Auteur |
Bericht |
yohanv
911 3.2 Cabrio 1986Het hoge noorden
|
opgelapte 'coolfan' van 911 3.2 gereed :)
Ik ben van plan om mijn koel 'fan' een beetje op te lappen aangezien het aluminium nogal is verweerd.
Ik heb de gehele behuizing al los gekregen maar krijg de 'fan' zelf niet los van de behuizing.
Ik heb 3 verschillende boeken er op nageslagen, maar geen van allen laat duidelijk zien hoe het in zijn werk gaat voor een 3.2 uit '87. Ik heb de omcircelde moeren verwijderd zoals boven en had verwacht dat ik nu het geheel (Incl. de dynamo etc.) los van de behuizing kon tikken, maar helaas. Er zit geen beweging in.
Volgens de literatuur zit de fan geperst op zijn as. (Zie bovenstaande foto)
Is er iemand die ervaring heeft met het verwijderen van de 'fan' van zijn behuizing. ????
_________________________________________ Ex: 944 Targa(x2)-->968(Nep)-->911 SC Targa+968 targa-->911 3.2 Cabrio-->993 Cabrio-->997S Coupe
Laatst bijgewerkt door yohanv op 09 nov 2008 16:42, in totaal 2 keer bewerkt.
|
27 okt 2008 22:44 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: Demonteren 'coolfan' van 3.2 uit '87
Hoe heet die knutselaar daar in Steenwijk ookal weer
|
27 okt 2008 22:55 |
|
|
john's Porsches
911 2,2 t TargA en Coupe 1971, EX 944 targa II 1985, boxster in opbouw
|
stalen nokje in het gleufje klein beetje recht duwen, daarna aan de achter zijde met een blokje hout zachtje tikken (pas op is zo een stukje van afgebroken) dynamo, moet je een stuk of 6 moertjes los halen dan behuizing op een vlakke ondergrond met uitsparing voor de as, daarna zachtjes op de draad einden tikken doe er voor se zekerheid een moertje op zo dat je de draad einden niet naar ze gallemiezen slaat.
Ps ven en behuizing zijn van magnesium en oxideren as je er naar kijkt
bij polijsten altijd blanke lak, og gewoon in een kleurtje natuurlijk.
de binnen kant van de behuizing niet te ver uitschuren (ivm met bv putjes)
want hoe meer ruimte er ontstaat hoe lager de druk achter de ven wordt en hoe minder je koeling wordt
succes
_________________________________________ http://www.HVK-hogere-veiligheidskundige.nl
|
27 okt 2008 22:59 |
|
|
yohanv
911 3.2 Cabrio 1986Het hoge noorden
|
Die gaat het vast wel redden Olaf.... (Wie weet reageerd die knutselaar nog... )
Ik ben benieuwd of het door oxidatie vast zit of dat ik nog iets anders los moet maken.
Of dat er een simpelere manier is....
_________________________________________ Ex: 944 Targa(x2)-->968(Nep)-->911 SC Targa+968 targa-->911 3.2 Cabrio-->993 Cabrio-->997S Coupe
|
27 okt 2008 23:00 |
|
|
john's Porsches
911 2,2 t TargA en Coupe 1971, EX 944 targa II 1985, boxster in opbouw
|
maak even foto's voor je uit de "holy bible" orginele werkplaats handboek
_________________________________________ http://www.HVK-hogere-veiligheidskundige.nl
|
27 okt 2008 23:02 |
|
|
yohanv
911 3.2 Cabrio 1986Het hoge noorden
|
John,
Bedankt voor je imput.
Bedoel je het stalen nokje boven afgebeeld. ??? (omcirceld)
Ik zal er inderdaad om denken wat betreft het schuren...
De bedoeling is om het in een niet te opvallend kleurtje te spuiten.
_________________________________________ Ex: 944 Targa(x2)-->968(Nep)-->911 SC Targa+968 targa-->911 3.2 Cabrio-->993 Cabrio-->997S Coupe
|
27 okt 2008 23:07 |
|
|
john's Porsches
911 2,2 t TargA en Coupe 1971, EX 944 targa II 1985, boxster in opbouw
|
dit is deel 1
dat nokje bedoelde ik is een soort van half maantje in de as en zit geklemd, niet naar beneden duwen dus proberen iets op te wippen en daarna aan de achter kant voor zichtjes tikken
wellicht dat Erwin er een special pullytrekker voor heeft die in de gaatjes van de ven past, maar dit moet lukken!
doe voorzichting je bent gewaarschuwd
helaas geen betere plaatjes in mijn orginele werkplaats handboek kunnen vinden
de bouten van de dynamo zitten echt vast geoxideerd
laat gelijk bij een dynamo boer je dynamo reviseren icl spannigsgelijkrichter was ik 96 euro kwijt incl btw
_________________________________________ http://www.HVK-hogere-veiligheidskundige.nl
|
27 okt 2008 23:15 |
|
|
yohanv
911 3.2 Cabrio 1986Het hoge noorden
|
Dank je John,
Zo te zien aan de scan heb ik dus alle moeren los en zou ik de dinamo incl. 'fan' uit de behuizing moeten kunnen tikken. (In totaal 6 moeren los gehaald. De eerste 3 bij het verwijderen van het plastic gedeelte.
Ik ga morgen optie 2 eerst eens proberen door het nokje wat op te wippen....
_________________________________________ Ex: 944 Targa(x2)-->968(Nep)-->911 SC Targa+968 targa-->911 3.2 Cabrio-->993 Cabrio-->997S Coupe
|
27 okt 2008 23:25 |
|
|
john's Porsches
911 2,2 t TargA en Coupe 1971, EX 944 targa II 1985, boxster in opbouw
|
als je op de boutjes tikt dan komt de van en de dynamo los
de van van de dynamo daarna loskrijgen is dan een kriem, bij het lostikken van de van van de dynamo eerst wat moertjes op de behuizing draaien dan de van los tikken
daarna moertjes los en dynamo uit de behuizing tikken
gaat helemaal lukken
de boel niet slopen he kost op ebay iets van 750 euro!!!!!!!!
_________________________________________ http://www.HVK-hogere-veiligheidskundige.nl
|
27 okt 2008 23:31 |
|
|
Renntech
Diverse Porsche'sSteenwijk
|
Re: Demonteren 'coolfan' van 3.2 uit '87
Als Porsche de werkplaats handboeken pas 20 jaar na produktie was gaan schrijven hadden ze wel vermeldt hoe je een vastgeoxydeerde dynamo moet verwijderen.
Als het echt vast zit, en die kans in groot, heb je een pers nodig.
Ik verwijder een dynamo én ventilator altijd met de pers.
Dit is de enigste manier om risico-loos alles te demonteren. De rest bijft knutselen en als je geluk hebt gaat het zoals je wilt.
.
_________________________________________ http://www.renntech.nl
|
27 okt 2008 23:45 |
|
|
EriC4C
Jaguar S-TR
ex-964C4CabrioPF #18
|
Re: Demonteren 'coolfan' van 3.2 uit '87
_________________________________________ Open als het maar even kan, anders had ik wel een coupé gekocht. Be Smart, drive a Roadster!
|
28 okt 2008 9:57 |
|
|
yohanv
911 3.2 Cabrio 1986Het hoge noorden
|
Het is me toch gelukt om de fan los van de behuizing te krijgen....
Ik heb deze warm gestookt en kon de 'fan' daarna vrij gemakkelijk van de as schuiven.
Het geheel ligt nu incl. dinamo bij de spuiter. Het resultaat/hechting met een spuitbus was toch niet wat ik er van had verwacht.
_________________________________________ Ex: 944 Targa(x2)-->968(Nep)-->911 SC Targa+968 targa-->911 3.2 Cabrio-->993 Cabrio-->997S Coupe
|
28 okt 2008 18:34 |
|
|
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
geen revisie dynamo?
_________________________________________ oud is beter
|
28 okt 2008 18:45 |
|
|
yohanv
911 3.2 Cabrio 1986Het hoge noorden
|
Op dit moment nog even niet nee...
Wat dat betreft heb ik het een beetje verkeerd getimed.
Ik had voor Zaterdag een taxatie gepland, maar heb deze maar na het weekend gezet aangezien het spuiten ook nog even op zich laat wachten. En 9 November autobahn racen... als het weer mee zit.
Ik had er sowizo geen rekening mee gehouden, dus ik hoop maar dat de dynamo nog even goed blijft.
_________________________________________ Ex: 944 Targa(x2)-->968(Nep)-->911 SC Targa+968 targa-->911 3.2 Cabrio-->993 Cabrio-->997S Coupe
|
28 okt 2008 20:19 |
|
|
NordRack2
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
|
Beetje late reactie
Ik heb ook ooit het huis heetgestookt met de gasbrander.
Gelijkmatig rondom. Het huis en de dynamo vielen op een gegeven moment gewoon van elkaar.
_________________________________________ "Any part of my work can be interrupted for something important like golf or bowling" Bud Sagendorf
|
28 okt 2008 20:52 |
|
|
Renntech
Diverse Porsche'sSteenwijk
|
En heb je toen jouw avatar foto gemaakt
.
_________________________________________ http://www.renntech.nl
|
28 okt 2008 20:55 |
|
|
john's Porsches
911 2,2 t TargA en Coupe 1971, EX 944 targa II 1985, boxster in opbouw
|
hopelijk niet te heet vind de dynamo ook niet echt fijn
dynamo reviseren ik klaar terwjil u 1,5 uur wacht
voor de kosten moet je het niet laten
_________________________________________ http://www.HVK-hogere-veiligheidskundige.nl
|
29 okt 2008 11:52 |
|
|
yohanv
911 3.2 Cabrio 1986Het hoge noorden
|
Zo... Net op tijd alles nog klaar voordat ik weer naar het buitenland vertrek...
Alles heb ik Woensdag weer ingebouwd. (Heb het stuur ook nog van een nieuw stiksel voorzien)
Gisteren de APK en vandaag een taxatie gedaan... en straks weer naar 't buitenland Dus alles nog precies op tijd klaar. Helaas niet meer mee met de "9-11 race"
Helaas ook geen dynamo revisie... Mocht dit nodig zijn, kan weer even oefen in het in/uitbouwen van de 'fan'
resultaat:
_________________________________________ Ex: 944 Targa(x2)-->968(Nep)-->911 SC Targa+968 targa-->911 3.2 Cabrio-->993 Cabrio-->997S Coupe
|
07 nov 2008 23:49 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Ziet er goed uit Johannes. Top werk verricht, maar ja dat waren we van jou al gewend
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
08 nov 2008 10:49 |
|
|
NordRack2
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
|
Inderdaad!!
@Yohanv: Shiny looks, smooth
Iig beter dan dat beschimmelde alu
_________________________________________ "Any part of my work can be interrupted for something important like golf or bowling" Bud Sagendorf
|
08 nov 2008 16:01 |
|
|
yohanv
911 3.2 Cabrio 1986Het hoge noorden
|
_________________________________________ Ex: 944 Targa(x2)-->968(Nep)-->911 SC Targa+968 targa-->911 3.2 Cabrio-->993 Cabrio-->997S Coupe
|
09 nov 2008 8:05 |
|
|
Black Betty
Fifties Café Racer a.k.a. Black BettyVinkeveen
|
Heb je zowel de ring als de fan laten spuiten?
_________________________________________ it's better to burn out than to fade away
|
09 nov 2008 13:10 |
|
|
john's Porsches
911 2,2 t TargA en Coupe 1971, EX 944 targa II 1985, boxster in opbouw
|
Ziet er weer keurig uit
_________________________________________ http://www.HVK-hogere-veiligheidskundige.nl
|
09 nov 2008 13:14 |
|
|
yohanv
911 3.2 Cabrio 1986Het hoge noorden
|
Yep!
Het zag er beide erg verweerd uit.
En daar stoorde ik mij nogal aan, aangezien de rest van de motorruimte er juist zo netjes uit ziet. Bij de taxatie Vrijdag kreeg ik nog een aardige veer in de kont gedrukt... Ze waren hier ook erg onder de indruk.
_________________________________________ Ex: 944 Targa(x2)-->968(Nep)-->911 SC Targa+968 targa-->911 3.2 Cabrio-->993 Cabrio-->997S Coupe
|
09 nov 2008 16:40 |
|
|
Robbierob
Ex. 911 Carrera 3.2 Moosgrün metallic,
nu Alpine A110 Legende IriswitRegio 077
|
Petje af Ziet er weer bijzonder mooi uit.
_________________________________________ Less is more !
|
09 nov 2008 19:47 |
|
|