Het heeft wat langer geduurd dan gepland en de verleiding is groot om dan maar niets te schrijven.
Twee weken geleden ben ik met een van mijn beste vrienden een ronde(je) door de alpen gaan toeren.
Voor de ongeduldigen en analfabeten hier alvast de linkjes naar de foto's en video:
http://picasaweb.google.nl/cmfjerry/200809Alpentour
http://nl.youtube.com/watch?v=foQ3-ORx31k
Vertrek op vrijdag ochtend met als doel Zell am See in Oostenrijk. De auto was in top conditie, recent een grote beurt gehad waarbij een olielek verholpen was.
Het weer was ok en we hebben nauwelijks file gehad. en de file die we hadden was neit zo erg daar er een bloedmooie gele 993 turbo naast ons stond met een even zo mooie dame achter het stuur. Altijd weer kicken om een vrouw in zo'n sterke wagen te zien.
Zell am See hebben we niet gehaald we zijn zo'n 100km eerder in Ellmau gestopt. Wat een gave omgeving. Het weer was slechter geworden en de voorspellingen waren ook erg slecht voor het weekend. We wilden de Grossglocknerpas nemen richting Italie maar werd ons afgeraden door de Oostenrijkers. nou ja we zien wel..
Lees ik net vandaag in de Porsche scene live dat die omgeving de bakermat van Porsche is 8(. Sorry voor deze onwetendheid maar een reden des te meer om hier weer eens terug te komen
Volgende dag zag het er ok uit en zijn we op ons gemak vertrokken. Tegen de tijd dat we bij de Grossglokner ingang kwamen piste het van de regen. De pas is tot 10u gesloten geweest ivm een groot tractor evenement. Wat jammer voor die mensen de meesten hadden geen cabine en sommigen hadden hun vrouw mee die achterstevoren achter op de trekker zaten
Leuke weg maar weinig gezien van de omgeving. Ik had ook veel aandacht voor de weg nodig want het was koud en kwam met bakken uit de hemel. Onderweg naar beneden kwamen we dan ook een auto tegen die de bocht niet gehaald had. Hij had grote mazzel dat hij eruit vloog in zo'n beetje de enige haarspeld met een heuvel ipv de afgrond naast de bocht.
Omgeving Bolzano was ons einddoel en we zijn alvast een stukje doorgereden richting Stelvio en gestopt in Meran.
Een hotel met zwembad en ze hielden het speciaal voor ons nog langer open. We waren dan ook de enige athleten in het bad. Het was een belangrijke wedstijd maar ik had uiteindelijk het meeste water over de rand weten te klotsen terwijl mijn bijrijder het plafond flink geraakt had met zijn bommen.
Zondag 8:30 Stelvio here we come... maar eerst nog een goede italiaanse wijn scoren. Het winkeltje zou op zondag 8:30 open zijn en waarempel we stappen een knusse soort kruideniers winkel binnen. Alleen maar een fles uitzoeken zat er niet in. de glazen en een aantal verschillende wijnen kwamen tevoorschijn om te proeven.
De dag kon niet meer stuk en we zijn richting de Stelvio pas gespeerd. Het weer was slecht en zou onderweg alleen maar slechter wroden. De regen veranderde in veel regen en hoe hoger we kwamen hoe dichter de mist ook werd.
Het was wel grappig te kunnen volgen hoe snel we stegen via de satelliet informatie van de navigatie. Ik had nooit gedacht zo blij te zijn met 4wd. De bochtjes rustig nemen en dan vol op het gas was geen enkel probleem. bijna bij de top gekomen veranderde de regen in sneeuw en moesten we het laatste stuk ook echt door een laag sneeuw rijden. Een paar keer was het erg spannend, niet omdat wij begonnen te schuiven maar de tegenliggers op weg naar beneden. Wij bleven bij elke bocht even rustig wachten tot de anderen voorbij geglibberd waren. Het zal mij toch niet gebeuren dat iemand zijn gebakje in mijn flank zet zeg.
Door het lage tempo en gebrek aan mooi uitzicht konden we de weg goed bestuderen en het is geen beste weg. Hij is erg smal en aan onderhoud toe. er was dan ook een stuk dat wegens werkzaamheden onverhard was.
