Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 19:49

Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 2475 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 ... 99  Volgende
Beurs/Kredietcrisis/Prijzen huizen, auto's, ... 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
Volkswagen 356 Kever Cabrio
Brecht Antwerpen België
Bericht 
Is misschien geen goed systeem, maar ik dacht ooit eens gelezen te hebben dat België het grootste aantal huiseigenaars heeft.

Als je ooit een terugval hebt van je inkomen (pensioen) ga ik het alvast prettig vinden dat ik geen maandelijkse huur of in jullie geval rentelast meer heb.

Nu begrijp ik ook waarom dat een Belg al sneller zal gaan lenen voor een wagen dan een Nederlander, de meeste Belgen, betalen ook elke maand een stuk kapitaal voor hun woning, wat inhoud dat zij gedurende die periode van 15 à 30 jaar minder financiële middelen hebben om te sparen voor een wagen. Hun spaarcentjes zijn de stenen van hun woning.

Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen.

14 okt 2008 16:47
Profiel WWW
993 Targa, Q7 3.0TDI, Beetle Cabrio, , 600 XR, HD Street Glide Glide Special, Oud Huijzer 616
Uden
Bericht 
Weet niet of dat belgische systeem beter of slechter is maar het betekent wel dat met tegenwoordige huisprijzen dan maar heel weinig mensen een huis van 500000 euro kunnen betalen als je dit in 30 jaar moet aflossen, is bijna 1500 per maand netto en voor 500,000 koop je in de stad niet echt veel. Het belgische systeem laat geen ruimte om zoals in NL een gedeelte van je huis simple weg niet af te lossen, en dat hoeft eigenlijk ook niet....je hebt gewoond, als je ouder wordt ga je meestal kleiner wone, je hebt toch normalerwijze de waarde vermindering etc etc....ik vind wel een goed pan om een gedeelte van de woning te moeten af lossen, maar ach ja, met dit soort onderwerpen zoveel kanten en zoveel meningen en voor elke valt wel wat te zeggen.

14 okt 2008 17:32
Profiel
Ex 964, ex C3.o
Amsterdam PF #109
Bericht 
E.e.a. heeft wel een drukkend effect op de huizenprijzen. En dat is i.t.t. wat iedereen denkt eerder positief dan negatief. In NL zijn de huizenprijzen hoog t.o.v. onze buurlanden en dat heeft toch grotendeels te maken met de financierbaarheid. En daarmee houden we onszelf voor de gek. De gestegen huizenprijzen zijn eigenlijk alleen gunstig voor mensen die een huis erven. En da's het gevolg van iets wat minder leuk is....

14 okt 2008 18:24
Profiel
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht 
Beter of slechter zit m.i. in het feit dat de overheid zich terughoudend moet opstellen aangaande welke overeenkomsten ik mag sluiten.

Daarnaast ben ik er van overtuigd dat het ook geen enkele redelijk doel dient om te verplichten om af te lossen, maar dat is niet de hoofdreden om tegen te zijn.

14 okt 2008 18:46
Profiel
Ex 964, ex C3.o
Amsterdam PF #109
Bericht 
Ik zou het liefst zien dat de overheid in zo ongeveer alles terughoudender zou zijn maar dat zal in NL wel altijd een een wens blijven...

14 okt 2008 18:50
Profiel
Amsterdam
Bericht 
Het eerste waar dan wat aan gebeuren mag is de belachelijk hoge overdrachts-belasting bij de aan/verkoop van woningen.

14 okt 2008 18:58
Profiel
Ex 964, ex C3.o
Amsterdam PF #109
Bericht 
Of schaf die op zijn minst af als je dichter bij je werk gaat wonen.

14 okt 2008 19:05
Profiel
Bericht 
Wat zitten we nu over rente te zeuren, en de hoogte.
Toen ik mijn eerste huis kocht in '78 stond de rente op 8,6, begin jaren '80 heb ik nog dik 12% betaald, dus waarom zouden we het nu niet redden.
Op tijd krijg je toch zo'n terugval, dus straks weer de zogenaamde vette jaren.
En over hypotheken, heb altijd gezorgd dat ze op 25 jaar afbetaald waren, dus niks van levensverzekering o.i.d.
Trouwens de maatschappij is op dit moment puur gebaseerd op geld lenen, zelfs voor vakanties en ik denk dat daar misschien de mensen zich beter tegen moeten beschermen.
Heb zelfs nooit geleend voor iets van materialistische vorm.
Voor een huis o.k. maar voor de rest, eerst sparen en dan kopen, slaap je ook veel lekkerder, en als er wat gebeurd niet gelijk in de problemen. :idea:
Dus wat dat betreft, ben ik misschien wel een halve Belg.

