Auteur |
Bericht |
ruud&anna
928S4/GTSheemskerk
|
RUF werkt aan elektrische Porsche
Je hoeft geen trendwatcher te zijn om te zien dat elektrische auto’s over een paar jaar zwaar in de mode zullen zijn. Je moet blind en tegelijkertijd doofstom zijn wanneer je dat nog niet doorhebt. Dat staat overigens geheel los van of je daar heel blij mee moet zijn. Maar zelfs Ruf die altijd grensverleggend bezig is als het gaat om het tunen van Porsches, loopt met deze mode mee.
Ruf werkt momenteel aan een elektrische Porsche welke is uitgerust met lithium ion accu’s die een 150 kilowatt elektromotor van stroom voorzien. Deze motor is goed voor een brute 650 Nm koppel (it’s not all bad) en een topsnelheid van minimaal 200 km/u. De actieradius ligt op zo’n 250 tot 300 kilometer. Ruf zal volgens Auto Motor und Sport in oktober een prototype presenteren (ik neem aan in Parijs?), maar kan nog geen richtprijs aangeven.
|
25 sep 2008 22:01 |
|
|
MarkS
ex 991.2 Carrera GTS (2018)
ex 993 turbo (1998)
ex 993 Carrera 2 (1994)
ex 3.2 Carrera (1986)
|
Ik kan er (nog) niet warm van worden.
_________________________________________ Porsche, there is no substitute!
|
25 sep 2008 22:02 |
|
|
drknauf
___________________
ρσяѕ¢нє, тнєяє iѕ
ησ ѕυвѕтιтυтє
___________________een westerling heeft een horloge de oosterling de tijd ___________________
|
300 km is dat incluis airco/verwarming en navi gebruik
en als je harder rijd gebruikt die dan ook meer net als bij een normale auto
_________________________________________ WAT WIT IS MOET WIT BLIJVEN
_____HEAVEN IS 9 ELEVEN :^:
|
25 sep 2008 23:43 |
|
|
Lydia
|
En hoe kom je dan nog aan een heerlijk, ronkend geluid met zo'n electromotor? Komt er dan een scootmobiel-soundje uit???
|
25 sep 2008 23:45 |
|
|
drknauf
___________________
ρσяѕ¢нє, тнєяє iѕ
ησ ѕυвѕтιтυтє
___________________een westerling heeft een horloge de oosterling de tijd ___________________
|
ohja die instalatie van mij vreet ook nogal wat stroom, nog minder km,s op 1 accu
_________________________________________ WAT WIT IS MOET WIT BLIJVEN
_____HEAVEN IS 9 ELEVEN :^:
|
25 sep 2008 23:51 |
|
|
Jort
Groningen
|
Daar heeft Lotus de oplossing voor ontwikkeld. Een speaker systeem achter de voorbumper dat motorgeluiden simuleert. Speciaal voor hybride en electrische voertuigen en blind/slechtziende voetgangers.
Een Prius met een ronkende V8 behoort dan ook tot de mogelijkheden.
_________________________________________ Tjolk.
|
25 sep 2008 23:53 |
|
|
drknauf
___________________
ρσяѕ¢нє, тнєяє iѕ
ησ ѕυвѕтιтυтє
___________________een westerling heeft een horloge de oosterling de tijd ___________________
|
_________________________________________ WAT WIT IS MOET WIT BLIJVEN
_____HEAVEN IS 9 ELEVEN :^:
|
25 sep 2008 23:57 |
|
|
arenarood
993 biturbo 2WDCerisy la Forêt Fr.
|
En dan natuurlijk ook de F1 electrisch! Scalectrix! Om de 10 ronden,uurtje opladen!
_________________________________________ Een vriendelijk woord kost niets! www.youtube.com/watch?v=5ts8knjz9hA
|
26 sep 2008 0:31 |
|
|
john's Porsches
911 2,2 t TargA en Coupe 1971, EX 944 targa II 1985, boxster in opbouw
|
dan zet ik mijn centen op het team dat gelijk met de banden een accu wisselt
_________________________________________ http://www.HVK-hogere-veiligheidskundige.nl
|
26 sep 2008 15:37 |
|
|
WdePundert
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.Papendrecht
|
Dit kan ook mij niet bekoren, zelfs als het geluid electronisch opgewekt wordt niet.
_________________________________________ Verba volant, scripta manent.
|
26 sep 2008 15:47 |
|
|
Tom80
ex-1980 Saturn metallic 924 2.0
nu: fiets, ovUtrecht
|
Je kunt de elektrische Porsche herkennen aan de enorme haspel op de achterbank.
_________________________________________ Ex-eigenaar van een 'doorleefde' 924 uit 1980 en een paar Audi's, nu alleen nog maar schaalmodellen...
|
26 sep 2008 15:59 |
|
|
torig
ex 996 Carrera 4Oost-Vlaanderen, België
|
Wel een gat in de markt.