Op de top gekomen bevind je je in een skigebied. Een groot hotel, een ski-school en een paar stubes. Oh ja en niet te vergeten 2780m boven zee volgens de satellieten, 2758 volgens het bordje. Vanwege de sneeuwval zijn we niet te lang blijven plakken en op weg gegaan naar Bormio.
De andere kant van de berg had iets beter weer. De weg was ook breder en beter en na weer een hele rits bochtjes kwamen we in een soort dal met een glooiende weg. Dit was echt drivers heaven! Super, met een riviertje naast de weg en op sommige stukken grote overzichten hoe de weg zich voort kronkelde, erg gaaf. En dan plotseling plotseling weer een heel steil stuk vol met haarspelden. En een prachtig overzicht. dit is het bekende stuk dat je op internet veel ziet. haarspelden met op de achtegrond een lange weg langs de bergwand. hier zijn we om beurten neer-en-op gaan rijden terwijl de ander foto's en video schoot.
Onder weg kwamen regelmatig vreemd uitgedoste, a la gumball, wagens tegen uit Engeland die een of andere ludieke rally deden. Nou er stond ze nog wat te wachten met de sneeuw aan de andere kant.
Ondanks het vochtige weer was dit toch op en top touren. Na nog ontelbare bochten kwamen de tunnels. barolo had al verteld dat je er niet met 2 auto's langs elkaar heen kon. En inderdaad terwijl de video nog draaide vroeg ik me hardop af of het wel zou passen toen we weer zo'n engelse wagen tegenkwamen. Jammer voor hun waren we bijna bij het eind van de tunnel en moesten zij eerst achteruit. duurde even in de krappe tunnel maar het was wel lachen.
Bij Bormio zijn we rechtsaf gegaan richting Livigno, ook een prachtige weg met ook hier nog niet te onderschatten passen die boven 2200m kwamen. In Livigno hebben we magnifiek italiaans gegeten, primi platti. Een tagliatella emt zalm zoals alleen de italianen het kunnen met achteraf een echte espresso, bellisima!
Bij Livigno ligt een groot stuwmeer dat ook meteen de grens met Zwitserland is. Tenminste de indrukwekkende damwand. Om Zwitserland binnen te rijden moet je door een 3km lange tunnel die te smal is voor 2 auto's naast elkaar. Na een tijdje wachten voor het stoplicht konden we rijden, dit was de tunnelrun pur sang. Ramen en dakje open en maar toeren maken hehe. Nu maar hopen dat ze geen traject controle hadden daar
Eenmaal in der Schweiz gingen we naar de grote weg richting Zurich. Het plan was om aan het meer daar ergens te overnachten. En waar zou dat nou leuker zijn dan in Lachen? Waarschijnlijk overal want Lachen was allesbehalve lachen, wat een deprimerende boel was het daar. Toen hebben we maar besloten gelijk tot voorbij Basel Duitsland in te rijden om de maandag ochtend files te vermijden.
En daarmee ook tijd winnende voor een stukje Eifel. Maandag eerts nog een pitstop gemaakt bij Porsche Zentrum Freiburg omdat de jubi een akelig schrapend geluid maakte wat de kachel ventilator bleek te zijn. Die ventilator die linksboven zit als je de motorklep open hebt. Ze hadden geen reserve op voorraad (gelukkig want nieuw zijn ze teringduur) en konden we wel doorrijden nadat ie was losgekoppeld. Gewoon niet teveel toeren maken en bij stau abschalten, yeah right alsof stau nooit stapvoets rijdt, hoe zie je dat uitzetten voor je?
Gelukkig geen last gehad met de temperatuur en we hebben nog fantastisch langs de Mosel kunnen toeren. Ook hier weer even bij een wijnhuis gestopt om wat wijn in te slaan. Daarna zijn we via de Efiel richting Belgie gereden. Man hier moet ik toch ook nog een keer terug komen wat een mooie wegen om te sturen zijn dat.
Thuisgekomen kon ik meteen genieten van de 1001kurven afterparty. Wauw jullie hebben toch ook een topdag gehad toen wij door de sneeuw ploeterden