Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 18 nov 2024 1:33

Antwoord op onderwerp  [ 78 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Hardere maatregelen tegen roken in horeca 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
911 2.4 T targa '72, 991 4S cabrio '13
Bericht Hardere maatregelen tegen roken in horeca
Citaat:
Hardere maatregelen tegen roken in horeca

DEN HAAG - Roken in de horeca wordt harder aangepakt. Tegen hardnekkige overtreders van het rookverbod zal het Openbaar Ministerie (OM) een lik-op-stuk-beleid gaan voeren.

Minister Ab Klink (Volksgezondheid) stuurt daarover dinsdag een brief naar de Tweede Kamer. Roken wordt voortaan gezien als economisch delict; als een café het toestaat, is er sprake van van concurrentievervalsing.

"Ik wil er geen misverstand over laten bestaan dat het het kabinet ernst is", schrijft Klink. "In dit land dienen wetten nageleefd te worden en dat geldt voor iedereen."

Boete

Als de controleurs van de Voedsel en Waren Autoriteit (VWA) zien dat er gerookt wordt in in een café, kan een rechter een boete opleggen, maar de zaak ook tijdelijk sluiten.

De hardere aanpak komt naast de boetes die de VWA sinds 1 juli oplegt. Daarvan zijn er nu vijfhonderd uitgedeeld. De boetes lopen op van 300 tot 2400 euro.

Bezwaar

Nadeel van deze bestuurlijke boetes is dat een kroegbaas bezwaar kan aantekenen, waardoor daadwerkelijke uitvoering van de sanctie wel anderhalf jaar kan duren.

Door justitie in te schakelen kan een overtreding veel sneller worden aangepakt. De VWA kan naar het OM stappen als er voor minstens 500 euro boetes zijn opgelegd. Dat betekent dat de controleurs eerst tweemaal een boete van 300 euro moeten uitdelen voordat sprake is van een hardere aanpak.

Moeilijkheden

Op verzoek van de VWA kan de politie de controleurs ondersteuning bieden als zij op moeilijkheden stuiten in een kroeg. De politie kan ook mee gaan lopen als de VWA in een stad een grote actie gaat houden.

De toezichthouder krijgt er nu geen extra personeel bij voor een strengere handhaving van het rookverbod. Er zijn genoeg controleurs om de geplande 17.000 controles tot het einde van het jaar uit te voeren.

De VWA kan ook gerichter gaan controleren nu veel kroegbazen openlijk laten weten de asbak weer terug te zetten.

Strijdvaardig

De stichting Red de Kleine Horecaondernemer (KHO) laat zich niet uit het veld slaan door de nieuwe harde aanpak om het rookverbod te handhaven. "We zijn daar niet benauwd voor. Het is nog altijd aan de rechter om te oordelen", zei woordvoerder Ton Wurtz dinsdag.

Volgens Wurtz denkt Klink alleen maar aan de handhaving en heeft hij nog steeds geen oog voor de economische effecten van het verbod. "De brief van Klink is reden te meer om actie te blijven voeren. De asbakken die zijn teruggezet, blijven waar ze staan", aldus Wurtz. De protestdemonstratie op 29 november in Den Haag gaat gewoon door, voegt hij er aan toe.

Steun

Klink kan rekenen op steun van de Tweede Kamer. De regeringspartijen staan vierkant achter sneller straffen en hogere boetes.

"Anders kun je een rookvrije horeca wel op je buik schrijven", zegt CDA-Kamerlid Cisca Joldersma. "Als blijkt dat de huidige aanpak niet werkt, moet je zwaarder geschut inzetten."

Haar PvdA-collega Lea Bouwmeester vindt dat horeca-ondernemers die roken weer toestaan, hun welwillende collega's in de wielen rijden. "Dat is een heel verkeerd signaal." Een harde aanpak juicht ze toe: "Wie niet horen wil moet maar voelen."

Goede zaak ! ( naar mijn mening)

Moet nou maar eens afgelopen zijn met die flauwekul als de "rokerskerk"
Ben eindelijk blij dat ik niet meer stinkend naar huis hoef na afloop van een bezoek aan de kroeg.
Om nog maar te zwijgen van eten in een Restaurant, zat je net lekker aan het hoofdgerecht , steekt de buurman een sjekkie op :shock:

Sorry, moest er even uit, maar ik ben blij dat het nieuwe beleid nu ook GEHANDHAAFD wordt :!:

"Racing is life. Anything before or after is just waiting."

