| | |
| ppp 356 schreef: Je zult je kennis over een Speedster wat moeten bijspijkeren Geen enkele Porsche Speedster is waterdicht. Kan niet spreken over replica's, maar heb al verschillende ritjes gereden waarbij een 914 geen partij is voor de Speedster. (kan ook aan de bestuurder liggen) Ze worden zo onderschat de Speedster en dat is vooral te wijten aan de replica's, ze zien eruit als een PORSCHE 356 Speedster, maar ze rijden totaal anders. Je 914 zal waarschijnlijk beter rijden dan de replica die ze daar te koop hebben staan, maar daar kan ik niet echt over oordelen, ik heb namelijk geen rijervaring met een 914. Wil enkel maar duidelijk maken dat de uitspraak van Mark en van toepassing kan zijn op zijn replica's die hij heeft staan, maar zeker niet op een originele Speedster. | |
| | |
Ik heb gereden in de originele (zwarte) 57-er Speedster van Jan des Bouvrie. Die reed best fijn, maar de wegligging van m'n replica was echt beter dan van de originele. Ook het vermogen was groter (2-liter type 4 blok met ruim 100 pk). Ook Jan vond dat mijn Speedster een dijk van een wegligging had; beter dan zijn originele. Nou bepalen de gebruikte onderdelen in grote mate de wegligging van een Speedster; ook van een replica.
Nou was de basis voor mijn Speedster een pendelas-chassis (net als de originele 356). Je kunt echter ook een IRS-chassis gebruiken en naar verluid is de wegligging van een Speedster (replica) dan nóg beter.
Een goede, stevige stabilisator onder de vooras (bij Vintage ontbreekt die heel vaak) en bij de achteras (i.g.v. een pendel-asser; idem) verbetert de wegligging al aanzienlijk. De schokbrekers ook: de goedkope aftersale kever schokbrekers redden het bij lange na niet bij Koni's of Bilsteins.
Verder kun je bij de replica's stevigere/dikkere assen monteren, hoogwaardige (schijf)remmen, en is er heel veel (kever) en goed tuning-spul op de markt. Dat past allemaal op je (kever)chassis.
Eigenlijk rijdt een replica heel vergelijkbaar met een originele 356 Speedster zo weet ik uit ervaring en meestal zelfs beter!
Uiteraard kan een replica niet/nooit tippen aan een echte/originele, maar een goed gebouwde replica komt wat beleving en afwerking heel dicht in de buurt en de wegligging is veelal zelfs beter.
Op zich is dat natuurlijk ook niet zo raar, want je zit techniek van de jaren '50 te vergelijken met techniek van 20 jaar later (die weliswaar nog steeds grotendeels is gebaseerd op die van de jaren '50).
Het bochtengedrag van een 914/4 is ongekend. Met een Speedster (origineel of replica) hou je die echt niet bij (zei ik weer empirisch ondervonden), maar op de rechte stukken, bij sprints etcetera kan een Speedster het een 914 heel lastig maken...