijst aan reparaties (al dan niet terecht) al is uitgevoerd. Ze hebben je auto beoordeeld met het uitgangspunt dat de auto 100% moet zijn. Voor auto's waarmee je bijna 300 km/h kunt rijden (en doet ) lijkt me dat geen overbodige luxe. Vervolgens hebben ze deze punten voor je samengevat in een offerte. Als de offerte je niet bevalt dan bespreek je dat toch gewoon met ze? Als het te duur is of als de antwoorden die ze geven niet bevredigend zijn kun je toch besluiten die zaken te laten zitten? Meteen zonder het goed met hen te hebben besproken naar een andere garage rennen en dan dit verhaal plaatsen is wel wat kort door de bocht.
Ik ken het gevoel, het gemak waarmee garages van alles willen vervangen zet ook bij mij kwaad bloed, maar het is ook een kwestie van erbij blijven. Geldt voor alles wat je koopt....
_________________________________________ whatever you do, don't congratulate or berate yourself too much, your choices are half chance, so are everybody else's
|
08 aug 2008 10:34 |
|
|
John
Cayenne
|
Ik ga niet Porsche Leusden zitten verdedigen...daar brand ik me niet aan, want ik heb helemaal niks met Porsche Leusden.
Maar waar zit dan al dat andere geld in, want als ik van die 5600 remblokken en een bobine aftrek hou ik denk ik toch meer dan 4000 euri over......of is dat fooi
Verder zou ik met een 996...en dan vooral een automaat verplicht met lekkere remblokken gaan rijden....
stel je voor dat je na een tijdje ineens er doorheen trapt...en als de indicatoren gaan branden (mits ze het doen) dan is het echt te laat en kan je nieuwe schijven erop zetten, ben je verder bvan huis..
Uiteraard is de off. dealer duurder.........zelf een tevreden klant bij Porsche Wittebrug........
ga wel (op aanraden van hun jaja raar maar waar) voor banden naar een ander bedrijf..en eigenlijk zijn dat de enigste kosten aan mijn Porsche...
Mijn idee.................met een "hochleistungs auto" niet tobben of bezuinigen op onderhoud...tuurlijk niet teveel betalen, maar sjoemelen etc. en bezuinigen.........das het nadeel van Porsche....kost ff wat, maar dan hebbie ook wat.
Laatst een busje van de zaak hier is bij een kennis gebracht...alles goed en weinig kwijt (apk laten doen)...enfin 3 weken later is het personeel door de remmen heen getrapt.............had ik maar had ik maar...
Als je durft rij dan is met je 996 automaat naar Steenwijk voor de second opinion......Erwin (en das echt een topper) zal je ook adviseren om de remmen bij 50% te vernieuwen...
John
|
08 aug 2008 10:40 |
|
|
Zürich
ex-993 TargaZürich
|
Ik zou eerst verhaal zoeken bij de dealer. Persoonlijk heb ik goede ervaringen met de officiele dealers hier in Zwitserland. Heb m'n laatste drie (gebruikte) Porsches gekocht bij de officiele Porsche dealer met garantie en alle probleempjes zijn correct opgelost. Bij onderhoud word ik netjes gebeld als er iets speciaals is. Plus ze sturen me uitnodigingen voor Porsche Driving Experience (gratis) en introducties voor nieuwe modellen etc. ook wat waard
Kosten? Zal best wat duurder zijn, maar meestal zijn de onderhoudsbeurten minder dan €1'000 met een uitschieter van €2'200 bij een toen 8 jaar ouder Boxster.
_________________________________________ Op zoek naar een 997 (4) S Cabrio
|
08 aug 2008 10:42 |
|
|
rob964.c4
964.c4assendelft
|
onderhouds beurten en dan minder dan 1000,- dat red ik niet.
het lijkt mij zelfs wat aan de lage kant.
een grote beurt is al rond de 1000,- zonder dan ook maar iets ander te vervangen.
Robert,
die zeer tevreden is over zijn specialist (renntech), die ook begrijpt dat ik niet alles in een keer kan/kon laten doen (€) en dan advies geeft.