18 nov 2008 11:12
Profiel
964.c4
assendelft
Bericht 
ik ben geen roker en heb er zakelijk ook geen last van maar er zijn ook andere verhalen:

Gasten/klanten van een cafe gaan buiten roken en zijn weg zonder te betalen.
er mogen net zoveel gasten buiten roken met een glas in de hand als er verguning is voor terras stoelen, vaak in amsterdam maar weinig stoelen bij de cafe's langs de grachten.
de cafe zonder terras(vergunning) mag men niet staan voor de deur(roken maar zonder drankje) men moet in beweging blijven in de straat ivm geluids overlast.

ik kan me voorstellen dat er zaken zijn die het beleid aan hun laars lappen.

robert

18 nov 2008 11:41
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Bericht 
Ik ben van mening dat mensen die een eigen zaak runnen, zelf moeten kunnen bepalen of er wel of niet gerookt word.

Het is hun zaak :arrow: de klanten hoeven niet onder dwang naar binnen :arrow: ook niet rokers zijn welkom, maar hoeven niet binnen te komen.

Wij hebben 10 jaar een horeca gelegenheid gehad, en als de rokers weg waren gebleven, zat ik iedere avond met 1 of 2 niet rokers aan de bar.
En hoe hard die ook zouden drinken,,daar kon ik de maandlasten niet van betalen.
(gelukkig hebben wij die zaak 3 jaar geleden verkocht) 8)

“Porsche” It’s like children. You can’t understand until you’ve had one.

18 nov 2008 11:58
Profiel WWW
Bericht 
Vind het best lastig... Aan de ene kant begrijp ik wel dat er een rookverbod is, maar aan de andere kant wordt je ook weer tegengewerkt als je probeert om buiten een goede rookplek te creeren.

Heaters mogen niet vanwege het milieu, er moeten dekens uitgedeeld worden door de eigenaar, geluidsoverlast, er mag geen overkapping gemaakt worden vanwege bestemmingsplan, geen terrasvergunning dus niet buiten staan met een glas in de hand, enz...

18 nov 2008 12:07
Profiel
Fifties Café Racer a.k.a. Black Betty
Vinkeveen
Bericht 
Ik vind het inderdaad ook best lastig...

Ik ben verstokt niet-roker. Ik gun echter iedereen z'n sigaretje, sigaartje of pijp, zolang hij mij er maar niet mee 'lastig valt'. Meeroken is immers ook hartstikke ongezond, naar rook stinkend thuiskomen én tijdens een (toch al niet meer goedkoop) dineetje buiten de deur wil ik van m'n eten kunnen genieten zonder rookgeur van anderen.

Dat er in restaurants niet gerookt mag worden en/of in andere horeca-gelegenheden vind ik -dus- helemaal goed.

Een café is dan een lastig verhaal, vind ik... Voor m'n gevoel zou er in een café best gerookt moeten kunnen worden. Waarom? ik heb geen idee: ik vind het nou eenmaal gewoon bij een café horen dat er gerookt wordt. Datzelfde geldt voor coffee-shops.

Ga je echter café's (en coffee-shops) wel toestaan om rokers toe te laten, ben je niet consequent. En hoe ga je dan om met 'eetcafé's'?

De kans dat een regel(geving) ook rare situaties en/of neveneffecten kan veroorzaken bestaat altijd.

Het is natuurlijk raar dat je in een coffee-shop geen sigaretje met een beetje wiet mag nuttigen, maar dat je wel een joint gemaakt van 100% wiet mag roken! Die laatste valt immers niet onder de tabacswet...
Leg dat maar eens uit aan buitenlanders! Veel succes! En mag je dan wel een 100%-wiet joint roken in een restaurant, café (met rookverbod), etcetera? Dan ontstaan er ook weer hele vreemde en onwenselijke situaties, toch?

Elk nadeel heb echter z'n voordeel:
Ik ga nu eindelijk sinds jaren weer eens stappen en ik vind de rookvrije horeca een verademing! Ook m'n vriendin gaat nu weer 's mee, want die kon vanwege haar CF al jaren niet (meer) mee, tenzij het vantevoren vaststond dat er niet gerookt werd/mocht worden.

18 nov 2008 12:53
Profiel
Bericht 
mr.burns993 schreef:
Wij hebben 10 jaar een horeca gelegenheid gehad, en als de rokers weg waren gebleven, zat ik iedere avond met 1 of 2 niet rokers aan de bar.
En hoe hard die ook zouden drinken, daar kon ik de maandlasten niet van betalen.

:thumleft:

Vandaar nu de files voor het café van de niet rokers die nu gezellig gaan doen. :?
Café bazen bij ons hebben nu al een part-time job moeten zoeken om de lasten te kunnen betalen.
Was een van de beste cafeetjes in St.Jansteen en nog bekend van tv, maar nu een uitgestorven boel, net in weekend nog wat te beleven.
Maak er verder geen woorden aan vuil, maar naar de kloten gaan zullen ze.

18 nov 2008 13:34
Moderator
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht 
Ik geloof niet dat de rokers echt weg blijven omdat ze niet meer in de kroeg mogen roken ...

... in m'n Nederlandse dorp is daar althans zeer weinig van te merken :wink:

... in m'n Noorse dorp zijn de kroegen gewoon overvol - en daar mag al sinds jaar en dag niet gerookt worden & kost 'n biertje ook nog 'ns 8 euro :|

18 nov 2008 13:43
Profiel WWW Facebook 
Bericht 
Helemaal mee eens. Ik was vrijdag in Bergen in Gusto uit eten. Vanaf ongeveer 22.30 uur wordt het restaurant omgezet in een muziek/dansgelegenheid. Dan is het toch heerlijk dat er niet gerookt wordt. Vroeger stond het er blauw van de rook.

18 nov 2008 16:27
foxtrot / oscar
Bericht 
Weer een prachtig voorbeeld van symptoom-bestrijding :bang:

Ipv de doelgroep (de rokers) te treffen (want die roken er geen sigaret minder om) maken ze het de kleine ondernemer onmogelijk om in z'n eigen levensbehoefte te voorzien.

Over asociaal gesproken...

18 nov 2008 16:55
Profiel WWW
Ex 964, ex C3.o
Amsterdam PF #109
Bericht 
Durf jij nu te suggereren dat de Nederlandse overheid het liefst aan symptoombestrijding doet en vooral nooit de oorzaak aanpakt?

18 nov 2008 17:06
Profiel
Timeless
Bericht 
Maarten schreef:
Durf jij nu te suggereren dat de Nederlandse overheid het liefst aan symptoombestrijding doet en vooral nooit de oorzaak aanpakt?

De overheid verdient goud met de accijnzen en de ziekte kost goud voor de overheid . De overheid is mede oorzaker van het probleem

Weg mt die smerige troep :!:

18 nov 2008 17:09
Profiel
PorscheForum Junkie
Zuid Limburg
Bericht 
Heerlijk vind ik het dat als ik 's nachts thuis kom van het uitgaan mijn kleren niet naar rook stinken en mijn ogen niet branden.
Het is echt een gigantisch verschil!

Het is natuurlijk wel erg zuur voor de ondernemers, daar zou beter over nagedacht moeten worden om hun verlies op een manier te compenseren. Met der tijd verwacht ik echter dat de roker gewoon weer uitgaat. Maargoed, dat is natuurlijk te laat voor degene die nu failliet gaat.

18 nov 2008 17:21
Profiel Facebook 
PorscheForum Junkie
911 2,2 t TargA en Coupe 1971, EX 944 targa II 1985, boxster in opbouw
Bericht 
als je twee generaties verder bent is het probleem het probleem niet meer

kwestie van gewenning / ontwenning

vindt het persoonlijk wel relaxed als je uit eten bent geweest dat je niet als een gerookte paling naar buiten loopt.

Daarnaast vindt ik het wel vervelend dat de ondernemers er wederom de dupe van zijn!

18 nov 2008 17:23
Profiel WWW
Timeless
Bericht 
[quote="gast"] Uit geheime raporten is gebleken dat er dermate veel mensen werkzaam zijn in de diverse sectoren dat het 17000 werklozen oplevert indien er geen verslaafden meer zouden zijn. ( roken, drank en drugs bij elkaar)

Zo geheim waren ze dus niet die rapporten :mrgreen:

18 nov 2008 17:32
Profiel
Bericht 
Scherp! :wink: :lol:

18 nov 2008 17:33
Profiel
718 Cayman S
Loosdrecht
Bericht 
Ik vind het erg fijn als ik als niet-roker eindeljk weer eens kan kiezen of ik doorgerookt thuis kom na een avondje uit.
Het was onmogelijk om gelegenheden waar toch iedereen naar toe wil zoals concerten, restaurants en personeelsavonden in horecagelegenheden te bezoeken zonder de hele avond in de smerige lucht van anderen te zitten. Want smerig is het natuurlijk om de lucht van iets dat in brand staat in te moeten ademen.
Wat mij wel sterk verbaasd is dat er in concertzalen nog steeds veel gerookt wordt. Melkweg, Paradiso, HMH... er wordt blijkbaar niet gecontroleerd. Dus nog steeds kan je je kleren na een bezoek gelijk in de wasmachine gooien.
Daarom ben ik voorstander van een strenger toezicht.
Zorg er voor dat de regels die je in het leven roept ook nageleefd worden en doie dat door er duidelijke sancties op te zetten, zachte heelmeesters...

En dan wilde ik dit nog even kwijt:
Ik hoop dat er een tijd komt dat rokers beseffen dat ze ooit zijn gaan roken omdat dat stoer was en niet omdat het zo lekker was. Niemand kan mij wijs maken dat hij is begonnen met roken omdat hij na de eerste sigaret was overdonderd door de goede smaak.
Het ritueel is misschien mooi, daar kan ik inkomen, maar bij veel mensen is het een manier geweest om zich bij een bepaalde groep in te kopen. Mede door de marketing van de tabaksfabrikanten is men verleid om de pose van James Dean na te willen doen.
En waarom zou je je bewust willen vergiftigen? Natuurlijk, alcohol is ook ongezond. Maar alcohol verpest alleen je eigen gezondheid en verpest niet op ranzige, egoistische wijze de luchtkwaliteit voor mensen die in je directe omgeving verkeren.
Mijn 2 eurocenten.

18 nov 2008 17:52
Profiel
Groningen
Bericht 
gast schreef:
Maar stel je voor dat de pers daar destijds lucht van gekregen zou hebben. Heb je toch een redelijke rel lijkt me. ( het is inmiddels een jaar of 6/7 geleden schat ik)

Rapporten doen verdwijnen, tja. Maar 17.000 banen is peanuts vergeleken met de ziektekosten als gevolg van bijv. roken. Wat wel zo is, is dat zonder roken de gemiddelde levensverwachting stijgt, hetgeen ook veel geld kost. Dat wordt vaak buiten beschouwing gelaten.

Overigens, het is niet geheel en alleen symptoombestrijding. Immers, het gaat er niet zozeer om dat rokers in deze kwestie tegen zichzelf beschermd worden, alswel de medemens die graag rookvrij uit wil kunnen gaan.

Laatst bijgewerkt door Jort op 18 nov 2008 18:06, in totaal 1 keer bewerkt.

18 nov 2008 18:02
Profiel
Timeless
Bericht 
gast schreef:
Ik wist dat die opmerking zou komen. :lol: Ik had destijds een "kennis" die nogal hoog in die politieke boom ergens zat en die me dat "in vertrouwen" vertelde. Hij heeft iets niet erg leuks gedaan dus ik permiteer me dat gewoon "openbaar" te maken. No big deal lijkt me.

Maar stel je voor dat de pers daar destijds lucht van gekregen zou hebben. Heb je toch een redelijke rel lijkt me. ( het is inmiddels een jaar of 6/7 geleden schat ik)

Rouvoet :?:

http://www.redeenkind.nl/nieuws/uploade ... ouvoet.jpg

18 nov 2008 18:06
Profiel
foxtrot / oscar
Bericht 
Radtdi schreef:
Maar alcohol verpest alleen je eigen gezondheid en verpest niet op ranzige, egoistische wijze de luchtkwaliteit voor mensen die in je directe omgeving verkeren.
Mijn 2 eurocenten.

Tijd voor een reality check misschien?
Ik heb nog nooit iemand dood gereden omdat ik een sigaretje te veel gerookt had
Ook sla ik mij vrouw of kind niet als ik een heel pakje paffertjes op heb

En als je denkt dat de luchtkwaliteit in Nederland wordt aangetast door sigarettenrook moet je eens door de Botlek rijden...

Als je al die getergde niet-rokers zo hoort zou je toch denken dat een niet-rokers café of restaurant al lang een gat in de markt had moeten zijn
Kennelijk toch niet...

Wat een dom moralistisch gehannes allemaal weer
Alleen daarom zou je blijven roken

18 nov 2008 18:23
Profiel WWW
___________________ ρσяѕ¢нє, тнєяє iѕ ησ ѕυвѕтιтυтє ___________________
een westerling heeft een horloge de oosterling de tijd ___________________
Bericht 
als jullie niet roken aan tafel zal ik niet schijten aan tafel :wink:

_____HEAVEN IS 9 ELEVEN :^:

18 nov 2008 18:25
Profiel WWW Facebook 
foxtrot / oscar
Bericht 
drknauf schreef:
als jullie niet roken aan tafel zal ik niet schijten aan tafel :wink:

hebbie je pampers aan?
:mrgreen:

18 nov 2008 18:43
Profiel WWW
Ex 964, ex C3.o
Amsterdam PF #109
Bericht 
gast schreef:
( beter nog, stop al die niet rokers in een reservaat :bang: )

Prima idee: rook kroegen en niet rook kroegen!! Kijken waar het drukker wordt !

18 nov 2008 18:46
Profiel
Bericht 
Of waar het gezelliger is!

18 nov 2008 18:48
Profiel
718 Cayman S
Loosdrecht
Bericht 
Jeroen914 schreef:
Radtdi schreef:
Maar alcohol verpest alleen je eigen gezondheid en verpest niet op ranzige, egoistische wijze de luchtkwaliteit voor mensen die in je directe omgeving verkeren.
Mijn 2 eurocenten.

Tijd voor een reality check misschien?
Ik heb nog nooit iemand dood gereden omdat ik een sigaretje te veel gerookt had
Ook sla ik mij vrouw of kind niet als ik een heel pakje paffertjes op heb

En als je denkt dat de luchtkwaliteit in Nederland wordt aangetast door sigarettenrook moet je eens door de Botlek rijden...

Als je al die getergde niet-rokers zo hoort zou je toch denken dat een niet-rokers café of restaurant al lang een gat in de markt had moeten zijn
Kennelijk toch niet...

Wat een dom moralistisch gehannes allemaal weer
Alleen daarom zou je blijven roken

Haa!! Bedankt dat je mijn uitspraak even met je eigen opmerkingen wilde onderbouwen. :lol:
Probeer je ook even in de huid van een niet-roker te verplaatsen, blijf relativeren...

Ik had het over de luchtkwaliteit (de ondraaglijke stank die een roker om zich heen heeft zonder dat hij het ZELF door heeft) in de directe omgeving van de roker. Niet heel nederland.

Ik ben trouwens benieuwd hoe je je gedraagd als je 2 dagen GEEN paffertjes op hebt...zucht...

O ja, en blijf vooral roken, dat vind je kind vast erg fijn ruiken als die je 's avonds welterusten kust.

18 nov 2008 18:58
Profiel
PorscheForum Rakker
2x944 na 1x 944 S2
Zwiep
Bericht 
Dat roken in restaurants, sportkantines en openbare gebouwen verboden is vind ik een goede zaak. Maar een rookverbod in de kroeg is slaat mijns inziens toch wel extreem ver door.

Bij ons in de omgeving zie je wel degelijk dat de kroegen leeglopen omdat er niet meer gerookt mag worden, en ik ben nog geen verstokte niet roker tegen gekomen die na de invoering van het rookverbod opeens wel in mijn stamcafe's komt.

Waarom niet gewoon een luchtkwaliteits eis aan een cafe opleggen?
Als een cafe de afzuiging en ventilatie dan goed geregeld heeft kan er gewoon gerookt worden zonder dat mensen daar last van hebben, Heeft het cafe dit niet geregeld dan mag er ook niet gerookt worden.

18 nov 2008 19:14
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 78 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende