Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 14:01

Antwoord op onderwerp  [ 296 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 12  Volgende
Alles over camera's en lenzen 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
Groningen
Bericht 
Traveller69 schreef:
Ik wil een flitser kopen voor voor m'n Nikon D80. Heeft iemand een goede tip?

Moet ik gaan voor een i-ttl of ttl lens is dat hele ttl onzin?

Nikon SB600 is een goed apparaat. TTL gebruikt de lichtmeter van de camera om de intensiteit de bepalen, i.p.v. een meter in de flitser. Werkt in veel situaties sneller en/of preciezer. Je houdt bijvoorbeeld directe controle over het diafragma, het TTL systeem doet de aanpassingen.

Het genoemde model ondersteunt ook iTTL, oftewel draadloze aansturing van de flitser, een erg leuke optie (flits vanaf andere richting dan de camera kan vaak veel natuurlijker ogen).

15 okt 2008 12:43
Profiel
Bericht 
Wij hebben zelf een SB800 en een SB400 en we zijn er erg tevreden over. Maar als je een D80 hebt zou ik dus inderdaad voor een SB800 of SB600 gaan, want die SB400 van ons is voor de D40 :wink:

15 okt 2008 20:36
Profiel WWW Facebook 
996C2 cabrio, ex-911 SC, Volvo V70
Zeist
Bericht 
Naar aanleiding van adviezen van Jort en Stijn heb ik even wat meer over de SB600 en 800 gezocht op internet. Keus is gevallen op de SB600, die heeft voorlopig voor mij voldoende mogelijkheden. Mocht het fotograferen echt een zware hobby worden, kan ik altijd nog een 800 erbij nemen voor de ruimere mogelijkheden.

Afgelopen middag in het bos al goed gebruik van de flits kunnen maken. Zal zometeen dit berichtje nog wel even uitbreiden met een link naar wat foto's.

Update: http://picasaweb.google.com/PatrickVanM/Natuurfotografie#

18 okt 2008 21:07
Profiel
Groningen
Bericht 
Daar zitten leuke foto's tussen. Sommige nog wat onderbelicht (iets hogere ISO i.c.m. flits?) en de paddestoelen hadden wat mij betreft ietsjes meer scherptediepte mogen hebben, maar da's slechts een mening... en op onderbelichten heb ik zelf een abonnement. :wink:

Goede aanschaf met de donkere dagen voor de boeg!

19 okt 2008 13:42
Profiel
Zeist
Bericht 
Ik vond sommige zelf ook onderbelicht. Maar ja, net zoals ik geen Jimi Hendrix wordt met een goede gitaar ben ik ook geen goede fotograaf ondanks m'n redelijke kit. Moet me maar eens meer verdiepen in de techniek, tot die tijd hou ik me bezig met de compositie van de foto.

Dat onderbelichte is goed te zien op die dubbele foto, links zonder flits, rechts met. Kleuren van de paddestoelen zijn totaal verschillend. Veel oefenen, proberen en opschrijven met welke instellingen ik wat doe.

Wat bedoel je met scherptediepte, voor- en achtergrond nog onscherper? Weet niet hoe ik dat voor elkaar moet krijgen.

19 okt 2008 18:14
Profiel
Groningen
Bericht 
Yep, het gebied dat scherp is. 1 van de vuistregels, hoe korter de afstand tot het te fotograferen object, hoe kleiner het gebied dat scherp is. Daar kun je uiteraard ook je voordeel mee doen, aangezien een vage achtergrond ook vaak mooi kan zijn. Je kunt dit o.a. beïnvloeden met de diafragma waarde, in het engels aperture, aangeduid met een F. Hoe hoger die waarde, hoe kleiner het diafragma.

Mensen die bijziend zijn, hebben vast wel eens gemerkt dat zonder bril, kijken door een klein gaatje (bijvoorbeeld met je vingers) wonderen doet. Alles weer scherp. Volgens datzelfde principe werkt ook het diafragma. Nadeel van kleiner diafragma, oftewel hogere F waarde, is minder licht, hetgeen je kunt compenseren met langere sluitertijden en/of hogere ISO waarde. etc. etc.

Dit boek is een aanrader. Begrijpelijke taal met heldere voorbeelden. De daar gegeven productomschrijving klopt niet. Boek is geschikt voor iedereen, vrijwel alle basisprincipes komen voorbij.

19 okt 2008 18:43
Profiel
Bericht 
Zal is met m'n ma overleggen over dat boek :idea:

19 okt 2008 19:48
Profiel WWW Facebook 
Groningen
Bericht 
Overigens kun je met dit knopje zien welk gedeelte van de foto scherp is bij de D80:
Afbeelding

Zogeheten DOF (depth of field) preview.

19 okt 2008 20:29
Profiel
PorscheForum Junkie
Ex 986 S '01, 981 PDK '12
PF# 1732
Bericht 
Jort schreef:
Yep, het gebied dat scherp is. 1 van de vuistregels, hoe korter de afstand tot het te fotograferen object, hoe kleiner het gebied dat scherp is. Daar kun je uiteraard ook je voordeel mee doen, aangezien een vage achtergrond ook vaak mooi kan zijn. Je kunt dit o.a. beïnvloeden met de diafragma waarde, in het engels aperture, aangeduid met een F. Hoe hoger die waarde, hoe kleiner het diafragma.

Mensen die bijziend zijn, hebben vast wel eens gemerkt dat zonder bril, kijken door een klein gaatje (bijvoorbeeld met je vingers) wonderen doet. Alles weer scherp. Volgens datzelfde principe werkt ook het diafragma. Nadeel van kleiner diafragma, oftewel hogere F waarde, is minder licht, hetgeen je kunt compenseren met langere sluitertijden en/of hogere ISO waarde. etc. etc.

Dit boek is een aanrader. Begrijpelijke taal met heldere voorbeelden. De daar gegeven productomschrijving klopt niet. Boek is geschikt voor iedereen, vrijwel alle basisprincipes komen voorbij.

Het boek waar je het over hebt krijg ik een dezer dagen in PDF formaat binnen, dus gratis -))))

Als er interesse is kan ik hem wel op de een of andere manier beschikbaar stellen voor de liefhebbers.....

19 okt 2008 20:54
Profiel WWW
ex-1980 Saturn metallic 924 2.0 nu: fiets, ov
Utrecht
Bericht 
De onderbelichting is probleemloos in Photoshop te corrigeren. Mooie plaatjes!

19 okt 2008 21:02
Profiel
Zeist
Bericht 
@Tom - dank je (of bedoelde je foto's van iemand anders) - genomen bij Austerlitz, het bos tegenover het Beauforthuis. Ben in totaal nog niet eens 1 km het bos ingelopen.

@Boxy - gratieeeeees boek, graag...

19 okt 2008 21:43
Profiel
Utrecht
Bericht 
Nee, ik bedoelde wel degelijk jouw foto's. Vooral het licht op de bladeren komt mooi uit, fraai plaatje.

19 okt 2008 21:54
Profiel
PorscheForum Junkie
PF# 1732
Bericht 
Traveller69 schreef:
@Tom - dank je (of bedoelde je foto's van iemand anders) - genomen bij Austerlitz, het bos tegenover het Beauforthuis. Ben in totaal nog niet eens 1 km het bos ingelopen.

@Boxy - gratieeeeees boek, graag...

op mijn zoektocht ben ik een site tegengekomen, ECHT VEEL boeken over fotografie.

http://www.ozerki.net/photosight/PhotoDocs/Books/Photographing-ENG/

Hier staat ook het besproken boek en VEEEEL meer :D
Alles in PDF, gewoon openen en dan opslaan.

20 okt 2008 17:49
Profiel WWW
Utrecht
Bericht 
Very interesting!

20 okt 2008 19:44
Profiel
Zeist
Bericht 
Zeker erg interessant, moet vanavond als ik thuis ben maar eventjes wat gaan downloaden.

