Auteur |
Bericht |
chili
|
gezocht 3.2 met g50
zoals de topic titel zegt zoek ik een 911 met een 3.2 motor en een g50 bak. liefst een nonkleur ( zwart grijs wit, in die volgorde). Wat mij bevreemd is dat bij de auto's met minder dan 2 ton op de teller geen onderhoudshitorie is, en met meer dan 2 ton wel. heb vooralsnog veel interesse in de witte bij paul geeris, maar daar heb ik nog wat informatie-aanvragen voor lopen voor aanschaf. mocht iemand iets hebben staan met bekende historie hoor ik het graag.
alvast bedankt
Grtz Chili
|
20 aug 2008 22:19 |
|
|
WdePundert
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.Papendrecht
|
Succes met de zoektocht, Chili. Denk aan het lijstje van Pascal en een AKK.
_________________________________________ Verba volant, scripta manent.
|
21 aug 2008 9:39 |
|
|
Pascal
‘64 Kever
|
Waarom zoekt iedereen toch een G-50 bak? Hoe lang blijft die "mythe" nog bestaan? Beter een goeie 915, dan een slechte G-50! (zowieso beter een 915, maar dat terzijde )
|
21 aug 2008 10:30 |
|
|
DRIEpuntTWEE
|
Dag Chili,
Aangezien ik overweeg een switch te maken naar een 993 of 996, ben ik bereid afstand te doen van mijn 911 3.2 Carrera uit '89 (Jubileum 25 jaar), MITS IK EEN GOEDE PRIJS KAN MAKEN. Mijn Porsche is na import uit Italië (rond 158K km) door de vorige eigenaar en door mijzelf aantoonbaar goed onderhouden.
Alle rekeningen vanaf 158K km zijn voorhanden. Vanaf die KM-stand circa €16K aan onderhoud, onder andere:
- nieuwe koppeling
- nieuwe kachelpotten en uitlaat
- nieuwe remschijven rondom
- aanpassing motor mgt naar 251pk
- nieuwe banden (circa 5K km mee gereden)
- volledige revisie airco
- revisie dynamo
Het onderhoudsboekje is in Italië ook altijd afgestempeld.
Andere spec's:
- marine blauw metallic
- schuifdak
- volledig electrisch verstelbare stoelen (dus ook naar voor en naar achter)
- volleder
- de reeds genoemde airco
- radio/CD
- alarm klasse III (gekeurd dit voorjaar)
- enzovoort
Momenteel staat circa 175K km op de teller.
Mijn 911 is in het voorjaar van dit jaar getaxeerd op €26K door Wolter Gratama.
Let wel: het is geen koopje! Hoeft niet weg want ik beleef er veel plezier aan. Alleen bij een goed bod.
Foto's uploaden ga ik dit weekend proberen.
Mocht je geinteresseerd zijn dan kunnen we even onze contactgegevens uitwisselen.
Kian
|
21 aug 2008 11:10 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Omdat die een 'normaal' schakelpatroon heeft
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
21 aug 2008 11:36 |
|
|
Jos Targa
Porsche 914 2.7 1970
Porsche Panamera GTS 2016
Porsche Boxster CupUrmond
|
Normaal schakelpatroon???? Ik heb een 915 bak, en echt met een normaal schakelpatroon. 1 links boven en de achteruit rechts beneden. Ik ben het met pascal eens. Heb zelf 2 911 3.2 gehad met een G50 bak. en nu inmiddels mijn 3e 911 met 915 bak. Alle 3 de 915 bakken schakelen prettiger dat mijn porsches met G50 bak. Zal wel te maken hebben met het feit dat de G50s niet zo goed meer waren, en de 915( zeker die van mijn huidige Targa) wel goed waren. De targa schakeld zeer soepel en koppelt redelijk ligt. Lichter dan de hydrolische koppeling.
Dus buiten wellicht een jonger bouwjaar, zie ik ook niet de noodzaak van een G50. En ja er zit wellicht wat meer speling op de pook, maar dat is als de bak goed is tot een minimum te beperken.
|
21 aug 2008 11:46 |
|
|
JDB
...Hilversum
|
|
21 aug 2008 11:54 |
|
|
chili
|
waarom een g50 bak? ik heb in beiden gereden, en de g50 voelde stukken beter aan. Had bij de 915 het idee dat ik moest "dubbelklutsen" op zich ook geen probleem, alleen mijn vrouw gaat er ook in rijden.... verders hoor (en lees) ik overal dat de g50 bak kwalitatief veel beter zou moeten zijn, en dat de synchromeh een stuk beter is...
o, en ik zoek geen koopje, alle waar naar zijn geld....
|
21 aug 2008 19:22 |
|
|
Airhead
1986 C1Friesland
|
Ik heb ook een 915 bak, en dat is prima te doen, als je er éénmaal aan gewend bent. Toch lijkt mij voor vrouwen een G50 bak geschikter.
Een 915 bak is gewoon een blast from the past; trekt ook nog eens beter dan een G50 bak
Succes met de speurtocht, zonder geduld vaart niemand wel!
_________________________________________ Im Prinzip bist du bei dem Auto mit dem Denken schon zu langsam. [Walter Röhrl - über den 911 3.2]
Laatst bijgewerkt door Airhead op 21 aug 2008 20:21, in totaal 1 keer bewerkt.
|
21 aug 2008 20:18 |
|
|
Pascal
‘64 Kever
|
Even terzijde, de koppeling bij een G50 is toch zwaarder dan bij een 915? (ligt er uiteraard aan, hoe versleten alles is)... Maareh, mijn 915 is echt niet "dubbelklutsen" hoor. Ligt vooral aan de bak, ik zou daarom ook gewoon zoeken naar een auto die goed is, en niet bij voorbaat kiezen voor een G50 bak (tenzij je een relatief jonge auto wilt als reden!)
|
21 aug 2008 20:20 |
|
|
Airhead
1986 C1Friesland
|
Of was het nou andersom?
_________________________________________ Im Prinzip bist du bei dem Auto mit dem Denken schon zu langsam. [Walter Röhrl - über den 911 3.2]
|
21 aug 2008 20:29 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Denk beslist andersom.
Zat in 1985 bij een VW dealer even in een 911 - toen nog daar nieuw in de showroom! - trapte de koppeling in en dacht "alle J.., dat gaat zwaar"
Hydraulische bediening gaat uiteraard lichter, uitgaande van dezelfde staat van de koppeling zelf.
Alles went en de verandering (verslechtering) gaat maar langzaam.
Mijn belangrijkste argument voor de G50-bak, is de bijbehorende koppeling
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
21 aug 2008 21:03 |
|
|
Pascal
‘64 Kever
|
Niks gezegd .... (nouja, over die koppeling dan he!)
|
21 aug 2008 21:05 |
|
|
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
ik rij al jaren tevreden met een 915. is idd geen wijvenkoppeling.
heb wel eens de indruk dat de mi ten onrechte slechtere naam van de 915 komt doordat onze usa vrienden niet met een handbak kunnen omgaan...
_________________________________________ oud is beter
|
21 aug 2008 21:12 |
|
|
Jos Targa
Porsche 914 2.7 1970
Porsche Panamera GTS 2016
Porsche Boxster CupUrmond
|
Zou de heren en dames graag willen uitnodigen om eens de koppeling van mijn 915 bak te voelen. Gaat erg ligt. Het hebben van een G50 bak word naar mijn mening erg overdreven en tevens word er door de verkopende partij misbruik van gemaakt en de prijs opgedreven. ( mijn mening uiteraard.) mijn eerste 3.2 moest en zou een 911 zijn met G50 bak, om bevengenoemde redenen. Nou ik heb het geweten, koppelingcylinder stuk, bak had geen modificatie gehad, dus bij het plaatsen van een nieuwe koppeling en drukgroep ( koppeling ging enorm zwaar) bleek de as van de gaffel niet gemodificeert, was er niet uit te krijgen. Hebben hem uiteindelijk los gekregen maar koste me met nieuwe Gaffel en moificatie ruim 500€. Na dit alles nog steeds een zware koppeling. Vergeet niet dat het koppelen op zich het zelfde gaat als bij een 915 bak, namelijk mechanisch. Het enige wat anders is is de overbrenging van het pedaal naar de gaffel. bij de 915 bak een kabel, en bij de G50 hydrolisch. Als de kabel van een 915 bak goed is en dus niet versleten, goed is geleid, dan gaat dat net zo soepel als bij een G50. wat het koppelen zwaar maakt is vaak het mecanisme van het pedaal, en de delen van de koppeling, dus Gaffelas, drukgroep, enz enz. Ik weet in ieder geval , en uit ervaring want ik heb er niet alleen en keer in gezeten en de koppeling ingetrapt, maar zoals geschreven ik eb ze daadwerkelijk gehad en 10.0000den km mee gereden, dat ik altijd zou gaan voor de totale staat van de Porsche, en dat ik mij niet meer laat verleiden door diemooie verhalen van een G50. Mijn vrouw rijd ook regelmatig met de 911 en heeft geen problemen met de koppeling.
Mijn mening over het verschil van beide bakken in goede staat is dat het schakelpatroon bij een 915 wat minder strak is dan bij een G50. Maar daar zijn weer leuke setjes voor te krijgen
Ken er genoeg die een goede 911 met 915 hebben laten staan, en een mindere G50 voor meer geld hebben gekocht. Uiteindelijk gaat het om het totale plaatje en de hstorie en staat van onderhoud.
|
21 aug 2008 21:25 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Zonder hier een heftige discussie in te gaan, dat is niet mijn bedoeling, nog een reactie.
Zeker heb je gelijk dat eerst de totale staat telt en dan de 915/G50 kwestie. Maar als je dan 2 mooie 3.2's/SC's treft in dezelfde staat...
En dat je pech hebt gehad met de koppeling van je G50, zegt niets over de werking van het systeem. Heb 80.000 km met een G50 gereden, en verdorie ook problemen: versleten koppeling bij 125.000!
Wilde in mijn vorige posting deze recente ervaring niet ophalen maar nu dan maar. Kort geleden - PF-er met ook een 993 S - vertelde dat zijn eerste koppeling nog zo licht functioneerde. Mijn test vertelde anders. Hem uitgenodigd in mijn 993. Dat is wel anders, vond hij toen, en nu ook na (toen al geplande) vervanging
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
21 aug 2008 21:37 |
|
|
Jos Targa
Porsche 914 2.7 1970
Porsche Panamera GTS 2016
Porsche Boxster CupUrmond
|
En de zelfde prijs.....Dan zou ik ook gaan voor de auto die ik het mooiste vond, in iede geval een 3.2. Paul, wil geen discussie en trek jou mening ook niet in twijfel, mijn ervaring is bij 1 2.7 en 4 3.2 alleen hierbij gebleven en weet inmiddels dat er weinig 911 van het zelfde type zijn die het zelfde rijden en koppelen, dat maakt ook iedere 911 uniek Ik wil alleen maar aangeven, en wellicht met te veel woorden Dat een beginnend 911 rijder die op zoek is naar zijn eerste 911, maar al te vaak op te hoge kosten word gejaagd, om maar zonodig een G50 bak te willen, terwijl het in de praktijk auto's zijn van 20 jaar en ouder, en men te weinig referenties heeft om te vergelijken. Ik weet namelijk zeker dat menig G50 rijder verbaast zal zijn als hij te maken krijgt met een perfect schakelende 915. Wat mij opviel bij beide g50s, was dat ze als ze koud waren net als vele 915 bakken lastig schakelde van de 1 naar de 2. Bij mijn 915 bak heb ik hier totaal geen last van.
|
21 aug 2008 21:53 |
|
|
chili
|
@jos targa zo'n uitnodiging sla ik niet gauw af, en ik heb liever een 3.2 uit
1983 waarvan alles ok is dan een uit 1989, al was het maar dat ie belastingvrij is... goed scheelt maar 100 euro per 3 maanden, maar das toch een volle tank...
kan mijn zoekopdracht/wens ook aanpassen in een 3.2 met een nonkleur (sorry, die blijft belangrijk) een AANTOONBARE historie...
dus forummers met een verkoopwens... BRING it ON!!!
|
21 aug 2008 22:07 |
|
|
Jos Targa
Porsche 914 2.7 1970
Porsche Panamera GTS 2016
Porsche Boxster CupUrmond
|
Chili, verkopen doe ik hem niet, maar je bent van harte welkom om eens te komen rijden voelen en kijken al is het alleen maar om weer wat ervaring op te doen voor je verdere zoektocht, stuur me maar een PB tje als je interesse hebt.
groet,
Jos.
|
21 aug 2008 22:13 |
|
|
WdePundert
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.Papendrecht
|
Kaufkriterium G50-Getriebe
Ab Modelljahr 1987 wurde das seit 72 verbaute Getriebe vom Typ 915 durch das "G50-Getriebe" ersetzt. Dieses wirkt wesentlich direkter und moderne als das alte und stellt eindeutig eine Verbesserung dar. Zusätzlich wurde die Kupplung nun hydraulisch ausgelöst, was die Pedalkräfte deutlich reduzierte.
