Het was even denken wat jij met jouw zelf bedachte benamingen bedoelde.
Rotorhuis
Verstelmechanisme
Jij bedoeld dat je de gehele stroomverdeler een stukje kunt verdraaien nadat je de M8 moer hebt losgedraait.
Als je dit gedaan hebt kun je het ontstekingstijdstip verstellen.
Natuurlijk moet je dit doen met behulp van een stroboscooplamp.
Je zet dan de stand van de stroomverdeler zo, dat de bougie vonkt op een tijdstip dat voorgeschreven staat.
Dit kan bijvoorbeeld 10 graden voor bovenste dode punt zijn.
Meestal stel je dit af met het slangetje van de vacuum vervroeger aangesloten.
Als je geen ontstekingsafstellamp hebt, begin er dan niet aan en laat de ontsteking in een garage afstellen.
Op het gehoor is in dit geval ALTIJD fout.
Helaas zijn er nog maar weinig monteurs die zelfs dit relatief eenvoudige karweitje snappen.
Het verbaasd mij als leermeester steeds meer dat zelfs de monteurs van tegenwoordig niet meer weten hoe een ouderwetste ontsteking werkt en dit word ze op school ook niet meer geleerd, zelfs niet op de vakopleiding.
Het valt mij op dat jouw motor een 3.0 ontsteking heeft en dus zul je waarschijnlijk ook een 3.0 motor hebben. Een 3.0 ontsteking pas niet in een oude motor waar standaard deze Zenith carburateurs op gemonteerd zaten. En naderhand monteren lukt ook niet vanwege de passing.
.