Vandaag ben ik gestart aan een 993 S Vesuvio van een forumlid. Daarbij leek het de eigenaar leuk als ik hier in de tussentijd wat liet zien zodat hij het kon volgen. Geen probleem natuurlijk, ik zal verdere updates in deze post plaatsen.
De auto had te kampen met flinke vervuiling, zowel oppervlakkig als aangekoekte contaminaties. De auto bij aankomst:
Naast het lakwerk konden de wielen en de uitlaatsierstukken een pak ‘Tender Love and Care’ gebruiken. Zoals we op de foto’s zien waren vooral de uitlaten in erbarmlijke toestand. De binnenzijden van de wielen waren bedekt met remstof (grotendeels ingevreten helaas) en teer / rubber spetters. Ook veel lijmrestanten van plaklood.
Voor de rest het gebruikelijke zoals de instap en de scharnieren / sponningen die lichtelijk vervuild waren. Het lederen interieur oogt enigszins vaal en grimmig, voor de rest niets speciaals te melden:
Allereerst begonnen met de wielen en de wielkuipen, een klus die totaal meer dan 2,5 uur in beslag heeft genomen! Nog altijd zijn de wielen aan de binnenzijde niet 100% schoon en heeft het agressieve remstof zijn littekens achtergelaten, al is er wel een aanzienlijke progressie geboekt.
Om te beginnen de velgen ingespoten met een zuurvrije velgenreiniger en deze een 5 minuten laten inwerken. Intussen de banden ontvet (anders trekt het voedende product in een later stadium niet in) en de wielkasten goed uitgespoten en schoon gemaakt. Ook deze zijn eerst compleet ingespoten met een ontvetter om het vuil los te weken:
Daarna met een arsenaal aan brushes, kwasten en microfiber accessoires de velgen aangevallen om deze zo schoon als mogelijk te krijgen. Een herhaling van gemiddeld 4 applicaties waren nodig om de wielen schoon te krijgen. Helaas niet vlekkeloos zilver aan de binnenzijde, daarvoor heeft het remstof en andere schadelijke stoffen te lang hun werk kunnen doen. De mooie zwart gelakte remklauwen mogen natuurlijk niet overgeslagen worden:
Aansluitend de velgen gedroogd en het lakwerk aan de buitenzijde compleet geclayed:
Toen snel verder met de rest van de auto. Eerst is de auto helemaal ingespoten met een shampoo mengsel om het vuil los te weken. Onderlangs, de sponningen en de bumpers zijn ingespoten met een citrusontvetter om het hardnekkige vuil aan te pakken. Daarna goed afspuiten met warm water. Dit zorgt er voor dat al veel vuil van de auto is voordat je er überhaupt aan komt. Aansluitend natuurlijk de auto correct en grondig gewassen.
Nu het zichtbare en oppervlakkige vuil is verwijderd is het tijd om het zware vuil aan te pakken. Vervuiling als boomhars, industriële neerslag, roetstoffen en teer zijn zaken die er bij een normale wasbeurt niet af gaan. Dit zijn agressieve verontreinigingen en hechten (door hun bijtende werking) aan de lak.
Een goed voorbeeld zien we op het voorfront van de auto: de overblijfselen van insecten en ander vliegend gespuis.
Klinkt heel onschuldig, maar de praktijk is een ander verhaal. De gelatine-achtige inhoud van deze kamikaze beestjes bevatten zuren. Dit zuur trekt in je lak en zorgt voor een aftekening in de blanke laklaag, en als ze lang erop zitten, misschien zelfs tot diep in de kleurlak! Vergelijk het met de uitwerpselen van vogels, dit is net zo agressief. Deze beestjes laten zich natuurlijk het meeste in de zomer zien, en laat de warmte / UV straling nou net zorgen dat het proces extra versnelt wordt. Dus het best niet lang erop laten zitten en zsm verwijderen is het advies !
Dit soort vervuiling wat OP de lak zit gaan we verwijderen met behulp van clay en een lubricant. Ook halen we hiermee restanten van oude waxlagen weg zodat de nieuwe waxlaag beter kan hechten.
Een schoon stuk clay alvorens we van start gaan:
Een stuk van het voorspatbord reinigen:
En zien dat het geen overbodige luxe is….:
Als het lakwerk via deze werkwijze helemaal gereinigd is kan de lakstaat vast gesteld worden. Eventuele camouflerende producten (fillers en krijt) zijn allemaal verwijderd en we zien de ware aard van de lak. Goed licht is daarbij enorm belangrijk. Met behulp van halogeenlicht creëren we als het ware een kunstmatige zon, en jawel hoor, daar komen die vervelende poetskringen (swirls) tevoorschijn:
Allemaal fijne krasjes in de blanke laklaag. Naast dat dit een doorn in het oog is als je de auto ’s zomers vanaf een terrasje bewonderd, en bij dit aanzien je trotse gevoel omslaat naar een naar gevoel, zorgen deze krasjes voor een vale en fletse look van de lak. Het zonlicht wordt namelijk op de randen van deze krasjes terug gekaatst, waardoor de kleur lichter lijkt dan deze in werkelijkheid is. Om die diepe en volle kleur terug te krijgen, is het, naast andere stappen, héél belangrijk om het lakwerk correct te corrigeren en deze krasjes zo goed als mogelijk te verwijderen. Verwijderen, dus niet tijdelijk camoufleren met een product !
Laat ik eens wat dieper in gaan op verwijderen van deze krasjes. Vaak wordt namelijk gedacht dat ‘even met de machine’……..en alles is eruit en klaar. De praktijk is toch heel anders. Naast de gebruikelijk defecten kun je ook defecten hebben die onder de blanke lak zitten en waar je dus niet aan komt, bijv. imperfecties in de lak of schuurkrassen. Met behulp van enkele tekeningen probeer ik het de meest voorkomende defecten duidelijk te maken:
We zien hier hoe een laklaag is opgebouwd. In de bovenste laklaag, de blanke lak / vernis, zien we kleine inkepingen, dit zijn allemaal krasjes. Links zien we redelijk ondiepe krasjes (swirls), in het midden een RDS (Random Deep Scratch) en uiterst rechts een diepe kras tot in de primer. De laatste kras is er dus eentje van het niveau dat je hem echt goed voelt met je nagel en je het witte van de primer ziet.
De wasstraat creëert door de borstels en het vuil in de borstels / lappen voornamelijk swirls en RDS. Verkeerd handmatig wassen natuurlijk ook! Met polijsten ga je heel simpel gezegd een percentage aan blanke lak verwijderen, correcties voer je namelijk uit in de blanke lak (bij unilakken natuurlijk niet):
Het rode gedeelte is blanke lak welke we hebben verwijderd met polijsten. We zien dat de krasjes al een stuk smaller zijn geworden, maar ze zijn er nog steeds. We zien ze dus nog altijd, weliswaar al een stuk minder. Verdere correctie vergt dus nog meer blanke lak weghalen. Een kras is immers niets meer dan een verschil tussen het oppervlakte en het diepste punt in de blanke lak. Wil je de kras niet meer zien, moet je simpel gezegd het verschil wegslijpen:
Na verdere passes en herhalingen hebben we dus nog meer blanke lak weg gehaald. Het is dus héél belangrijk om de laklaag compleet te meten om vast te stellen hoe dik de lak is en je precies weet waarmee je kunt spelen, dit kan vaak verschillen per plaatdeel.
We zien nu dat de swirls verdwenen zijn. De RDS en de diepe kras zien we nog steeds. Die RDS’sen zijn heel vervelend en onvoorspelbaar. Eigenlijk alle auto’s hebben hier wel last van en ze zien er heel onschuldig uit. In praktijk is het echter lastig te bepalen hoe diep ze daadwerkelijk zitten, je kijkt immers door de blanke lak heen. Wel kunnen we opmerken dat deze redelijk diep zit aangezien we hem nog steeds zien na herhaalde applicaties.
Om deze RDS te verwijderen moet dus het volgende gebeuren:
Zoals je ziet is hij weg…….maar we hebben daarvoor een serieus percentage aan blanke lak moeten weghalen en we houden slechts een lichte tolerantie over. De blanke lak is nog maar héél dun op die plekken en dus enorm kwetsbaar. Nieuwe krasjes komen er nog sneller in en zullen nu ook in de kleurlak komen. .
Met dit in het achterhoofd is het vooraf altijd lastig zeggen of iets eruit gaat of niet. Persoonlijk raad ik ook altijd aan om een gezond evenwicht te vinden in de verwachte correctie en het verwachte resultaat. In praktijk betekent dat dat je nooit 100% alles eruit gaat halen, omdat je dan op de langere termijn slechter af bent en de lak veel minder kan verdragen.
Oke, teasertje voor vandaag: een uitlaatsierstuk na reiniging en polijstwerk. Veel corrosie wat het polijstwerk beperkt, ik ben nog niet tevreden, morgen ga ik er nog eens wat 'elbow grease' tegenaan gooien
Oke, genoeg verteld. Verder met het daadwerkelijk corrigeren van het lakwerk. Let op, dit is puur de correctie stap! De nabewerking en de afwerking dient dus nog te gebeuren. Op sommige foto’s zien we nog veel polijststof en de oliën van de polishes en compounds.
Rechter spatbord
Voor:
Na:
Rechter portier
Voor:
Na:
We kunnen goed zien wat het aanpakken van die kleine microkrasjes als gevolg heeft. De kleur komt terug en is veel harder en scherper.
Rechter achterspatbord
Voor:
Na:
Natuurlijk ontbreekt het niet aan reflectie !
De motorkap heb ik in tweeën gedeeld en het eerst de bijrijders zijde gecorrigeerd, de bestuurders zijde nog niet.
Na het polijsten is het belangrijk om de lak te ontvetten. In de polishes en compounds zitten namelijk olieën, olieën die er voor zorgen dat het middel te verwerken is en wrijving tussen de lak en de polijstpad mogelijk maken. Op een vettige ondergrond gaat een waxlaag natuurlijk niet fatsoenlijk hechten.
Zelf gebruik ik een alcohol mengsel om de lak na afname van de polish te reinigen:
Bij het conventionele poetsen wordt enkel de oppervlakte van de lak tot hoogglans gepoetst, de rest van de lakdikte wordt vergeten. In tegenstelling tot wat veel mensen denken is een laklaag niet ‘dicht’, en ademt deze als het ware door zijn porieën. UV straling en vogelpoep dringen door tot de rest van de lakdikte. Kleurfading is daar een gevolg van. Wil je een langdurig resultaat en een diepe glans (en gezonde lak!) krijgen, is het heel belangrijk om olieën toe te gaan voegen aan de lak.
Het inwerken van deze olie:
Voor de afwerking maak ik gebruik van een twee componentenwax, bestaande uit een pré wax en de gewone wax. Dit zorgt voor een betere hechting en langere duurzaamheid.
De gekozen wax bevat een hoog percentage aan 1e klas Carnauba. Carnauba is een glansversterker en in pure vorm zo hard als beton. Premiumwaxen met een hoog percentage aan Carnauba zijn daarom met een applicatorpad nauwelijks te verwerken. Deze moet je met de blote hand opwarmen en als het ware inmasseren. Na verwerking dient de lak een paar uur met rust te worden gelaten zodat de olieën goed in de porieën kunnen vloeien. Omdat de wax tijdens dit proces gaat ‘zweten’, is het belangrijk de laklaag na het curen te behandelen met een detailingspray.
Het aanbrengen van de waxlaag:
Daarna worden de velgen in de wheelwax gezet, de bandjes behandeld met een voedend product en de ramen nabehandeld met een reiniger.
Het interieur moet nog verder behandeld worden. Nu was het echter droog buiten dus ik heb daarvan geprofiteerd en enkele afters gemaakt. De foto’s van het interieur zal ik in een later stadium nog toevoegen.
Tijd voor de afters in de buitenlucht:
Remember:
Het interieur bij aanvang:
Zoals gezegd geen gekke dingen, al kon het leder wel aandacht gebruiken. Het oogde een beetje grimmig en vaal. Tijd om daar verandering in te brengen.
Allereerst maar eens grondig stofzuigen voordat we überhaupt iets konden gaan doen. Daarna het leder eerst goed reinigen met een leder cleaner:
Daarna wederom goed afnemen en laten drogen. Aansluitend de conditioner ingewerkt om het leder te voeden, soepel te maken én....om die fijne ledergeur terug in het interieur te brengen !
Op de foto's glanst het leder nog een beetje, dat komt omdat ik de foto direct na het aanbrengen heb gemaakt. Mooi leder glanst natuurlijk niet, is niet vettig en al helemaal niet glad:
Fertig