_________________________________________ remmen is angst
|
08 aug 2008 10:52 |
|
|
barolo
3.2S010
|
Er gaat niets boven een goed en betrouwbaar adres, waar met hart en ziel aan je troetelkind wordt gewerkt en waar je een eerlijk en goed advies krijgt over wat en wanneer er iets vervangen moet worden. Peter goed dat jij er hier melding van hebt gemaakt.
_________________________________________ That's thirty minutes away. I'll be there in ten.
|
08 aug 2008 11:12 |
|
|
torig
ex 996 Carrera 4Oost-Vlaanderen, België
|
Lijkt mij ook dat je misschien te hard van leer trekt.
Ik zou net opgezet zijn dat men mij zo'n waslijst items bezorgt. Dat is wat -volgens hen- moet gebeuren om je Porsche 100% in orde te hebben (=100% fun rijden).
Deze vaststellingen kan je door andere specialisten laten nagaan. Je kan bijvoorbeeld een punt van je lijst eruit nemen en dat laten nagaan.
Als je voor 5k aan items hebt dan zullen die remblokjes toch niet de grootste kost zijn??
Alleszins, jammer dat je der geen leuk gevoel aan over houdt, maar probeer gewoon uit te vissen:
- wat is er noodzakelijk uit te voeren (voor veiligheid, duurzaamheid, ...)
- wat is "verstandig" om te laten uitvoeren (zoals die remblokjes die nog niet echt versleten zijn, maar de volgende beurt niet zullen halen. Je kan ze misschien zelfs houden voor een eventuele circuitdag....? Geen 3 na elkaar ook eh )
- wat is "nice to have", maar hoeft niet.
Aan items uit 1/ & 2/ : niet twijfelen.
3/ tja...
Da's hoe ik de zaak bekijk.
_________________________________________ Most people would rather die than think; in fact, they do so -- Bertrand Russell
A desire presupposes the possibility of action to achieve it; action presupposes a goal which is worth achieving
|
08 aug 2008 12:46 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Remmen is beslist het onderwerp waar het meest ten onrechte op verdiend wordt, en dat bij dealers EN specialisten (Uiteraard de goede niet te na gesproken.) Simpel omdat veiligheid in zo'n snel autotje zo belangrijk wordt gevonden dat men,al of niet onwetend, daar geen enkel risico wil nemen en dus kritiekloos de portemonnnai trekt.
De specialisten staan hier (vaak) in een beter daglicht om een duidelijke reden: de prijs. Maar ook van een specialist kreeg ik laatst een verhaal over remmen die rondom (blokken en schijven) vernieuwd moesten worden........ omdat de klacht was piepen Men heeft mijn advies opgevolgd om nader te inventariseren. Maar er is ook een advies van mij - op basis van de normen van Porsche - om nog tienduizenden km's door te rijden, terwijl de eigenaar besloot om alles rondom te laten vernieuwen.
Hoe zit dat ook al weer Horn, iets over betalen en beslissen
Veel schrijvers hier hebben het over onduidelijke normen van Porsche zelf. Lees zelf de werkplaatshandboeken en die normen zijn duidelijk
Ruim voor de slijtage indicatoren aangaan bij x mm dikte, of pas wanneer het lampje oplicht. Naar keus van de klant
Oh en als dat lampje aan gaat, dan trap je er NIET snel doorheen. Of is zeg MINIMAAL 10 DUIZEND kilometer (openbare weg) snel
Zelfs al ZOU je het hele frictiemateriaal (eerst van 1 blokje) verslijten, dan hoor je vervelende herrie, heb je nog steeds ruim remcapaciteit en trap je er niet doorheen Wel is de schijf dan aan vervanging toe, dat klopt.
Verwacht niet dat Renntech/Erwin bij 50 %, zonder overleg, al gaat vervangen. Deel hem in bij 'de goeden'
Sorry, maar er wordt hier soms (...) nogal wat af gekletst. Borrelpraat van mannen die natuurlijk alles van auto's weten.
