Auteur |
Bericht |
Adriaan
|
Even voorstellen!
Even voorstellen; Adriaan Cornelis Bruynzeel 27 juni 1957
Door de aanschaf van een 928 uit 1982 ben ik voor het eerst direct in aanraking gekomen met dit voor mij totaal vreemde merk...
Hoewel altijd in de techniek actief geweest te zijn en met name op gebied van boten, heb ik een passie voor sportieve achterwiel aangedreven auto's; eigenlijk altijd van Britse komaf.
Al 26 jaar rijd ik dezelfde Range Rover (werkauto) en ook vrouwlief is de "Engelse ziekte" nagenoeg nooit bespaard; moet het alweer jaren met een Rover 3.5 SD1 doen; een ruime maar erg primitieve auto echter beide met vertederende charme. Getrouwd zijn we in een Mini uit 1968 die we nog steeds hebben omdat het de enige auto is die ik de voorwielaandrijving heb vergeven... Daarnaast nog wat Engels spul wat smeekt om aandacht.
De Porsche is eigenlijk op een heel vreemde manier bij het gezelschap gekomen; niet omdat ie zo mooi is, want een 928 lijkt van een ander zonnestelsel te komen. Ook niet omdat ie zo lekker rijdt, want ik kocht hem met een geplofte distributieriem, maar omdat ik het als een uitdaging zag om zo'n bijzondere techniek, uitgevoerd met 4 zeer fraai opgehangen wielen en nog vele andere snufjes die ik gaandeweg ontdekte, eens flink aan de tand te kunnen gaan voelen.
Omdat de vorige eigenaar het na 10 jaar probleemloos sturen zonder naar achteraf blijkt noemenswaardig onderhoud aan te plegen, het met de vermoedelijk astronomische kosten voortbrengende reparatie niet meer zag zitten, waagde ik een gok die voor zover het laat aanzien, mij gunstig gezind is; de motor is NIET overleden, de kleppen zijn nog intact en na 2 uur sleutelen liep de motor met het restant van de oude snaar, zij het met
-door ontbreken van naslagwerk-, nog niet correct ingestelde timing...
Mede middels dit leuke medium hier hoop ik kennis en ervaring te kunnen uitwisselen want ik heb uiteraard nog wel vragen.
Bovendien hoop ik dat er nog meer hobbyisten zijn die net als ik, veel zelf (moeten) doen.
Één ding staat wel vast; niet eerder heb ik in zo'n korte tijd zoveel bewondering gekregen voor een ontwerp!
|
11 nov 2008 22:52 |
|
|
MS964
Veel ex-en: Ex 964 C2 en C4, ex 996 turbo en ex 997 Carrera S
|
Welkom hier! Hoe gaat het spreekwoord ook alweer? Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald!
|
11 nov 2008 23:04 |
|
|
horn
PF #57
|
ach, als je van die engelse cakejes gewend bent zal je van een beetje olieverbruik niet schrikken... Welkom Adriaan!
Ben wel benieuwd naar een foto van die RR die je al 25 jaar rijdt!
horn - RR-fan
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
11 nov 2008 23:06 |
|
|
Rad911
718 Cayman SLoosdrecht
|
Gaaf hoor, nog een echte autofreak met lef bij de PF club. Welkom!
Ik ben ook erg benieuwd naar de plaatjes... maar ook naar je vorderingen. Gave bak, zo'n 928. Succes met opknappen! Hou ons op de hoogte.
_________________________________________ "Sie können länger Frühstücken. Sie sind früher zum Abendessen zurück. Gibt es ein besseres Familienauto?"
|
11 nov 2008 23:12 |
|
|
amandus
Timeless
|
Gefeliciteerd , de voorloper van de panamera in handen
_________________________________________ Timeless objects
|
11 nov 2008 23:14 |
|
|
R.M.Boosten
Zuid Limburg
|
Welkom!
_________________________________________ Mijn exen: Carrera 2 '90 | Carrera 3.2 '84 | 993 4S '96| 996.2 GT3 '03 | 986 S '01 | 996.1 '99 | 986 '97 |
|
12 nov 2008 14:49 |
|
|
Wimpie77
|
Adriaantjeeeeeeee!!!
Ook ik ben benieuwd naar de foto's van je auto's! Welkom en veel succes!
_________________________________________ * * *
|
12 nov 2008 14:52 |
|
|
cabrio wim
|
Zo bijzonder is hij niet, heeft dezelfde ziekte als ik, heb zelf ook 3 SD1, Vitesse en RR gehad.
Adriaan welkom, en we zullen ooit wel eens bijkletsen, Porsche of iets anders.
Laatst bijgewerkt door cabrio wim op 13 nov 2008 9:16, in totaal 1 keer bewerkt.
|
12 nov 2008 19:14 |
|
|
Reñger
911 3.2 Targa 1987Oosterhout (NB)
|
Welkom Adriaan. Prachtige inleiding schreef je
_________________________________________ PF rakkertjes fietsje nodig? http://www.byxx.nl Grote PF rakkers ook? http://www.bigbyxx.nl
|
12 nov 2008 21:53 |
|
|
LJ
BoxsterZuid-Holland
|
|
12 nov 2008 22:19 |
|
|
HV
3.2 cabrio 1987 marineblauwNijmegen
|
welkom Adriaan! Enne, wat voor boten dan??
|
12 nov 2008 22:22 |
|
|
928GTS
ex Midnight blue 928 GTS 1995Heerenveen
|
Van harte welkom hier Adriaan en klasse dat je dit zelf aanpakt. Zelf ben ik geen sleutelaar, besteed alles uit aan den techniker. Voor megaveel tech help en info kijk eens op de site van Theo Jenniskens. Even googlen en je hebt 'm zo.
Wat feauteautjes doen het o zo goed hier trouwens
Succes ermee verder en hou ons op de hoogte van je verdere vorderingen.
Vrgr
Ton
_________________________________________ Don't worry about tomorrow, God is already there.
|
12 nov 2008 22:48 |
|
|
WdePundert
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.Papendrecht
|
Welkom, Adriaan en succes met dit vreemde merk.
_________________________________________ Verba volant, scripta manent.
|
13 nov 2008 8:39 |
|
|
Tim
911 2.2S 1969
|
Hey Adriaan, dat met die oude snaar zou ik maar snel een neiuwe voor zoeken. Veel plezier met verder sleutelen .....
_________________________________________ 1e Nederlandse 911 2.2S uit 1969
|
13 nov 2008 19:05 |
|
|
Robin G.
997 Turbo S, zwart
ex:997 4S Cabrio, wit
ex:Boxster 987, zwart
ex:964 C2 Cabrio AmethystRotterdam
|
Welkom Adriaan. Ben benieuwd of je toch ook het grote P-virus gaat krijgen. Gaaf die Rovers en zo. In de tijd van de SD1 werkte ik op de afdeling Garantie & Techniek van British Leyland....druk hoor
Veel succes met je 928
_________________________________________ www.wkautomotive.com
|
13 nov 2008 21:19 |
|
|
horn
PF #57
|
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
13 nov 2008 21:23 |
|
|
Reñger
911 3.2 Targa 1987Oosterhout (NB)
|
Verdraaid, ja, de eerste
_________________________________________ PF rakkertjes fietsje nodig? http://www.byxx.nl Grote PF rakkers ook? http://www.bigbyxx.nl
|
13 nov 2008 21:45 |
|
|
Adriaan
|
Wàt een aardige reacties allemaal; hartverwarmend, geeft de burger moed
en die moed heb ik nodig want voor de prijs waarvoor ik dit wonder van techniek gekocht heb, verwondert het me niet dat ik er e.e.a. aan moet doen;
De nieuwe snaar is al gekocht; e.45,- maar voordat ie erop gaat, wil ik meteen even een nieuwe voorste keerring monteren en wat rolletjes; e. 175,-
Een plasticje onder het krukastandwiel -ik denk dat het er zit om ervoor te zorgen dat de snaar op z'n plek blijft bij ontspannen- was aan diggels doordat er zoveel restanten snaar tussen gefrommeld zat; hierdoor liep ie van tijd en na langer starten weer even op tijd en vervolgens weer van tijd. Toen de motor weer compressie leek op te bouwen, ben ik gestopt met starten, heb de "rommel" tussen de poelie en snaar vandaan gepeuterd en toen bleef ie lopen
wat een mazzel maar nu dus serieus opbouwen...
Ondertussen ook even de remmen bekeken en die waren "gelukkig" voor bijna versleten en achter zaten de blokken vast; de voorblokken vond ik bij een goede vriend Hans Deen, ja, van de raceschool; hij had een nieuwe set van "Hawk" iets met carbon ferro; moet het erg goed doen, ben benieuwd...
De achterblokjes lijken mij simpeler; ik heb ooit eens voorremmen van een Golf vervangen en dit lijkt er sprekend op alleen de pennetjes zaten ook erg vast. Bijzonder overigens die titanium wielmoeren; daar moest een aardig eind pijp op die kruissleutel om die los te krijgen; daar hoort toch een beetje lythiumvet op de schroefdraad dacht ik maar kennelijk dacht mijn voorganger daar anders over, nou ja, beter laat dan nooit.
Straks nog een paar nieuwe achterschokkers van Koni à e. 169,- , hier en daar wat nieuwe olie in, de uitlaat "phlabuleren" en dan denk ik dat het weer aardig op de rit is.
Nu hoop ik dat het lukt om dit stukje te plaatsen want ik ben dus niet zo handig met computers. Als het lukt, zal ik tzt ook de "diarhee" van vragen beantwoorden die ik al tegenkwam; oké ik ben een vreemde eend in de bijt maar ik probeer tenmindste wat, zoals deze auto een tweede kans geven, in een bijzondere omgeving; een hall die we met nog een aantal kunstenaars en hobbyisten in beheer hebben totdat er woningen gebouwd worden, nou, dat zou zomaar nog even kunnen voortduren...
Voor het geval dat; hier mijn e-mail adres: bruynzeel4boats@hotmail.com
Nou, tot de volgende, groetjes, Adriaan
|
14 nov 2008 2:02 |
|
|
Adriaan
|
Nou, ehh, ik kies voor beter ten halve gedwaald dan ten hele gekeerd...
Groetjes, Adriaan
|
15 nov 2008 2:37 |
|
|
Adriaan
|
Hallo Horn,
Ja, als je natuurlijk zoals ook ik met wat ouder spul werkt ben je aangenaam verrast als ie weinig olie verbruikt...Je moet het maar net treffen; gekke is dat de RR veel olie gebruikt en de SD1 met zo'n zelfde motor eigenlijk geen drup!
Hoe een foto te plaatsen? ik heb geen idee maar miscchien helpt iemand me daar een keer mee. Die RR is overigens ernstig tof hoor!
|
15 nov 2008 2:46 |
|
|
Adriaan
|
Hoi Radtdi,
Je moest eens weten wat we allemaal voor dingen aan de hand hebben; sleutelen aan auto's, boten, net vandaag weer een onwillige straalmotor voor iemand gestart (met succes gelukkig)
Deze 928 is denk ik de beste ooit; riem kapot? gewoon nieuwe erop en gáán,
niks kleppen krom, géén electronische shit, de hoefsmit kan hem bij wijze van
spreken onderhouden!
Hopen dat ie voor de 24'e klaar is voor de wintercursus en moge het dan flink glad zijn...
|
15 nov 2008 2:57 |
|
|
Adriaan
|
Dank je Amandus,
Hopelijk lukt het allemaal...Wat is overigens een Panamera?
|
15 nov 2008 3:00 |
|
|
Adriaan
|
Dank je, zoals gezegd, ik hoop dat het allemaal gaat lukken en daar ziet het wel naar uit
|
15 nov 2008 3:03 |
|
|
Adriaan
|
Hoooiii,
Nou, de foto's moet ik nog leren plaatsen maar met de Porsche lukt het al aardig; ben nu bij de voorste krukaskeerring; da's een heel gegraaf!
|
15 nov 2008 3:08 |
|
|
Adriaan
|
Ook bedankt!
En inderdaad, een dag niet gelachen is een dag verprutst! nou ja, soms is het wel als een boer met kiespijn hòòr...
|
15 nov 2008 3:11 |
|
|