Auteur |
Bericht |
58GT
993 2S, "59" 911 IROC RSR, Carrera GT Speedster 1958, 911ST 1969 replicaDelfgauw
|
Beschadigd vliegwiel, vervangen of opknappen?
Tijdens de operatie aan mijn 911T uit 1969 is aan het licht gekomen dat het vliegwiel het flink te voorduren heeft gehad.
Het oppervlak vertoont kleine scheurtjes en je voelt ook lichte groeven.
Toen het blok nog in elkaar zat koppelde de auto overigens prima maar wel zwaar, ik dacht dat het met een nieuwe koppelingskabel op te lossen zou zijn.
(als je doorklikt op de foto zie je he oppervlak goed)
De keuze waar ik nu voor sta;
1) Vliegwiel afschrijven of proberen te laten repareren?
2) Vliegwiel (OEM) in de States bestellen voor weinig of gebruikt zoeken.
Heeft iemand hier meer ervaring mee?
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&_trkparms=tab%3DWatching&viewitem=&item=160267836430&_trksid=p3907.m32
Zou incl. vervoer, ivoerkosten & BTW op 270 euro uitkomen.
_________________________________________ Het leven is te kort om in een saaie auto te rijden.
|
22 aug 2008 11:37 |
|
|
Black Betty
Fifties Café Racer a.k.a. Black BettyVinkeveen
|
Is het een 215mm vliegwiel? Even opmeten!
Ik zou er even mee naar een specialist gaan die vliegwielen bewerkt. Die kan goed beoordelen wat er met dit vliegwiel nog kan.
Ik heb ook een 215mm vliegwiel bij mijn type 4-motor en dat wordt op dit moment verlicht en gebalanceerd bij Franky's ( www.frankys.nl).
Een origineel vliegwiel geniet wat mij betreft altijd de voorkeur boven een aftermarket-exemplaar.
Het afdraaien, verlichten en balanceren van een vliegwiel kost zo'n € 150,00 (en dan is 't weer zo goed als nieuw)...
Die bouten van het vliegwiel zitten knoertvast. Om ze los te krijgen heb je een tooltje nodig (is in ieder geval het handigst):
Kost geen drol, groot plezier!
En als je het vliegwiel straks weer monteert, is dit een handig tooltje:
Kost nóg minder, maar is hartstikke handig. Eigenlijk bedoeld om de koppelingsplaat op het vliegwiel te centreren, maar ook heel handig als 'derde handje' bij de montage van je vliegwiel...
_________________________________________ it's better to burn out than to fade away
|
22 aug 2008 11:59 |
|
|
john's Porsches
911 2,2 t TargA en Coupe 1971, EX 944 targa II 1985, boxster in opbouw
|
maar snap dat het balanceren van zoveel mogelijk onderdelen gezamelijk het beste is, immers alles heeft zijn tolleranties in zijn balans.
maar hoe zit het dan als je een verlicht vliegwiel monteerd moet dan het hele blok uitelkaar voor te balanceren.
dacht dat het vliegwiel los op zich zelf gebalanceerd was. Daarnaast monteer je op het vliegwiel je drukgroep die ongeveer net zo zwaar is waarbij de marginale winst bij volledig uit balanceren weer volledig anders kan zijn.
wellicht dat een van de specialisten er een antwoord op heeft.
(bovenstaand van mij is slechts boeren verstand )
_________________________________________ http://www.HVK-hogere-veiligheidskundige.nl
|
22 aug 2008 20:32 |
|
|
Black Betty
Fifties Café Racer a.k.a. Black BettyVinkeveen
|
Nou, zo anders is zo'n vliegwiel echt niet, hoor!
Zo doet Ahnendorp bijvoorbeeld beide: hij bewerkt zowel de vliegwielen van/voor een 911 alsook die van/voor een type 4...
Bel Ahnendorp maar eens en vraag welk vliegwiel meer op z'n donder krijgt: een (vroeg) 911 vliegwiel of een Type 4 vliegwiel...
De type 4 motoren worden getuned tot meer dan 200 pk en worden dan vaak aan een 911-bak gekoppeld.
Voorbeeldje:
En dan is deze motor nog gedetuned ook!
(en dan met 2680CC )
Overigens moet je bij de montage van een Type 4-blok ook een automaten-startmotor nemen of een (vroeg) 911-startmotor...
Ook Ahnendorp heeft naar mij toe aangegeven dat hij liever ziet dat een origineel vliegwiel wordt bewerkt dan een aftermarket-exemplaar te monteren.
_________________________________________ it's better to burn out than to fade away
|
22 aug 2008 22:06 |
|
|
drknauf
___________________
ρσяѕ¢нє, тнєяє iѕ
ησ ѕυвѕтιтυтє
___________________een westerling heeft een horloge de oosterling de tijd ___________________
|
nou marcel dan weet je het
_________________________________________ WAT WIT IS MOET WIT BLIJVEN
_____HEAVEN IS 9 ELEVEN :^:
|
22 aug 2008 23:15 |
|
|
58GT
993 2S, "59" 911 IROC RSR, Carrera GT Speedster 1958, 911ST 1969 replicaDelfgauw
|
inderdaad, ben echt al een stuk verder met deze nieuw vergaarde wijsheid...
_________________________________________ Het leven is te kort om in een saaie auto te rijden.
|
23 aug 2008 8:01 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Zonder er nu een welles-nietus spelletje van te maken, dan nu de praktijk:
Balanceren is totaal overbodig bij een standaard 911 motor.
In de tijd dat ik alleen nog kever en Type 4 motoren bouwde moest bij mij ook alles gebalanceerd zijn voor montage. Dat had ook echt zin bij die motoren die met grote tolerantie's gemaakt werden. Maar we hebben het hier over Porsche.
Bij Porsche is het een ander verhaal. We hebben het nu niet over tuning , maar gewoon over een standaard motor.
Bij Porsche is het echt ongewoon om te balanceren. De onderdelen zijn af fabriek al erg goed en hebben geen nabewerking nodig.
Natuurlijk is een nieuw vliegwiel de beste oplossing, maar als je maar een paar duizend kilometer per jaar rijdt kun je zelfs nog overwegen om het vliegwiel zo weer terug te monteren.
Waarschijnlijk gaat het nog zekers 50.000 km. mee en ben je jaren verder voordat je hier problemen mee krijgt.
Of had je liever een commerciëler antwoord gehad?
Erwin.
Een nieuw vliegwiel kost hier overigens Euro 70,- meer dan een imitatie uit USA.
_________________________________________ Rebel engineering
|
23 aug 2008 20:37 |
|
|
58GT
993 2S, "59" 911 IROC RSR, Carrera GT Speedster 1958, 911ST 1969 replicaDelfgauw
|
ha ha ha ha,
Dank je wel Erwin, wil er toch wel iets aan doen omdat het blok er nu toch uitligt en we ermee bezig zijn, ook al sla je de spijker op zijn kop.
Als je eenmaal weet dat een onderdeel niet 100% is blijft het knagen..
Soms kan je het dus beter niet weten, maar dat is met zoveel dingen in het leven
_________________________________________ Het leven is te kort om in een saaie auto te rijden.
|
23 aug 2008 23:04 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Dat is een probleem waar veel auto liefhebbers 'last' van hebben, automonteurs zijn daar emotioneel niet zo erg mee bezig,
zij kijken liever naar hoe veel kwaad het daadwerkelijk kan.
.
_________________________________________ Rebel engineering
|
23 aug 2008 23:08 |
|
|
58GT
993 2S, "59" 911 IROC RSR, Carrera GT Speedster 1958, 911ST 1969 replicaDelfgauw
|
Heb het vlegwiel laten beoordelen door een specialist, en vervolgens met koppelingsplaat en drukgroep professioneel laten opknappen.
Zo moet 'ie weer een hele tijd meekunnen, hij is weer heerlijk vlak en glad, de rand is ook afgedraaid zodat de maten blijven kloppen.
Dank voor de input heren!
_________________________________________ Het leven is te kort om in een saaie auto te rijden.
|
26 aug 2008 9:59 |
|
|
Black Betty
Fifties Café Racer a.k.a. Black BettyVinkeveen
|
Dat ziet er weer top uit!
_________________________________________ it's better to burn out than to fade away
|
26 aug 2008 12:52 |
|
|
WdePundert
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.Papendrecht
|
Jij kunt gelukkig weer even vooruit.
_________________________________________ Verba volant, scripta manent.
|
26 aug 2008 14:28 |
|
|