Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 17 nov 2024 8:17

Antwoord op onderwerp  [ 63 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
gebruik Porsche Lakstift set 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
ex-993 C2, 2.4T
Leidschendam
Bericht gebruik Porsche Lakstift set
Onlangs heb ik via een originele acryl lakstift set ontvangen voor de 993. Echter is het me niet helemaal duidelijk hoe deze te gebruiken.

Bij een zoektocht kwam ik alleen uit op deze LINK.

Heeft ervaring in gebruik van een dergelijke set? Het bestaat uit een blanke lak en een lakstift. Het logische lijkt me eerste de kleur en dan de blanke lak, maar wil dat graag zeker weten.

15 okt 2008 14:34
Profiel Facebook  Twitter 
Moderator
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht 
Vraag je niet af HOE, maar WAARVOOR je deze wilt gebruiken --- en hoe het eind resultaat zal (of zou moeten) zijn :idea:

Inderdaad - de blanke lak aanbrengen x uren nadat je de kleur hebt aangebracht :wink:

15 okt 2008 14:53
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
ex-993 C2, 2.4T
Leidschendam
Bericht 
Ik heb wat kleine steenslag op de neus dat ik bij wil kleuren! Niet de hele auto verven ;-)

15 okt 2008 15:03
PorscheForum Junkie
Geen Boxster 981 S meer
Bericht 
Gewoon in een kunstschildersverfzaak het kleinste kwastje kopen wat er is en dan met een vergrootglas of leesbril + 5 (voor 45 plussers) het gaatje vullen met lak en na drogen met blanke lak.

15 okt 2008 15:11
Profiel
Moderator
911 Carrera S
Bericht 
strak schreef:
Ik heb wat kleine steenslag op de neus dat ik bij wil kleuren!

Succes :wink:

... en inderdaad zoals Peter 993 al aangeeft - klein(er) penseeltje kopen :idea:

15 okt 2008 15:15
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
ex-993 C2, 2.4T
Leidschendam
Bericht 
Bedankt voor de tips! Heb zojuist het flesje even open gemaakt en het kwastje is inderdaad fors :shock:

Moet je het te behandelen plekje nog voorbehandelen? Ontvetten lijkt me in ieder geval wijs.

15 okt 2008 15:25
Moderator
911 Carrera S
Bericht 
....afhankelijk van hoe ernstig het is ...

:arrow: als de steenslag door de grondlak heen is zal je IMO moeten beginnen met grondlak, dan kleur lak en dan blanke lak :wink:

:arrow: als er al roestvorming op getreden is ... tja ... ontroesten :roll:

15 okt 2008 15:29
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Junkie
Geen Boxster 981 S meer
Bericht 
Ik gebruik altijd even een wattestaafje met wat siliconenverwijderaar.

15 okt 2008 15:30
Profiel
PorscheForum Rakker
993 4S - 991 4S
Eindhoven
Bericht 
Ik heb toevallig net bij de dealer zo'n setje opgehaald.
P. vanochtend bij New Car Look in Veldhoven afgezet voor een Swissvax behandeling, en zij werken meteen de steenslag bij... ben benieuwd naar het resultaat... :shock:

15 okt 2008 15:52
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
ex-1980 Saturn metallic 924 2.0 nu: fiets, ov
Utrecht
Bericht 
Als je veel geduld, een vaste hand en wat ervaring hebt kun je met een lakstift onzichtbare reparaties maken. Ik wil best een korte instructie uittikken, als iemand geïnteresseerd is.

15 okt 2008 16:14
Profiel
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.
Papendrecht
Bericht 
Lijkt me zeker het lezen waard en wellicht kunnen we er wat mee. Ik houd me aanbevolen voor die instructie.

15 okt 2008 16:15
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
ex-993 C2, 2.4T
Leidschendam
Bericht 
Ik hou me ook zeker aanbevolen! Bovenstaande tips hebben me al ver op weg geholpen :D

15 okt 2008 16:30
Utrecht
Bericht 
OK...

Benodigdheden:
-Zachte, schone, niet pluizende doek
-Nieuwe lakstift (nooit in de auto of in een koude garage bewaren, anders droogt-ie in)
-Optioneel: micro-staalborsteltje of fiberborsteltje om eventuele roestpitjes weg te werken en schilderstape om hierbij de omringende lak te beschermen
-Polijstmiddel naar keuze; ik heb een voorkeur voor Commandant #5 (zeer milde polijstende werking). Gebruik geen Commandant 3 of 4!
-Ontvettend middel en wattenstaafjes
-Als je niet handig bent met het bijgeleverde kwastje: een zeer dunne penseel van goede kwaliteit
-Autowas om de auto na het bijwerken te beschermen
-Goed licht op het te bewerken oppervlak!

