Auteur |
Bericht |
LCVM
Boxster SNoordholland
|
Benzine met een octaangetal van 98
Ik tank normaal Total Excellium 98. Tot mijn verbazing is dat onlangs veranderd in Excellium 95. En 98 is niet meer te krijgen. Ook Texaco heeft 2 soorten 95, maar geen 98 meer.
Welke merken hebben nog wel 98? Shell V-power is 97 volgens hun website.
_________________________________________ LCVM Bergtrainingen
De training voor auto en motorrijders
www.lcvm-bergtrainingen.eu
|
02 nov 2008 23:07 |
|
|
ASW
718 Spyder
|
In mijn woonplaats (Zwolle) beginnen de 98 pompen ook te verdwijnen. Esso heeft gelukkig nog wel 98.
_________________________________________ Success is going from failure to failure without losing enthusiasm!
|
02 nov 2008 23:10 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Esso, BP en TinQ hebben op vele plaatsen nog 98.
Maar 98 gaat er in rap tempo uit nu, zie inderdaad ook iedere maand weer pompen waar ze de 98 vervangen hebben door een nieuwe 95 variant.
Overigens gaat V-Power ook moeiteloos.
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
03 nov 2008 0:16 |
|
|
LCVM
Boxster SNoordholland
|
V-power heb ik ook goede ervaringen mee (maar dat is ook 97). Maar met de Excellium van Total heb ik toch net het gevoel, dat het net even minder is.
Misschien totale verbeelding, of toch niet................
Hoe zijn de ervaringen met 95 en is er verschil tussen de "gewone" 95 en de zogenaamde specials zoals bij Total de Excellium?
_________________________________________ LCVM Bergtrainingen
De training voor auto en motorrijders
www.lcvm-bergtrainingen.eu
|
03 nov 2008 1:05 |
|
|
Ernest 986
Cayman S Speedgelb
voorheen Boxster S Zenith blau voorheen 964 C4.Noord Holland
|
Veel P's kunnen gewoon rijden op 95. Even checken. En als je dan naar Duitsland gaat ff over de grens tanken. Dan kun je zelfs 100 tanken.
_________________________________________ Last Rat standing
|
03 nov 2008 15:08 |
|
|
rob964.c4
964.c4assendelft
|
octaan booster in de tank,
robert
_________________________________________ remmen is angst
|
03 nov 2008 15:10 |
|
|
de klassieke 912
Porsche 912 1965 en 1969 Boxster 986S
|
Volgens de monteur van Porsche Centrum Groningen is het niet goed als je geen euro 98 tankt of kwalitatief slechte brandstof tankt ... Ik weet het niet ... Iemand hier ervaring mee?
_________________________________________ 912 Register Nederland - de site voor liefhebbers van de klassieke PORSCHE 912
Laatst bijgewerkt door de klassieke 912 op 26 jun 2012 22:15, in totaal 1 keer bewerkt.
|
03 nov 2008 15:21 |
|
|
Harley
ex 997S, ex 996 GT3, ex 996C2, ex 993C4, ex Boxsterex RS4
|
Is de luchtmassameter onlangs vervangen Een kapotte zorgt ook voor vreemde waarden bij de lambdasonden. Die blijven er in staan als de LMM vervangen is (geweest).
_________________________________________ Scheiße in der Lampenschale, bringt gedämpftes Licht im Saale.
|
03 nov 2008 15:32 |
|
|
arenarood
993 biturbo 2WDCerisy la Forêt Fr.
|
Normaal gesproken gaat,als er niets mis is met de motor het lampje weer uit,na een paar 100km! Kan komen dat je te hard hebt geaccelereerd toen de motor nog niet op temperatuur was! Er is mij door een monteur van Porsche verteld,dat er dan een onvolledige verbranding is,en de sonde daarop reageert! Op het ogenblik brand die van mij ook(weer!)
_________________________________________ Een vriendelijk woord kost niets! www.youtube.com/watch?v=5ts8knjz9hA
|
03 nov 2008 15:38 |
|
|
de klassieke 912
Porsche 912 1965 en 1969 Boxster 986S
|
Iemand bekend met octaanbooster?
_________________________________________ 912 Register Nederland - de site voor liefhebbers van de klassieke PORSCHE 912
Laatst bijgewerkt door de klassieke 912 op 26 jun 2012 22:16, in totaal 2 keer bewerkt.
|
03 nov 2008 15:58 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Heeft men mij ook op gewezen. Te hard acceleren met een niet op temperatuur zijnde motor of benzine met een te laag octaan gehalte kan er voor zorgen dat het motor management de kluts kwijt raakt en dan gaat het CEL lampje branden.
Het zou wanneer er verder niks mis is en de juiste benzine weer in de tank zit na een paar 100 km ook weer uit moeten gaan.
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
03 nov 2008 16:03 |
|
|
944 guy
Dr. Ir. werktuigbouw86 944, 83 928S
|
Ik las ergens dat 96 en 97 geen 'officiele' octaangehaltes zijn. Als iets dus 97octaan is, moet het in NL als 95 verkocht worden. Vpower is bijv 97. Kijk eens op de sites vd betreffende maatschappijen wat het echte octaangehalte is.
|
03 nov 2008 17:11 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Klopt inderdaad. Het octaangehalte moet minimaal voldoen aan 95, 98 of 100 voor benzine.
Zo is V-power in Nederland ron 97 en moet er op de pomp dus 95 op staan.
In Duitsland kun je bij diverse 'tankstelle' ron 100 krijgen en dat is bij een aantal zelfs 102.
Zoals 944 guy al schrijft, kijk eens op de diverse sites van de brandstof leveranciers. Ze geven over het algemeen goede uitleg over de door hun geleverde octaan gehaltes.
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
03 nov 2008 17:22 |
|
|
stoekie
911 SC ombouw 964 carrera 2Zuid-limburg
|
Ik heb een tijdje geleden ongeveer een gelijk topic gestart omdat ik bang was de dat mijn P-tje minder goed zou lopen op 95.
Tank nu meestal 95 (duitsland wil ik ook nog wel eens 100 meepikken) maar loopt prima, en mijn 911 is van 77 en die heeft er tot op heden nog geen probleem mee om de 95 te verbranden.
Ik heb wel het gevoel het verbruik iets meer is geworden op 95, maar dat kan ook met de koude dagen te maken hebben.
_________________________________________ Huidig wagenpark:
peugeot 307 Opel Corsa Hobby auto Porsche 911 SC Ford Mustang 5.0 V8
|
03 nov 2008 17:47 |
|
|
Mark Nauta
996 Carrera '02 - M3 3.0 '94Zevenbergen
|
Heeft wel met de benzine te maken denk ik hoor. Ik heb het met mijn M3 ook. Maar dan de andere kant over. Ik tankte ook geregeld wel Euro XL van Texaco (95 dus) en ook wel Shell V-power. Dat doe ik niet meer en de laatste paar tankbeurten tank ik dan ook stévast 98. De motor loopt lekkerder en is ook zuiniger geworden.
Gisteren voor het eerst BP Ultimate getankt. Na het lezen van wat test bleek deze als beste uit de bus te komen. Ik ga het proberen. Paar keer achter elkaar even alleen BP tanken. Gisteren 200km mee gereden en de ///M was er erg zuinig op. Gem. 1 op 12 (veelal snelweg).
|
03 nov 2008 17:52 |
|
|
944 guy
Dr. Ir. werktuigbouw86 944, 83 928S
|
Hoger verbruik komt omdat de ontsteking iets verlaat moet worden om pingelen te voorkomen. Hierdoor haal je minder vermogen uit de geinjecteerde peut.
|
03 nov 2008 20:58 |
|
|
beaker
koekebakker
930uden
|
stoekie schreef
Een 911 van 1977 loopt op 91 ROZ! heeft dus geen super nodig! (Ik neem aan dat de orginele motor er nog in zit) Dus de 95 die jij tankt is al goed voor je moter.
_________________________________________ no guts, no glory
|
03 nov 2008 23:02 |
|
|
de klassieke 912
Porsche 912 1965 en 1969 Boxster 986S
|
Leg eens uit gast, wat houdt dat precies in dat octaangetal ...
_________________________________________ 912 Register Nederland - de site voor liefhebbers van de klassieke PORSCHE 912
|
05 nov 2008 22:16 |
|
|
rob964.c4
964.c4assendelft
|
Het octaangetal is de grootheid voor de klopvastheid van benzine. Voor diesel bestaat er het cetaangetal, dat de maat van zelfontbranding weergeeft.
Het octaangetal van benzine wordt gemeten door de klopvastheid te vergelijken met een mengsel van het makkelijk ontbrandbare n-heptaan en het moeilijk ontbrandbare iso-octaan (2,2,4-trimethylpentaan). Hierbij geldt per definitie dat de klopvastheid van n-heptaan 0 en die van iso-octaan 100 is.
Hoe hoger het octaangetal, hoe klopvaster de benzine.
Het octaangetal wordt aan de brandstofpomp meestal aangeduid met de afkorting RON. RON staat voor Research Octane Number, een gestandaardiseerde methode voor de bepaling van het octaangetal in een testmotor.
Er bestaan brandstoffen die klopvaster zijn dan iso-octaan en dus een hoger octaangetal hebben dan 100. LPG bijvoorbeeld heeft een klopvastheid van 108-110.
bron wikipedia,
robert
_________________________________________ remmen is angst
|
05 nov 2008 22:20 |
|
|
rob964.c4
964.c4assendelft
|
een hoger octaangetal dan is het mogelijk een later onstekings tijd stip te hanteren, beter verbranding, meer vermogen (een beetje maar toch),
robert
_________________________________________ remmen is angst
|
05 nov 2008 22:22 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Hier is al eens een hele uitleg geschreven over octaan GETAL
Wat krijgt ie te drinken?
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
06 nov 2008 11:32 |
|
|
LCVM
Boxster SNoordholland
|
Was gisteren in Duitsland. Bij Aral staat op de pomp waar je 98 mee tankt een sticker met daarop RON 97.
Dus ook daar is 98 niet 98 maar 97, maar dat is altijd weer beter dan de 95 die we hier kunnen krijgen.
Die octaanbooster waar over werd geschreven waar is die te krijgen en werkt dat echt?
_________________________________________ LCVM Bergtrainingen
De training voor auto en motorrijders
www.lcvm-bergtrainingen.eu
|
07 nov 2008 14:32 |
|
|
patrick911
1973 911 2.4T &
1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)Melbourne
|
Dat zal best zo zijn, maar waar de mijne (2.4T) ook op 91RON hoort te lopen, doet ie het toch echt beduidend beter op 98. Ik tank dus altijd BP ultimate.
Is het vanwege de benzineprijzen (en dus dat de meeste mensen 95 nemen) dat 98 er in zo'n rap tempo uit gaat? Of is er een andere reden voor?
|
07 nov 2008 14:35 |
|
|
rob964.c4
964.c4assendelft
|
ja werk echt maar of je het gaat merken bij normaal gebruik is maar de vraag.
race benzine heeft ook hoger octaan.
kan het filmpje met de test van top gear niet vinden.
daar werd getest met een
clio
vw golf gti
subaru impreza
dan drie type benzine, ging echt om meerdere pk's verschil per auto.
robert
_________________________________________ remmen is angst
|
07 nov 2008 14:52 |
|
|
rob964.c4
964.c4assendelft
|
_________________________________________ remmen is angst
|
07 nov 2008 15:52 |
|
|