Auteur |
Bericht |
Marcel B.
ex 996 4S Cabrio; ex 996 4S; ex 930 (2x); ex 3.0 cabrio
|
Nieuwe Porsche met 4 cilinders?
Gelezen op autoblog:
"Een Porsche met een 4-cilinder motor? Ja, als het echt moet wel. Porsche heeft aangegeven dat wanneer het merk door strenge CO2 regels gedwongen wordt om het verbruik en de uitstoot in te perken, de her-introductie van 4-cilinder motoren absoluut een valide optie is.
De huidige 6-cilinder motoren zijn zo ontworpen dat deze relatief gemakkelijk kunnen worden ge-downsized naar een 2,4 liter 4-pitter, aldus Thomas Krickelberg bij Porsche verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de motoren.
Zover is het allemaal nog niet, maar Porsche ziet het vooral als een troef achter de hand, in de strijd tegen de CO2 uitstoot. Het lijkt me niet waarschijnlijk dat bestaande Porsche modellen zullen worden uitgerust met een 4-cilinder motor. Meer voor de hand ligt dat dit leiden tot een nieuw en lichter model om in ieder geval de prestaties te kunnen garanderen die men minimaal van een Porsche verwacht.
Vier cilindermotoren zijn Porsche niet vreemd, maar dan moeten we wel een sprong terug in de tijd maken. Denk aan modellen als de 924, 944, 968 en de hier afgebeelde 912. Al deze modellen worden aangedreven door een vierpitter. (via :drive.com)"
_________________________________________ Vrijheid zonder wijsheid is losbandigheid
|
11 sep 2008 13:22 |
|
|
924
Omgeving Leuven
|
Nood breekt wet zoals toendertijd zeker ?
_________________________________________ R, S, ST, RS, RSR
|
11 sep 2008 13:40 |
|
|
john's Porsches
911 2,2 t TargA en Coupe 1971, EX 944 targa II 1985, boxster in opbouw
|
altijd gedacht dat een motor met 6 cilinders met het zelfde vermogen een hoger rendement heeft dan een 4 cilinder met het zelfde vermogen.
hoger rendement is dus een lagere emissie, of sla ik de plank nu volkomen mis
_________________________________________ http://www.HVK-hogere-veiligheidskundige.nl
|
11 sep 2008 13:47 |
|
|
Tom80
ex-1980 Saturn metallic 924 2.0
nu: fiets, ovUtrecht
|
_________________________________________ Ex-eigenaar van een 'doorleefde' 924 uit 1980 en een paar Audi's, nu alleen nog maar schaalmodellen...
|
11 sep 2008 13:55 |
|
|
stoekie
911 SC ombouw 964 carrera 2Zuid-limburg
|
Wat een onzin om een merk hiertoe te dwingen.
Het geluid van een 4 cilinder kan natuurlijk nooit tegen een 6je op.
Als de auto dan toch aan bepaalde emissie-eisen moet voldoen, waarom geen kjn met hybride. Kom je die accu's wel in kwijt en kun je toch zescilinders blijven rijden.
_________________________________________ Huidig wagenpark:
peugeot 307 Opel Corsa Hobby auto Porsche 911 SC Ford Mustang 5.0 V8
|
11 sep 2008 15:03 |
|
|
924
Omgeving Leuven
|
Stoekie,
die cayenne met hybride komt er
_________________________________________ R, S, ST, RS, RSR
|
11 sep 2008 15:28 |
|
|
John
Cayenne
|
en ook de Panamera hybride
|
11 sep 2008 15:41 |
|
|
stoekie
911 SC ombouw 964 carrera 2Zuid-limburg
|
Ja natuurlijk komt ie er, was mijn idee.
_________________________________________ Huidig wagenpark:
peugeot 307 Opel Corsa Hobby auto Porsche 911 SC Ford Mustang 5.0 V8
|
11 sep 2008 16:16 |
|
|
Jort
Groningen
|
Terug naar de roots. Licht en 4 cilinder boxer.
De kever :twisted:
_________________________________________ Tjolk.
|
11 sep 2008 18:01 |
|
|
maarten-944
2x944 na 1x 944 S2Zwiep
|
Uit mijn hoofd had de bmw 320 viercillinder betere prestaties als de bmw 320 zescillinder.
(te lui om het op te zoeken )
Lijkt me dat een 4 cillinder lichter te bouwen is als een 6 cillinder. interne weerstand zal iets lager zijn, minder krukas en drijfstang lagers minder klepveren die ingedrukt moeten worden enz. enz.
Roterende massa zal lager zijn als er zonder balansassen gewerkt kan worden.
De zuigers zijn per stuk iets zwaarder maar er zitten er wel 2 minder in. (wat dit betekent voor de hoeveelheid energie die nodig is om de zuigers te laten versnellen zou ik niet weten, ben de formules daarvoor vergeten.
Een zes cillinder heeft vooral als voordeel dat deze mooier loopt omdat de zuiger posities beter verdeeld zitten.
Iemand aanvullingen en/of correcties?
_________________________________________ FAST CARS
FAST BIKES
FAST FOOD
|
11 sep 2008 18:42 |
|
|
R.M.Boosten
Zuid Limburg
|
Krijgen we dan ook een Bugatti Veyron 4 in lijn i.p.v. een W16?
_________________________________________ Mijn exen: Carrera 2 '90 | Carrera 3.2 '84 | 993 4S '96| 996.2 GT3 '03 | 986 S '01 | 996.1 '99 | 986 '97 |
|
11 sep 2008 19:09 |
|
|
Marcel B.
ex 996 4S Cabrio; ex 996 4S; ex 930 (2x); ex 3.0 cabrio
|
V4, 1400 HP
_________________________________________ Vrijheid zonder wijsheid is losbandigheid
|
11 sep 2008 19:10 |
|
|
Bert
911 3.2 cabrioHaarlem PF # 2694
|
Als je een S2000 met 2,0l lijn4 en 240pk'tjes beschouwt, is een Boxster 2,4l met 4cylinder boxermotor en zo'n 240-260pk helemaal niet zo gek hoor als "instappertje"
_________________________________________ Relax! Het is maar blik............
|
11 sep 2008 19:27 |
|
|
Jort
Groningen
|
Geblazen boxer 4 cilinder is natuurlijk ook een optie.
Zie wat VW doet met de dubbel geblazen 1.4.
_________________________________________ Tjolk.
|
11 sep 2008 20:08 |
|
|
Stijn van Kooten
|
Ze kunnen het doen, maar als ze het nou maar eens niet over het milieu hebben zou het toch allemaal een stukje leuker zijn
_________________________________________ Schilder nodig? -> http://www.destudentschilders.nl
|
11 sep 2008 20:26 |
|
|
Tom80
ex-1980 Saturn metallic 924 2.0
nu: fiets, ovUtrecht
|
...alleen maakt Saab geen motoren meer, zijn allemaal Opel-blokken.
_________________________________________ Ex-eigenaar van een 'doorleefde' 924 uit 1980 en een paar Audi's, nu alleen nog maar schaalmodellen...
|
11 sep 2008 21:02 |
|
|
Maarten
Ex 964, ex C3.oAmsterdam PF #109
|
Grote probleem is toch dat mijn C3.0 200PK heeft bij 1100 kg en dat een 997 1450 kg. Dus 35% meer. Van de 125 PK meer gooien ze er dus al 44 weg om het hogere gewicht te bewegen. Als Porsche wat wil (en ze zullen wel moeten!!) dan zouden ze moeten beginnen met veel lichtere auto's. Als ze nu weer een auto van 1100 kg zouden kunnen maken dan zouden ze met (1100/1450) x 325 =250 PK aankunnen. Met 95 Pk per liter is dat een 2,6 liter motor (nog afgezien van het feit dat het vermogen per liter van een kleinere motor per liter hoger is). Dus ik zie het er wel van komen!!! De 912 komt terug!
