Auteur |
Bericht |
horn
PF #57
|
dan duurt het 3 jaar. ik heb geduld en het geld niet nodig. beter dan nu alles met dik verlies op straat te smijten.
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
10 okt 2008 21:12 |
|
 |
Jort
Groningen
|
Die mening durf ik nu wel te delen.
Toen we rond de 400 hingen vond ik die redenatie in veel gevallen niet opgaan. Ik hoor dan vaak: ik beleg met een lange termijnvisie en op de lange termijn gaan de koersen wel weer omhoog, dus ik blijf zitten. Maar wel onderkennen dat op korte termijn met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid de boel nog omlaag gaat.
Ik denk dan, als je zo zeker bent van die laatste 2 zaken, verkopen, eerst je verlies nemen, dan op een lager niveau weer aankopen en diezelfde lange zit voor de lange termijn aanhouden. Ben je stukken beter af.
Aan de andere kant, ze noemen poker wel eens een geluksspel. Ik dicht mijzelf bij poker meer kansen toe aan de gemiddelde tafel, dan in het huidige beleggingsklimaat. 
_________________________________________ Tjolk.
|
10 okt 2008 21:20 |
|
 |
horn
PF #57
|
Onderschrijf ik. Echter, zoals gezegd - de goeroe's roepen al 3 weken dat dit wel rock-bottom zal zijn... om de volgende dag wéér 7% te dalen (als je geluk hebt). General Motors verloor gisteren 30,11%. Staat nu op 3,57% winst vandaag. Had ik niet verwacht. Ik dacht het nog wel 10% zou verliezen. Dat zal dan maandag wel gebeuren. Kortom: het is momenteel gewoon niet te voorspellen omdat mensen onvoorspelbare dingen doen. Daarom blijf ik maar zitten en koop af en toe dingen die wel heel hard dalen onder invloed van de 'opini'. Shell die 10% verliest op een dag. Dat duurt niet lang voordat die er weer bij zijn. Ahold, etc. Oja, en General Motors op $4,70
We'll see.
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
10 okt 2008 21:41 |
|
 |
thomas993
ex 930, ex Boxster S, ex 993 targa, ex 993S, ex 997S, ex 993 cabrio
|
kan ook gewoon weer hard omhoog gaan, ben toen in 2003 in de golf oorlog fanatiek ingestapt en lekker wat ingelegd, had toen met een paar jaartjes de 997S (zie album) bij elkaar. Laatste tijd niet veel gedaan. En ga nu toch weer evergreens opkopen. Gewoon lean and mean bedrijven Fugro, Aalberts etc.
|
10 okt 2008 21:54 |
|
 |
horn
PF #57
|
fugro heeft een hoop verloren afgelopen week. als het een sterk bedrijf is (ken het niet) heeft het een hoop potentie.
|
10 okt 2008 21:57 |
|
 |
MS964
Veel ex-en: Ex 964 C2 en C4, ex 996 turbo en ex 997 Carrera S
|
Eh Horn, het is sowieso lastig te voorspellen, da's het hele probleem. Dus ook door de professionals niet. Konden de professionals het écht goed (of zelfs redelijk) voorspellen, dan werkten ze niet in loondienst maar zaten ze inmiddels op de Maladiven ofzo.
Ik kreeg nog wel eens beleggingsblaadjes in het verleden, en 1 vd rubrieken was dan 1 aandeel in het spotlight waarvan de adviezen lijnrecht tegenover elkaar stonden (incl. toelichting). Dus ABN zegt: duidelijke verkoop en IRIS zegt: duidelijke koop. Allemaal duurbetaalde professionals, als die het al niet weten.
