Auteur |
Bericht |
Cageman
911 S 2.4 TargaFriesland
|
Bijtelling youngtimers op de schop
Nieuws van Autoweek.nl:
Een andere belangrijk onderdeel in dit amendement is echter dat de leeftijdsgrens van auto’s waarvoor een gunstig bijtellingsregime geldt, wordt verhoogd van 15 naar 25 jaar. Op dit moment geldt, dat als je privé een auto rijdt van ouder dan 15 jaar, je bijtelling krijgt over de huidige waarde in plaats van de nieuwwaarde. Interessant bij bijvoorbeeld een S-klasse van 16 jaar oud. Maar vanaf 2010 gaat die grens naar 25 jaar. Ook dit is definitief.
Zie http://www.autoweek.nl/nieuws.php?id=10329
Erg vervelend . Zal effect hebben op een behoorlijk aantal bedrijven die in youngtimers doen. Ook veel ondernemers zullen niet blij zijn (waaronder ik, heb twee youngtimers voor zakelijk gebruik).
|
25 nov 2008 21:34 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Ik zie het probleem niet - eerder weer 'n gat in de markt
|
25 nov 2008 21:38 |
|
|
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
tja. als ik nou tenminste nog het idee had dat er wat nuttigs met m'n belastingcenten werd gedaan...
_________________________________________ oud is beter
|
25 nov 2008 21:42 |
|
|
Cageman
911 S 2.4 TargaFriesland
|
Welk gat in de markt?
De regeling m.b.t. de bijtelling op basis de waarde in het economisch verkeer is nu voor auto's van 15 jaar en ouder. Vanaf 2010 is de regeling er pas voor auto's van 25 jaar en ouder.
Problemen:
Veel ondernemers hebben geïnvesteerd in youngtimers van bijvoorbeeld 16 of 20 jaar oud. De bestaande regeling wordt aangepast. Investering grotendeels 'naar de haaien'. De waarde van deze youngtimers is vanaf nu fors lager. Het fiscale voordeel komt vanaf 2010 te vervallen.
De laatste 5 jaar zijn er veel bedrijven zich gaan specialiseren in youngtimers (zoals BudgetBenz, Nijkamp, AutoHan, Henk Grooten etc.). Hun markt is vanaf 2010, of zelfs vanaf nu, drastisch veranderd.
|
25 nov 2008 21:50 |
|
|
Rob Herfst
Panamera TurboRotterdam
|
- De prijs van herhaalrecepten wordt eindelijk gehalveerd!
- Btw-verhoging uitgesteld
- Pensioenbelasting uitgesteld
- Vanaf 2009 geen ww-premie
- Een paar banken, verzekeraars en leasemaatschappijen gered
- tevredenheidspercentage over de NS stijgt
Het gaat de goede kant op!
_________________________________________ Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!
|
25 nov 2008 21:56 |
|
|
rob964.c4
964.c4assendelft
|
hoe bedoel je olaf?
oudere auto's met huidige luxe uitvoeren?
robert
_________________________________________ remmen is angst
|
25 nov 2008 22:01 |
|
|
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
nee. de overheid is een uit zijn krachten gegroeid ongecontroleerd gedrocht. kijk eens naar de overschrijdingen bij alle grote projecten. de belastingdienst. de herintegratieprojecten voor werkelozen. het vogelaargedoe. de hoeveelheid ambtenaren. afghanistan.
milieu, files, energie, onderwijs en zorg daarentegen " hebben we geen geld voor."
_________________________________________ oud is beter
|
25 nov 2008 22:14 |
|
|
Jeroen C3.0
carrera 3.0 1977Asperen
|
Als ze inderdaad overal zo dicht bovenop zaten als het controleren en bijsturen van de fisc. bijtelling van leasebakken, dan hadden we in NL geen files en criminaliteit meer!
Tsja, je kon erop wachten, zodra iets te populair wordt en inkomsten scheelt, wordt het aangepakt. Kijk maar naar de aanschaf van diesel auto's, het jojo-en met het bijtellingspercentage en prive km-schalen etc.
_________________________________________ The difference between men and boys...
The size of their toys!
|
25 nov 2008 22:35 |
|
|
Jos993
|
Heb net in augustus met het oog op de 15 jaar een tweede Porsche 968 gekocht voor de "domme woon-werk verkeer kilometers en voor de goedkope bijtelling als ie 15 jaar wordt op 6 april 2009. hier baal ik dus wel goed van.