_________________________________________ 'Known problems nearly always get solved – it’s the unknown ones which do the damage'
|
11 sep 2008 21:10 |
|
|
Bert
911 3.2 cabrioHaarlem PF # 2694
|
Wat je vergeet is luchtweerstand Maarten Een 997 met 200pk zal op de 0-100 langzamer zijn dan jouw c3.0 maar daarboven gaat'ie je toch echt voorbij hoor door een véél gunstigere CW-waarde
_________________________________________ Relax! Het is maar blik............
|
11 sep 2008 22:05 |
|
|
Maarten
Ex 964, ex C3.oAmsterdam PF #109
|
Absoluut. Is een een kort door de bocht berekening maar wat toch wel blijft staan is de gewichtstoename. Alle efficiency winst in automotoren is opgeslokt door hogere gewichten. Daarom hebben auto's toch steeds grotere motoren. En dat gaat m.i. de komende jaren veranderen. BMW verkoopt nu veel auto's omdat zijn veel A/B/C-labels in het assortiment hebben. Schonere auto's verkopen gewoon beter. Dus moeten andere fabrikanten wel.
_________________________________________ 'Known problems nearly always get solved – it’s the unknown ones which do the damage'
|
11 sep 2008 22:17 |
|
|
FROST
KIA/ex-924 driverDEN(k) HELDER
|
Tijd voor Porsche een S4 op de markt te brengen (opvolger 944S2 en 968) of een nieuwe 914, 924 misschien
_________________________________________ DENK HELDER
|
11 sep 2008 22:35 |
|
|
924
Omgeving Leuven
|
Gelukkig heb ik er nog eentje met een echte saab blok ( hoop ik toch)
_________________________________________ R, S, ST, RS, RSR
|
12 sep 2008 0:17 |
|
|
Hansv
1:43IJmuiden
|
Ha, die Maarten-944;
Goed verhaal; het andere voordeel van de zescilinder is dat hij meer kleppen en poortvolume heeft om een motor van dezelfde inhoud te laten ademen. Als vuistregel zal die zespitter dus meer vermogen bij hogere toeren leveren dan een min of meer gelijkwaardige vierpitter, die op zijn beurt weer meer koppel in het midden- en lagetoerengebied ontwikkelt.
_________________________________________ Luft natürlich; weil es weder kocht oder friert!
|
12 sep 2008 1:19 |
|
|
HV
3.2 cabrio 1987 marineblauwNijmegen
|
Los van de voor- en nadelen vind ik, dat een 911 gewoon een 6 cylinder boxer behoort te hebben; punt. Voor de overige modellen zou een pittige en hoogtoerige 4 cylinder zeker een optie zijn.
Wellicht, maar daar heb ik te weinig kennis van, zou de inhoud per cylinder wel lager kunnen (ofwel downsizing met behoud van aantal cylinders), zeg een 2,4L 6 cylinder... Maar ongetwijfeld is dat niet heel eenvoudig haalbaar.
|
12 sep 2008 7:59 |
|
|
3 liter-man
911 SCAlkmaar
|
Tja, een 6 cil. is natuurlijk het mooist, maar alst echt niet anders kan,........wat is er mis met een 4 cil. boxer zoals van Subaru ? Veel koppel, klinkt goed (mijn mening) etc........
_________________________________________ Verwen uzelf, rijdt negen-elf
|
12 sep 2008 20:45 |
|
|
ironpatje
ex 914, nu Ferrari 208 GTBHaacht
|
staat vandaag een artikel in de krant, over de Subaru boxermotor :
2.0 liter motor, 147 pk, 340 Nm, verbruik: 6.3 liter/100 km
ach ja, 't is een diesel
_________________________________________ When I die, I want to go peacefully like my Grandfather did, in his sleep -- not screaming, like the passengers in his car.
|
13 sep 2008 10:34 |
|
|