De reden dat ik toch beleg is a) interessant en spannend dus een beetje hobby b) proberen op gezond verstand, gevoel en hopelijk een beetje geluk nog wat extra centen bij elkaar te schrapen. Wel met het idee: you win some, you lose some. Dus ik krijg geen hoofdpijn als het slecht gaat. Zou ik dat wel krijgen dan stop ik onmiddelijk.
|
10 okt 2008 21:58 |
|
 |
horn
PF #57
|
Duidelijk, zeg ik ook altijd. Als ze het echt wisten zaten ze niet in loondienst bij de bank...  Maar de laatste weken hoor je echt de 'experts' over elkaar heen buitelen op de radio. Rienk Kamer die vorige week woensdagavond nog zei dat fortis niet echt veel lager kon dan die 4.00 en dat het een top investering zou zijn, 100% in een week of 4. Twee dagen later koopt die rukker van een Bos alle goede onderdelen uit de mand - in een weekend - en geeft het startsein dat heel Fortis (waar je carriere kort is  ) ontmanteld wordt. Met alle gevolgen van dien voor de kleine belegger... Na de 11 miljard injectie had ik dat niet verwacht. Rienk kennelijk ook niet 
|
10 okt 2008 22:03 |
|
 |
thomas993
ex 930, ex Boxster S, ex 993 targa, ex 993S, ex 997S, ex 993 cabrio
|
ben het met harald eens, zag vandaag op RTL-Z vandaag dat Corne van Z zijn fonds zelfs na het eerste Fortis weekend overwogen was gegaan in Fortis
|
10 okt 2008 22:09 |
|
 |
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Als je van een gokje houdt: opties Aegon...
Meer defensief: Philips, Unilever...
|
11 okt 2008 10:36 |
|
 |
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Op dit moment is er sowieso weinig van te zeggen, want de komende maanden gaan bepalend zijn voor de snelheid waarmee de beurs gaat opkrabbelen. Als dit weekend de politiek heel verstandige beslissingen neemt, er mondiaal opgetrokken wordt, enz. dan kan alles sneller verlopen.
De kans dat de politiek exact het juiste gaat doen is dan weer wat minder groot...
Ik geloof ook niet in een definitief herstel, maar wel in een tijdelijk herstel. En lopende die periode zie ik in de berichtgeving wel of er een nieuwe nog lagere bodem aan zou kunnen komen, of dat er weer rust gaat komen.
Na het zuur komt de zure appel, en daar moet je gewoon doorheen bijten.
|
11 okt 2008 10:43 |
|
 |
Devils son
|
Beleggen is risico nemen. Dat gezeur over Fortis... De ingreep was zo slecht nog niet en het belang van de economie in de Benelux is hoger dan van de individuele belegger die vast nog wel andere aandelen heeft, dus per saldo wellicht beter af is.
Dat de klanten van Fortis hun geld weg aan het halen waren... dat was het probleem en uiteindelijk was Fortis daar echt op stukgelopen.
|
11 okt 2008 10:47 |
|
 |
amandus
Timeless
|
_________________________________________ Timeless objects
|
11 okt 2008 12:06 |
|
 |
horn
PF #57
|
gooi de bank dan dicht ipv de koers...
wat ik bedoel dat het vreemd is dat een belangrijk deel van een bedrijf verkocht wordt terwijl de aandeelhouders daar uberhaupt niet in gekend of geinformeerd worden. het voelt een beetje als het onteigenen van je achtertuin omdat er een spoorlijn doorheen geleid gaat worden. En inderdaad heeft de indivuele belegger nog wel andere aandelen. Maar of dat een argument moet zijn.
Goedenmiddag meneer Son, wij zijn van de politie. Wij hebben zojuist uw Porsche gekocht. U krijgt er 5 euro voor. Niet zeuren, u heeft vast nog wel andere auto's... 
|
11 okt 2008 12:06 |
|
 |
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
ik neem aandelen devilsson 
_________________________________________ oud is beter
|
11 okt 2008 12:20 |
|
 |
mr.burns993
|
Enkele maanden geleden vroeg ik hier advies over een belegging met hoge beloofde rendementen. ondanks het advies van vele dit niet te doen (incl.mijn vrouw) , heb ik toen toch bijna al mijn aandelen verkocht....