So schlecht,wie viele G50-Fahrer behaupten, ist das 915-Getriebe aber auch nicht. Es ist nur gegen modernere Getriebe, wie es sich in aktuellen Autos befindet, etwas ungewohnt. Schneller schalten lässt sich das G50 nur für ungeübte Fahrer. Ein kleiner Tip: Das Einstellen der Schaltung oder das Überholen des Schaltgestänges wirkt bei einem alten Auto oft Wunder...
Bron.
_________________________________________ Verba volant, scripta manent.
|
22 aug 2008 15:13 |
|
|
Double G
911 carrera 3.2 '86Kapelle
|
Ik heb ook een 915. In het begin was het erg wennen omdat de pook in rust tussen zowel 1 en 2 gezet kan worden als tussen 3 en 4. En bij het schakelen moet je gewoon wat gevoeliger te werk gaan dan met een G50. Gewoon netjes de synchomeshen de tijd geven hun werk te doen en niet als een wilde hem in z'n versnelling raggen! Als je de techniek respecteert is het een versnellingsbak die absoluut niet onder hoeft te doen voor een G50. Ik heb het nog geen seconde betreurt dat ik geen G50 heb.
_________________________________________ NPC 0577
|
22 aug 2008 19:29 |
|
|
chili
|
was serieus geinteresseerd in de witte bij Paul Geeris, maar... mijn vrouw wil toch geen witte... ( voor de liefhebber, ziet er goed uit, onderhoudshistorie redelijk bekend, is een ruilmotor in gekomen 70 K km terug, en gaat weg met nwe uitlaat en remmen en gr beurt voor 21K) heb 2 aanbiedingen van mede forummers waar ik serieus over nadenk. T is nu dus een zwarte/grijze/donkerblauwe....
wordt alleen beetje afgeschrikt door verhalen als 16 K euro aan verspijkerd in 3 jaar tijd of voor 12K euro aan rekeningen afgelopen 2 jaar ter inzage... is dat normaal voor een 3.2 ?
grtz Chili
|
24 aug 2008 19:21 |
|
|
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
als het niet tegenzit kan dat wel, ja
_________________________________________ oud is beter
|
24 aug 2008 19:46 |
|
|
Bertroex
Een heerlijke Carrera 3.o targa en nog wat ander porsche gedonderkort by Newark-on-Trent, U.K
|
Mijn insziens is de G50 een bak waar het "moeilijker" is fouten te maken: korte, zekere schakelwegen, een pookje dat na 200.000 km nog lekker strak schakelt.
Een 915 vraagt om, als je schakelt nr 2 en nr 3, je tijd te nemen. Toen ik pas een 911 reed vond ik het truukje om snel "een-en-twintig twee-en-twintig" te tellen genoeg was om de 915 synchro's lekker goed te krijgen.
Swepco 201 gear box olie, nieuwe bushes onderin je schakelpook en achter aan de selectorfork en je hebt een brilliante maar LANGZAAM TE SCHAKELEN bak.
Als je schnel schnell wil optrekken hiermee moet je:
1. leren je testosteron onder controle houden
2. leren ermee te schakelen.
Ook terugschakelen vraagt even wat gevoel en GEDULD. Je moet niet double declutchen-in feite: doe het zeker niet want je spint je synchros- maar even het gevoel ervoor ontwikkelen.
Bovendien is de 915 50 kg lichter.
Nog even een opmerking betreffende short shift kits op je 915.
Je verliest, mijns insziens, het nodige gevoel en er is het verhoogde risico om snel te schakelen wat je problemen oplevert. Een kortere "throw" met de short shift kit doet namelijk niets af aan de snelheid waarmee je synchro's spinnen.
Nu, ik heb net een WEVO shifter besteld. Ik vergeleek de wevo, de porsche factory short shift en de weltmeister kit. Bij far de beste keuze voor mij was WEVO indien je nu toch een aanpassing moet doen.
Ik doe het omdat, eenmaal ingeharnasd op een circuit wagen, ik mijn vingers helemaal moet strekken om hem van 3 nr 4 te zetten.
De G50 is, laten we zeggen, idiot proof.
Maar idiot proof is nu net niet waarom ik Porsche rijdt
Bert
|
24 aug 2008 21:42 |
|
|
Nicolò
3.2 Carrera '87er J-serie
|
_________________________________________ Gewoon 6J Fuchsen vóór, en niet gepolijst!
|
24 aug 2008 21:54 |
|
|