Auteur |
Bericht |
GhostRider
ex. '77 911S US Targa
_ex. '07 Cayenne 957_
ex. ’07 997.1 C2S X51
____'96 993 C4S____
_’12 991.1 C2S X51_
_’10 LP560-4 Spyder_Nederland
|
Wat geluid betreft.... op de straatraces nogal eens wat voorbij horen komen, en tevens ook wat bekeuringen zien vallen... en een aantal ook weer teniet gedaan zien worden...
Politie moet een geluidstest doen alvorens ze kunnen bepalen of de geluidsoverschrijding genoeg is voor een prent. Daarbij moeten ze het geluid op 4 manieren meten. Globaal genomen, koude motor, lage toeren en hogere toeren, en idem met warme motor. Voldoen ze niet aan die meetmethode, dan geen rechtsgeldige meting, en dus geen prent.... En aangezien het er niet altijd van komt om zo te meten -> niet zenuwachtig worden.
Dat zoals ik altijd begrepen heb....
_________________________________________ IF IT ROLLS, THEN RACE IT!
|
24 okt 2008 0:35 |
|
|
Bertroex
Een heerlijke Carrera 3.o targa en nog wat ander porsche gedonderkort by Newark-on-Trent, U.K
|
Porsches zijn altijd luid geweest. Op circuit wordt altijd de meting gedaan aan de uitlaat op 4200 rpm.
"stille dagen" betekent niet meer dan 95db op 4200 rpm, noisy days betekent 105db op 4200 rpm.
Omwille van het mechanische geratel van de motor zijn porsches tijdens stille dagen altijd op de grens.
De gewone standaard uitlaat geeft 95db.
De sport uitlaat, zoals de sycip, de M&K, the Turbo Thomas, de Billy Boat, De RUf enz zitten rond the 105 db aan 4200.
Ik ben met een M&K 3 uitlaten 911T naar Classic Le Mans geweest. Tuurlijk alle kapje eraf, en meteen begonnen de auto alarm installaties van de geparkeerde auto's te loeien. Woops. Maar terug eentje gekapt.
Bovendien, porsche meldde tijdens de lancering van de Boxster : De boxster klinkt 12 maal minder luid dan de porsche 911 van 1965.
Ik dacht, (verkeerdelijk ) "wie wil er nu zo een naaimachien?"
Om terug te komen op de 964: Een goed alternatief is de cup rohr in combinatie met het gaatjes n je airbox.
Diepere, ouwe sound, maar niet asociaal.
http://www.pelicanparts.com/techarticles/964_airbox_upgrade/964_airbox_upgrade.htm
Bert
|
24 okt 2008 1:20 |
|
|
Amethist
Ex. 911 Carrera 3.2 targa en Boxster Nu 964 cabrio, boxster S
|
Oké, de kogel is door de kerk. Hij gaat er weer onder uit!!
Het geluid is echt heel gaaf. Hij roggelt en knalt en brult. Gewoonweg erg . Maar het is gewoon te erg. In het dorp word je door iedereen aan en na gekeken, en de dreun is ook (soms té)duidelijk aanwezig. Maar tevens gister een leuke geactie gehad, een man een BMW kwam naast ons staan bij het stoplicht en gaf een complimentje `erg mooi geluid`
Dus als er geintresseerden zijn in een cuprohr, laat maar wat horen!
Ps, topic mag evt. ook verplaatst worden naar te koop!
_________________________________________ Ergens ben je nergens.
|
31 okt 2008 15:27 |
|
|
WdePundert
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.Papendrecht
|
Als verkoper zou ik de nadelen niet teveel benadrukken.
_________________________________________ Verba volant, scripta manent.
|
31 okt 2008 15:29 |
|
|
MickRS
neuf onze françaisLandelijk Amsterdam
|
Eigenlijk weten ze bij de politie en RDW ook niet helemaal hoe het zit. Ik heb twee open side pipes op mijn Cobra en dus helemaal niet gedempt Als ik langer dan een uur de snelweg op ga, gaan de oordoppen in
Omdat ik het zelf ook wel errug veel herrie vond en geen zin had om constant aangehouden te worden, wel even met de RDW gebeld... "Het klopt dat een auto niet meer geluid mag maken dan +2 dB van wat bij de typegoedkeuring/kenteken vermeld staat. Maar uw auto heeft helemaal geen typegoedkeuring en dus valt 'ie waarschijnlijk onder de regels van voor 1973. Helemaal zeker weten we het niet..."
Laatst bij een verkeerscontrole aangehouden waarbij mij gevraagd werd of de uitlaten eronder hoorden. Ik antwoordde "natuurlijk" en vertelde wat de man van de RDW mij verteld heeft. "Ach, er moet ook nog wel iets mogen", was het antwoord van meneer agent! Ik mocht dan ook doorrijden met het verzoek of ik nog even wilde doortrekken bij het wegrijden! Goede agenten zijn er dus wel degelijk
Helaas hebben Porsches wel typegoedkeuringen en vallen IMO onder het +2 dB verhaal...
|
31 okt 2008 16:29 |
|
|
john's Porsches
911 2,2 t TargA en Coupe 1971, EX 944 targa II 1985, boxster in opbouw
|
hmmmm wat zijn de regels van voor 73?
hebben hier op de zaak wel een geluidsmeter profesioneel
_________________________________________ http://www.HVK-hogere-veiligheidskundige.nl
|
31 okt 2008 17:46 |
|
|
horn
PF #57
|
ik zou de g-bocht eronderuit halen en de cuprohr laten zitten...
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
31 okt 2008 18:01 |
|
|
MickRS
neuf onze françaisLandelijk Amsterdam
|
Goeie vraag! Daar konden ze mij ook geen antwoord op geven...
|
31 okt 2008 18:02 |
|
|
Ewout
997 cabrio S, ex 964 carrera 2 cabrio.Nieuwerkerk a/d IJssel
|
Is daar niet al eens een topic over geweest?
Welk geluid mooier is, een G-bocht of cuprohr?
|
31 okt 2008 18:13 |
|
|
Amethist
Ex. 911 Carrera 3.2 targa en Boxster Nu 964 cabrio, boxster S
|
Haha, zal best. Maar de G-bocht blijft er lekker onder. Vind ik persoonlijk mooier klinken en is toch net iets heftiger
_________________________________________ Ergens ben je nergens.
|
31 okt 2008 19:51 |
|
|
horn
PF #57
|
Elke Sjaak zijn eigen smaak... dat blijkt maar weer. Geniet van je G-bocht, 911 Carrera 3.2! Buren zullen je wel dankbaar zijn...
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
31 okt 2008 21:37 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
G-bocht en cuprohr gaat mij ook te ver. Daarnaast vind ik dat het P-geluid helemaal verdwenen is. Het is net een Amerikaanse V8 geworden. Zeker stationair is het net een scheepsmotor.
Beetje aggressief geluid is best mooi bij het gasgeven maar er zijn grenzen.
Goed verhaal trouwens van MetalGreen. Ik heb daar al eens een hele discussie met een gerenomeerd autotuner over gevolgd. Die vertelde toen dat het geen uitzondering was dat je met open pijp binnen 50.000 km de uitlaat kleppen opgestookt had omdat de uitlaatgas stroom niet goed op gang kwam. Dit verhaal geeft wel aan dat die theorie dus zo gek nog niet kan zijn.
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
01 nov 2008 0:15 |
|
|
LouisXIV
964 C2 coupe schiefer grau
ex 993 C4 vesuvio '97
ex 964 C2C zwart metallic '91Meerssen Zuid Limburg
|
het is hier al eens voorbij gekomen, maar vlgs mij was het zo:
cup rohr + G bocht: mooi geluid maar over the top voor menigeen
cup rohr: iets harder geluid en wellicht een paar PK tjes extra
G bocht: geeft de diepere roffel (in tegenstelling tot het cup rohr), maar in theorie kan dit zelfs een paar pktjes kosten....
Ben zelf nog aan het twijfelen op de cabrio... er komt iig een hittedraad, +konisch luchtfilter en sportcat onder (+50 pk vlgs FVD)
_________________________________________ Its about as fast as you can go without having to eat airline food!
|
01 nov 2008 10:38 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
...met de huidige economische malaise zou ik juist de G-bocht laten zitten en de Cup-rohr vervangen (tweedehands) tussendempers (van 'n 964) zijn aanzienlijk goedkoper dan (tweedehands) einddempers
|
01 nov 2008 10:43 |
|
|
Amethist
Ex. 911 Carrera 3.2 targa en Boxster Nu 964 cabrio, boxster S
|
De tussendemper lag nog braaf op de plank, dus is idd een stukje goedkoper.
