Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 19 nov 2024 0:32



Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Geen super meer aan de pomp? 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911 SC ombouw 964 carrera 2
Zuid-limburg
Bericht Geen super meer aan de pomp?
Ben net terug van het oldtimertreffen in Zandvoort.

Op de terugweg ben ik gestopt bij een tankstation op de autoweg in de buurt van Amsterdam, maar deze had geen super plus.

Dus ben ik zonder te tanken doorgereden naar Utrecht, daar gestopt bij een tankstation en weer geen super benzine alleen maar euro en diesel.

Gaat de super verdwijnen? Ik heb nu noodgedwongen XL 95 getankt, deze was wat duurder als de euro, dus hopenlijk ook beter??

Is de 95 nu slechter? Ik merkte qua prestaties geen verschil.
_________________________________________
Huidig wagenpark:

peugeot 307
Opel Corsa
Hobby auto
Porsche 911 SC
Ford Mustang 5.0 V8


17 aug 2008 19:25
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Amsterdam
Bericht 
Klopt, steeds minder stations verkopen RON98.
Als je auto het beste loopt op 98 ( zie advies in de tankklep) kun je best 95 tanken, moderne auto's passen zich aan, maar als de prestaties minder worden is Octaan-boost ( 2 of 3 puntjes erbij ) een oplossing. Geeft tevens een betere smering. bv. Bardahl.


17 aug 2008 19:33
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex 991.2 Carrera GTS (2018) ex 993 turbo (1998) ex 993 Carrera 2 (1994) ex 3.2 Carrera (1986)
Bericht 
Shell V-Power = 97 (in NL)
_________________________________________
Porsche, there is no substitute!


17 aug 2008 19:52
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht 
... klopt, maar op de pomp staat dan 95, omdat 97 niet vermeld mag worden want geen standaard/genormeerde waarde :idea:
_________________________________________
Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche


17 aug 2008 20:02
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
996 GT3 Mk1
Het Oosten
Bericht 
Is dan alleen Texaco over op de XL95?, of wordt dat ook door andere merken gevoerd. Hier in de buurt zijn nog wel een paar tankstations waar 98 kan worden getankt, ik hoop dat dat zo blijft.


17 aug 2008 20:18
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
911 3.0 SC & 911 2.4E Targa & Boxster 3.2S
Bericht 
Hier ook 6 weken zonder gezeten (98 met loodvervanger) :roll:

Maar gelukkig Duitsland is dichtbij (ron100 :D )
_________________________________________
8600cc & 18 cylinders


17 aug 2008 21:21
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Groningen
Bericht 
Meeste BP's hebben nog Ultimate (98).
_________________________________________
Tjolk.


17 aug 2008 21:34
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Amsterdam
Bericht 
Esso bijft ook ng wel even met super-plus ( 98 )


17 aug 2008 21:54
Profiel
Bericht 
De Texaco op de hoek heeft het sinds een paar weken ook al niet meer. Erg lastig. Moet nu helemaal naar Alkmaar voor een tankje!


17 aug 2008 21:55
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
‘64 Kever
Bericht 
Lydia, een 993 rijdt toch prima op 95? Mag toch hopen dat de pingelsensor in zo'n wagen dat oppikt.

Voor de SC altijd lekker braaf naar de Esso, die hebben vooralsnog nog steeds mooi 98 aan de pomp hoor ;)


17 aug 2008 22:05
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
993 C2 '94
Zuid-Holland
Bericht 
Total heeft ook nog een brandstof met octaan 98....Excellium 98 ongelood.


17 aug 2008 22:24
Profiel
Bericht 
Ik weet het Pascal. Maar toch blijf ik een beetje angstig. Een beetje het "Je weet maar nooit" gevoel. Er zit in Alkmaar nog een BP die 98 schenkt. Of ik tank V-Power bij Shell. Had ik ook even voor nodig voor ik dat durfde.


17 aug 2008 22:26
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 Carrera '87er J-serie
Bericht 
Stoppen met 98 heeft soms te maken met aanbieden van biobrandstoffen waarvoor dan de 98-tank wordt gebruikt. Dus 98-aanbod zal nog wel minder worden.
_________________________________________
Gewoon 6J Fuchsen vóór, en niet gepolijst!


17 aug 2008 22:49
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Een heerlijke Carrera 3.o targa en nog wat ander porsche gedonder
kort by Newark-on-Trent, U.K
Bericht 
Stoekie,


Je 2.7 k-jet is gemaakt voor goed te presteren met een minimum van 91 RON.

95 ron is dus meer dan genoeg. Bovendien is loodvrij prima want sinds 1955 heeft porsche hardere valves voor hun aluminium heads en de porsche motoren zijn vanaf de fabriek ok om op loodvrij te rijden.

Het 98 ron verhaal is toepasselijk voor de 3.2 carrera met DME alsmede de high compression 204 pk 3 litre SC.



HTH,


Bert


17 aug 2008 23:15
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 cabrio
Haarlem PF # 2694
Bericht 
Gelukkig is hier in de buurt het goedkoopste tankstation een Esso selfservice mét 98 :D
_________________________________________
Relax! Het is maar blik............


18 aug 2008 10:21
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
KIA/ex-924 driver
DEN(k) HELDER
Bericht 
Normaal tank ik altijd 98 bij de Total, maar aangezien ze die niet hebben in de omgeving Franeker/Harlingen word het voor mij of de Gulf of de Q8 pomp. Taxaco heeft inderdaad geen 98 meer, en daar stikt het er van :roll: Voor de verandering heb ik eens een paar keer 95 getankt maar daar werd ik niet vrolijk van; motor leek me meer te roken en had minder prestatie dan normaal.
_________________________________________
DENK HELDER


18 aug 2008 10:21
Profiel Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht 
FROST schreef:
Voor de verandering heb ik eens een paar keer 95 getankt maar daar werd ik niet vrolijk van; motor leek me meer te roken en had minder prestatie dan normaal.

Roken heeft er echt helemaal niets mee te maken.
Minder prestaties kunnen er zijn - met welke auto eigenlijk? - maar denk niet dat je dat merkt.
_________________________________________
Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche


18 aug 2008 10:27
Profiel
PorscheForum Rakker
NB
Bericht 
Omdat er al zoveel over geschreven ben ik zelf maar gaan testen. Hoewel ik me realiseer dat ik nog veeeeeel langer moet testen en hier alle details zal moeten gaan melden kan ik vertellen dat de tussenstand geen enkel voordeel opleverd bij "normaal" gebruik...ik merk geen verschil tussen 98, V-power of 95 ! Misschien dat de hele gevoelige types hier of de extreem technische circuitrijders het wel merken maar ik geloof persoonlijk niet in het voordeel van welke premium brandstof dan ook.

Ik laat me graag overtuigen van het tegendeel of het voordeel op de lange termijn maar ik heb nog niets gemerkt of gelezen wat me bij 95-pomp weg houd....


18 aug 2008 10:50
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
Jaguar S-TR ex-964C4Cabrio
PF #18
Bericht 
Graaf schreef:
Ik laat me graag overtuigen van het tegendeel of het voordeel op de lange termijn maar ik heb nog niets gemerkt of gelezen wat me bij 95-pomp weg houd....

Uit "de oude doos": idem (1), idem (2), idem (3). ;)
_________________________________________
Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster! Afbeelding


18 aug 2008 11:05
Profiel
PorscheForum Rakker
NB
Bericht 
amen :wink:







en nog steeds niets gelezen wat me kan overtuigen van het tegendeel dus....


18 aug 2008 11:14
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
964.c4
assendelft
Bericht 
hier een test in de UK

ongelood bij de "supermarkt"
shell optimax
en bp ultimate

test auto's

renault clio 81 81 81 pk
vw golf gti 172 174 177
subaru impreza 235 248 249

toch wel verschil,
http://www.youtube.com/watch?v=smLkmCRl6n0

robert
_________________________________________
remmen is angst


18 aug 2008 11:56
Profiel WWW Facebook 
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht 
clio kopen dus. :idea:
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


18 aug 2008 11:59
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911 SC ombouw 964 carrera 2
Zuid-limburg
Bericht 
Bertroex schreef:
Stoekie,
Je 2.7 k-jet is gemaakt voor goed te presteren met een minimum van 91 RON.

Bert bedankt, dat wist ik niet, dan tank ik voortaan gewoon v-power of indien niet beschikbaar 95, merkte ook eigenlijk geen verschil met de 98 die ik voorheen altijd tankte en de 95 die ik nu getankt heb. :D

Toch wel jammer dat deze brandstof steeds meer gaat verdwijnen, was nog van plan om over een jaartje of 2 over te stappen naar de 3.2 of 3.6 en dan is het toch wel makkelijk als je het (bijna) overal nog kan tanken ipv maar op enkele plaatsen.
_________________________________________
Huidig wagenpark:

peugeot 307
Opel Corsa
Hobby auto
Porsche 911 SC
Ford Mustang 5.0 V8


18 aug 2008 12:05
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht 
Graaf schreef:
... Hoewel ik me realiseer dat ik nog veeeeeel langer moet testen en hier alle details zal moeten gaan melden kan ik vertellen dat de tussenstand geen enkel voordeel opleverd bij "normaal" gebruik...

Klopt helemaal, zoals je schrijft bij NORMAAL gebruik.

De ontsteking wordt automatisch bijgeregeld, om pingelen te voorkomen, met wat minder vermogen als resultaat. Maar dat merk je dus niet bij dit gebruik.

Bij max. belasting en gebruik zoals op circuit zal je wel verschil merken tussen 95 en 98, gewoon omdat er dan meer pk's beschikbaar zijn.

Betwijfel zelf of er verschil te merken is tussen 98 en hoger RON getal (verkrijgbaar in NL?).
Sommigen zijn daar van overtuigd, maar dat zijn gelovigen altijd :wink:
_________________________________________
Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche


18 aug 2008 13:02
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.
Papendrecht
Bericht 
stoekie schreef:
Toch wel jammer dat deze brandstof steeds meer gaat verdwijnen, was nog van plan om over een jaartje of 2 over te stappen naar de 3.2 of 3.6 en dan is het toch wel makkelijk als je het (bijna) overal nog kan tanken ipv maar op enkele plaatsen.

Dan neem je toch een US-versie, die rijden wel op 95.
_________________________________________
Verba volant, scripta manent.


18 aug 2008 13:04
Profiel WWW
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 34 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.