Auteur |
Bericht |
Marcel B.
ex 996 4S Cabrio; ex 996 4S; ex 930 (2x); ex 3.0 cabrio
|
Wat is een 930?
In een topic ontstaat een discussie over de Porsche 930.
In eerste instantie zegt mijn persoontje:
Daarop wordt geantwoord: Waarop ik Wikipedia heb geraadpleegd: Porsche 930
Wie weet het fijne er van?
_________________________________________ Vrijheid zonder wijsheid is losbandigheid
|
03 sep 2008 19:02 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
De Tujboo is MI de 935 ...
930 Type zijn de impactbumper versies ...
|
03 sep 2008 19:03 |
|
|
Jurgen
Westervoort
|
Impactbumpers heten nog gewoon 911 en de turboversie hiervan is de 930 volgens mij.
|
03 sep 2008 19:18 |
|
|
Tom80
ex-1980 Saturn metallic 924 2.0
nu: fiets, ovUtrecht
|
Ik ken alleen maar race-935s. Doe maar eens een Google image search op Porsche 935...
_________________________________________ Ex-eigenaar van een 'doorleefde' 924 uit 1980 en een paar Audi's, nu alleen nog maar schaalmodellen...
|
03 sep 2008 19:20 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
Volgens dé bijbel worden de turbo's '75 t/m '89 aangeduid met model 930xx
.... maar volgens diezelfde bijbel hebben alle 3.2's '84 t/m '89 motor 930/xx.
En: "..... in oktober 1974 werd het eerste produktie-exemplaar van de nieuwe Turbo aan het publiek getoond. De Turbo kreeg de interne codering 930 (...). Overigens kreeg dit model officieel de aanduiding 911 Turbo, en niet 930 Turbo."
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
03 sep 2008 19:22 |
|
|
horn
PF #57
|
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
03 sep 2008 19:22 |
|
|
FROST
KIA/ex-924 driverDEN(k) HELDER
|
volgens mij staat 930 inderdaad voor de 3.0 versie van de Turbo, en de andere harmonica modellen voor de "G-serie" . Meende ik een keer te hebben gelezen op de site van Porsche.de
_________________________________________ DENK HELDER
|
03 sep 2008 19:25 |
|
|
Denniz C2
993 C2
|
3.0 l en 3.3 l turbo's (S) zijn MI 930
935 is slantnose turbo alla mobydick!
_________________________________________ Ut et Zeeuwse
|
03 sep 2008 20:26 |
|
|
RufBTR
|
Het is zoals je het zegt Marcel.
|
03 sep 2008 20:26 |
|
|
Stijn van Kooten
|
_________________________________________ Schilder nodig? -> http://www.destudentschilders.nl
|
03 sep 2008 20:33 |
|
|
Bertroex
Een heerlijke Carrera 3.o targa en nog wat ander porsche gedonderkort by Newark-on-Trent, U.K
|
Inderdaad, het 911 turbo model tussen de jaren '74 en 89 was gekend onder de interne code 930. Turbo specifieke part numbers beginnen dan ook met 930XXXXXXX. De commerciele benaming was porsche 911 turbo.*edit* in 1976-1977 was de 911 Turbo in de USA bekend als "turbo carrera"
de 934 was de Groep 4 racing versie van de 930
de 935 was de Groep 5 racing versie van de 930
Nu, omdat de "turbo look" op de carrera in 1984 was geintroduceerd, kan je best op je turbo look 3.2 carrera 930 type-nummers terugvinden, zeker wat betreft de carroserie, de remmen en de ophanging.
| | | | Citaat: Paul Frere, arguably a respected Porsche connoisseur, wrote in the "Porsche 911 story":
"Ever since the Turbo was marketed, its aggressive appearance, mainly created by its widened wheel arches and wide tyres, has exerted a particular fascination on many people, including 911 owners who paid a lot of money to have their cars modified to look like Turbo's, even if the increased frontal area actually made them slower.
But the demand was such that, with the introduction of the 1984 , 3.2 litre carrera, the factory decided to respond, dropping the atmospheric engine with its 5-speed gearbox (slightly lower geared to make up for the increased drag and weight) into a turbo body, complete with its spoilers and its entire running gear, type 917 brakes and ultra-wide tyres included, the price being appropriately increased as is the weight -by some 50kgs, compared with the corresponding normal carrera. How foolish some people are is indicated by the fact that there was a bigger demand for a normal 911 looking like a turbo, even at the expense of performance and economy, than for 3.3 turbocharged engine in a normal 911 body. | | | | |
De 911 turbo van de jaren 1991 tot 1995 was commercieel de Porsche 911 Turbo 3.3, turbo 3.6, Turbo S maar droeg de interne code "964 turbo" - en dus niet 965 want dat was een ontwikkelingsmodel.-
Nu iedereen die een 964 turbo heeft noemt deze in de volksmond een "965", maar het ECHTE 965 project was een navolger van de impact bumper 911 turbo, die zeer veel componenten had overgenomen van de 959:
930 blok met 3,3 litres
een biturbo systeem zoals de 959
motronic motormanagement
360 pk
vierwielaandrijving
De 959 achterspoiler met luchthappers
Dit project was gestopt door de nieuwe CEO (kwam in 1988) Ulrich Betz omwille van kostengronden in 1989 en de "1991 turbo" was effectief een uprated 930 met 964 type bumpers, cup mirrors, kleinere rubber lip op de 930 achterspoiler, grotere turbo, k-jetronic (!) met oxygen sensor van de US modellen, electronische mapping van de injectie, grotere intercooler, 320 pk enz enz.
HTH,
Bert
Laatst bijgewerkt door Bertroex op 03 sep 2008 22:10, in totaal 1 keer bewerkt.
|
03 sep 2008 21:13 |
|
|
Hans Luna
Ex: Boxster 986 3.2SDEN HAAG
|
He he ! waar bleef je nou man...
_________________________________________ A part of beauty comes from the inside, the rest is up to you...!
Privilege Beauty & more...
|
03 sep 2008 21:47 |
|
|
Mark Nauta
996 Carrera '02 - M3 3.0 '94Zevenbergen
|
Super Bert. Mooie en duidelijke informatie!
|
03 sep 2008 21:51 |
|
|
Bertroex
Een heerlijke Carrera 3.o targa en nog wat ander porsche gedonderkort by Newark-on-Trent, U.K
|
|
03 sep 2008 22:07 |
|
|
Marcel B.
ex 996 4S Cabrio; ex 996 4S; ex 930 (2x); ex 3.0 cabrio
|
Perfect Bert, daar hebben we wat aan
En nu voor eens en altijd: een 930 is een 911 turbo (1974-1989)
_________________________________________ Vrijheid zonder wijsheid is losbandigheid
|
03 sep 2008 22:45 |
|
|
Dick
964 C2T
997 C2
|
En het klopt dat je, inderdaad vooral op de zgn. G-modellen, veel onderdelen ziet zitten waarvan het onderdeelnummer ook begint met "930".
Mooiste voorbeeld zijn de carterhelften van de 3.0 SC blokken; beginnen met 930 want het is hetzelfde (wat er vervolgens in en op deze carterhelften geschroefd zit dan weer niet natuurlijk... ).
Gr.
Dick
(voormalig SC 'verslijter'.... )
|
03 sep 2008 22:52 |
|
|
Jurgen
Westervoort
|
Zei ik toch...
|
03 sep 2008 22:56 |
|
|
Bertroex
Een heerlijke Carrera 3.o targa en nog wat ander porsche gedonderkort by Newark-on-Trent, U.K
|
Dat gedoe met G-modellen is iets typisch duits; in the US noemen ze de 911 van de modeljaren 1974-1989 de Mid years en John Glynn in de UK schrijft het ene artikel na het andere over de "impact bumper" porsche. Er is onder zijn initiatief ook een impact bumper forum onstaan, http://www.impactbumpers.com
Nu, Porsche had een interne jaarcodering voor de model jaren. De model jaren begonnen in september, en eindigden in July (zodat tijdens augustus de nieuwe productieverbeteringen konden worden aangepast).
De jaren waren
Model year 1973 (august '72-july '73) F (het oude model)
MY1974 G (het eerste jaar van de harmonicabumper/impact bumper)
MY1975 H
MY1976 I
enz.
Dus, Duitse handelaren hebben (verkeerdelijk) de impact bumper modellen gegeneraliseerd als "g-modellen" wat eigenlijk flauwekul is. (als je een 911 hebt van na september 1975)
Bert
|
04 sep 2008 0:00 |
|
|
Hansv
1:43IJmuiden
|
Ha, die Bertroex;
Goed compleet verhaal dat alle 930-mysteries zou moeten onthullen. Eén aanvulling:
" Nu, omdat de "turbo look" op de carrera in 1984 was geintroduceerd, kan je best op je turbo look 3.2 carrera 930 type-nummers terugvinden, zeker wat betreft de carroserie, de remmen en de ophanging."
De turbo look was ook al eerder op speciale bestelling leverbaar; bij de SC werd deze ombouw dan door de Exclusivabteilung uitgevoerd. Effectief kreeg je dan een 930 met de motor en bak van een SC. Zo'n special zal ook vergeven zijn van de 930-onderdeelnummers.
http://www.turbo-look.de/5.html
(leuke site trouwens)
_________________________________________ Luft natürlich; weil es weder kocht oder friert!
|
04 sep 2008 1:29 |
|
|
HV
3.2 cabrio 1987 marineblauwNijmegen
|
Blijft altijd interessant, alle interne produktbenamingen!
Ik wist ook niet beter dan dat 930 staat voor de oer-turbo van 74 tot 89, en dat klopt klaarblijkelijk wel.
Blijkbaar zijn 3.2's met 930 verwijzingen dan ook per definitie Turbo looks? Want wat ik mij ook steeds afvroeg, is of er geen specifiekere codering is voor het model 3.2 en idem voor de sc. Vanaf de 964 wordt namelijk door bijna iedereen verwezen naar het interne projectnummer (hoewel volgens een bovenstaande poot blijkt dat dit, zoals bij de vermeende 965, niet altijd juist gebeurt), maar daarvoor wordt verwezen naar de pre-1974 (in al zijn hoedanigheden uiteraard), de 2.7, de 3.0, de sc en de 3.2 (althans, zo heb ik het rijtje in mijn hoofd).
Of kent iemand toch een specieke interne code voor bijvoorbeeld de 3.2?
|
04 sep 2008 9:09 |
|
|
Pascal
‘64 Kever
|
Hmmm, zover mij bekend, is het "model" van de impacts het 930-model. Echter, zoals hierboven staat zal het wel zijn, Wikipedia liegt immers nooit (dussssssssss)...
Enne, ook een SC is "vergeven" van 930 nummers ... Maar dat staat hierboven ook al...
Maareh, als iedereen alleen de turbo's als 930 wil aanmerken, prima hoor. Wie ben ik om dat te weerleggen?
|
04 sep 2008 9:34 |
|
|
Gert
ex: 996 cabrio, Cayenne, 996GT3mk1, 911G 3.6
|
Vorige week nog gezien dat op mijn motorblok van mijn 996 het nummer van 964 staat.
Wist al dat de GT3 gebruik maakte van het onderblok van deze motor maar vond het toch leuk om te zien.
|
04 sep 2008 9:51 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
|
04 sep 2008 9:51 |
|
|
Pascal
‘64 Kever
|
Jep, motortype weet ik zowieso zeker. Net als inderdaad het "964" onderop de GT3-blokken (alleen de onderkant Gert )
|
04 sep 2008 10:29 |
|
|
Gert
ex: 996 cabrio, Cayenne, 996GT3mk1, 911G 3.6
|
Gelukkig wel
Een stukje wat goed was hebben ze gebruikt en de rest verbeterd.
|
04 sep 2008 10:32 |
|
|