Auteur |
Bericht |
herky04
Belgie
|
944 gaan bekijken, graag commentaar
Vandaag men eerste 944 gaan bekijken, eerste indruk was goed! Heb inneens ook een vriend meegenomen, met 2 zie je wat meer dan alleen. Nu ga ik deze week nog eens terug met een 944 rijder, hij zal naturllijk nog meer zien. Hieronder wat feiten en mijn bevindingen
rode Porsche 944 type II
Bj 1985
94699Km
Manueel geschakeld
Deze eigenaars hebben hem nu 1,5 jaar in bezit waarvan hij nu al stilstaat sinds juni dit jaar en gaat weg wegens scheiding. Zij hadden hem aangekocht op +- 90000Km bij een VW/audi garage houder met 3 maand garantie op voor 9000eur. (gaat nu weg voor 5500, eventueel bespreekbaar)
Uiterlijk vertoond deze wagen nergens blutsen, slecht 1 enkele kras boven het rechter achterwiel (10cm lang). Lak in goede staat enkel bovenaan het dak wat sinaas +- 25cm². Geen steenslag op ruiten, carrosserie of bumpers. Auto is herspoten geweest in het rood zonder kleurverschillen (dit was ook de originele kleur) Koffer gaat open en sluit zoals het hoort, blijft ook openstaan. Kabel van het motortje om koffer elektrisch te openen is bijna helemaal kapot. Rubbers van de koffer dienen vervangen te worden. Geen barsten of vocht in de verlichting.
Velgen zijn van het telephone dial type, maar zijn wel door deze eigenaar in het goed gespoten. Ook geeft hij er nog 4 zwarte Fuch velgen bij met banden. De banden die er nu opliggen hebben nog een zeer goed profiel zonder abnormale slijtage.
Is voorzien van 4 schijfremmen, dikte in orde maar wel alle 4 gecorodeerd.
Interieur ziet er goed uit en is volledig droog. Nergens barsten, stoelen zijn in perfecte staat zonder enige scheuren, gaten of wat dan ook. Driverseat elektrisch verstelbaar (werkt ook) passagiersstoel niet. Ramen en spielgels zijn elektrische en werken.
Seatbelts OK. Alle lichten werken, tevens de indicatieledjes en gauges. Ook de radio en speakers doen het. Sigarettenaansteker is verbleekt en klokje werkt. Hemel is helemaal in orde zonder scheuren of gaten, ook de zonnekleppen en het hadschoenkastje zijn OK. Is tevens voorzien van stuurbekrachtiging.
Toen we aankwamen was het blok volledig koud en starte de wagen onmiddelijk. Geen abnormale geluiden waar te nemen, geen lekages op de grond. Oliepijl in orde, remvloeistof net onder het minimum. Isolatie onderaan de motorkap was weg, wel nog sporen van te zien. Motorblok zag er schoon uit zonder lekages. Vlak na het starten wat witte rook (condens van het stilstaan?) en oliedruk op 5bar.
Volldedige onderhoudsgeschiedenis aanwezig.
Maar toch nog een probleem. Bij het indrukken van de koppeling schoot de pedaal volledig naar achteren. Eerst een bepaalde weerstand waar te nemen bij het indrukken en van een bepaald punt was het precies of de pedaal door een voor naar achteren werd getrokken en de pedaal bleef daar ook staan, het was nodig om de pedaal met de hand terug naar de voorste positie te brengen waar deze dan ook bleef staan. Volgens ons een probleem het remvloeistofpeil (stond onder het minimum) zit bij op het remcircuit als ik het goed heb. Graag uw mening hierover!
Verder dient er nog verteld te worden dat de distributieriem het op 90000Km begeven heeft en is moeten vervangen worden, tevens hebben ze een revisie van de motor gedaan. (gebeurt bij porsche specialist) Ik heb de eigenaar hier naar papieren gevraagt wat er net allemaal gebeurd is daar en ging er achter horen.
Heeft altijd binnen gestald gestaan met beschermingshoes.
Warschijnlijk ben ik nog het een en ander vergeten te vertellen maar vraagme maar! Foto's komen later.
Laatst bijgewerkt door herky04 op 16 nov 2008 21:34, in totaal 1 keer bewerkt.
|
16 nov 2008 20:56 |
|
|
herky04
Belgie
|
|
16 nov 2008 21:25 |
|
|
horn
PF #57
|
verhaal klinkt goed. alleen heb ik wat moeite met mensen die een auto kopen voor 9K en hem 1,5 jaar en 6000 km verder voor bijna de helft verkopen... als je het wat vindt zou ik gewoon een aankoopkeuring laten doen door een betrouwbare porsche specialist.
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
16 nov 2008 21:30 |
|
|
herky04
Belgie
|
ZOU wegens scheiding zijn, auto te veel. 5500 is de prijs dat de garage er zou voor terug geven (zelfde garage waar zij hem gekocht hebben)
|
16 nov 2008 21:35 |
|
|
horn
PF #57
|
zozo, dát is nog eens afschrijven op een auto van ruim 20 jaar oud... (op z'n hollands vind ik het een kontverhaal) Maar als hij goed is en die km's aantoonbaar is het een goede prijs volgens mij...
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
16 nov 2008 21:37 |
|
|
porsche356sc
356
924
944
944 cupracer(s)
968CS
Boxster S
Cayman SAalsmeer
|
heb ook al opt 'andere' forum gepost, ik twijfel aan de km stand, nog 'experts' hier die dat met me eens zijn na het zien van de foto's en deze van de tellerstand (let op de 0):
|
16 nov 2008 23:07 |
|
|
Jort
Groningen
|
Inderdaad niet mooi uitgelijnd, hetgeen een teken van knoeien kan zijn. Aan de andere kant, heb het ook wel eens bij auto's gezien waarbij ik geen twijfel had aan de echtheid van de aangegeven kilometers.
Wel een belachtelijk lage stand, als het waar is.
Rest van het verhaal en je eigen indrukken klinken op zich wel positief, voor wat dat waard is.
Garages en specialisten kunnen inderdaad behoorlijk aan de prijs zijn en dan is de genoemde prijsval voor particuliere verkoop niet heel verwonderlijk.
_________________________________________ Tjolk.
|
16 nov 2008 23:27 |
|
|
herky04
Belgie
|
Aan het tellertje zou ik het echt niet kunnen zien. Volgens het onderhoudsboekje zouden de KM's wel kloppen, de carpas of facturen heb ik nog niet bekeken. Dit gebeurt later deze week. Als je wil post ik morgen nog even een foto op de grootste resolutie
|
16 nov 2008 23:48 |
|
|
ver boven de 200
a.k.a. Jurgen,
ex-996 carrera coupe 3.6
ex-986 boxster 2.7 S
ex-944 Type I en IIAmsterdam
|
De foto's heb ik bekeken, het verhaal gelezen. Ben een beetje bang dat het een auto is met achterstallig onderhoud, zie remvloeistof en koppeling. Van belang is dat de eigenaar de papieren over de distributieriem kan laten zien en de motorrevisie.
Persoonlijk denk ik dat de auto destijds gekocht is voor 5500 euro (waarom verkoopt hij hem voor dat bedrag niet terug aan de handelaar, als die gezegd heeft het er voor te willen betalen?) en voor een paar 1000 euro matig heeft laten spuiten (bekleding slecht teruggezet, weggesneden bekleding in kofferbak, sinasappellak op een plek). Nu komen er weer onderhoudskosten aan, dus doet de eigenaar hem weg. Aan de uitlaat te zien, moet deze ook binnenkort vervangen worden.
Het wegklappen van het koppelingspedaal heeft niets te maken met de remvloeistof, maar meer met een kapotte drukproep van de koppeling!
Ik twijfel verder aan de juiste specificaties van de velgen, aangezien de velgen achter te ver naar binnen staan (misschien 924 telefoonvelgen??)
Zoals eerder gemeld: Goed laten keuren door een onafhankelijke Porsche specialist en een inschatting laten maken van de kosten op korte termijn.
P.S. puur mijn mening; de gouden velgen kunnen echt niet!
Succes
_________________________________________ En nu bijna 300!! Geniet nooit met mate !
|
17 nov 2008 0:01 |
|
|
Tom80
ex-1980 Saturn metallic 924 2.0
nu: fiets, ovUtrecht
|
Ik denk dat de hydraulische gever van de koppeling aan het overlijden is.