Las dat de Christen Unie en wie allemaal nog meer vindt dat het rijden in youngtimers slecht is voor de CO2 uitstoot. Het is echte kortzichtigheid troef. Het lang rijden in zo'n auto betekent dat er in feite door de dubbele levensduur een auto minder behoeft te worden geproduceerd. de productie van zo'n auto is meer milieubelastend dan de uitstoot van een auto gedurende de gehele levensduur van een oude youngtimer.
Ik heb zin een Cayenne turbo te kopen en daarmee lekker veel te gaan rijden (privé natuurlijk) en enkele CHU-, CDA- en PvdA-leden van de weg te drukken .
Mijn 968 Tip is een perfect exemplaar (vraag Erwin maar). iemand interesse, zoek een Cayenne Turbo
Jos993
|
25 nov 2008 22:46 |
|
|
Maarten
Ex 964, ex C3.oAmsterdam PF #109
|
De overheid weet het altijd beter, kan zelf niet groot genoeg zijn en inkomsten moet je zoveel mogelijk afromen en herverdelen. Nederland in 1 zin. Bah.
_________________________________________ 'Known problems nearly always get solved – it’s the unknown ones which do the damage'
|
25 nov 2008 22:56 |
|
|
Jeroen C3.0
carrera 3.0 1977Asperen
|
Lekker verhaal en dus echt gehannes. Gaat puur om het geld, niks anders. Anders zouden ze ook alle prive auto;s zonder kat aan moeten pakken die iedere randdebiel voor 500 eutjes koopt en er vervolgens als je pech hebt met technische problemen in de spits het hele verkeer ophoudt. Dat zijn er nl. veel meer dan die paar youngtimers die nu zakelijk ingezet worden.
Maar nee, dan raak je de achterban van o.a. de pvda, dus dat doen we niet! Schijnheilig gedoe en met twee maten meten bah! Vervolgens komen al die smeerbakken voor een appel en een ei vanuit Duitsland hier naar toe, want daar mag je er de steden niet meer mee in en moet je met smog alarm thuisblijven. Maar hier krijg je gewoon NL platen en kun je lekker verder tuffen. NL op zijn smalst.
Daar mogen ze van mij best wat aan doen, zelfs als het zou betekenen dat ik mijn elfje alleen nog maar tegen dikke betaling of op zandvoort zou mogen rijden. Helaas pindakaas, maar zeker goed voor het fileprobleem denk ik!
_________________________________________ The difference between men and boys...
The size of their toys!
|
25 nov 2008 23:05 |
|
|
donkey
964 C4 1990utrecht
|
we blijven wel bezig op deze manier: ben benieuwd of ze de prive km regeling ook gaan veranderen. Anders moeten we priveritjes maar niet meer met de P maken en ter compensatie heeeeeeeel veeeeeeeeeel 'zakelijke' ritjes gaan maken .
of inruilen op een 3.2......
overigens lekker artikel dit:
Op dit moment geldt, dat als je privé een auto rijdt van ouder dan 15 jaar, je bijtelling krijgt over de huidige waarde in plaats van de nieuwwaarde. Interessant bij bijvoorbeeld een S-klasse van 16 jaar oud. Maar vanaf 2010 gaat die grens naar 25 jaar. Ook dit is definitief
daar moet toch echt zakelijk staan
_________________________________________ Make the most of now!
|
25 nov 2008 23:12 |
|
|
PaulusdB
964 Carrera 4 Coupé, zwart, '92Grootenbosch
|
dat als je privé een auto rijdt van ouder dan 15 jaar
=>
dat als je meer dan 500 km privé rijdt in een auto van de zaak die meer
dan 15 jaar geleden voor het eerst op kenteken is gezet
|
25 nov 2008 23:50 |
|
|
Cageman
911 S 2.4 TargaFriesland
|
Het gaat inderdaad om geld, er zijn toch zeker een paar duizend ondernemers-autoliefhebbers die hier fiscaal voordeel van hebben. Dat kan toch echt niet...
@jos993
Balen! Heb hetzelfde probleem, heb ik juni ook een youngtimer gekocht.