De cuprohr heb ik er zaterdag middag onderuit gehaald en nu mogen we weer thuiskomen .
_________________________________________ Ergens ben je nergens.
|
03 nov 2008 19:10 |
|
|
Lydia
|
Adoe, je weet toch wat wij Indo's zeggen:
|
03 nov 2008 19:23 |
|
|
EvDijk
964 C2 '90
|
Ik heb zelf een G-bocht laten monteren vorig jaar en daar ben ik zelf zeer tevreden over. Tot 3.500 tpm is er eigenlijk niet zoveel aan de hand. Mooi donker geluid en zeker niet asociaal; nog nooit een opmerking over gehad. Pas boven dit toerental wordt het heftig en erg gave sound. Binnen de bebouwde kom houd ik de toerenteller dus onder de 3.500.
Een G-bocht kan ik iedereen aanraden. Zelfs bij lange ritten bij niet al te hoge snelheden (belangrijk voor op vakantie !) is het goed te harden.
Ik vind het de ultieme P. sound !
_________________________________________ Mooi groen is niet lelijk
|
03 nov 2008 21:43 |
|
|
shaggy
ex 964 c4 '89 zwart
997 c2 zwart
|
heb een g-pipe en een dubbele dansk uitlaat maar vind het nog te stil,katvervanger komt er deze winter onder.
moest het te luid zijn is het snel weer omgewisseld.
|
04 nov 2008 21:22 |
|
|
Cuprohr
|
Een G-bocht volstaat echt niet op een Porsche. Enkel een cuprohr geeft een wat dieper en voller geluid bij stationair toerental. Op kruissnelheid nagenoeg niet hoorbaar in de auto zodat het ook daar nog steeds goed toeven is. Een G-bocht is iets voor overjarige Golfjes met pettendragende bestuurders die ietwat scheef in de auto zitten
|
05 nov 2008 15:13 |
|
|
$TEEF
Ex 964 c2c, 993c2, 3.2, 356 speedster, 3.2 cabrio en 944 racert
|
ben ik niet met je eens, heb zelf een g bocht eronder gehad en moet nog steeds van iedereen horen dat de 964 het mooiste soundje had (vergelijking tussen 993 met gemballapotten en 3.2 met ruf... alle redelijk luid...) 964 was luid met een mooie boxer roffel met g bocht, absoluut geen petjes brom.. kan per auto verschillen wellicht maar ik vond de cuprohr niet zo wild..
|
05 nov 2008 16:12 |
|
|
Amethist
Ex. 911 Carrera 3.2 targa en Boxster Nu 964 cabrio, boxster S
|
Vind ik heel erg persoonlijk.
Ik vind een cuprohr ook te weinig. En een g-bocht is eigenlijk genoeg. Maar wij willen een diepere grom, maar niet echt dat dreunen. En nu zijn we toch wel zo ver dat dat nog wel eens heel lastig zou kunnen worden. Mischien een katvanger, ben wel benieuwd hoe dat dan klinkt.
_________________________________________ Ergens ben je nergens.
|
05 nov 2008 19:29 |
|
|
Danny
3.2 carrera cabrio "88stein lb
|
hoe klinken die dan
of kat vervanger
_________________________________________ Ferdinand Piech op de vraag van Enzo , : waarom is de 917 nog steeds luchtgekoeld "luft kannst du während einem rennen nicht verlieren "
1:18 schaalmodellen te koop : kijk hier voor de lijst
en hier voor de foto`s
|
05 nov 2008 19:42 |
|
|
Amethist
Ex. 911 Carrera 3.2 targa en Boxster Nu 964 cabrio, boxster S
|
_________________________________________ Ergens ben je nergens.
|
05 nov 2008 20:02 |
|
|
horn
PF #57
|
heb cuprohr icm conisch luchtfilter en 100cellen kat. genoeg geluid wat mij betreft. ieder z'n meuk op dit gebied zou ik zeggen!
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
05 nov 2008 21:19 |
|
|
LouisXIV
964 C2 coupe schiefer grau
ex 993 C4 vesuvio '97
ex 964 C2C zwart metallic '91Meerssen Zuid Limburg
|
heb inmiddels de G bocht + 100cellen kat en konisch luchtfilter eropzitten en proefgereden. Best heftige sound!
_________________________________________ Its about as fast as you can go without having to eat airline food!
|
01 dec 2008 23:37 |
|
|