_________________________________________ Ex-eigenaar van een 'doorleefde' 924 uit 1980 en een paar Audi's, nu alleen nog maar schaalmodellen...
|
17 nov 2008 0:13 |
|
|
porsche356sc
356
924
944
944 cupracer(s)
968CS
Boxster S
Cayman SAalsmeer
|
of de 'nemer', 1 van de 2 is lek iig
|
17 nov 2008 0:18 |
|
|
maarten-944
2x944 na 1x 944 S2Zwiep
|
Wegklappen van het koppelingspedaal heeft hoogstwaarschijnlijk alles te maken met het remvloeistofniveau.
Waarschijnlijk zoals eerder aangegeven een lekke koppelingscillinder of een lekke remcillinder.
Zoals Horn ook al aangaf het verhaal van aankoop €9000 verkoop €5500 (vraagprijs?) lijkt me erg sterk. Een marge van €4500 euro op zo'n auto is wel heel erg veel, en voor €9000 koop je een leuke turbo of S2 in vergelijkbare staat. Als je dat geld uitgeeft voor een type2 moet ie rechtstreeks van de band naar het museum gereden zijn.
_________________________________________ FAST CARS
FAST BIKES
FAST FOOD
|
17 nov 2008 13:58 |
|
|
brian951
997 C4
ex 964C2
ex US 951Hengelo
|
Ik had bij mn eerste 944 ook een koppelingspedaal wat ineens wegschoot..bleek dat het tussenschot rondom de booster gescheurd/verrot was...die wagen ging snel de deur uit dus want DAN ben je ver van huis... kijk daar ook naar..
_________________________________________ Ride Hard, you can rest when you die
|
17 nov 2008 14:28 |
|
|
Jort
Groningen
|
Bij particuliere aankoop en verkoop zou ik het eens zijn, maar ik heb bij de specialist in de buurt bijvoorbeeld S2tjes te koop zien staan voor >12k die bij particuliere verkoop niet meer dan 7-8k zouden doen. Type 2 stond er voor om en nabij laatstgenoemde bedrag.
_________________________________________ Tjolk.
|
17 nov 2008 15:06 |
|
|
maarten-944
2x944 na 1x 944 S2Zwiep
|
Vraagprijs is over het algemeen geen verkoopprijs!
En zelfs voor een specialist is €9000 voor een type2 gewoon heel veel geld.
_________________________________________ FAST CARS
FAST BIKES
FAST FOOD
|
17 nov 2008 18:22 |
|
|
Jort
Groningen
|
Mee eens, maar niet onmogelijk en je moest eens weten hoeveel mensen de vraagprijs lappen. Als er maar een mattenset bij zit.
_________________________________________ Tjolk.
|
17 nov 2008 20:01 |
|
|
ver boven de 200
a.k.a. Jurgen,
ex-996 carrera coupe 3.6
ex-986 boxster 2.7 S
ex-944 Type I en IIAmsterdam
|
@ Maarten-944; Ben misschien niet heel technisch, maar remvloeistof wordt echt alleen voor de remmen gebruikt in een gesloten circuit en nergens anders voor.
_________________________________________ En nu bijna 300!! Geniet nooit met mate !
|
17 nov 2008 23:24 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Niet bij 'n 944
|
17 nov 2008 23:39 |
|
|
porsche356sc
356
924
944
944 cupracer(s)
968CS
Boxster S
Cayman SAalsmeer
|
het deel van het vloeistofreservoir voor de achterremmen dient ook als reservoir voor de bediening van de koppeling, is dus dezelfde vloeistof
|
18 nov 2008 1:25 |
|
|
horn
PF #57
|
Aha, er zit óók een mattenset bij. Dát had je niet verteld. Dat verandert de zaak natuurlijk
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
18 nov 2008 8:13 |
|
|
944 guy
Dr. Ir. werktuigbouw86 944, 83 928S
|
Het klopt wel dat de nul omhoog staat. De 9 ervoor slaat hem al iets aan. Let maar eens op als je auto op xxx,999 staat, dan is het duizendtal al een derde doorgedraaid naar het volgende getal. De aanslagen lopen zo op (en als je een keer een ton erbij zet dan ziet het er helemaal gek uit).
Kijk goed naar het interieur om te beoordelen of de km-stand klopt. Geen scheuren in de bestuurdersstoel, niet teveel slijtage op het tapijt, schakelpook niet teveel afgesleten, dan kan het best kloppen.
Als je geen roest etc hebt gevonden en het blok in orde dan is dit beslist een prima deal! (vooral die extra set fuchs velgen is ook wel wat centjes waard).
Klein kritiekje trouwens: Op de foto's is het niet goed te zien, maar ik vind de voorbumper niet lekker uitlijnen met de panelen er omheen (vooral rechts bij de koplamp, IEKS!). Dit kan wijzen op een kleine aanrijding van voren. Kijk even goed naar het plaatwerk (ook in het motorruim) of het er bewerkt uit ziet! De voorkant is vrij zwak en een kleine tik is vaak al voldoende om de naden tussen de panelen goed te verbouwen, dit kom je nogal eens tegen bij deze auto's.
Die dingen die mankeren zou ik me hand niet voor omkeren en ik zou er zelf dan ook niet voor afschrikken om dit te repareren. Als je het zelf kan ben je eens 100 euro kwijt aan wat goede (2e hands) onderdelen.
Laatst bijgewerkt door 944 guy op 18 nov 2008 12:52, in totaal 1 keer bewerkt.
|
18 nov 2008 12:46 |
|
|
herky04
Belgie
|
Ik ga langs zo veel mogelijk wegen nog proberen te achterhalen of de KM's werkelijk kloppen. Dan zitten we natuurlijk nog met de gesprongen distributieriem met alle gevolgen ervan. Ook daar wil ik zwart op wit geschreven zien staan wat er allemaal aan gebeurd is! De koppeling kijken we beter ook nog maar eens extra na. Als ik het hier zowat bekijk zou de prijs zeker niet hoger dan 5000euro mogen gaan.
|
18 nov 2008 12:51 |
|
|
944 guy
Dr. Ir. werktuigbouw86 944, 83 928S
|
Wat de distributie betreft: als dit goed is gedaan is dit geen reden om bezorgd te zijn. De auto heeft er alweer 7k op zitten, echte problemen hadden zich al voor gedaan. Een compressietest zal snel uitwijzen of de boel netjes is gemaakt.
De remschijven: lastig te zien op de foto's maar met wat geluk is dit oppervlakkige roest wat je er zo af remt. Als de schijven al wat ingerot zijn dan zul je ze helaas moeten vervangen. Rij er mee en rem een keer goed om dit te beoordelen (oppervlakkige roest vliegt er binnen no time af). Anders moet je beslist even onderhandelen omdat die wel even in de papieren kan lopen (ook als je het zelf doet ben je nog enkele honderden kwijt aan schijven).
De koppeling kan liggen aan de hulpveer onder het dashbord of misschien dat de cilinder lek is, kijk of je ergens lekkage kan vinden, anders is het de veer die kapot kan zijn.
De vraagprijs ligt in lijn met een 944 in goede staat, als de koppeling remmen en distributie gunstig uitpakken is dit geen exhorbitant hoge prijs.
Ik weet wel dat zij toen teveel betaald hebben...
|
18 nov 2008 12:58 |
|
|
porsche356sc
356
924
944
944 cupracer(s)
968CS
Boxster S
Cayman SAalsmeer
|
ook al is de veer kapot drukt de drukgroep het pedaal iig nog voor de helft naar boven en bijft dus niet op de bodem liggen
|
18 nov 2008 14:20 |
|
|
ver boven de 200
a.k.a. Jurgen,
ex-996 carrera coupe 3.6
ex-986 boxster 2.7 S
ex-944 Type I en IIAmsterdam
|
Shame on me!!!!!
Zojuist de Haynes Automotive repair manual van de P 944 1983-1989 bestudeerd en daar staat letterlijk:
"The hydraullic clutch uses fluid from the same reservoir and should, therefore, always be bled at the same time as the brakes"
Dus jullie hebben helemaal gelijk!
_________________________________________ En nu bijna 300!! Geniet nooit met mate !
|
18 nov 2008 22:20 |
|
|