@donkey
Gaat idd om een auto op de zaak, die ook privé gebruikt wordt.
|
25 nov 2008 23:51 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Inderdaad - en ook daar zijn (inmiddels) al bedrijven in gespecialiseerd ... hebben we niet hetzelfde gezien - elke keer toen de grijskenteken regel aangepast werd
Niet om de specialisten in youngtimers af te zeiken - maar de 1 z'n dood is nog altijd de ander z'n brood
Go with the flow ....
|
25 nov 2008 23:58 |
|
|
RGJC4
Huidig: 997.1 C4S Daarvoor: 993 Carrera, 968, 944 Turbo S, 944.
|
Tja.....maar het gaat die ondernemers/ zakelijke rijders toch ook om de euro`s?? of zijn er nog andere redenen om een Porsche van (minimaal) 15 jaar oud zakelijk te rijden?? En als nu opeens een hoop young timers terug op de markt worden gezet is dat het voor mij een duidelijk signaal dat het idd een centen kwestie is.
Vorig jaar was ik bij een specialist in Brabant om naar een 964 te kijken, deze verwachte een stijging in de verkoop van de 993 omdat de eerste modellen nu in het gunstige tarief zouden gaan vallen.....
|
26 nov 2008 1:13 |
|
|
HV
3.2 cabrio 1987 marineblauwNijmegen
|
Los van de vieze smaak die een dergelijke regel oproept, klopt dit voor mij gewoon niet, ook nu al niet.
Bijtelleng gaat erom, dat je betaalt voor het inkomen in natura dat je krijgt toebedeelt van de werkgever. (ook als je dat zelf bent), als je dan tenminste besluit de auto ook prive te rijden (>500km). Loon in natura dus.
Ik vind het nu al onzin om bij een auto van 5 jaar oud nog bijtelling over de volledige nieuwwaarde te laten betalen; de werknemer krijgt immers een natura looncomponent ter waarde van een lager bedrag dan die nieuwwaarde.
Feitelijk zou het eerlijker zijn (OK< wellicht moeilijker uitvoerbaar), om te allen tijde de taxatiewaarde als uitgangspunt te nemen; om het makkelijk te houden dan de waarden van de ANWB.
Ik tel nu zelf niet meer bij (rijdt uitsluitend zakelijk), maar deed dit tot eind vorig jaar. Was voor mij steeds een reden om liefst na 2,5 jr weer een nieuwe auto uit te zoeken; je betaalt prive tenslotte toch het volle pond. Mooie manier dus om nieuwaankopen te stimuleren (ten gunste van het milieu...).
Is er hier niet een jurist die het met deze stellingname eens is en dit aan de kaak kan stellen .
|
26 nov 2008 8:29 |
|
|
ppp 356
Volkswagen 356 Kever CabrioBrecht Antwerpen België
|
Kan je niet van de 968 afhelpen, maar heb wel een Cayenne Turbo in de aanbieding voor weining
_________________________________________ Een boete is een belasting voor een fout; een belasting is een boete voor succes.
Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen.
|
26 nov 2008 8:38 |
|
|
Cageman
911 S 2.4 TargaFriesland
|
@RGJC4
Ik ken een aantal ondernemers die zakelijk en privé een youngtimer rijden. Bij hen (en bij mij) is het een combinatie van liefhebberij en fiscaal voordeel. Gaat niet alleen om geld, je moet ook lol hebben in een auto van 20 jaar oud.
Veel ondernemers zorgen erg goed voor dergelijke youngtimers, waardoor het wagenpark in Nederland nog een beetje gevarieerd blijft. Persoonlijk geniet ik van (bijna) elke youngtimer en klassieker die ik onderweg tegenkom.
Ik verwacht dat het aantal youngtimers in het staatbeeld behoorlijk af zal nemen Mogelijk dat er wel meer klassiekers komen
|
26 nov 2008 9:04 |
|
|
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
op alle fun een fiscale boete in dit verzuurde landje
_________________________________________ oud is beter
|
26 nov 2008 9:28 |
|
|
john's Porsches
911 2,2 t TargA en Coupe 1971, EX 944 targa II 1985, boxster in opbouw
|
_________________________________________ http://www.HVK-hogere-veiligheidskundige.nl
|
26 nov 2008 9:28 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Een kennis van mij noemt Grijs I steevast "die dievenbende". Ik moet constateren dat hij gelijk heeft.
Het is gewoonweg te idioot voor woorden. De bijtelling voor privégebruik is al aantoonbaar te hoog (waarde gemiddeld privé-gebruik is stukken lager dan het bedrag wat als "loon in natura" in aanmerking wordt genomen) bij nieuwe auto's, maar bij een 15 jarige...
Even mijn auto als voorbeeld:
Bijtelling over mijn auto is ongeveer 27.000 euro (full-option...).