1. Auto goed wassen, de bij te werken delen niet in de was zetten.
2. Haal met een wattenstaafje met ontvetter de restantjes was uit de bij te werken plekjes. Eventuele roest weghalen met het fiberborsteltje of fijne staalborsteltje, desgewenst de omringende lak beschermen tegen krassen met wat schilderstape
3. Schud de lakstift zeer goed, duurt een minuut of wat voor de lak goed gemengd is.
4. Pak je fijne penseeltje of het bijgeleverde kwastje in de dop, doe hier een minuscule hoeveelheid lak aan. Bij het ingebouwde kwastje betekent dit afstrijken tot het lijkt of er niets meer aanzit. Soms kun je een heel klein krasje met één haar van je kwastje vullen.
5. Minder is meer; je moet met hele kleine hoeveelheden per keer de kras of het plekje opvullen tot het niveau gelijk ligt met de omringende lak. Bij diepe krassen ben je soms een keer of vijf aan het bijwerken. Tussen twee keer lakken een minuut of 10 à 15 wachten. Zorg ervoor dat er geen lak buiten het bij te werken plekje komt! Als je teveel lak opbrengt, kun je het wegpoetsen maar het succes hiervan hangt af van de netheid waarmee je werkt.
Als je bezig bent met een metallic, kun je aanvullen met de blanke lak; hierbij is het dus niet nodig om de hele plek te vullen met de kleurlak.
6. Eventueel te dik opgebrachte lak wegpoetsen na het uitharden met een zachte doek en wat polijstmiddel. Als je dit zorgvuldig doet, kun je ervoor zorgen dat de laklaag in de bijgewerkte plek volkomen gelijk ligt met de omringende lak. Dit is de belangrijkste stap in het proces, dit maakt of breekt de kwaliteit van je reparatie. Doe het goed (en dat kan best tijd kosten, door het milde polijstmiddel) en je reparatie wordt onzichtbaar...

Als je plekjes bijgewerkt zijn, kun je het beste de auto goed in de was zetten.

Gebruik zo mogelijk een lakstift van de dealer. De lakstiften van Motip c.s. zijn gemaakt om in de buurt te komen van een aantal vergelijkbare kleuren, maar zelden exact op kleur voor je auto. Gooi een lakstift na een jaar gewoon weg, dan is-ie zo uitgedroogd dat je geen mooie reparaties kunt maken. Blanke lak is nog gevoeliger voor uitdrogen, doe de lakstift ook snel dicht als je niet bezig bent.

15 okt 2008 16:46
Profiel
Papendrecht
Bericht 
Thx :thumright:

17 okt 2008 14:49
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
ex 997 4S, ex 993 Targa, ex 964 Targa
Amstelveen
Bericht 
Klasse instructie, thanks! :D

17 okt 2008 19:43
Profiel
Utrecht
Bericht 
Nou nog eens mijn eigen adviezen op mijn eigen auto in de praktijk brengen, om de een of andere reden doe ik niet anders dan auto's van anderen mooi bijwerken en mijn eigen auto is in een paar verloren minuten met slecht op kleur gemaakte lak aangesmeerd (kleur is helaas niet meer bij de dealer te krijgen en de verfhandel die 'm heeft opgemeten heeft er een puinhoop van gemaakt, klopt voor geen meter).

17 okt 2008 22:37
Profiel
PorscheForum Rakker
ex 997 4S, ex 993 Targa, ex 964 Targa
Amstelveen
Bericht 
Ik heb onlangs een plekje aan de binnenkant van een deur bijgewerkt en dat ziet er niet echt strak uit. Een plekje dat in het zicht zit moet dus wel wat beter uitpakken, dus hopelijk werken jouw tips een beetje :wink:

17 okt 2008 22:59
Profiel
PorscheForum Rakker
ex-993 C2, 2.4T
Leidschendam
Bericht 
Thanx voor de tips! Ga er mee aan de slag, zodra ik de kentekensticker binnen heb... Even een dagje cosmetica werken!

Welke ontvetter gebruik je?

18 okt 2008 11:40
Utrecht
Bericht 
Thinner, meestal. Als je weinig gebruikt en het snel afveegt is het niet slecht voor de lak en het ontvet geweldig.

18 okt 2008 12:45
Profiel
Utrecht
Bericht 
Vanmiddag op een meeting een kras bijgewerkt. Lastige klus, ondiepe kras maar ten dele dubbel (twee krassen naast elkaar), op een kritische plaats (naar boven gekeerd plaatwerk) en een kleur die niet makkelijk bij te werken is.

Voor:
Afbeelding
Afbeelding

Na:
Afbeelding

Dit is ongeveer 80% van het maximaal haalbare, in een warme omgeving met strijklicht, 3000-schuurpapier en een excenter-poetsmachine kun je 'm vrijwel perfect krijgen. Ik heb niets anders gebruikt dan in het verhaal hierboven beschreven en dit was op de parkeerplaats van een wegrestaurant. :)

19 okt 2008 21:14
Profiel
Papendrecht
Bericht 
Ziet er perfect uit, al is de laatste foto niet zo duidelijk.

20 okt 2008 10:15
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
968cs
amersfoort
Bericht 
bedankt voor de tips tom80 dit ga ik bij mijn auto ook eens in de praktijk brengen

20 okt 2008 17:21
Profiel
PorscheForum Rakker
968cs
amersfoort
Bericht 
waar koop je dat polijstmiddel trouwens ?

20 okt 2008 17:22
Profiel
Moderator
911 Carrera S
Bericht 
Commandant verkopen ze bij iedere auto-speciaal zaak - en zelfs bij sommige vestigingen van de Gamma :wink:

20 okt 2008 17:50
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
968cs
amersfoort
Bericht 
dat vermoedde ik al , de naam zei me echter niks , bedankt voor de informatie

20 okt 2008 17:57
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 63 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende