Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 16 nov 2024 4:44

Antwoord op onderwerp  [ 47 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
MAF geinstalleerd, vraag over stationairloop. Graag advies!! 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Dr. Ir. werktuigbouw
86 944, 83 928S
Bericht 
17:1 is vrij arm ja. Houdt ie dan niet in? Onze 944 doet bij normaal cruisen 16:1.

01 nov 2008 22:03
Profiel Facebook  ICQ  Twitter 
PorscheForum Rakker
Dr. Ir. werktuigbouw
86 944, 83 928S
Bericht 
Oja, de vraag is natuurlijk wat er nog 'simpel' is af te stellen. Je hebt weinig afstel mogelijkheden behalve het installeren van een andere chip...
En ik bedacht mij: 226pk, is dat aan de wielen gemeten? Ik gok van wel en zo ja dan heb je wel een lekkere vermogenswinst te pakken: tussen kruk en achterwiel ben je wel 10-15% kwijt!

03 nov 2008 9:28
Profiel Facebook  ICQ  Twitter 
PorscheForum Rakker
porsche 944S2
Bericht 
944 guy schreef:
Oja, de vraag is natuurlijk wat er nog 'simpel' is af te stellen. Je hebt weinig afstel mogelijkheden behalve het installeren van een andere chip...
En ik bedacht mij: 226pk, is dat aan de wielen gemeten? Ik gok van wel en zo ja dan heb je wel een lekkere vermogenswinst te pakken: tussen kruk en achterwiel ben je wel 10-15% kwijt!

226 pk is met een door de rollenbank gemeten weerstandcoefficient.
Hij haalt zijn standaard vermogen dus prima en zelfs iets meer.
Als ie 226 aan de wielen had gemeten zou dat tussen de 250 en 260 krukas pk's betekenen en dat is wat veel voor alleen een andere uitlaat en MAF :-)

Laatst bijgewerkt door rse op 16 nov 2008 12:03, in totaal 1 keer bewerkt.

13 nov 2008 11:39
Profiel WWW
Bericht 
met 17:1 help je de motor kapot. veel te arm.

14 nov 2008 18:31
PorscheForum Rakker
porsche 944S2
Bericht 
Zo, vandaag terug geweest met de oude LMM erin. Waar we begonnen met 220pk is die nu wat mooier afgesteld met als resultaat 228 krukaspk. (Overigens niet berekend aan de hand van een weerstandpercentage, maar de weerstand wordt op de een of andere manier door de vertraging aan de rollenbank gemeten).

Als je met 15% verlies rekent zou het 237 krukaspk's zijn, maar volgens speedcentre is het onzin om met een willekeurig percentage te rekenen, dus 228 krukaspk's hou ik het maar op.

Hij loopt nu in het onderste bereik inderdaad rijker, hoog in de 14:1, en bovenin tussen 12 en 13.
De LMM is nu zo afgesteld dat ik tussen 4700 en 6300 rpm continu boven de 220pk blijf, dus dat is een mooi resultaat. De MAF gaat retour.....

Ik heb een paar honderd km met 17:1 in het onderste toerenbereik gereden (vanaf 3000 rpm liep die rond 14:1). ik hoop en neem eigenlijk aan dat dat niet tot heel veel problemen leidt?? Aangezien de motor nog steeds goed vermogen afgeeft...

15 nov 2008 21:37
Profiel WWW
Bericht 
zal wel meevallen, er zit een knock sensor op de s2 en het is een waterkoeler... hetzelfde met een luchtgekoelde 911 en je had het wel aan de temp meter gezien dat er iets niet pluis was..en het geknetter in je uitlaat...

maf gedoe zal wel een verkeerd signaal gegeven hebben aan de dme voor de hoeveelheid lucht... het is niet de eerste keer dat ik dat hoor...

los daarvan, kvind het te duur voor de magere opbrengst...
bij mij zit de maf in de zelfde category als de K&N konische filters ter vervanging van de airbox... toch zeker voor niet geblazen motoren...
meer placebo dan iets anders... en van een KN kun je nog zeggen dat het niet duur is, maar die maf niet...