Bij een normale kilometrage van 25.000 km ben je aan onderhoud ong. 5K kwijt, verzekering+wegenbelasting 2K en benzine 4K. Zeg nog 1,5K afschrijving/renteverlies en totaal: 12,5K (ook wel: 50 ct/km).
Dus let wel, privégebruik wordt gesteld op ruim 2 keer de kosten van het totale gebruik! Dus aan belasting betaal je zelfs meer dan wat je aan kosten hebt!
Als je uitgaat van ong. 7.500 km privé (wat gemiddeld is) wordt je aangeslagen voor een privévoordeel per km van 3,60 euro!!!!!!!!! Grofweg factor 7!!!!!!!!!!!
Pas als ik meer dan 55.000 km met mijn auto ga rijden zou ik op jaarbasis een bijtelling hebben die de totale kosten dekt. Dat doet dus geen mens.
En dan nog: de kosten die ik voor de zaak maak?
Met die 19 ct per km kan ik echter slechts 40% van mijn zakelijke kosten dekken.
Ergo: de overheid is hier aantoonbaar aan het stelen.
|
26 nov 2008 10:06 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
|
26 nov 2008 10:07 |
|
|
944 guy
Dr. Ir. werktuigbouw86 944, 83 928S
|
Jullie vergeten dus wel even iets (en wel het belangrijkste van deze hele geldklopperij): de MRB geldt vanaf dan voor ELKE auto! Vrijstelling blijft voor een auto die begin 2011 25 jaar oud is, maar dan geldt voor elke auto vanaf 1986 dat je MRB moet betalen, ongeacht leeftijd!
En dan zul je zien dat de km-heffing niet doorgaat, dus is iedereen als nog de sjaak. Linksom, of rechtsom, met wouter bos ben je de klos! (ook ik, smerige kl**tzakken dat ze zijn! )
|
26 nov 2008 10:12 |
|
|
944 guy
Dr. Ir. werktuigbouw86 944, 83 928S
|
En het bericht nog ff gevonden:
| | | | Citaat: Strenger belasting- én bijtellingsregime oude auto 25 november 2008 Eerder leek er geen steun te zijn voor het plan van de ChristenUnie om de leeftijdsgrens voor klassiekers te bevriezen, maar vanmiddag is het voorstel toch tegen verwachting aangenomen in de Tweede Kamer. Belangrijk is echter ook dat de bijtellingsregels voor oudere auto’s zwaar wordt aangescherpt. Door deze wetswijziging wordt de vrijstelling in de motorrijtuigenbelasting voor voertuigen ouder dan 25 jaar per 31 december 2011 bevroren. Dit wil zeggen dat de voertuigen die op die datum 25 jaar of ouder zijn onder de vrijstelling blijven vallen, maar dat voertuigen die op die datum jonger zijn niet meer van de vrijstelling gebruik kunnen maken. De ChristenUnie wilde dit omdat er steeds meer gebruikt wordt gemaakt van dit soort auto’s voor het dagelijkse verkeer (vanwege de gunstige belasting), terwijl de vrijstelling oorspronkelijk is bedoeld voor hobbyisten. Dat is onder meer ongunstig voor de CO2-uitstoot en vervuilende stoffen als fijnstof en NOx. Omdat het amendement is aangenomen is deze wetswijziging definitief. Een andere belangrijk onderdeel in dit amendement is echter dat de leeftijdsgrens van auto’s waarvoor een gunstig bijtellingsregime geldt, wordt verhoogd van 15 naar 25 jaar. Op dit moment geldt, dat als je privé een auto rijdt van ouder dan 15 jaar, je bijtelling krijgt over de huidige waarde in plaats van de nieuwwaarde. Interessant bij bijvoorbeeld een S-klasse van 16 jaar oud. Maar vanaf 2010 gaat die grens naar 25 jaar. Ook dit is definitief. De rest van het belastingplan 2009, bijvoorbeeld een verhoging van de slurptaks, is onverkort aangenomen. http://www.autoweek.nl/nieuws.php?id=10329 | | | | |
Herstel dus: autos uit 1986 vallen er dus net wel onder. Maar het blijven criminele praktijken.
Je zou ondertussen, volgens mij is het Twan Manders, gaan geloven die ooit zei: belasting is gelegaliseerde diefstal. (tenslotte draai je de bak in als je niet meewerkt, dat is gewoon afpersing).
|
26 nov 2008 10:21 |
|
|