Waarschijnlijk zijn er 4 Lambda sondes: links en rechts 1 voor en 1 na de katalysator. Men bedoelt de 2 voor de kat.?
Deze worden het heetst, dus hebben het het zwaarst. Kunnen zeker wel de geest geven. Controleren of de uitgassen de standaard 14,6 : 1 lucht/brandstof verhouding bevatten welke nodig is voor juiste werking van de katalysator(en).
Die 2 na de kat. controleren de reinigende werking van de kat's en zorgen dat een lampje aangaat wanneer de uitlaatgaskwaliteit niet in orde is.
Wanneer de garage zegt dat de kat niet in orde is - maar men daar niets aan doet - dan wordt het zo dus nooit meer wat met de uitlaatgaskwaliteit...
Na de (koude) start en bij stationair zijn de omstandigheden voor goede kwaliteit uitlaatgas het moeilijkst dus niet vreemd dat dan het systeem 'piept' over problemen.
Die verkeerde (warmtegraad) bougie's is wel heel slordig. Kan schade veroorzaken en verkeerde uitlaatgassen.
Bobines die de geest geven is geen onbekend euvel.
Sinds welke km. stand heb je deze P.?
De samenloop met de vastzittende kleppen in de sportuitlaat is zuiver toeval. Hoorde laatst dit probleem ook van iemand. Gaan vastzitten door de hitte. Bediening door bestuurde via schakelaar/electrisch.
De vacuumbediening betreft het standaard tijdelijk sluiten bij bepaald toerental op de 997 zonder invloed van bestuurder.
Met kettingspanner problemen wordt gedoeld op verspringen van de nokkenastiming
Geeft geen lopen op 5 pitten. En lopen op 5 pitten lijkt me niet te wijzen op problemen met lambda sondes.
Uitlezen van het systeem is zeker niet zaligmakend. Beide keren is de melding dezelfde code maar de oplossing is verschillend!
Als je bedoelt met vervolgschade dat de oorzaak ergens anders ligt dan in de genoemde component dat kan dat zeker het geval zijn.
Als de specialisten zeker zijn dat het de sondes zijn dan kunnen ze deze toch gewoon op hun risiso vervangen, en dus oude weer terugzetten als het niet de oorzaak is