Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 nov 2024 7:43



Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ] 
Nieuwe motormanagement voor de 944 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Dr. Ir. werktuigbouw
86 944, 83 928S
Bericht Nieuwe motormanagement voor de 944
Ben eindelijk begonnen met het installeren van de nieuwe motormanagement. De belangrijkste verschillen is dat de oude luchtmassameter eruit kan (veel minder weerstand in de inlaat, dus meer lucht, en meer pk's, vooral onderin!), en dat ik nu zelf elke parameter in kan stellen :D
Info voor de geinteresseerden: www.sdsefi.com

Ziehier het resultaat tot nu toe van mijn bezigheden, jammer dat ik geen fotos heb van toen alle draden nog los lagen, dan hadden die fotos geimpliceerd dat ik ergens verstand van heb :P

Eerst de luchtfilterbehuizing:
Afbeelding

De luchtmassameter zat vroeger op de plek van die PVC pijp. Die is met glasvezel en polyester vast gemaakt. Het liefste zou ik een kegelvormige luchtfilter en wat fatsoenlijke leidingwerk installeren, maar dit werkt voorlopig wel.
Nog een foto van mijn kwaliteits (ahem) werk:
Afbeelding

Motorruim op dit moment (kabels grotendeels al netjes weggewerkt):
Afbeelding

Het nieuwe uiteinde van mijn kabelboom:
Afbeelding

De binnenkant:
Afbeelding
Links de zuurstofsensor kastje, daarop een relais die erbij moest komen, en rechts de nieuwe ECU.

Nieuw onderdeel voor de ontsteking: een MSD6A
Afbeelding
Heb een mooi beugeltje gemaakt zodat het perfect past. Moest de onderkant alleen wel volplakken met hitte reflecterende tape ivm warmte vd uitlaat.

De ouwe kabelboom, ondertussen ontdaan van enige kabels die zijn 'gerecycled' in mn nieuwe systeem.
Afbeelding
Ik heb zowaar een stekker vd oude ECU kunnen hergebruiken zodat ik verder een minimale hoeveelheid kabels moet trekken! Bijna alles is weer via de oude DME relais geschakeld!
Straks weer verder. Ik moet alleen de koude toerental luchtklep installeren, en een beugeltje maken voor die weerstanden naast de MSD box, en de inlaatdruk sensor. En dan... GASSEN :D


17 aug 2008 16:48
Profiel Facebook  ICQ  Twitter 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.
Papendrecht
Bericht 
Petje af hoor. Je hebt er duidelijk verstand van. :wink:
_________________________________________
Verba volant, scripta manent.


17 aug 2008 17:13
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Dr. Ir. werktuigbouw
86 944, 83 928S
Bericht 
Elven schreef:
944Guy:

Allereerst: echt vet dat je zoiets doet, da's pas mooi experimenteren!

Echter: een vraag mijnerzijds...
welke reden ligt ten grondslag aan de keuze voor dit systeem en een aparte MSD.
Waarom niet meteen gekozen voor bijvoorbeeld een vrij programmeerbare DTA met wasted-spark systeem (alles in een)?

Met vriendelijke groet en met respect!


Hee elven, vragen zijn altijd leuk ;)
De keuze voor dit systeem vloeit voort uit het feit dat wij er al ervaring mee hebben. Vorig jaar heb ik een simpelere versie op mn pa zn 928S (4,7L, US uitvoering maar met europese zuigers, nokkenassen, koppen en inlaat) ingebouwd. Dat systeem regelde alleen de injectieduur, resultaat: +10% piekvermogen en 10% zuiniger, mede doordat je zelf traploos het mengsel on-the-fly bij kan stellen tov een zelf ingesteld default programma (of laten regelen naar een ideaal mengsel).
Dit systeem doet daar de ontsteking nog bij, en het werkt nu eenmaal met een MSD box. Het is nog betrekkelijk goedkoop ook: 2000 dollar en je hebt alles: sensoren, de MSD, breedbandig zuurstof sensor (naar onze mening een must, ipv een nauwe band, valt niet mee te werken ivm af-/instellen), etc.
Dit systeem is dus beslist wel volledig vrij programmeerbaar! Vooral het vermogen bij lagere toerentallen gaat nog met veel meer dan 10% omhoog door het ontbreken van de LMM: die vormt dan een gigantische beperking op je inlaat, met zo'n open pijp kan de motor ook echt naar zn volle capaciteit lucht aanzuigen. Het is dat een 944 al een erg vlak koppelverloop heeft, maar bij de 928 (waar dat niet zo was) werd deze helemaal afgevlakt, maar wel op een niveau 10% hoger dan zn oude max! Het zou mij niks verbazen als deze straks hard richting de 190 pk gaat :D


17 aug 2008 17:39
Profiel Facebook  ICQ  Twitter 
PorscheForum Rakker
Bericht 
Zeg NuKuBu,
Heb je nu alleen een feedback systeem, of zit er aan de input nog zoiets als een MAP sensor? En, zo ja, waar heb je die geplaatst?
En had je nog gekeken bij Van Kronenburg voordat je de SDS hebt gekozen? Zijn dacht ik ook niet al te duur...


17 aug 2008 21:05
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Dr. Ir. werktuigbouw
86 944, 83 928S
Bericht 
Elven: metertje zit er idd al bij. Die komt er nu bij de asbak uit, daar moet ik nog eens wat fatsoenlijks op bedenken voor het wegwerken.
Grappig genoeg geeft ie met de oude ECU aan dat bij gewoon cruisen hij tot wel 16.5:1 gaan (behoorlijk arm mengsel), en zelfs bij stationair met een warme motor is die erg arm (normaal moet je dan juist onevenredig veel peut inspuiten). Blijkbaar is ie erg economisch afgesteld, of mn sensor werkt niet goed :P Maar serieus: de sensor is volgens mij prima want zodra ik het gas op de plank doe gaat ie braaf naar 13:1, waarmee je ongeveer maximaal vermogen kan halen.

Gossong: zit idd feedback op. Maar ook een MAP en temp sensor om de hoeveelheid inkomende lucht te bepalen. Enerzijds kan ik zelf programmeren hoeveel peut ik precies wil hebben bij een bepaald toerental, luchttemp en inlaatdruk.
Dan kan ik eventueel ook over het gehele bereik met een enkele knop (eigenlijk gewoon een potmeter) de hoeveelheid procentueel aanpassen. Hier wil ik later misschien wel een schakelaar aan maken zodat ik tov mijn basis instellingen of in 1x 10% zuiniger kan om zuinig te rijden, of aan de andere kant 10% meer omdat ik ff gas wil geven :D
En anderzijds kan ik, mits mijn basisinstellingen enigszins in de buurt liggen, het systeem zelf laten aansturen naar een ideaal mengsel, inderdaad via de sensor in de uitlaat.


17 aug 2008 21:47
Profiel Facebook  ICQ  Twitter 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Dr. Ir. werktuigbouw
86 944, 83 928S
Bericht 
Gisteravond en vanavond nog even de laatste dingen gefatsoeneerd:
Het motorruim vanmiddag met de inlaat op zn plek, paste allemaal mooi :D
Afbeelding

De locatie vd MAP (manifold pressure) sensor, onder de rembekrachtiging aan het piggy-backen op een dikke kabelboom:
Afbeelding

De luchtinlaat temperatuur meter:
Afbeelding

Nog even de MSD met ook wat weerstanden voor de injectoren:
Afbeelding

De chaos in het voetgat vd passagier :D
Afbeelding

En alles geinstalleerd en klaar om te starten:
Afbeelding

Jawel, hij startte :D:D Ik moest alleen ff zoeken met de instant-afstelknop om het juiste startmengsel te vinden en na 10 seconden starten en zoeken pikte die mooi op :D Ik liet m warmlopen en ondertussen sprong ik letterlijk rondjes om de auto! Mn ma kwam ook nog ff langs om te vertellen dat ik niet als een blije idioot moest staan springen en lachen :oops:

Na het opwarmen nog eens gestart, en dit keer pikte hij na nog geen 2x omdraaien op! Normaal moet je een 944 wel even aanzwengelen maar hij start al beter! Morgenavond na mn werk direct even de weg op en de hoofdinstellingen goed krijgen!

En nog even mn huidige (erg hippe) interieur:
Afbeelding
Op de stoel is het grote kastje de bediening, het rechthoekige zwarte kastje de instant-afstelknop, en het ronde is het zuurstof sensor display.
Meer info na het afstellen :D


18 aug 2008 22:39
Profiel Facebook  ICQ  Twitter 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
ex-Carrera 85 Swiss.
0031
Bericht 
ingenieur toch? :thumleft:
_________________________________________
oud is beter


18 aug 2008 22:51
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht 
Gefeliciteerd, man! Ziet er goed uit.
Die chaos in het voetenruim valt wel mee, hoor... moet je eens bij een 951 kijken...
Maar het leuke gaat nu pas beginnen natuurlijk: tweaken! :wink:


18 aug 2008 23:50
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
foxtrot / oscar
Bericht 
:thumleft: :thumleft: :thumleft: :thumleft: :thumleft: :thumleft: :thumleft:
_________________________________________
W W W . 9 G E A R . N L


19 aug 2008 0:56
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.
Papendrecht
Bericht 
Ziet er goed uit hoor. Knap staaltje. :wink:
_________________________________________
Verba volant, scripta manent.


19 aug 2008 11:24
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
944 type 2 targa '86
Bericht 
Knap werk! :thumleft: :thumleft: :thumleft:
Ben erg benieuwd naar de pk-winst :)


19 aug 2008 12:10
Profiel
PorscheForum Rakker
968 still going strong since 2006.
Utrechtse heuvelrug
Bericht 
Ziet er erg mooi uit.
Ik ben erg benieuwd hoe de regelcurve er gaat uitzien als je een viergastest hebt gedaan.
Die ervaring heb je vast al bij de 928 van je vader.

Top!!


19 aug 2008 14:28
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Dr. Ir. werktuigbouw
86 944, 83 928S
Bericht 
Viergastest? Is dat een emissie-test of zo? (NOx, zwavel, CO en CO2?) Dat hoefde bij de 928 niet, die was nog net geen 25 jaar en dan vervallen in de VS de emissie eisen.
We tunen dat ding hier gewoon lekker zelf en we zien wel waar het op uit komt. Ik heb gezien dat de 944 hiervoor bij normaal cruisen tot wel 16,5:1 reed (lucht/brandstof) wat erg arm is. Als ie daarmee is goedgekeurd dan kan ik me niet voorstellen dat ik hiermee niet door de emissiekeuring kom. (verder kan 1 of andere herkeuring mij aan mn reet roesten)


19 aug 2008 14:35
Profiel Facebook  ICQ  Twitter 
Bericht 
:thumleft: mooi werk geleverd, knap met al die elektronica.


19 aug 2008 18:53
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Dr. Ir. werktuigbouw
86 944, 83 928S
Bericht 
Zo, vanavond een potje zitten gassen.
Tunen werd alleen wat lastig omdat door het ontbreken vd gasklep sensor (die van ons draaide verkeerd om, ja ik ben blont!) ik geen automatische logging had: alleen bij minimaal half open begint deze gegevens te bewaren, maar omdat de sensor ontbrak zag deze dus niet dat ik volgas ging.
Mijn methode: elke 1000 toeren plankgas, en de rem erop om de snelheid constant te houden gedurende enkele seconden om zo zelf de O2 sensor af te schatten (hoezo niet op de weg letten :D).
Het geluid is duidelijk iets anders door de open inlaat. Het is iets minder gedempt en je hoort de individuele tikjes en ontbrandingen net iets duidelijker.
Anyhoo, een kleine grove performance meting gedaan:
50-100 in 3e versnelling (dus van 2 tot ~4500 rpm): nu 6 seconden vs 7 seconden eerder (bijna 15% sneller)
100-140 in 3e versnelling (4500-6500 rpm): nu 5 seconden vs 5,6 seconden eerder: dus krap 10% sneller.