Maken ze van die "plug & play" bodies. Ben je oud, dan kan je de wagen inkrimpen door -zoals bij lego- andere stukken in elkaar te passen, komt er een veel mindere krachtige batterij en heb je ineens je Porsche electro-rolstoel
Gezien de mediaan leeftijdsgroep misschien écht wel een gat in de markt
_________________________________________ Most people would rather die than think; in fact, they do so -- Bertrand Russell
A desire presupposes the possibility of action to achieve it; action presupposes a goal which is worth achieving
|
26 sep 2008 22:21 |
|
|
arenarood
993 biturbo 2WDCerisy la Forêt Fr.
|
Kregen vandaag een folder van electrische rolstoelen en zo in de bus Ik weet niet of dat een omen is
_________________________________________ Een vriendelijk woord kost niets! www.youtube.com/watch?v=5ts8knjz9hA
|
26 sep 2008 22:26 |
|
|
ruud&anna
928S4/GTSheemskerk
|
Elektrische Ruf 911: 204 pk en 650 Nm
Een paar weken terug konden we als één van de eersten melden dat het Duitse Ruf bezig was met het fabriceren van een elektrische Porsche. Inmiddels heeft Ruf de officiële specs vrijgegeven…
De E-Ruf was niet aanwezig op de autoshow in Parijs maar een eerste prototype werd deze week in het Duitse Paffenhausen gepresenteerd. De elektrische Porsche is uitgerust met lithium-ion accu’s die een 150 kilowatt elektromotor van stroom voorzien (204pk). Dit zorgt voor een heerlijke 650 Nm max koppel en acceleratie van 0-100 in 7 seconden. De topsnelheid is 250 km/u.
De actieradius van de elektrische 997 is 250 tot 320 kilometer. Het pakket met accu’s weegt echter 550 kilo (96 units van 5,6 kg), hier liggen nog veel kansen voor verbetering. Ruf heeft al geëxperimenteerd met een nieuwe generatie van de batterij, die 15 procent minder gewicht en 30 procent meer energie moet genereren.
Een paar weken terug konden we als één van de eersten melden dat het Duitse Ruf bezig was met het fabriceren van een elektrische Porsche. Inmiddels heeft Ruf de officiële specs vrijgegeven…
De E-Ruf was niet aanwezig op de autoshow in Parijs maar een eerste prototype werd deze week in het Duitse Paffenhausen gepresenteerd. De elektrische Porsche is uitgerust met lithium-ion accu’s die een 150 kilowatt elektromotor van stroom voorzien (204pk). Dit zorgt voor een heerlijke 650 Nm max koppel en acceleratie van 0-100 in 7 seconden. De topsnelheid is 250 km/u.
De actieradius van de elektrische 997 is 250 tot 320 kilometer. Het pakket met accu’s weegt echter 550 kilo (96 units van 5,6 kg), hier liggen nog veel kansen voor verbetering. Ruf heeft al geëxperimenteerd met een nieuwe generatie van de batterij, die 15 procent minder gewicht en 30 procent meer energie moet genereren.
Bron en fotos:
http://www.autoblog.nl/image-gallery?fi ... risch4.jpg
|
10 okt 2008 17:43 |
|
|
Jurgen
Westervoort
|
Waarom schrijf je alles dubbel?
Waarom schrijf je alles dubbel?
|
10 okt 2008 22:36 |
|
|
2000 gtv
Ex 993 c2,
Ex 997 4S,
Ex 964 c2 '92,
991.2 SSint Pancras
|
ja waarom??
hier liggen nog veel kansen voor verbetering.
hier liggen nog veel kansen voor verbetering.
hier liggen nog veel kansen voor verbetering.
_________________________________________ what is understood
need not be discussed.
|
10 okt 2008 22:50 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
zo'n electro motor is zeker wel leuk
de accu's zijn nog steeds de beperkende factor (te zwaar, nemen te veel ruimte in beslag, opladen duurt te lang)
toen ik in 2004 in de VS was, was er iemand met een electrische 914
daar zat ruim 1000Nm in
de originele versnellingsbak was letterlijk ontploft en was inmiddels vervangen door een 930 bak. Die was vast gezet in de 3e versnelling
0-100 onder de 5 sec
Om een idee te krijgen... zet je auto eens in z'n 3 en probeer dan maar op te trekken
Het is ook een hele rare gewaarwording om een auto te zien weg rijden zonder dat 'ie geluid maakt (hooguit hoor je de banden piepen)
Je bent zo gewend aan het geluid wat bij een accellererende auto hoort dat je het idee hebt dat je zintuigen het niet meer allemaal doen...
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
10 okt 2008 22:55 |
|
|
Jort
Groningen
|
Waarom... überhaupt een versnellingsbak als je een electromotor hebt? Vermogensafgifte is immers zo goed als lineair vanaf 0 tpm tot max toerental.
Die 1000 Nm is niet te vergelijken met de trekkracht van brandstofmotoren (+transmissie!).
_________________________________________ Tjolk.
|
10 okt 2008 23:29 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
omdat als je de motor los tussen je wielen hangt de auto niet erg vooruit (of achteruit) gaat...
Idd... het koppel van een electro motor is vrijwel "instant"
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
10 okt 2008 23:54 |
|
|
Jort
Groningen
|
Ik bedoel natuurlijk, waarom nog de originele versnellingsbak met koppeling (of die van een 930), met alle verliezen van dien. 1 kardanas met directe vaste overbreningsverhouding is alles wat je nodig hebt.
Precies, het feit dat de koppelkromme geen kromme is maar een horizontale lijn, maakt de electromotor interessant. Hoogte van koppel is een papieren cijfer. Vermogen ben ik wel benieuwd naar.
_________________________________________ Tjolk.
|
11 okt 2008 0:00 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
als je "from scratch" begint zou dat idd logisch zijn
als je echter een bestaande auto wilt ombouwen is het vaak makkelijker/goedkoper om met "off the shelf" onderdelen te werken
de 930 bak past vrij eenvoudig in de 914, weinig tot geen geklooi met aandrijf/steek assen etc. en is sterk genoeg om het koppel van de electro motor aan te kunnen
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
11 okt 2008 0:09 |
|
|
Jort
Groningen
|
Duidelijk.
_________________________________________ Tjolk.
|
11 okt 2008 0:28 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
kan me met de beste wil van de wereld niet meer herinneren wat het vermogen was...
indruk wekkend was het in ieder geval
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
11 okt 2008 0:38 |
|
|