Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 nov 2024 6:48

Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
CBP 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
911 4S cabrio + PDK onderweg
Den Haag
Bericht 
MarkS schreef:
Faster schreef:
Heeft deze site zich al gemeld bij het CBP (College Bescherming Persoonsgegevens)? :lol:

Check even de profielpagina, ben geen jurist maar lijkt me erg sterk dat deze website met die gegevens onder de WBP valt. :roll:

Een forum ihb valt juist wel onder de WBP!

Dit forum verzamelt en beheert namen, nicknames, avatars, kentekens, foto's, e-mailadressen en IP's, hetgeen vaak te herleiden valt tot bepaalde mensen, bedrijven, instanties, etc. Vervolgens kennen de leden elkaar innig of oppervlakkig met als gevolg dat leden hier wel eens gebruik maken van iemands naam buiten medeweten van deze persoon om en dat kan vervelende gevolgen hebben voor desbetreffende persoon als er aperte onzin wordt gebezigd om iemand te schaden of ihkv laster of smaad. Daarvoor zijn er richtlijnen opgesteld (ter bescherming van personen en diens persoonlijke levensfeer) en dient er een duidelijk privacybeleid te zijn en registratie bij het CBP.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik vaak schrik hoe er hier met persoonlijke gegevens wordt omgesprongen! Momenteel behartig ik de belangen van een groot aantal zaken dat betrekking heeft op het bovenstaande. Er zijn een groot aantal mensen die op allerlei fronten in de (o.a. prive- en financiele-) problemen zijn gekomen door het verspreiden van onjuiste of kwetsende informatie op het internet en dat kan natuurlijk niet; dat vraagt om hard juridisch optreden.

Citaat:
Privacywetgeving geldt ook op internet

Persbericht, 16 oktober 2007

Publicatie van persoonlijke gegevens op internet kan mensen jarenlang achtervolgen. Onjuiste of verouderde gegevens kunnen grote schade berokkenen aan iemands belangen, goede naam of maatschappelijke mogelijkheden. Persoonsgegevens moeten daarom zorgvuldig worden gebruikt, juíst op internet.

Laatst bijgewerkt door Faster op 16 aug 2008 12:08, in totaal 1 keer bewerkt.

16 aug 2008 11:57
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Veel ex-en: Ex 964 C2 en C4, ex 996 turbo en ex 997 Carrera S
Bericht 
Noem 's drie voorbeelden waar je van geschrokken bent. :? Ik heb trouwens ook weleens met privacyregelgeving te maken, en denk niet dat een forum zoals het PF zich hoeft te registreren bij het CBP.

16 aug 2008 12:01
Profiel
Veel ex-en: Ex 964 C2 en C4, ex 996 turbo en ex 997 Carrera S
Bericht 
Heb niet zoveel zin om er nu helemaal in te duiken, maar een 1 seconde zoektocht op Google levert het volgende op:

De Wet Bescherming Persoonsgegevens is de belangrijkste wet over persoonsgegevens, informatie zoals naam en adres. Verwerking van persoonsgegevens mag alleen als de betrokkene geïnformeerd is over wat er met de gegevens gebeurt. Er zijn uitzonderingen voor bijvoorbeeld mailinglijsten, forums of privé-netwerken.

Informatieplicht
Alle organisaties die persoonsgegevens gebruiken, hebben een informatieplicht. Dit betekent dat zij de personen op wie de gegevens betrekking hebben, moeten laten weten wat zij met hun gegevens gaan doen. Dit hoeft niet wanneer het vanzelfsprekend is (bijvoorbeeld bij het invullen van een registratie-formulier bij een online forum) of wanneer het zeer tijdrovend is om het adres van de betrokkene te achterhalen.

Communicatiebestanden: verwerking van voor communicatie benodigde persoonsgegevens hoeft niet te worden aangemeld. De beheerder van een mailinglijst of forum hoeft zijn abonneebestand of lijst met leden dus niet aan te melden. Hij mag echter geen 'bijzondere persoonsgegevens' (b.v. godsdienst, gezondheid of politieke voorkeuren) opslaan. De databank mag ook niet voor andere doeleinden worden gebruikt zonder toestemming van de betrokkenen. De beheerder van een forum mag gegevens van zijn leden dus niet aan adverteerders geven.

Dit is een stuk van ICT-jurist Arnoud Engelfriet. Zie verder
http://www.iusmentis.com/maatschappij/privacy/persoonsgegevens/

16 aug 2008 12:10
Profiel
3.2 Carrera '87er J-serie
Bericht 
Er zijn in de zomer toch wel leukere dingen te doen?
Zoals met je anonieme 911 rijden...
:wink:

16 aug 2008 14:03
Profiel
PorscheForum Junkie
991.2 Carrera 4 GTS Hendrik-ido-Ambacht
Bericht 
In de meeste gevallen zoals in het trouwtopic was het informatie die de beste man en/of vrouw zelf op internet hadden gezet met voor en achteraam. Dan zie ik het probleem niet.

16 aug 2008 17:27
Profiel
PorscheForum Rakker
911 4S cabrio + PDK onderweg
Den Haag
Bericht 
Als je zelf jouw persoonlijke gegevens op het internet gooit, is het allemaal jouw eigen verantwoordelijkheid wat ermee gebeurt. Maar daar heb ik het niet over. Ik heb het over de gevallen waar anderen, buiten jouw medeweten om, jouw naam gebruiken of misbruiken. :lol:

16 aug 2008 18:36
Profiel
ex 991.2 Carrera GTS (2018) ex 993 turbo (1998) ex 993 Carrera 2 (1994) ex 3.2 Carrera (1986)
Bericht 
Zoals ik al aangaf, ben dan wel geen jurist maar heb wel enige kennis en ervaring met de WBP.

Hierboven wordt ook al genoemd dat er bepaalde registraties zijn die onder het besluit genormeerde vrijstelling vallen. Een forum zoals dit zou daar heel goed ook onder kunnen vallen.

Daarbij blijf ik van mening dat dit forum per definitie niet onder de definitie van de WBP voor persoonsregistraties valt. Dat bedoelde ik met mijn opmerking "kijk even op de profiel pagina". Daar is geen sprake van een systematische registratie van tot personen (nickname??) te herleiden gegevens waar de WBP over gaat.

Als iemand hier in een topic wél bepaalde privé gegevens zoals leeftijd, geslacht, burgelijke staat, gezinssituatie, adres etc etc wil neerzetten maakt dat het forum nog niet onder de WBP valt.

Komt u maar ... :wink:

16 aug 2008 18:41
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 7 berichten ]