15 nov 2008 21:42
PorscheForum Junkie
911 C2 Cabrio
Den Haag
Bericht Beek Racing
Probeer even contact op te nemen met Beek Racing in het forepark. Zij kunnen jouw auto incl. MAF afstellen. Ze hebben diverse MAF al ingebouwd en software voor geschreven.

Het is zonde als je nu al opgeeft.

15 nov 2008 22:14
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
porsche 944S2
Bericht 
mayonaise schreef:
zal wel meevallen, er zit een knock sensor op de s2 en het is een waterkoeler... hetzelfde met een luchtgekoelde 911 en je had het wel aan de temp meter gezien dat er iets niet pluis was..en het geknetter in je uitlaat...

maf gedoe zal wel een verkeerd signaal gegeven hebben aan de dme voor de hoeveelheid lucht... het is niet de eerste keer dat ik dat hoor...

los daarvan, kvind het te duur voor de magere opbrengst...
bij mij zit de maf in de zelfde category als de K&N konische filters ter vervanging van de airbox... toch zeker voor niet geblazen motoren...
meer placebo dan iets anders... en van een KN kun je nog zeggen dat het niet duur is, maar die maf niet...

Dat je met een ander filter iets wint kan je inderdaad zeker vergeten. We hebben namelijk ook een testrun gemaakt zonder filter en dat leverde zo ongeveer dezelfde grafiek op als met, in sommige stukken zelfs iets slechter. Dus geld voor een ander filter kan je echt in de zak houden. Wellicht een idee om met de MAF nog eens te kijken op basis van de gemeten lucht-brandstofratio of daarvoor iets te programmeren is in de DME. Moet alleen geen fortuin gaan kosten voor een beetje winst....

16 nov 2008 12:01
Profiel WWW
Bericht 
kijk, als er niks veranderd in de rest van de motor , inlaat en uitlaat
dan mag je niet veel verwachten

Het is geen turbo waar je de boost even een puntje omhoogtrekt

En al dat "programmeren" , daar is tijd, kennis en uitrusting voor nodig
dus rollenbank tijd, iemand die weet wat ie doet, en ook een eprom kan schrijven die in de 944S2 DME past...

Er zit nu eenmaal geen programeerbaar motormanagement in de S2... of 't moet zijn dat je er een nieuw motor management in stopt... lees, nog meer geld in stopt...

Porsche levert van de fabriek af al een redelijk getunede motor, het is geen VW... en een S2 is niet in zulke hoeveelheden geleverd, dat er veel bolt on performance parts beschikbaar zijn, dus behalve reeds op de markt bestaande eproms voor de s2, wordt alles custom werk... doekoe over de balk dus...

Er is een reden waarom iedereen die "power" wil op een Turbo uitkomt... het is de enige 944 waar je voor je geld tenmiste ook een duidelijke winst kan vinden in je rollenbank printout...

Nu ja, het kan allemaal op een S2, maar je zal meer betalen voor minder winst....
Je kan gerust custom nokkenassen laten maken
een Megasquirt ombouw doen (voor de goedkoop
custom inlaat spruitstuk en uitlaat spaghetti..

Alles kan
maar het is maatwerk, en duur

En op een turbo zal je voor dezelfde power minder moeten investeren

600 euro voor een maf
dan nog eens hetzelfde om er een chip voor te maken

en dan hoeveel pk? 20 erbij?? das de moeite niet... dat voel je 1 maand en dan vergeet je dat ze erbij gekomen zijn...

misschien dertig als je de uitlaat erbij aanpakt... maar dan zit je al weer aan het dubbel van de prijs....

hoe verder je gaat bij een atmosferische 944... hoe meer je betaalt voor minder netto opbrengst...Dan kun je beter eerst naar een Turbo gaan, en die dan opkietelen via een aftermarkt chip, En dan ga je zover je budget het wil via bv Lindsey racing onderdelen... wil je dan 300 pk, 400 of meer?
Alles kan als je er de centen voor hebt.... En op een S2 mag je dat dus vergeten... Ten zij je zelf bij een bedrijfje als Cosworth of Mclaren werkt in de ontwerk afdeling....

16 nov 2008 12:14
PorscheForum Junkie
911 C2 Cabrio
Den Haag
Bericht 20pk
Ik kan een klein beetje meepraten maar ook al zou de opbrengst 20pk zijn is dat redelijk veel. Ik ga even uit van mijn ervaring; de 964 heeft 250 PK, stel dat de mijne net 255 PK had. Ik kom nu op 293 PK vindt het een goede vermogenswinst welke ik redelijk makkelijk heb kunnen verkrijgen. Ook al zou het dan maar 30 PK zijn dan is het gewoon veel gezien de investering.

Met andere nokkenassen loopt je motor toch ff anders, en is een duurdere investering, met net zoveel PK winst.

Zoals ik al zei moet hij eens gaan informeren bij Beek Racing om te kijken hoeveel de opbrengst was met andere 944S om tot goed vergelijk te kunnen komen en dan te beslissen. Is € 600 of € 1200 te veel voor x aan PK. 20 pk voor zeg € 1200 is een goede inverstering volgens mij is er ergens een calculatie geweest wat het kost per extra PK.

16 nov 2008 12:31
Profiel WWW
Bericht 
1200 euro voor 20 pk
of 400 euro voor 15 pk in de vorm van bestaande chips die je op de markt vind...

ga je me niet zeggen dat die 1200 euro niet duur is voor wat het maar opbrengt.

16 nov 2008 12:38
PorscheForum Junkie
911 C2 Cabrio
Den Haag
Bericht nee
Want dat zijn massa chips en niet voor jouw motor wel jouw type motor, maar niet echt gemaakt voor jouw motor. Ik heb liever custom made omdat iedere motor toch weer net ff anders is.

16 nov 2008 12:44
Profiel WWW
Bericht 
ontken ik niet, maar prijs/resultaat weegt niet op voor een motor die mechanisch niet is aangepast....de verschillen tussen al de motoren toen ze uit de fabriek kwamen was geen 10% of zelfs 5%...
de toleranties op de mechanische componenten bij een fabrikant als Porsche zijn daar veel te nauw om grote verschillen te kunnen opleveren

16 nov 2008 14:13
PorscheForum Junkie
911 C2 Cabrio
Den Haag
Bericht MAF
Nou ja je ziet het 293 PK is geen kleine verhoging van het aantal PK's. Denk dat een ieder hier, graag zo'n hoge stijging zouden willen zien in het aantal pk's en Koppel, gezien de investering.

Ik verwacht namelijk maar is even een aanname dat de stijging van PK's ook voor een 944 hoger is dan de 20 PK voorgeschreven en daarnaast denk ik ook dat de koppel toeneemt.

Ze hebben een aantal 944 gedaan incl. aanpassen management. Aantal PK's en koppel is van een iedere 944 bekend. Dus zoals ik al 30 gezegd heb neem even contact op en dan weet je meer. Maar in het luchtledige blijven jippie zonder feiten is vermoeiend.

16 nov 2008 16:57
Profiel WWW
Bericht 
het gaat hier niet om een 3.6 liter 964, maar om een 3.0 944S2

Je haalt geen 43 pk door middel van chiptuning op een 944S2
als jet hetzelfde percentage van je 964 neemt, kom je op 36 pk voor de S2.. en dat zul je op een S2 waarschijnlijk niet eens halen omdat je
met een 4 in lijn zit ipv een flat 6 , de motor van nature uit niet zo soepel is als een flat 6 (balans assen), andere koppen en nokkenassen, minder toeren aankan...
omdat je met een 3.0 werkt ipv een 3.6
omdat je een andere in en uitlaat hebt
etc etc

En mijn argument is nog altijd hetzelfde
Dat atmosferische pk's op een 944s2 duur zijn vergeleken met 944turbo pk's
Als je echt pk's en koppel wil, dan kun je beter een turbo kopen

als jij en ik allebei een budget nemen
jij koopt een S2 en gaat aan de slag met het opkietelen binnen het budget...

En ik koop met gelijk budget een turbo...en pas die auto binnen dat budget aan... dan kom ik met veel meer pk's terug dan jij met die s2.

eenvoudiger kan ik het ook niet meer uitleggen.

16 nov 2008 17:49
PorscheForum Junkie
911 C2 Cabrio
Den Haag
Bericht turbo
Dat begrijpt iedereen, echter heeft RSE geen turbo, en heefter voor gekozen om er toch PK's uit halen, dan is denk ik MAF een goed alternatief.

Erwin van Renntech heeft een turbo maar ander chippie en 300 PK.

16 nov 2008 19:04
Profiel WWW
Bericht 
http://www.weissach.net/DynoResults-944S2.html

16 nov 2008 19:29
PorscheForum Junkie
911 C2 Cabrio
Den Haag
Bericht Resultaat
Ik vind het resultaat niet eens zo slecht, maar ik dacht even uit mijn hoofd dat ze bij Beek Racing op 228 PK kwamen, maar nogmaals het ziet er veel beter uit met een MAF dan standaard

16 nov 2008 21:37
Profiel WWW
Bericht 
dus beek racing deed +18 pk maf en tuning..?

En hoeveel kost dat dan bij Beek racing?? die maf en custom tuning??

kblijf erbij... met een atmosferische 944 is het sop de kolen niet waard.

16 nov 2008 21:51
PorscheForum Junkie
911 C2 Cabrio
Den Haag
Bericht Beek
Geen idee misschien was het aantal PK's meer ik weet het niet meer, ik was meer geintresseerd in het aantal PK's van mijn auto. Ik had samen met Erwin van Renntech dit samen gebouwd wilde alleen fine tunen.

Dus voor alle info moet je naar Beek Racing deze kan je van diverse 944 het behaalde vermogens winst geven en koppel.

Ben het ook wel met je eens dat je met een turbo meer bereikt alleen heeft RSE geen turbo en dan toch vermogens winst willen is MAF een uitstekend alternatief t.o.v. andere nokkenassen etc etc etc.

16 nov 2008 23:11
Profiel WWW
Bericht Re: Beek
Gizmo schreef:
RSE geen turbo en dan toch vermogens winst willen is MAF een uitstekend alternatief t.o.v. andere nokkenassen etc etc etc.

dan moet het wel de moeite zijn, en mijn punt is, dat het de moeite niet is...
En ik zeg dat, om dat forum knuffelen over mogelijke modificaties uiteindelijk geld kost voor diegene die het dan wel doet denkende dat het de moeite is... om dan te constateren dat hij de verkeerde auto heeft (non turbo), en dat de deuk in de bankrekening groter is dan de bult in de dyno resultaten...

Er zijn er zat die het geprobeerd hebben op Pelicanparts, en behalve zij die er een supercharger hebben opgezet, allemaal met maar weinig resultaat...

16 nov 2008 23:18
PorscheForum Junkie
911 C2 Cabrio
Den Haag
Bericht deuk
Ik denk dat het voor een ieder verschillend is, stel hij haalt een resultaat van 30PK voor 1.500 dan kan dat heel veel geld zijn voor jou of een ander.
Maar voor degene die betaald bepaalt uiteindelijk of hij of zij het de moeite waard vindt.

Ik vond mijn investering meer dan de moeite waard, alleen al de fun van inbouwen en testen.

17 nov 2008 0:14
Profiel WWW
Antwoord op onderwerp   [ 47 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2