14 okt 2008 19:30
Timeless
Bericht 
Vraag mij af wat de staat doet met die 6% , hoort oorspronkelijk in het potje huisvesting , zouden ze mooi kunnen gebruiken om te reguleren dat we schappelijke rente's behouden voor nu en de toekomst :idea:

14 okt 2008 19:31
Profiel
Ex 964, ex C3.o
Amsterdam PF #109
Bericht 
EUR 130 mio per jaar naar kwaliteitsland Soedan sturen zodat gasten zelf geld over houden om een beetje fatsoenlijke tanks aan te schaffen :roll:

14 okt 2008 19:45
Profiel
Moderator
PF #57
Bericht 
ik hoef niet af te lossen, ik heb een beleggingshypotheek... :mrgreen: :^:

14 okt 2008 19:51
Profiel
Bericht 
Hoop dat dit dan je grafiek is, en niet andersom. :lol: :wink:

Afbeelding

14 okt 2008 19:57
Ex 964, ex C3.o
Amsterdam PF #109
Bericht 
horn schreef:
ik hoef niet af te lossen, ik heb een beleggingshypotheek... :mrgreen: :^:

Dan is scheiden pas echt lijden :twisted: :mrgreen:

Laatst bijgewerkt door Maarten op 14 okt 2008 20:08, in totaal 1 keer bewerkt.

14 okt 2008 19:57
Profiel
Timeless
Bericht 
cabrio wim schreef:
Hoop dat dit dan je grafiek is, en niet andersom. :lol: :wink:

Afbeelding

Annuiteiten hyp ?

14 okt 2008 20:03
Profiel
Moderator
PF #57
Bericht 
heb het andersom gedaan. eerst scheiden en toen pas een beleggingshypotheek. Die heb ik overigens niet, maak je geen zorgen. :wink:

14 okt 2008 20:26
Profiel
Timeless
Bericht 
Ben gescheiden met een beleggershyp ......

14 okt 2008 20:35
Profiel
Ex 964, ex C3.o
Amsterdam PF #109
Bericht 
Dan vrees ik dat je nu (met een beetje pech) bij mag storten bij de notaris.

14 okt 2008 23:15
Profiel
PorscheForum Junkie
911 3.2 Cabrio 1986
Het hoge noorden
Bericht 
cabrio wim schreef:
Wat zitten we nu over rente te zeuren, en de hoogte.
......begin jaren '80 heb ik nog dik 12% betaald, dus waarom zouden we het nu niet redden.

Ik denk dat er maar weinig mensen 12% van een hypotheekschuld van 500.000 kunnen veroorloven. Deze hoge rentes gaan alleen op als de huizenprijzen enorm kelderen. En ik hoop toch echt dat dit niet gaat gebeuren :?

Ik heb er voor mijzelf nooit in gelooft dat de rentes alsmaar zo laag bleven en heb dus voor zekerheid gekozen. Ik heb een rente-vaste periode van 30 jaar over mijn minimale inkomsten. En dat ik achteraf over al die jaren teveel rente heb betaald zal mij een zorg zijn. Ik weet voor mezelf waar ik de komende 30 jaar aan toe ben.

Ik vind de opmerkingen in de trand van de 5 jarige hypotheken soms een beetje kort door de bocht. De prijzen van woningen liggen al een aardig tijdje aan de hoge kant. Voor velen was dit de enige optie om een woning aan te schaffen. Ik denk dat veel mensen advies hebben gekregen van een zogenaamde onafhankelijke hypotheek adviseur om toch een 5 jarige hypo af te sluiten om zo maar weer een klant mee te pikken. Kortom menig zal hebben gedacht advies in te winnen en op de adviseurs vertrouwd hebben.

Wat mij enorm stoort is dat de zakkenvullers je toelaten tot 8 maal je salaris een hypo verstrekken.... Ik ben voor een scherper toezicht om mensen een beetje beter te beschermen voor de bovengenoemde categorie

15 okt 2008 4:21
Profiel
Timeless
Bericht 
Gisteravond Nederland 2 gezien :?: :!: , ging over dit onderwerp , wordt je niet vrolijker van .......als je in de US woont . Leve het BKR hoop ik dan maar :?

15 okt 2008 7:02
Profiel
Ex 964, ex C3.o
Amsterdam PF #109
Bericht 
Yohanv slaat de spijker op zijn kop. Ik hoop echt dat de rente in dit land nooit meer naar de 12% gaat want dan gaat het echt mis. Nu de vinger opsteken tegen de banken omdat die 8x inkomen verstrekten? Tja: eigen verwantwoordelijkheid is in NL nooit zo populair. Maar goed: >50% van de mensen kan waarschijnlijk dit soort dingen niet goed beoordelen en volgt hun adviseur blindelings. En da's dom. Erg dom.

Ik werk zelf bij een bank. En heb een hypotheek op 1 inkomen, waarin wordt afgelost dmv een spaardeel. Rente 20 jaar vast. En ik kan je melden dat mijn collega's ook zulke hypotheken hebben. Volgens mij is je huis het laatste waar je mee wilt gokken.

15 okt 2008 8:53
Profiel
Panamera Turbo
Rotterdam
Bericht 
Maarten schreef:
Volgens mij is je huis het laatste waar je mee wilt gokken.

Ook mijn idee!
Maarten schreef:
waarin wordt afgelost dmv een spaardeel.

Ik dacht dus ook tot 2 weken geleden dat dit de meest safe manier was, maar heeft er al eens iemand bij stil gestaan wat er gebeurd met je spaardeel als de organisatie waar dat spaardeel staat omvalt......... :shock: :? :roll:
Het spaardeel staat toch bij grote lang bestaande kapitaal krachtige bedrijven, wat kan daar nou mee gebeuren........... :oops: :oops:

15 okt 2008 10:38
Profiel WWW
Bericht 
amandus schreef:
Annuiteiten hyp ?

Is voor velen misschien nog de beste oplossing, altijd zelfde maandlasten, naar gelang je afspraak rente tijd, en je weet zeker dat het na de afgesproken tijd van jouw is.

15 okt 2008 10:48
911 3.2 Targa 1987
Oosterhout (NB)
Bericht 
:shock:
Ik volg de discussie in dit draadje al een poosje met veel interesse.

Een kleine bijdrage: een interessante bespiegeling voor de discussie over de huizenprijzen in Nederland kunnen jullie vinden op:
http://www.westlandsemakelaar.nl/nieuwsbericht/21/Huizenprijzen.html
:mrgreen: Echt bijzonder lezenswaardig.

15 okt 2008 14:35
Profiel WWW
Ex 964, ex C3.o
Amsterdam PF #109
Bericht 
Conclusie: het kan vriezen en het kan dooien :mrgreen:

Zolang je maar onthoudt dat (bijna) alle winst op huizen een papieren winst is en dat je 'winst' alleen maar betekent dat je volgende huis ook duurder is dan zit je goed 8)

Laatst bijgewerkt door Maarten op 15 okt 2008 19:43, in totaal 1 keer bewerkt.

15 okt 2008 16:08
Profiel
Timeless
Bericht 
Maarten schreef:
Yohanv slaat de spijker op zijn kop. Ik hoop echt dat de rente in dit land nooit meer naar de 12% gaat want dan gaat het echt mis. Nu de vinger opsteken tegen de banken omdat die 8x inkomen verstrekten? Tja: eigen verwantwoordelijkheid is in NL nooit zo populair. Maar goed: >50% van de mensen kan waarschijnlijk dit soort dingen niet goed beoordelen en volgt hun adviseur blindelings. En da's dom. Erg dom.

Ik werk zelf bij een bank. En heb een hypotheek op 1 inkomen, waarin wordt afgelost dmv een spaardeel. Rente 20 jaar vast. En ik kan je melden dat mijn collega's ook zulke hypotheken hebben. Volgens mij is je huis het laatste waar je mee wilt gokken.

Daarom werk je bij een bank :wink:

15 okt 2008 18:15
Profiel
Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen   [ 2475 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 ... 99  Volgende