Echter.... mijn vrouw was het er ECHT niet mee eens, dat ik een risicovolle belegging deed met ons spaargeld, (en trouw als ik ben heeft mijn vrouwtje het laatste woord)
En toen begon de beurs te dalen  heb het nu voor 1 jaar bij de rabo geparkeerd voor 5,2%
dus denk ik volgend jaar weer leuk in te kunnen stappen.
stefan  die blij is eindelijk een keer geluisterd te hebben
_________________________________________ excellent
“Porsche” It’s like children. You can’t understand until you’ve had one.
|
11 okt 2008 12:55 |
|
 |
Maarten
Ex 964, ex C3.oAmsterdam PF #109
|
Ik heb 1x in mijn leven aandelen gehad (8x Ajax en op +50% oid verkocht) maar ik heb nu maar een Binck rekening geopend. Ik zie nl kansen....
_________________________________________ 'Known problems nearly always get solved – it’s the unknown ones which do the damage'
|
11 okt 2008 13:12 |
|
 |
amandus
Timeless
|
Ik heb precies hetzelfde gedaan , op gevoel alles verkocht , denk 2 mnd geleden. bij van Lanschot geparkeert tegen 4.65 voor drie maanden.
Ik noem dat koopmansgevoel , is intuitie , leer je niet op de universiteit, ook niet op de LTS , dat laatste heb ik gedaan 
|
11 okt 2008 13:24 |
|
 |
MS964
Veel ex-en: Ex 964 C2 en C4, ex 996 turbo en ex 997 Carrera S
|
Als je alles 2 maanden geleden hebt verkocht heb je nog aardige verliezen geleden, of niet?
|
11 okt 2008 13:26 |
|
 |
amandus
Timeless
|
Ja en nee , had op 1 stuk een aardige plus , restant een % of 2 in de min , compenseerde elkaar een beetje, ben wel gruwelijk blij dat ik mn gevoel heb gevolgt....... 
|
11 okt 2008 13:31 |
|
 |
Devils son
|
Liever wordt ik onteigend (waardoor ik nog een beetje geld zie), dan dat ik e.e.a. kwijtraak omdat het niets meer waard is geworden (het is lastig om een achtertuin failliet te laten gaan...).
Daarnaast onteigenen we al lang en breed mensen in het kader van het algemeen belang.
Ten aanzien van mijn Porsche zijn er ook ingrepen. Ik moet na 7 seconden ook ophouden met accelereren en vaak al stukken eerder ook.
Ik snap de reactie best van de aandeelhouders, maar bijzondere situaties vragen nu eenmaal om bijzonder ingrijpen.
|
11 okt 2008 16:35 |
|
 |
horn
PF #57
|
ik vind het ook geen halszaak, begrijp de overwegingen ook wel, maar heb een beetje moeite met de hosanna verhalen over de oplossing van Wouter en Fortis. Beetje dief-in-de-nacht oplossing. Waarom niet gewoon aangekondigd dat de overheid de Fortis bank ging nationaliseren? Met de kennis die ze tóen hadden, hadden ze ook kunnen verwachten dat het vertrouwen met die mededeling terug zou keren. En dan hadden de aandeelhouders nog de kans gehad om hun aandelen tegen een normale  koers te verkopen...
|
11 okt 2008 16:42 |
|
 |
Devils son
|
Ik ken de overwegingen niet, maar betwijfel of het aandeel daarmee stabiel was gebleven...
|
11 okt 2008 17:34 |
|
 |
amandus
Timeless
|
eens besmet altijd besmet 
|
11 okt 2008 17:40 |
|
 |
mr.burns993
|
op geen stijl ...zag ik dat er ook enorme winsten zijn gemaakt aan dit fiasco 
_________________________________________ excellent
“Porsche” It’s like children. You can’t understand until you’ve had one.
|
11 okt 2008 19:02 |
|
 |
amandus
Timeless
|
Feestjes in Monaco ?
|
11 okt 2008 19:05 |
|