Auteur |
Bericht |
rob964.c4
964.c4assendelft
|
ja werk echt maar of je het gaat merken bij normaal gebruik is maar de vraag.
race benzine heeft ook hoger octaan.
kan het filmpje met de test van top gear niet vinden.
daar werd getest met een
clio
vw golf gti
subaru impreza
dan drie type benzine, ging echt om meerdere pk's verschil per auto.
robert
_________________________________________ remmen is angst
|
07 nov 2008 14:52 |
|
|
rob964.c4
964.c4assendelft
|
_________________________________________ remmen is angst
|
07 nov 2008 15:52 |
|
|
Anton
Boxster 2.5Utrecht
|
Volgens mij moet de ontsteking juist vervroegd worden om spontane ontbranding te voorkomen...
_________________________________________ De motor van een sportwagen hoort in het midden te zitten
|
07 nov 2008 18:28 |
|
|
MarkB
|
Bladzijde 140 van 996 "01 boekje: de motor is zodanig ontworpen dat er een zo laag mogelijk brandstofverbruik worden (staat er echt) bereikt bij het gebruik van ongelode superbenzine met een octaangetal van RON 98/MON 98.
Bij het gebruik van ongelode superbenzine met een octaangetal van ten minste RON 95 / MON 98 wordt de ontstekingsafstelling automatisch aangepast door de pingelregeling.
|
09 nov 2008 12:12 |
|
|
barolo
3.2S010
|
In mijn instructie boek staat ook 98 voorgeschreven. Ik heb het nagevraagd bij de garage en daar zeiden ze dat Euro 95 net zo goed is. Ik merk zelf geen verschil en heb van alles geprobeerd.
_________________________________________ That's thirty minutes away. I'll be there in ten.
|
09 nov 2008 13:14 |
|
|
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
euro 3.2 motor, 930-20 geloof ik, moet 98 octaan. probleem dus.
_________________________________________ oud is beter
|
09 nov 2008 13:25 |
|
|
Anton
Boxster 2.5Utrecht
|
Een Boxster "loopt" heus wel op RON 95 benzine, dat heb ik vaak genoeg getankt, o.a. in Italie omdat RON 98 benzine daar dun gezaaid is. Echter, de acceleratie is minder, de motor loopt rauwer, en bij zeer warm weer krijg je eerder pingelen (zeker als je stevig door wilt rijden) wat de prestatie verder drukt.
Ik merk het altijd direct wat er in zit. Ook het verbruik is hoger bij RON 95 benzine. Voor mij een reden om het bij BP Ultimate te houden.
Wanneer alle maatschappijen RON 98 benzine zouden afschaffen komen er aardig wat auto's in de problemen wat hun prestatie betreft, niet alleen Porsches. Ik ben benieuwd wie er dan bereid is een proces aan te spannen tegen de benzinemaatschappijen; de BOVAG, Porsche AG of gewoon niemand...?
En octaangetal 97 is knudde. Waarom maken ze er geen 98 van? Het zijn gedeeltelijk synthetische benzines, zo moeilijk moet het dus niet zijn.
_________________________________________ De motor van een sportwagen hoort in het midden te zitten
|
09 nov 2008 16:43 |
|
|
NordRack2
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
|
Hahaha jongens
Volgens mij heeft het met de compressieverhouding te maken. Een motor met een hoge compressie heeft een hoog octaangetal nodig. Gebruik je een laag octaangetal krijg je ongecontroleerde verbranding (pingelen).
Om pingelen te voorkomen moet je dus de ontsteking verVROEGen.
hahaha dat is mijn theorie (en ook Anton's)
_________________________________________ "Any part of my work can be interrupted for something important like golf or bowling" Bud Sagendorf
|
10 nov 2008 0:02 |
|
|
rob964.c4
964.c4assendelft
|
volgens mij ook,
stel je tank benzine met octaan 91 of zo.
de motor gaat pingelen, de klop sensor registreerd dat, die vervroegd dan de ontsteking.
dan te vroege ontsteking, minder vermogen.
hoger octaan kan dan volgens mij een latere ontsteking hebben.
ik weet niet of het klopt maar dit is mijn gedachte.
robert
_________________________________________ remmen is angst
|
10 nov 2008 9:14 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Klopt helemaal Rob.
Door het lagere octaan gehalte ten opzichte van het heptaan gehalte ontsteekt de benzine sneller spontaan onder druk en moet je dus de ontsteking vervroegen om te zorgen dat de benzine niet tot zelfontbranding overgaat.
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
10 nov 2008 10:20 |
|
|
Alfred
nu 993C2 en ex 964C4Hoeksche Waard (Zuid-Holland)
|
Nooit gedacht / gemerkt dat het veel verschil uitmaakt 95, 97 of 98 RON.
De laatste tijd tank ik wel steeds V-Power van Shell (mede door de discussies hier op het PF) maar echt voel/merkbaar is het niet.
Daar ik dit weekend een seminar moest volgen in Duitsland en het mooi weer was heb ik zaterdagochtend besloten de Porsche te nemen i.p.v. de leasebak.
Voor vertrek helemaal volgetankt met V-Power en op weg naar Walsrode.
Waar het kon het maximale uit de Porsche gehaald en in 3,5 uur 470 kilometer verder op bestemming gearriveerd.
De benzinemeter was van maximaal tot het allereerste (dikke)streep (vlak voordat het lampje gaat branden) teruggezakt.
Op zondagmiddag vlak voor de terugreis een (ARAL)tankstation bezocht en de Porsche weer helemaal vol getankt (68 liter, 1 op 6.9) met Ultimate 100 RON. (1,37 euro per liter t.o.v. 1,22 euro per liter super)
Op de terugreis weer voluit gegaan en regelmatig max gegaan (280 op teller / 265 op GPS) en wederom binnen 3,5 uur terug met nog 10 kilometer meer op de teller (480 kilometer)
Wat mij echt opviel is dat hij heel voelbaar sneller en soepeler accelereerde en hoorbaar beter liep.
Tot mijn grote verbazing zag ik dat mijn benzinemeter nog niet eens op het 1/4 streepje was gekomen.
Mijn Conclusie: Het maakt dus wel degelijk uit wat voor benzine je tankt.
Jammer dat ik niet vlak bij Duitsland woon want dan tankte ik alleen nog maar Ultimate 100.
|
10 nov 2008 10:29 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Of je het verschil merkt hangt heel erg van de motor af. Maar over het algemeen is het verschil met een Porsche wel waarneembaar. RON100 tank ik ook regelmatig en dan lijkt de motor inderdaad wat rustiger te lopen. Wel merk ik dat de auto net iets pittiger is. In verbruik merk ik er echter niet zo heel veel van.
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
10 nov 2008 10:33 |
|
|
Peter
Geen Boxster 981 S meer
|
Even een stukje uit de 993 manual:
If a knocking combustion is detected, the ignition
timing for the respective cylinder is
retarded by 3". If the knocking combustion continues,
each knock detected retards the ignition
in 3" stages up to a maximum of 9",
Oftewel, bij pingelen wordt de ontsteking VERLAAT. Pingelen is ook geen zelfontbranding van het lucht/benzine mengsel (tis geen diesel) maar een ongecontroleerde verbranding (lees explosie) van het mengsel door het te hoge druk.
|
10 nov 2008 10:33 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Ik maak inderdaad een klassieke fout
De ontsteking moet inderdaad verlaat worden omdat het niet om het spontaan ontbranden (dieselen gaat) maar een ongecontroleerde verbranding waardoor de druk in de cylinder te vroeg wordt opgebouwd.
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
10 nov 2008 10:41 |
|
|
rob964.c4
964.c4assendelft
|
Oooh ,
het is nu wat duidelijker, thanks,
robert
_________________________________________ remmen is angst
|
10 nov 2008 11:55 |
|
|
NordRack2
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
|
Jullie bedoelen dat de verbranding wel degelijk door de bougie word veroorzaakt maar vervolgens veel te snel verloopt?
_________________________________________ "Any part of my work can be interrupted for something important like golf or bowling" Bud Sagendorf
|
10 nov 2008 13:35 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Ja precies dat is het probleem.
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
10 nov 2008 15:01 |
|
|
Anton
Boxster 2.5Utrecht
|
http://nl.wikipedia.org/wiki/Pingelen
Dus.
In tegenstelling tot wat ik dacht staat ook hier dat het later ontsteken van het mengsel pingelen tegen gaat.
_________________________________________ De motor van een sportwagen hoort in het midden te zitten
|
10 nov 2008 22:50 |
|
|
Peter
Geen Boxster 981 S meer
|
Nou, eigenlijk gewoon ongecontroleerd explodeert. Loopt de verbranding goed dan heb je netjes een vlamfront wat er voor zorgt dat de druk 'langzaam' toeneemt. Explodeert de zaak dan hoor je dat ook (pingel), de explosie veroorzaakt een schok. Deze schok kan de motor verwoesten en levert geen vermogen. Vergelijk het met fietsen, wanneer je bij het trappen netjes de kracht opbouwt dan ga je veel harder dan wanneer je op de pedalen gaat staan stampen.
|
10 nov 2008 23:18 |
|
|
zuugnap
|
Waarom heet dat nu zo "instructieboekje" ga me blok niet verkwanselen voor een 6 euri per volle tank mja .... het blijft op de centjes passen
|
11 nov 2008 0:00 |
|
|
NordRack2
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
|
Wij hebben het steeds over 'pingelen'.
Blijkbaar bestaan er twee soorten 'pingels' nl. Detonation en Pre-Ignition.
EDIT; ik wil even zeggen sla dat Nederlandse artikel op wiki maar over, er staat teveel onzin in.
Onderaan staan 3 bronnen vermeld. Pak daar de tweede van. Hier volgt een samenvatting:
Wat wij onder pingelen verstaan is detonation. Na de vonk breidt het vlamfront zich lekker uit (er is dus geen ontploffing en zo hoort het ook). De warmteontwikkeling en drukopbouw kunnen echter zo hoog oplopen dat het resterende (nog niet verbrandde) mengsel in één keer ontploft. Hierdoor krijg je een zeer scherpe drukpiek in de cilinder. Door deze drukpiek gaat je hele blok resoneren, alsof je met een hamer op een klok uit een klokkenspel slaat. Die toon is ong. 6400 Hz. De klopsensor is ontworpen om die 6400 Hz te registreren en stuurt een signaal naar de motor elektronica.
Van pingelen gaat je motor niet meteen kapot. Door veel pingelen kan echter je bougie zo heet worden dat hij flink gaat gloeien en dat kan leiden tot pre-ignition. Pre-ignition wil zeggen dat het mengsel te vroeg ontsteekt. Het ontsteekt dan tijdens de compressieslag (bv. een paar graden na het ODP). Pre-ignition is verwoestend voor je blok.
_________________________________________ "Any part of my work can be interrupted for something important like golf or bowling" Bud Sagendorf
|
11 nov 2008 1:14 |
|
|