Auteur |
Bericht |
Toon
|
schuifdak 964 uitbouwen
Weet iemand hier hoe een schuifdak van een 964 moet worden uitgebouwd?
De hemel bekleding is daar gescheurd en moet vervangen worden.
Ik wil dit eventueel zelf doen.
Ik koop dan een nieuwe set hemelbekleding via bv Karrera of een andere website (waarvan ik alleen het schuifdak stuk nodig heb en gebruik) en bouw het schuifdak vervolgens zelf uit, bekleed het met nieuwe bekleding en bouw schuifdak weer in.
Lijkt me een leuke klus om te doen ....
|
20 aug 2008 10:12 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Als het dakje open is - zie je hoe de rails waar het dakje in heen en weer gaat vast zit
'n kruiskop schroevendraaier is IMO voldoende om het dakje er uit te halen
|
20 aug 2008 10:15 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Zelf al eens gedaan Olaf
Dak stukje openzetten, 3-4 vingers breed.
Voorzijde bekledingspaneel met alle vingers beetpakken en met korte ruk naar beneden trekken. Zit met iets van 7 clips, regelmatig verdeeld (punten zijn te voelen door de bekleding) vast in het schuifdak.
Paneel naar achteren schuiven (dak niet electr. verzetten!), helemaal in het dak wegschuiven dus.
Nu zie je de bevestigingen van het stalen dak op de 4 geleiders. Boutjes die in dak geschroefd zitten verwijderen. Aan achterzijde verstelmechanisme met fijne vertanding met rust laten. Nu dak paneel naar boven uitnemen.
Oppassen met dak electr. verplaatsen dus, als de clips op het binnenpaneel in de weg kunnen zitten. Wanneer een clip er namelijk uit wordt gedrukt dan is deze alleen weer goed - dat wel zeggen met voldoende voorspanning - in te plaatsen via de onderkant, m.a.w. als de bekleding verwijderd is
Montage in omgekeerde volgorde.
Suc6.
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
20 aug 2008 10:27 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Eh ... 'n keer of twee maar hoefde het dakje niet meer terug te plaatsen
|
20 aug 2008 11:05 |
|
|
donkey
964 C4 1990utrecht
|
_________________________________________ Make the most of now!
|
20 aug 2008 11:30 |
|
|
Toon
|
dank voor de reacties.
Paul - als de bekleding met een ruk los kan worden gemaakt en naar achteren wordt geschoven,dan kan het via de rits eruit worden genomen.
Als ik dan de bekleding repareer en via rits weer invoer, kan ik dan paneel met bekleding weer vast klikken zonder dat dak echt is uitgebouwd ??
Of moet het dak er toch uit ?
|
20 aug 2008 13:49 |
|
|
rovako
kijk eens naar je cabriokap of je interieur!!pijnacker
|
schuifdak
die rits zit er om bij de motoren van het schuifdak te komen.
rij anders even langs dan laat ik het zien.
is in de buurt.
groet rovako
_________________________________________ de specialist op het interieur gebied!! rovako.com like ons op facebook!!
|
20 aug 2008 14:02 |
|
|
donkey
964 C4 1990utrecht
|
Lukt niet geloof ik, bij het naar achterschuiven zit de dakisolatie er nog tussen. Als je voorzichtig in het midden naar beneden trekt bolt het enigszins flexible dakgedeelte van het hemeltje op en kun je het uit de sleuf trekken. BIj mij was het dak eruit en had ik goed overzicht en heb ik het zo gedaan. Weet niet als je het dak laat zitten of het dan ook gaat.
succes anyway, lijkt een hele klus maar valt wel mee.
_________________________________________ Make the most of now!
|
20 aug 2008 14:02 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: schuifdak
An offer you can't refuse
|
20 aug 2008 14:06 |
|
|
donkey
964 C4 1990utrecht
|
mooi aanbod, wel snel zijn:
Wegens vakantie zijn wij gesloten van
29-08-08 tot en met 23-09-08
_________________________________________ Make the most of now!
|
20 aug 2008 14:15 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Er is hier vaker geschreven dat je via de rits schuifdak delen kan verwijderen.
ALS de achterzijde van 'de bak', waarin het schuifdak beweegt, aan de achterzijde open zou zijn, dan loopt regen-/waswater via die bak door de hemelbekleding het interieur in.
De bak is dicht aan de achterzijde, met op de hoeken slangen aangesloten voor waterafvoer en daarnaast nog gaten voor de invoer van de bedieningskabels. De rits is bedoeld om bij de motor te komen.
Een verduidelijkend antwoord met conclusie: JA, alles verwijderen is noodzakelijk
Na de eerder beschreven demontage van het schuifdakpaneel, moet je dus vervolgens de kruisschroevendraaier van Olaf - - pakken om de rails los te maken en eventueel ook de winddeflector.
Het paneel dan naar voren schuiven en de rails aan de voorzijder zover oplichten (kan wat vastgeplakt zitten) dat het hemelpaneel naar voren uit de rails geschoven kan worden.
Montage is ...
(Edit: zie achteraf dat ik het dus helemaal eens ben met de specialisten van Rovako over de rits. E.e.a. lijkt misschien een heel klusje maar met een goede beschrijving(...) en rustig aanpakken kost het niet echt veel tijd ).
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
20 aug 2008 14:22 |
|
|
Toon
|
mannen bedankt voor de tips!
Ik ga er mee aan de slag.
Rovako- ik weet dat het in de buurt is, echter ben weer begonnen met werk deze week (vakantie voorbij) dus zal moeilijk worden ....
|
21 aug 2008 9:25 |
|
|
Toon
|
Omdat vandaag zo mooi weer was ben ik maar met het dakje aan de slag gegaan.
Viel me eigenlijk achteraf 100% mee.
1) Eerst het dakje ongeveer 5 cm opengezet.
2) toen de binnenbekleding losgetrokken bij die 7 klipjes aan de voorrand
3)deze vervolgens helemaal naar achter geschoven
4) toen aan beide l+r voorzijden de 2 schroefjes los gemaakt.
5) toen aan beide l+r achtezijden de 2 schroefjes losgemaakt en de borg plaatjes verwijderd
6) nu kun je het dakje voorzichtig naar voren en omhoog schuifen en er uithalen.
7) toen de binnenbekleding naar voren geschoven en eruit gehaal.
in omgekeerde volgorde het dakje (maar zonder binnenbekleding) er weer ingezet.
Het hele klusje duurde denk ik ongeveer anderhalf uur, maar dat is meer door het kijken omdat je nog niet precies weet hoe het wertkt de eerste keer dan omdat het zo moeilijk is.
De binnenbekleding gaat toch maar naar de stoffeerder (Rovako) en daarna bouw ik het weer in.
Rovako zelf weet het alleen nog niet want die is ff op vakantie dacht ik ...
wordt vervolgd ....
|
30 aug 2008 21:39 |
|
|
horn
PF #57
|
grappig. bij mijn eerste 964 hing de hele binnenbekleding van het schuifdak als een zak naar beneden. Heb die los gehaald (dak iets open en dan lostrekken - gekeken op pelicanparts), met stoffeerlijm opnieuw laten verlijmen door de stoffeerders op mijn werk en gewoon weer teruggeplaatst. Nooit dak uitgebouwd en toch zonder problemen gelukt. Is inmiddels al wat jaren geleden, maar ik weet nog zeker dat ik geen schroef van het dak heb losgedraaid... en het staat me echt bij dat ik die metalen plaat door de rits verwijderd heb, maar als ik lees wat rovako en paul schrijven zou dat niet kunnen...
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
31 aug 2008 0:26 |
|
|
Peter
Geen Boxster 981 S meer
|
Dat is inderdaad heel bijzonder. Als je namelijk het dakje eruit hebt gehaald kan je zien dat bij het openen het dak (plus bekleding) naar achteren in een stalen bak schuift, daar is echt geen bekleding en dus geen rits te zien. En dat is maar goed ook want de bak dient ook voor het opvangen van water wat door de afdichting lekt.
|
31 aug 2008 9:07 |
|
|
horn
PF #57
|
daar die auto een beetje gaar was - zou het kunnen dat die bak er uberhaupt niet meer zat? Ik denk dat de andere optie is dat ik die stalen onderplaat destijds zo gebogen heb dat hij eruit kon en hem er ook zo weer in geklikt heb... het is iig wél gelukt en ik heb nog nooit in mijn leven een schuifdak uitgebouwd.
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
31 aug 2008 10:24 |
|
|
Toon
|
Horn,
zoals je in mijn eerder post in dit topic heb kunnen lezen was ik dat idd ook van plan maar de geleerden zeiden dat 't niet kon en toen heb ik het dak dus maar uitgebouwd.
Ik kan je bevestigen dat het idd niet anders had gekund want er zit idd een bak achter en dus geen rits en motor van het schiuifdak te zien...
Aleen die plaat knikken en dus op die manier uit zijn geleide groeven tehalen lijkt mij na deze klus ook geen echte optie.
Kan bij jouw gelukt zijn maar er was blijkbaar toen toch iets meer aan de hand
|
31 aug 2008 14:08 |
|
|
horn
PF #57
|
yep daar ga ik ook van uit. helaas kan ik niet meer reconstrueren wát er dan aan de hand was.
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
31 aug 2008 14:44 |
|
|
Toon
|
is die rovako een maand met vakantie ! zit ik daar met mijn dakkie
|
01 sep 2008 9:30 |
|
|
Toon
|
Nou gisteren mijn opendak hemeltje naar Rovako gebracht om te laten bekleden en bij de Wittebrug het opendak lint besteld.
Als beiden binnen zijn"schroefen" we de hele handel weer immekaar ....
|
01 okt 2008 11:31 |
|
|