Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 17 nov 2024 15:33

Antwoord op onderwerp  [ 123 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
bumperkleven 
Auteur Bericht
PorscheForum Junkie
ex 993, ex 996tt, ex Boxster S, ex 991S, nu een 991 Targa 4GTS
West Maas en Waal
Bericht 
Paul van Engelen schreef:
Heb je in de spiegel gekeken....

Ook ik heb ervaring met klap achterin bij rood verkeerslicht, volgens arts mag je van geluk spreken als je 't niet ziet aankomen aangezien je spieren dan ontspannen zijn en meer kunnen opvangen.
Geen blijvende gevolgen gelukkig en hoop voor jouw hetzelfde JasjeDasje :roll: STERKTE!

22 aug 2008 20:41
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
911 SC '81
Surhuisterveen
Bericht 
tsja.... ten eerste is het natuurlijk nooit leuk om schade aan auto en lijf en leden op te lopen dussss.. sterkte met je nek maarrrrrr....
( net als Paul al schreef) is iemand die bij je achterop rijdt terwijl je stilstaat voor een stoplicht wel heel iets anders dan een bumperklever. Ik noem dat gewoon een botsing.
Botsingen groot en klein gebeuren zo af en toe, hoe voorzichtig je daar zelf ook mee zult zijn, het kan gebeuren.

Over bumperkleven zelf: Ik rij zelf meestal stevig door ( 140/150 )en af en toe kom je in de situatie dat er iemand voor je ineens de linker baan opduikt ( Heel herkenbaar bij invoegstroken.....Aaarghhh dat stomme ruimte maken voor mensen die met 60 km/u in willen voegen op 1/3 van de invoegstrook !!!). Als diegene nou alleen inhaalt en snel weer naar rechts gaat ( en dat verwacht ik een beetje) als er dan geen andere auto's meer ingehaald KUNNEN worden ( omdat ze er niet zijn!!) gebeurt er niks, geen gevaarlijke situaties, echter is het dan soms een soort sport om voor eigen rechter te spelen en wil de voorligger graag dat ik ook zijn snelheid aanneem en liefst nog langzamer. In deze situaties komt het wel eens voor dat ik mijn auto met losgelaten gaspedaal doorlaat rollen tot zeg maar bumperkleef afstand. Gaat de voorligger niet naar rechts dan laat ik mij wel weer afzakken omdat ik dan ervanuit ga dat deze persoon ook wel in staat is om mij "de les te lezen" door even flink te remmen ( helpt ook niet echt om de verkeersveiligheid op dat moment te verhogen, maar goed.) Op dat moment ben ik soms dus ook een bumperklever, alle goede voornemens ten spijt. :roll:
ps mijn onderste teksregel verplicht mij natuurlijk hier even op te reageren

22 aug 2008 21:34
Profiel
Moderator
Jaguar S-TR ex-964C4Cabrio
PF #18
Bericht 
Sander993 schreef:
Ook ik heb ervaring met klap achterin bij rood verkeerslicht, volgens arts mag je van geluk spreken als je 't niet ziet aankomen aangezien je spieren dan ontspannen zijn en meer kunnen opvangen.
Geen blijvende gevolgen gelukkig .....

Daar zou ik niet zo zeker van zijn. Volgens mij is er toch echt iets mis met je gehoor of je geheugen :!: :shock: :wink:

22 aug 2008 22:27
Profiel
PorscheForum Super Junkie
neuf onze français
Landelijk Amsterdam
Bericht 
Citaat:
Dit was overigens wel weer een eyeopener en raad iedereen aan om het eens een keer te ervaren

Nog een eye-opener: met 120 km/h leg je 33,3 meter per seconde af. Bij een reactiesnelheid van 0.4 sec. (en da's echt vlot) na het zien van de remlichten van je voorganger ben je dus al 13,3 meter verder en deze afstand heb je dus meer nodig dan je voorganger... Anders rij je zo ongeveer door je voorganger heen.

Ook ik ben niet heiliger dan de paus, maar ik vind eigenlijk dat dit soort 'wist u datjes...' gewoon bij de theorieles hoort.

22 aug 2008 22:37
Profiel
ex: 996 cabrio, Cayenne, 996GT3mk1, 911G 3.6
Bericht 
Dan vergeet je even dat je voorganger ook nog een bepaalde snelheid heeft, of staat ie zomaar ineens stil?

22 aug 2008 22:49
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
911 SC '81
Surhuisterveen
Bericht 
@ mick1512 : hoho!! Er doorheen gaan geldt dan alleen maar als jouw voorganger een remtijd van 0,4 seconden nodig heeft om van 120 tot stilstand te komen hè! ( dan heeft de arme bestuurder sowieso al nekletsel van zijn eigen vertraging!)

22 aug 2008 22:52
Profiel
PorscheForum Rakker
911 SC '81
Surhuisterveen
Bericht 
Sorry Gert, je was me voor, maar wel dezelfde mening

22 aug 2008 22:54
Profiel
___________________ ρσяѕ¢нє, тнєяє iѕ ησ ѕυвѕтιтυтє ___________________
een westerling heeft een horloge de oosterling de tijd ___________________
Bericht 
ik kleef nooit ik slipstream altijd :shock: :mrgreen: :wink: enkelt bij bekenden hoor :wink:

ik vind het ook altijd heel irritant in duitsland
als je bijna tegen de 300 aantikt springt er weer eentje naar links met 200 :roll:
zwaar frustrerend zeg maar :wink:
glkg zitten er ook goeie remmen op 8)

_____HEAVEN IS 9 ELEVEN :^:

22 aug 2008 23:02
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
911 SC '81
Surhuisterveen
Bericht 
:mrgreen: als je extreem bumperkleeft/slipstreamt kun je er nieteens meer opknallen! :twisted:

22 aug 2008 23:05
Profiel
neuf onze français
Landelijk Amsterdam
Bericht 
OK, BEIDE auto's hebben een remweg... Jij staat ook niet in een keer stil. Je begint gewoon 13 meter later met remmen! En je staat dus ook 13 meter later stil. Nu hebben porsches wellicht een kortere remweg, maar die 13 meter maak je m.i. nooit goed!

22 aug 2008 23:24
Profiel
Bericht 
Ik merk het ook elke dag op de snelweg in mij Twingo. Voortdurend duwen en drukken achter me terwijl ik gewoon 140 km op de A9 rijd.

Bumperkleven met een Twingo is al een hele sport op zich :lol:
en met de 911 doe ik dat niet vanwege de steenslag.

Ik heb onlangs als bijrijder in een 911 meegemaakt dat de bestuurder daarvan een auto met hoge snelheid via de vluchtstrook inhaalde. Daar word ik dan toch wel even stil van ...

23 aug 2008 1:06
Groningen
Bericht 
Omdat de voorste persoon eerder remt, wordt de afstand ook NA reactie van de bumperklever nog steeds kleiner, omdat de voorligger eerder begonnen is met vertragen en in principe (tenzij de achterste auto aanzienlijk meer grip en betere remmen heeft, doorgaans niet het geval) er een snelheidsverschil aanwezig blijft, totdat beide auto's tot stilstand zijn gekomen.

Er stond ooit een simulatie online waarmee je op basis van je reactievermogen kon kijken of bij een ingegeven snelheid en afstand een kettingbotsing voorkomen kon worden. Verbazingwekkend hoeveel afstand je nodig had om NIET tot een kopstaart botsing te komen.

23 aug 2008 1:07
Profiel
993 biturbo 2WD
Cerisy la Forêt Fr.
Bericht 
Lydia schreef:

Ik heb onlangs als bijrijder in een 911 meegemaakt dat de bestuurder daarvan een auto met hoge snelheid via de vluchtstrook inhaalde. Daar word ik dan toch wel even stil van ...

En ik weet wie dat was :lol:

23 aug 2008 1:13
Profiel Facebook 
Bericht 
sinterklaas :wink:

23 aug 2008 1:14
Profiel WWW Facebook 
993 biturbo 2WD
Cerisy la Forêt Fr.
Bericht 
Bijna goed :viking:

23 aug 2008 1:15
Profiel Facebook 
Bericht 
Ik zeg niets ... :cheesy:

23 aug 2008 1:20
Bericht 
bijna :shock: dan moet het zwarte piet zijn :wink:

23 aug 2008 1:20
Profiel WWW Facebook 
993 biturbo 2WD
Cerisy la Forêt Fr.
Bericht 
Lydia schreef:
Ik zeg niets ... :cheesy:

Ik ook niet,maar ik was het niet :cry:

23 aug 2008 1:27
Profiel Facebook 
ex-1980 Saturn metallic 924 2.0 nu: fiets, ov
Utrecht
Bericht 
Tijdje Corsa gereden (tja, ik had 'm gekregen), nog nooit zo geërgerd aan bumperklevers, terwijl ik altijd minimaal de maximumsnelheid rijd en nooit zinloos links hang (wat je van een ander irriteert moet je zelf ook niet doen). De grootste idioten gaan op je bumper hangen terwijl het duidelijk is dat je zelf ook niet sneller kunt vanwege het verkeer voor je...
Zelfs als je 160 rijdt (oeps, mag dat?) zit er zo'n loser op je achterbumper te duwen.

23 aug 2008 1:42
Profiel
PorscheForum Junkie
Porsche 964 C4
Bericht 
mijn reactie en het verband wat ik legde tussen de aanrijding en bumperkleven, is puur dat bumperklevers vaak niet beseffen dat een auto op hoge snelheid in de 'handen' van een persoon die er niet verantwoordelijk mee op kan gaan, hiermee bedoel ik: lekker bellen met mobiel in je hand tijdens het rijden, door rood rijden, bumperkleven, geen voorrang verlenen, aveel te hard rijden op drukke stukken weg/bebouwde kom. Deze mensen wilde ik graag nog eens op het feit wijzen dat zij met hun rijgedrag andere mensen zwaat blijvend letsel kunnen toebrengen(en er zelfs een grote kans op is dat je dat ook werkelijk gaat doen als je aan bovenstaande zaken voldoet).

Ps. Echt respect heb ik voor motorrijders. Als die worden aangereden door een bumperklever(zie je ook vaak, dat zijn pas echt mongolen die gaan bumperkleven bij een motor) of op een andere manier buiten hun schuld om, raken ze bijna altijd behoorlijk gewond. Voor mij geen motor meer.

Ps2. Excuus voor dit relaas en het voorgaande in dit topic. Ben er erg van geschrokken wat er al kan gebeuren als iemand bij je inrijdt met 70(ik stond btw. als 8ste auto in het rijtje netjes bij het stoplicht te wachten en ik denk dat de bestuurder van de auto die mij aanrijdt lekker met iets bezig was dan autorijden gezien hij ook helemaal niet geremd heeft).Door dit iets verder te trekken, probeer ik mij voor te stellen wat er gebeurd als door het bumperkleven met +120 km/p/u iemand doorschuift op een voorganger of de vangrail.

23 aug 2008 11:12
Profiel
PorscheForum Junkie
964 C2 1992
Amstelveen
Bericht 
Toch zijn er ook wel oplossingen voor dit probleem, bijvoorbeeld:

1) Licht het rempedaal toucheren
2) Vol de achterruitensproei installatie zijn werk laten doen.

23 aug 2008 11:19
Profiel
981 Boxster GTS
Bericht 
Extreme uitzonderingen daargelaten, maar ligt de essentie van het fenomeen bumperkleven niet bij "oorzaak & gevolg" ??

Volgens mij is namelijk, tenminstes destijds dan, één van de eerste beginselen van het autorijden dat men wordt aangeleerd het feit dat een bestuurder zoveel mogelijk RECHTS dient te rijden.

Vandaag de dag kunnen we de meest rechtse rijstrook(en) beter dichtgooien aangezien daar vrijwel niemand meer rijdt, behoudens een enkele verdwaalde vrachtwagen of sleurhutcombinatie.

De hele revue die links rijdt is al eerder gepasseerd, van witte bestelbusjes, via oude oma- en opatjes tot bouwvakkerbusjes waar de bestuurder nog van wakker is en rest condens van de ramen ligt te likken.
Deze hele meute ligt bij voorkeur dus zoveel mogelijk links.

Les 2: In de spiegel kijken !!!
Die waren ze denk ik bij les 3 alweer vergeten want tegenwoordig doet vrijwel niemand dat meer.

En dan komt dus het fenomeen bumperkleven om de hoek kijken, wellicht dat men wakker wschrikt en denkt: "O ja, in het grijze verleden zijn er ook nog 1 of 2 rijstroken rechts van mij aangelegd"
En tergend langzaam, geirriteerd van het feit dat men daar door die agressieve bumperklever op worden gewezen, sukkelen ze maar naar rechts.

Enigszins gechargeerd verhaal natuurlijk, maar met de bekende laesevoiture rij ik zo'n 50.000 per jaar en probeer mij niet schuldig te maken aan bumperkleven of rechts inhalen.

Ik moet zeggen, lukt niet altijd.

23 aug 2008 13:10
Profiel
PorscheForum Junkie
West Maas en Waal
Bericht 
Lydia schreef:

:roll: Toch niet porschemotion v.v.??

23 aug 2008 13:22
Profiel WWW
ex 996 4S Cabrio; ex 996 4S; ex 930 (2x); ex 3.0 cabrio
Bericht 
Citaat:
Volgens mij is namelijk, tenminstes destijds dan, één van de eerste beginselen van het autorijden dat men wordt aangeleerd het feit dat een bestuurder zoveel mogelijk RECHTS dient te rijden

Gaat nu juist niet over het niet voldoende rechts houden, maar met name als je achter een andere auto rijdt, waardoor je er zelf niet langs kunt. Dan nog hangen de ASO'S op je bumper :twisted:

23 aug 2008 13:29
Profiel
PorscheForum Junkie
West Maas en Waal
Bericht 
Ook ik betrap me weleens schuldig te maken aan deze irritatiefactor, vaak door luiheid om de cruise-control niet tijdig uit te schakelen en er op te participeren dat voorligger wel naar rechts gaat..... :oops:

23 aug 2008 13:33
Profiel WWW
Antwoord op onderwerp   [ 123 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende