Ehh, centrale injectiepomp, oké maar er is geen vergelijk met oudere diesels;
deze injectoren spuiten constant, echter de "scheermesklep" van de inspuitregelaar, aangestuurd door de hoeveelheid lucht die erlangs loopt, regelt hoeveel er constant wordt ingespoten.
Bij jouw auto begrijp ik dat hij goed start, goede koudloop, en wat lage maar goede warme stationair. ALS er al iets aan de injectie zou mankeren zouden dàt de momenten zijn waarbij je dit goed merkt. Alleen in deellast tussen 1000 en 3000 toeren rot lopen en bij hogere toeren gevoelige IMS Lager duidt zoals gezegd op òf een te schraal mengsel, wat natuurlijk veroorzaakt kan worden door verstopte injectors, òf een te late ontsteking voor dat moment, of een combinatie van beide of, en nu komt het: een progressieve ongelijkheid van inspuiting; kom ik later op terug.
Nu heb je 1 mazzel; het inspuitsysteem zelf maakt het mogelijk om zonder electronische uitleesapparatuur aan de gang te gaan.
Zelf zou ik beginnen met controleren van nokkenastiming maar je kunt ook even de luchtfilterdeksel en element eraf halen. Als je dan in de diepte kijkt, zie je de "scheermesklep". Als de motor loopt, staat ie iets naar beneden, nauwelijks zichtbaar, maar zodra je gasgeeft, zie je deze klep een eindje zakken. Om nu héél snel te controleren of verhoudingsgewijs voldoende brandstof wordt ingespoten, kun je de motor zeg, 1500 toeren laten draaien en vervolgens met je VINGER de "scheermesklep"iets verder omlaag drukken; er wordt dan meer ingespoten en als de motor hierdoor beter gaat lopen, betekent dit dus dat de primaire instelling te schraal is.
Dit afstellen kun je, mits je het weet, gemakkelijk zelf; je hebt er alleen een lang smal imbussleuteltje bij nodig.
Wat ik ook wel gedaan heb, is zèlf de injectors controleren op de motor...
DIT IS EEN LEVENSGEVAARLIJK KLUSJE en moet je nóóit alleen doen, ALS je het al gaat doen.
Benzine is nl brandbaar en in fijnvernevelde toestand zelfs explosief.
Voordeel van deze wijze van testen is dat je onmiddellijk weet of de injectors goed zijn of verstopt of vervuild of dat er iets met de centrale brandstofverdeler mis is. Het is een z.g visuele test en het moet vanwege het brandgevaar met koude motor, buiten worden uitgevoerd.
Grootste voordeel is dat behalve de injectors nagenoeg niets hoeft te worden gedémonteerd en dus ook prijstechnisch erg interessant is.
Er zijn echter een aantal veiligheidsmaatregelen nodig; er mag geen vonk ontstaan; niet wanneer het contact wordt aangezet maar ook niet wanneer het contact wordt UITGEZET, dus de één van de draden moet van de bobine los en geisoleerd. Ook moet er een goede koolzuurblusser (in godsnaam géén poederblusser) gereed staan voor het geval bv. een nerveuse assistent toch besluit een sigaretje op te steken op het "moment suprème" .
Je sleutelt de injectors eruit en schroeft ze vervolgens weer op hun leidingen die een ietwat omgebogen zijn zodat de injectornozzle zichtbaar is. Vervolgens laat je de brandstofpomp lopen; dit doe je door het relais wat de brandstofpomp aanstuurt met een speciaal draadje door te verbinden en vervolgens het contact aanzet.
In principe gebeurt en nu nog niets! Pas wanneer je NU met je vinger de "scheermesklep" wat indrukt, hoor je de brandstof met een als het goed is piepend geluid door de injectors gaan, de vrije ruimte in! Als je met het indrukken van de "scheermesklep" tegelijkertijd de vorm en hoeveelheid brandstof van de injectors (nu beter gezegd Ejactors) observeert, kun je, als je er verstand van hebt een oordeel vellen.
Toen ik 30 jaar geleden bij Saab werkte en zich een raadselachtig probleem voordeed bij een Saab Turbo wat niemand begreep, heb ik deze test voor het eerst gedaan en, met succes! Er was toen iets met de "spinnekop" De ene injector kreeg meer brandstof toegediend dan de andere en naarmate de belasting werd opgevoerd, werd de ongelijkheid groter; zoek dat maar eens snel uit zonder voorgaande test; onmogelijk.
Lang leve de mechanische technologie!
Nu weet ik niet hoe handig en hoe koelbloedig jij bent, maar als je ook maar enigszins twijfelt: NIET DOEN en bel mij desnoods even of mail naar:
bruynzeel4boats@hotmail.com
Groetjes, Adriaan