Auteur |
Bericht |
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Net zo'n mooi moment als wanneer je in de dierentuin bent en men begint met voederen
... sluit me bij m'n voorgangers aan dat de levensduur van 'n industriele accu zoals die van 'n auto behouden wordt door gebruik te maken van 'n druppellader ....
... bij laptop-, telefoon-, fiets- en andere soorten accu's is het vaak beter de accu geheel te ontladen
|
26 aug 2008 16:43 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
Re: accu
Ja, jij bent uiteraard de enige met (relevante) kennis en ervaring.
"Te weten wat men weet en te weten wat men niet weet, dat is kennis." [Confucius]
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
26 aug 2008 16:51 |
|
|
turbocruiser
964 C2 1992Amstelveen
|
Bij oa PCG hangt elke occasion aan de druppellader.
Zolang je een Porsche Original-Teil Charge-o-Mat gebruikt kan er m.i. weinig fout gaan.
Mocht je echt op safe willen spelen; gewoon niet langer dan 3 mnd aan de druppellader.
_________________________________________ "Il mattino ha l' oro in bocca"
|
26 aug 2008 16:54 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
... elke dag 'n KM of 30 gaan rijden
|
26 aug 2008 16:56 |
|
|
horn
PF #57
|
of meer... is leuker...
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
26 aug 2008 18:31 |
|
|
3.6rs
BE
|
Hierbij is dan ook de oorzaak van de dagelijkse files gekend! Het zijn allemaal 'antidruppeltjes'...
|
26 aug 2008 18:43 |
|
|
horn
PF #57
|
tja, 30 km in de file laadt je accu natuurlijk ook niet echt lekker op...
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
26 aug 2008 18:49 |
|
|
3.6rs
BE
|
Met een goede alternator wel.
|
26 aug 2008 19:32 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Ver ontladen is heel slecht voor een (auto) accu, lading op peil houden (met druppellader) is prima.
Maar de accu komt ook dan na 4 - 5 jaar aan z'n eind, door de (hoge) startstroom
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
26 aug 2008 20:37 |
|
|
LuckyLuke
Ex 996 C4 Tip 1999Eindhoven
|
4-5 jaar is wel aan de korte kant voor een accu toch?
Ik vermoed dat in mijne de fabriekaccu (stond Porsche Moll op) nog zat toen ik hem kocht (ruim 9 jaar er in gezeten dus), maar dat was dan ook het eerste wat ik vervangen heb want hij trok na 2 dagen stil staan de accu al leeg
Nu kan ie gerust een week stil staan zonder problems ( en langer mag ie van mij niet stil staan )
|
26 aug 2008 20:44 |
|
|
Tetsuo
993 C4 '95, 964 C2 '91Nuenen
|
Een goede druppellader (zoals die van Ctek) zorgt ervoor dat de accu in topconditie blijft.
Zeker in auto's waarvan de accu redelijk snel ontlaadt. Dat zijn meestal auto's met een oudere accu of verkeerd onderhouden accu (en "oud" kan al zijn 1 jaar!).
Ik heb hetzelfde meegemaakt in mijn 993. Ik rijd dagelijks, maar meestal korte afstanden. Heb daarbij verlichting etc aan en weet dat de dynamo de accu niet genoeg kan laden om dat te compenseren.
De accu nam hierdoor in prestatie af. Alleen als ie niet meer starten wilde, sloot in een lader aan. Een oude lader met 1.2Ah laadvermogen. Meestal maar voor een nachtje en dan startte de auto weer. (De accu was bij lange na dan nog niet volgeladen).
Dergelijk onwetend laadgedrag leid er onherroepelijk toe dat de accu versneld slijt. Ik heb het nu over een accu die ik een jaar eerder nieuw had aangeschaft! Mijn overtuiging was dat mijn dynamo niet goed was, of een gigantische lekstroom had.
De dynamo bleek echter prima en bij een lekstroommeting zat ik op 60mA. Dat kon het dus niet zijn.
Ik ben toen overgestapt op een nieuwe accu (viel binnen de garantie) en een (druppel)lader van Ctek. In de kofferruimte heb ik een inbouw contactdoos gemaakt en de de lader plug ik netjes om de drie- vier nachten een nachtje in. De lader die ik gebruik heeft een intelligent laadprogramma. Afhankelijk van accustand laadt ie van rustig naar fors, dan weer rustig en dan pulerend etc. Er zit een beveiliging op voor overladen en warmte. De accu blijft nu in topconditie!
Natuurlijk mag ieder zijn mening op na houden maar ik ben om en zal nooit meer zonder mijn lader kunnen
Laatst bijgewerkt door Tetsuo op 27 aug 2008 12:02, in totaal 1 keer bewerkt.
|
27 aug 2008 9:29 |
|
|
Justin
Porsche 964 C4
|
oude accu(Amerikaanse Nascar-achtige accu -stond er in ieder geval op) was binnen 2 dagen plat. Zit nu een nieuwe Varta E11 Accu in, nooit meer last van een leeg lopende accu. Kan hem zonder probleem paar keer in week even kort starten, zelfs zonder te rijden houdt hij dit vol zonder leeg te geraken.
Hoe oud is de accu? wat zijn de waarden van je accu? Hoeveel accucellen? en welk merk? Weet niet of dit invloed heeft, maar ik kan het eens vergelijken met de accu die ik nu heb.
_________________________________________ Soms weegt slechts 1 reden voor, meer dan 911 redenen tegen.
|
27 aug 2008 11:56 |
|
|
WdePundert
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.Papendrecht
|
Lijkt me alleen niet goed voor de motor en de uitlaat.
_________________________________________ Verba volant, scripta manent.
|
27 aug 2008 11:59 |
|
|
turbocruiser
964 C2 1992Amstelveen
|
Roest rust niet...
_________________________________________ "Il mattino ha l' oro in bocca"
|
27 aug 2008 16:57 |
|
|
Nicolò
3.2 Carrera '87er J-serie
|
Loodaccu's niet geheel ontladen lijkt mij bekend.
Nikkel-Cadmium (NiCd) juist wel flink ontladen vanwege het geheugenprobleem.
Nikkel-Metaalhydride (NiMh) beter ook flink ontladen in verband met het (wat minder grote) geheugenprobleem.
Lithium-Ion zou geen geheugenprobleem meer kennen dus kunnen constant bijgeladen worden.
_________________________________________ Gewoon 6J Fuchsen vóór, en niet gepolijst!
|
27 aug 2008 17:49 |
|
|
P-911
964 C2
|
Zetten jullie altijd het alarm erop of houden jullie dit juist uit, mits de situatie en plaatsing van de P. dit uiteraard toelaat
Dit misschien om de accu te sparen indien stroom niet voorhanden is.
|
27 aug 2008 19:42 |
|
|
Ernest 986
Cayman S Speedgelb
voorheen Boxster S Zenith blau voorheen 964 C4.Noord Holland
|
Altijd aan i.v.m. verzekerings voorwaarden. Vandaag de accu laten doormeten en lekstroom want het alarm moest toch gekeurd worden (1x per jaar). Lekstroom was er niet en verbruik GT alarm viel binnen de norm. Maar de dynamo zit aan de onderkant qua oplaad capaciteit. Hij laadt nog wel maar als je meerdere zaken tegelijk aan hebt niet genoeg. Licht, airco, ontwaseming en radio etc. Dus op termijn ruildynamo of schoon laten maken. Horn had dus gelijk.
_________________________________________ Last Rat standing
|
27 aug 2008 19:50 |
|
|
renetrzes
997 4S cabrio
ex 964 cabrio 92 midnight blue
|
Maar wat te doen als de accu dus helemaal leeg is na een vakantie en hij stond op alarm?? met sleutel handmatig openmaken?
_________________________________________ don't drive faster than your guardian angel can fly
|
27 aug 2008 19:56 |
|
|
horn
PF #57
|
bijvoorbeeld. en als dat niet lukt, de voorklep open (laten) maken en startkabels eraan hangen. het kan nooit kwaad om eens te proberen of je met de sleutel de deur(en) uberhaupt wel kán openen. Ik deed dat bij mijn eerste altijd met de afstandsbediening en kwam er op een gegeven moment achter dat de sleutel wél op het contactslot paste (oké, dat wist ik al vanaf het begin ) maar niet op de deuren. Kennelijk een keer een andere contactslot op gezet. Ben je zomaar een hoop geld kwijt aan een nieuwe set sloten en sleutel... of je deurslot werkt niet goed en als het moet kan je er ineens met de sleutel niet handmatig in... ook irritant...
dus nu alles nog werkt zou ik eens proberen of je met de sleutel uberhaupt je deur(en) kan openen...
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
27 aug 2008 20:18 |
|
|
renetrzes
997 4S cabrio
ex 964 cabrio 92 midnight blue
|
Bedankt voor de tip meteen ff geprobeerd maar hij gaat gewoon met sleutel ook open. weer wat geleerd haha.
_________________________________________ don't drive faster than your guardian angel can fly
|
27 aug 2008 20:51 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
Eén keer tijdens een vakantie de interieursensoren van het alarm uitgeschakeld en na 1 week was de accu leeg . Gewoon volledig op alarm houdt de accu het > 3 weken vol .
De laatste keer dat mij dit overkwam kon ik de deur gelukkig nog nét met de sleutel open maken (ja, de sleutel paste ), maar op slot lukte niet meer . Na een tijdje op aan de druppellader werkte dat gelukkig weer probleemloos.
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
28 aug 2008 9:23 |
|
|
WdePundert
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.Papendrecht
|
Mijn P. staat 's nachts altijd in de (inpandige) garage, maar toch zet ik het alarm er altijd op, o.a. i.v.m. de verzekering. Als de P. langere tijd (bv. twee weken) stil staat gaat de druppellader erop.
_________________________________________ Verba volant, scripta manent.
|
28 aug 2008 10:01 |
|
|
MS964
Veel ex-en: Ex 964 C2 en C4, ex 996 turbo en ex 997 Carrera S
|
Toch nog maar 's mijn tip erin gooien: massa-onderbreker laten installeren. Heb ik ook gedaan, werkte als een tierelier. Altijd starten --> rijden. Kan natuurlijk (officieel) niet als je verzekering klasse 3 alarm vereist. Je kunt het natuurlijk erop wagen als je 'm in je garage hebt staan.
|
28 aug 2008 10:06 |
|
|
horn
PF #57
|
heb ik er ook in. moet je wel zeker zijn dat je met de sleutel je deur kan openmaken, anders krijg je je voorklep nooit meer los. oja, en steeds de klok bijstellen gebruik de mijne zelden overigens.
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
28 aug 2008 21:01 |
|
|