Vond dat enige verduidelijking gewenst was
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
08 aug 2008 13:34 |
|
|
horn
PF #57
|
Soms zeg jij wijze dingen...
Maar soms.... meurt het hier wel heel erg naar eigendunk...
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
08 aug 2008 14:55 |
|
|
Sanhi
997.2 4S / 993 TT
|
Ik sluit me aan bij de reactie van John. Er wordt hier nu heel veel over de remmerij gediscussieerd, maar geen idee hoeveel % dit nu van de totale offerte was?
|
08 aug 2008 16:30 |
|
|
torig
ex 996 Carrera 4Oost-Vlaanderen, België
|
Sanhi, doe eens wild:
300EUR voor remblokjes. *4 zeker? 1200EUR.
Kom je nog niet aan 1/4 van die rekening. Plus dat je er stevig wordt opgelegd
Kortom: er zullen wel "belangrijkere" zaken tussen zitten.
Ik steun daarom mijn bovenstaand gegeven advies
_________________________________________ Most people would rather die than think; in fact, they do so -- Bertrand Russell
A desire presupposes the possibility of action to achieve it; action presupposes a goal which is worth achieving
|
08 aug 2008 16:43 |
|
|
porscheware
Ex. 964 C2 Zwart/Zwart, California T5, Kever 1303 Karmann CabrioRotterdam
|
Waarom laat de topicstarter niet even precies weten wat er op die offerte staat, anders denkt iedereen dat ze in Leusden 5600 voor remblokken rekenen. Kom op, met naam en toedracht hier iets roepen betekent ook de details erbij zodat we weten waar het over gaat.
|
08 aug 2008 17:00 |
|
|
Sander911
ex 993, ex 996tt, ex Boxster S, ex 991S, nu een 991 Targa 4GTSWest Maas en Waal
|
Oók ik ging voor de espressokopjes...ahum....zomerinspectie naar PCG. Ik kon erop wachten hoewel ik dat wel erg lang vond duren ondanks de giga showroom en bar ter plaatse.
Eindresultaat: op koplampsproeier na (lek) alles in orde!
Zo kan het dus ook
_________________________________________ "It is amusing. When I believe I reached the limit, I found out that it is possible to go beyond". (Ayrton Senna)
|
08 aug 2008 20:14 |
|
|
jeroenoop
ex944 1986 ex911 sc 1983 ex996 1998 ex 996turbo 2001 nu panamera turbo S 2011
|
Ik kan mij in de antwoorden van John en van paSCal wel vinden
Zover IK het begrijp "keurt" Porsche de auto op 100% , dus remblokken van 50% is niet goed genoeg .
Als je deze maatstaven aan houd zal 99% van de porsche rijders geen 100% goede auto hebben .
Heb zelf mijn auto bij een specialist in onderhoud , maar voor de welbekende veer komt Leusden bij mij ook in aanmerking
Kleinigheidje , logo van het kofferdeksel er weer eens afgehaalt door buurtbewoners.
In Leusden een nieuwe gehaalt , en NA het afrekenen gevraagd "is het mogelijk dat jullie hem erop zetten "
Ze wilden mijn sleutels hebben , en voor ik al het moois wat er stond gezien had , werd ik al weer geroepen En dat net voor sluitingstijd .
_________________________________________ porsche is een virus,maar je voelt je beter.
|
08 aug 2008 20:51 |
|
|
horn
PF #57
|
Nou moet ik zeggen dat je een logo op de voorklep er ook echt binnen een minuut op hebt, als de oude er al af is... het kost ze in Leusden langer om een lekkere espresso uit dat mooie apparaat te krijgen...
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
08 aug 2008 21:39 |
|
|
Speedy1980
964 TL Limited Edition
|
Ik ben het eens over het feit dat officiële dealers niet de goedkoopste zijn etc.. Maar tot nu heeft Pon Leusden me altijd goed geholpen.
Perfect zijn ze niet, maar als je netjes overlegt met hun, word het allemaal netjes opgelosd, althans dat is mijn ervaring.
|
08 aug 2008 23:52 |
|
|
zuugnap
|
Remblokken + schijven!!! rondom kosten 1600 E zal voor een 996 niet veel duurder zijn (eerder iets cheaper) dus tja wat er voor de rest op de list staat .... daarnaast is het een eerste reactie .... emo is een slechte raadgever ... kan je beter paar rondjes rijden en dan pas op text neerzetten! daarnaast ben ik wel benieuwd wat er nog meer zou moeten vervangen worden , daarbuiten heb ik geen oordeel over porsche leusden
eerder dat wanneer ik daar was uiterst correct geholpen ben!
|
08 aug 2008 23:59 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Ik zou hier wel eens een serieuze doorpriktest van willen maken:
Maak een afspraak waarin je graag eens met de monteur meeloopt om die EUR 5.600 scherp te krijgen. Neem ook een specialist mee en laat die pas aan het eind zelf zn mening geven; ben wel eens benieuwd naar het resultaat daarvan. Ik tik graag EUR 50 bij om die specialist mee te krijgen; met 10 man moeten we dan wel zo'n testje kunnen organiseren.
Ik vind dat er veel emotie in de reakties zit: natuurlijk moet een snelle auto goed uit een beurt komen. Maar we moeten hier niet net doen alsof het normaal is dat dat 3x zoveel kost als voor bijvoorbeeld een M3 die ook hard rijdt. Het wil er bij mij niet in dat een auto die een top heeft van "maar" 240 minder serieus bekeken hoeft te worden.
Ab-surd gewoon.
@zuugnap: schijven en blokken kósten geen EUR 1.600, dat vragen ze er voor en krijgen ze soms nog óók. Die showroom en die miepen achter de balie moeten ergens van betaald worden. Hoe meer van je Euro daar naartoe moet, des te minder er in je auto komt.
Daarom maar liever naar de échte specialist.
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
09 aug 2008 11:04 |
|
|
zuugnap
|
betaald ervoor ..... bij vorige boxster .... ennee bij Off Dealer
19 augustus ga ik de voorblokken vernieuwen zal rek posten
|
09 aug 2008 12:02 |
|
|
P-911
964 C2
|
Leuk toch om ieder jaar een zomer- en winterinspectie uit te laten voeren
|
09 aug 2008 12:12 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Ik ben benieuwd of hij dat zelf onderschrijft. Want ik vind het kolder. Als het lampje gaat branden heb je nog meerdere duizenden kilometers te gaan, zelfs met Pagid (die slijten sneller dan Porsche blokken) en dan mag je nog fiks doorrijden ook.
Recentelijk zelf mogen ondervinden omdat Lothar net op vakantie ging en voor zijn vakantie niet meer alle onderdelen binnen kon krijgen. Ik heb de blokken niet volledig opgekregen in die periode, terwijl ik ze niet heb gespaard.
De eerste de beste monteur die bij mij de blokken bij 50% vervangt "voor het geval dat" die is mij als klant definitief kwijt.
|
09 aug 2008 13:31 |
|
|
mogo
|
5600 eur??? Mini-revìsie?
|
09 aug 2008 14:24 |
|
|
Hans Luna
Ex: Boxster 986 3.2SDEN HAAG
|
Soms, maar dan ook héél soms ben je wel grappig...
_________________________________________ A part of beauty comes from the inside, the rest is up to you...!
Privilege Beauty & more...
|
09 aug 2008 15:18 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
Laatst bijgewerkt door Paul II op 09 aug 2008 18:31, in totaal 1 keer bewerkt.
|
09 aug 2008 16:38 |
|
|
porscheware
Ex. 964 C2 Zwart/Zwart, California T5, Kever 1303 Karmann CabrioRotterdam
|
Schijven/blokken VOOR en blokken ACHTER incl. BTW en vloeistoffen en klein materiaal, arbeid betaalde ik in 2005 € 853,73 voor !!! (waalgarage)
|
09 aug 2008 17:30 |
|
|