Zoals verwacht: bovenin ~10% meer vermogen, en onderin nog een stukkie meer!
Uiteraard is dit op zijn onzuinigst, maar daar ga ik nog mee bezig... Verder krijg ik per luchtpost hopelijk volgende week een gasklep sensor binnen en kan ik de instellingen voor vlot gasgeven regelen. Nu 'kan' dat niet omdat de motor dan veel te weinig peut krijgt, ik mag alleen geleidelijk gas geven (~2 seconden van dicht naar vol open).
De bedrijfstemp instellingen zijn nu iig goed. Nu nog maanden verder ploeteren om de start-instellingen goed te krijgen...


19 aug 2008 22:21
Profiel Facebook  ICQ  Twitter 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Dr. Ir. werktuigbouw
86 944, 83 928S
Bericht 
De plaatsing vd sensor bepaalt niet hoeveel lucht ik binnen krijg ;) Je moet m zo dicht mogelijk bij de cilinders hebben maar zonder dat je deze in het metaal vd spruitstuk zet (vanwege de enorme warmtebuffer die je dan hebt, dan reageert de sensor te traag op de veranderingen), want het is natuurlijk belangrijk dat je meet wat er de cilinder in gaat!
En ik kan dus zelf aanpassen hoeveel peut ik wil hebben he, da's de essentie van dit systeem!


21 aug 2008 11:16
Profiel Facebook  ICQ  Twitter 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Dr. Ir. werktuigbouw
86 944, 83 928S
Bericht Re: Nieuwe motormanagement voor de 944
Morgenavond eindelijk de vermogensbank op! :D
Vandaag was ik ook racen op zandvoort (iig een stuk rustiger aan met de 944 ;) ) maar zelfs al rustig rijdende (in de bochten althans) blies ik andere (gestripte) 944's nog voorbij! Dit ding is voor een 'standaard' 2.5 serieus snel :P
Morgen in ieder geval dus finetunen en kijken wat ik eindelijk heb!


25 jun 2009 22:49
Profiel Facebook  ICQ  Twitter 
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
356 924 944 944 cupracer(s) 968CS Boxster S Cayman S
Aalsmeer
Bericht Re: Nieuwe motormanagement voor de 944
Volledige quote van direct bovenstaand bericht verwijderd :idea: O.


dat voorbij rijden heeft wel een reden..... de gastrijders met 0 ervaring op het circuit deden het wat rustig aan :wink: jij gaat never te nooit niet sneller zijn met jouw 2.5 straatwagen dan een full race basic, daar heb je wel wat meer voor nodig dan wat extra vermogen
_________________________________________
_____________________
racen? > http://www.raceforfun.nl
RACEN! omdat je voor andere sporten maar 1 bal nodig hebt...


25 jun 2009 23:29
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Dr. Ir. werktuigbouw
86 944, 83 928S
Bericht Re: Nieuwe motormanagement voor de 944
Wanneer ik ze niet in de bochten bij kan houden dan denk ik dat ze aardig doorrijden hoor ;)


26 jun 2009 7:49
Profiel Facebook  ICQ  Twitter 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Veghel
Bericht Re: Nieuwe motormanagement voor de 944
Welke 944 zat je dan :?:

En als Je die gele gestripte 944 bedoelt , Oscar was een blok aan het inrijden :ass: :mrgreen:

Jammer dat ik niet wist dat je er was anders was ik zeker ff komen buurten :salut:
_________________________________________
944 Type I USA '83 Targa
Antraciet zwart metalic (RR)
Jumbo-exclusief.nl auto evenement.......................DARE TO BE DIFFERENT!........................


26 jun 2009 23:15
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Porsche 996TT (ex 996C2, ex 911 3.0SC, ex 944 S2 cabriolet, ex 944, ex 924)
Apeldoorn
Bericht Re: Nieuwe motormanagement voor de 944
Lijkt mij dat je de bochten meer moet oefenen... ;-)

Ik heb een aantal keren in een basic 'op volle toeren' meegereden, 944 turbo's, 944 S2's, 968's en 911'jes in straatuitvoering waren toen geen partij.

Je hebt toevallig geen rondetijden geregistreerd?


26 jun 2009 23:17
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 21 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.