21 okt 2008 9:10
Profiel
PorscheForum Junkie
PF# 1732
Bericht 
Graag gedaan :salut:

21 okt 2008 17:00
Profiel WWW
Moderator
PF #57
Bericht 
Ik wil één of meerdere filters kopen, zeker gezien de gave kleuren die ik hier op het forum voorbij zie komen bij de jonge fotohelden. Wat moet ik kopen, welke maat en wat mag dat kosten... :?

21 okt 2008 20:32
Profiel
Groningen
Bericht 
Persoonlijk vind ik een polarizer onmisbaar: fellere kleuren, minder reflecties (bij water, glas, etc.), variabel kleurcontrast (bij circular polarizer).

Ter illustratie wat testjes:

Zonder polarizer vs met polarizer
Afbeelding Afbeelding

Circular polarizer filtert verticale reflecties vs filtering horizontale reflecties (een simpele 90 graden draai aan het voorste element)
Afbeelding Afbeelding
Deel van de reflecties in het glas nog zichtbaar omdat er een extra glas achter het raam zit van de schuifdeur die open stond.

Alle overige kleurfilters vervang ik liever door een snelle handeling in een fotobewerkingsprogramma. Vooral omdat kleurfilters ten koste gaan van de hoeveelheid licht gevangen door de camera en het effect vrijwel onomkeerbaar is.

Diameter hangt af van de lens/lenzen die je nu gebruikt (50mm F1.7 en big beercan, of..?).

Qua merk zou ik bij de bekendere blijven: Hoya, B+W, Tiffen etc. Qua prijs.. enkele tientjes per filter, richting the 50-80 voor een goede polarizer.

21 okt 2008 20:52
Profiel
‘64 Kever
Bericht 
Polarizer van Hoya en B+W zijn inderdaad 50-80 Euro. Vorige week een B+W gekocht voor op de D80. Nog wel even meer "leren" fotograferen, maar had al lange tijd mijn zinnen gezet op een pola-filter.

Horn: rij ff langs bij Foto Konijnenberg of Kamera-Express, gewoon door de week, overdag, dan hebben ze alle tijd voor je, en leggen ze je het meestal heel goed uit!

22 okt 2008 21:41
Profiel Facebook 
Utrecht
Bericht 
Of -iets dichterbij- bij Topdeals in Zeist. Naam klinkt wat l*llig, maar het is een prima tent waar je goed geholpen wordt. Inderdaad alleen overdag, niet in het weekend of op vrijdagavond.

23 okt 2008 0:02
Profiel
Moderator
PF #57
Bericht 
dank maar weer, heren kenners :thumleft: !

23 okt 2008 0:10
Profiel
1973 911 2.4T & 1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)
Melbourne
Bericht 
Laat ik nou ook net door dit topic getriggerd zijn en afgelopen weekend een UV en polarisatie filter zijn gaan kopen. :lol: :lol:

Een polarisatiefilter is iets wat de software niet kan oplossen.
De rest is inderdaad erg makkelijk op paintshop Pro of fotoshop te doen.
Ik heb painshop pro X2 gekocht (100 aussie dollars, dus met de huidige koers is dat ongeveer 30 eurocent :evil: ) een paar weken terug, en dat geeft voor dat geld al een enorme waar, omdat ik nog steeds niet alle functies heb kunnen ontdekken.
En als huis -tuin en keuken fotograaf is dat meer dan voldoende.

23 okt 2008 7:01
Profiel WWW
Bericht 
Lekker in RAW schieten en dan soepje doen .... filters not needed 8)

@ patrick .... workshopje? :wink:

23 okt 2008 7:20
1973 911 2.4T & 1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)
Melbourne
Bericht 
Is prima.
Volgende week hier in Melbourne?
Zorg ik voor de barbie en 't bier! :wink:

23 okt 2008 7:44
Profiel WWW
Bericht 
barbie? pop? .... ehmm als het meezit dat ga ik aankomend jaar dus maak t bedje maar alvast op dan 8)

23 okt 2008 8:01
Antwoord op onderwerp   [ 296 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 12  Volgende