Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 17 nov 2024 17:40

Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
porsche vat vlam 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
992 S cabrio (ex 997 4S cabrio, ex-993 cabrio)
030
Bericht 
D-Dreamer schreef:
inderdaad iemand die niet weet hoe je een dergelijke brand moet blussen
Extra zuurstof toelaten door de klep te openen :shock: ....net zo stom als het verspillen van je blusmiddel door het richten tegen de buitenzijde van de klep. 9 kg is zo op.....

Ik weet ook niet hoe ik zo'n brandje zelf zou moeten blussen. De klep dus niet openen. Check. Niet op de buitenzijde van de klep richten. Check. Eeuuh en dan :?:

05 okt 2008 11:42
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.
Papendrecht
Bericht 
Misschien langs de onderkant :?:

05 okt 2008 11:49
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
2x944 na 1x 944 S2
Zwiep
Bericht 
Klep voorzichtig een klein stukje openen, een stoot poeder met de poederblusser onder de kap geven als meeste vuur dan uit is, kap geheel openen en met de poederblusser de rest doven.

En daarna met heel veel water direct de motorruimte schoonspoelen om gevolgschade te beperken.

05 okt 2008 14:14
Profiel
PorscheForum Junkie
1986 C1
Friesland
Bericht 
Blijft er nog wat van je motortje na zo'n poederblussertje?

Wat geeft eigenlijk de meeste kans op brand bij een 911 luchtkoeler; olie of benzineslangen/leidingen?

05 okt 2008 14:31
Profiel
Moderator
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht Re: porsche vat vlam
beaker schreef:
.. het zal je auto maar zijn.

Zolang 'ie niet in de garage staat, kan ik daar eerlijk gezegd niet zoveel moeite mee hebben :|

05 okt 2008 14:46
Profiel WWW Facebook 
Bericht 
@ Olaf, inderdaad, of het zou een hele bijzondere auto moeten zijn die niet te vervangen is: 911 R, 993 GT2, 911 Carrera RS 2.8, 959 S, 964 Carrera 4 Lightweight of een 964 Flatnose 3.6 S!

Ik wil hier niet mee zeggen dat het bij een 'gewone' 964 niet erg is, maar die zijn wel te vervangen en fotoboeken die in je huis liggen niet!

05 okt 2008 15:52
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Boxster S 2001
Rozenburg
Bericht 
@Maarten

Rekening houdend met de windrichting vanwege een mogelijke steekvlam, hitte of rookgassen wanneer je de klep een kiertje opent. Daarna stootgewijs blussen (paar seconden per keer) Teveel is pure verspilling van blusmiddel.
Niet zoals de beste man in de "rook" gaan staan. Eigen veiligheid is belangrijk en Ammoniumsulfaat/fosfaat is niet echt gezond voor je om in te ademen.
In het filmpje zie je ook dat de brand opnieuw ontsteekt. Oorzaak kan zijn herontsteking door hete (metalen) delen of het vuur is niet volledig geblust.. Daarom altijd zo snel mogelijk beginnen met blussen om juist het eerste tegen te gaan. Blijf attent op herontsteking en blijf erbij. Beslist geen rondjes rond je voertuig lopen....

Blussende werking bij poederblussers is het afvangen van vrije radicalen die een vuur onderhouden (negatieve katalyse). Dus je moet dit blusmiddel op de vuurhaard richten. Poeder heeft ook enigszins een koelend effect.
Bij CO2-blusser is de blussende werking het verdringen van lucht van de vuurhaard. (branddriehoek -> zuurstof, brandstof of ontstekingsbron wegnemen en het vuur gaat uit) Voordeel van CO2) is geen nevenschade. Nadeel weinig tot geen koelende eigenschap en is de kans op herontsteking groter dan bij poeder. Wel uitermate geschikt voor ektriciteitsbranden.

Afspoelen met water is af te raden juist vanwege de nevenschade. Al is deze P waarschijnlijk afgeschreven.
Een professionele stofzuiger is de beste oplossing....
Maar ondanks dat is de kans dat je maanden later alsnog "vreemde" elektrische storingen krijgt groot, omdat achtergebleven poeder (ammoniumsulfaat/fosfaat) en vocht reactief is.

Zo te zien in dit filmpje is er geen sprake van een benzinebrand, omdat er geen brandende vloeistof op de straat is. Persoonlijk denk ik dat olie en of vettigheid de brandstof is. Maar goed dat is mijn indruk.

05 okt 2008 18:03
Profiel
Timeless
Bericht 
Ijzer staal of what ever verwringt toch bij extreme hitte :?:

05 okt 2008 20:42
Profiel
PorscheForum Rakker
2x944 na 1x 944 S2
Zwiep
Bericht 
@Day dreamer:

De meer uitgebreide versie van mijn verhaal, maar idd zo moet het.
Ik denk dat de korte versie iets makkelijker te onthouden is op het moment dat men het nodig heeft.

MBT het spoelen met water.

Na een brand moet de motor toch voor een behoorlijk deel gedemonteerd worden afhankelijk van de schade uiteraard.
Een beetje water in de cilinders of andere delen is dan ook niet zo'n groot probleem.

Poeder krijg je met de stofzuiger nooit geheel weg en de restanten van het poeder zijn moordend voor alles wat met stroom te maken heeft. denk hierbij niet alleen aan stekkerverbindingen maar vooral aan relais, ecu's en dergelijke.
Direct na het gebruik van de poederblusser met heel veel (en dan bedoel ik dus ook echt heeeeel veel) water spoelen beperkt de schade.

Uiteraard geld dit voornamelijk bij brand in het motorcompartiment, mocht je ooit een poederblusser in het interieur van je auto of elders (in huis bijv) gebruiken......... Sterkte :wink:

05 okt 2008 21:03
Profiel
Timeless
Bericht 
Thnx , weet nu in ieder geval hoe ik mijn Porsche beschaafd moet laten branden :wink:

06 okt 2008 8:25
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 35 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2