Auteur |
Bericht |
MarkS
ex 991.2 Carrera GTS (2018)
ex 993 turbo (1998)
ex 993 Carrera 2 (1994)
ex 3.2 Carrera (1986)
|
Resonantie kan door veel verschillende factoren komen en wordt niet altijd veroorzaakt door de uitlaat zelf. Denk aan spanband, hitteschild, uitlaathouder, koppeling tussen cat en uitlaat enz enz. Heb zelf ervaring met het hitteschild wat resoneert. Schijnt regelmatig voor te komen (op 993) na (de)monteren van einddempers. Inmiddels opgelost. De RSR's onder mijn 993 vind ik overigens fantastisch klinken. Niet te vergelijken met een "echte" sportuitlaat. Dat zocht ik ook bewust niet. Behoorlijk wat voller en meer geluid dan standaard (niet alleen bij stationair) maar comfortabel genoeg op langere ritten. Maar dit blijft persoonlijk en smaken verschillen. Ik heb in ieder geval geen (last van) brom of andere ongewenste bijgeluiden.
_________________________________________ Porsche, there is no substitute!
|
26 nov 2008 15:16 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Ik heb het hier niet over resonantie - maar over 'n geluid - te weten 'n laag tonige brom (onder de 3000 rpm) die op langere afstand door mij als niet prettig werd ervaren ...
... wat 'n klein beetje hielp was het dichtplakken van de gaatjes in het luchtfilterhuis (sound-pakket optie) - of het rijden in 'n lagere versnelling - ergo: met hogere toeren ...
... 't beste resultaat heb ik nu - gewoon terug naar standaard dempers
|
26 nov 2008 17:10 |
|
|
André
KozijnenboerBerkelland (Achterhoek) PF #345
|
Gewoon het gas er op houden..........
_________________________________________ De wijzen komen uit het oosten.....:wink: Ingenium res adversae nudare solent, celare secundae Si vis pacem, para bellum
|
26 nov 2008 17:26 |
|
|
gcar
Belgie
|
Bedankt voor de interesse in de RSR's.
We hebben in de laatste jaren honderden sets verkocht en dit overal ter wereld en 98% van onze klanten is uitermate tevreden met het nieuwe geluid.
Natuurlijk is er af en toe wel iemand die resonantie ondervind met de RSR's. Meestal hadden die al last van resonantie met de originele uitlaten en door het installeren van de RSR's werd dit alleen versterkt.
Het voordeel van de RSR's blijft buiten de interessante prijs, de formule van "niet tevreden, geld terug".
Probeer dat maar eens met een -made in Taiwan- Fabspeed uitlaat .
Nog iets verduidelijken :
De behuizing van de 993 uitlaat is gemaakt uit RVS.
De aansluitbuizen zijn inderdaad gewoon staal.
Bij de ombouw naar RSR's wordt de uitlaat in de originele las opengedaan en worden 2 van de 3 kamers op een correcte, beproefde manier verwijderd. Daarna wordt de uitlaat in de originele las met TIG (RVS lassen) terug dichtgelast en dit allemaal in onze werkplaats.
Een uitlaat helemaal leegmaken -zoals hier wel eens smalend wordt gezegd- leidt tot het vormen van één grote resonantiekamer met een hol/resonerened geluid en vermogensverlies tot gevolg. Dat doen we dus niet.
Robin Sun (USA) en ik maken de RSR uitlaten voor de 993 sinds het jaar 2000 en de uitlaat is in de afgelopen jaren steeds verbeterd in geluid en flow.
Hetzelfde geldt voor de 996 en 997 uitlaten waar we nu terug een nieuwere versie hebben omdat een aantal klanten de vorige versie te stil vonden.
Nog een resultaat van een 3 maanden lange R&D is de "GT uitlaat" voor de 987/Cayman die we volgende week lanceren.
Voor verdere vragen kan je me altijd contacteren via gert@carnewal.com .
Groeten,
Gert.
|
30 nov 2008 17:03 |
|
|
Marcel
993 Targa, Q7 3.0TDI, Beetle Cabrio, , 600 XR, HD Street Glide Glide Special, Oud Huijzer 616Uden
|
heb ze nu al vele jaren en in volle tevredenheid. Daarbijkomende, levenslange garantie, pas betalen na 3 weken ans je ze hebt gebruikt, waar kom je dat nog tegen en voor mij het goede geluid voor een Porsche, zeker vergeleken met een standaard 993. Snap het gereutel van nine-eleven ook niet zo....lijkt me een beetje een typisch geval van een mening hebben over de aanpake maar niet bekend zijnde met het resultaat....
_________________________________________ Yesterday is history, Tomorrow a mystery,Today is a present
|
30 nov 2008 19:22 |
|
|
Jurgen
Westervoort
|
Ik heb ze verschillende keren gehoord en kan ook niet anders zeggen dan dat ik 't een mooi geluid vind, zoniet het mooiste geluid.
|
30 nov 2008 19:37 |
|
|
Nine-eleven
981 Boxster GTS
|
Jammer dat er wellicht niet aandachtig maar slechts vluchtig wordt gelezen.
Ik probeer als techneut slechts aan te geven dat ik mij enigszins zorgen maak over kwaliteit van het "hernieuwde" ontwerp en met name over de flow en de benodigde tegendruk van het RSR "uitlaatsysteem".
Dat de RSR's een mooi en Porsche waardig geluid produceren, dat geloof ik zondermeer, maar of de rest ook in orde is daar heb ik een beetje mijn twijfels over.
In mijn optiek kan het niet zo zijn dat het werk van Porsche ingenieurs (behorende tot de beste ter wereld) een dusdanig slecht uitlaatsysteem in elkaar flansen dat de eerste de beste deze dempers open kan maken, er een beetje pijpelarij e.d. uit sloopt, weer dichtlast en de demper minimaal net zo goed is.
Ingenieurs spenderen dagen zoniet weken aan een goed functionerend uitlaatontwerp
Ik probeer slechts e.e.a. ter overdenking aan te geven, verder is een ieder natuurlijk vrij om ermee te doen wat hij of zij natuurlijk wil.
Een forum is hier toch tenslotte voor, of niet soms
_________________________________________ Trained by GP E L I T E
|
01 dec 2008 21:26 |
|
|
MarkS
ex 991.2 Carrera GTS (2018)
ex 993 turbo (1998)
ex 993 Carrera 2 (1994)
ex 3.2 Carrera (1986)
|
Dat je iets ter "overdenking" mee wilt geven is natuurlijk prima. Maar als vervolgens de halve wereld daarop reageert en daar zelfs ook nog wel een paar zinnige dingen tussen staan, dan ga je in je laatste post vervolgens gewoon weer je hele verhaal herhalen. Daarvoor kan ik ook gewoon naar je eerste post terugscrollen. Voegt niet zo veel toe aan de discussie imho.
Beetje eigenwijs?
Even on topic en ter overdenking. Die Porsche ingenieurs (ik vind ze ook steengoed) moeten een uitlaatsysteem ontwerpen dat aan heel veel verschillende factoren moet voldoen. Het resultaat is dus per definitie altijd een compromis of optimum van verschillende variabelen.
_________________________________________ Porsche, there is no substitute!
|
01 dec 2008 23:11 |
|
|
Marcel
993 Targa, Q7 3.0TDI, Beetle Cabrio, , 600 XR, HD Street Glide Glide Special, Oud Huijzer 616Uden
|
bovenstaande subjectieve opmerkingen zeggen mi meer over jou als techneut dan dat ze echt als objectief en wetenschappelijk onderbouwd zijn, weet je eigenlijk wat de modificatie behelst, ik nl niet......
_________________________________________ Yesterday is history, Tomorrow a mystery,Today is a present
|
02 dec 2008 0:42 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Gert beschrijft het modificatieproces hierboven toch precies
Kan me wel vinden in het gevoel van Nine-Eleven over deze modificatie, maar zijn beschrijving wordt nogal vertroebeld door enkele onjuiste/ongenuanceerde kwalificatie's.
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
02 dec 2008 11:31 |
|
|
Nine-eleven
981 Boxster GTS
|
Eigenlijk wilde ik hier niet meer op reageren i.v.m. grote tenen e.d.
Het valt mij namelijk op dat mogelijke bezitters van RSR uitlaten het hardst van de toren blazen. Dat vind ik jammer, het is mij er niet aan gelegen het bezit er van aan de kaak te stellen maar het productieproces.
Goed, ik denk echter dat Gert zelf al een groot deel van de discussie beantwoord:
Hieruit zou ik met een beetje negatieve inslag uit op kunnen maken dat de eerste RSR's zeker voor verbetering vatbaar waren en waaruit blijkt dat het produceren van een goed uitlaatsysteem (met name voor wat de flow betreft) geen sinecure is. Deze "fabrikant" had er zelfs jaren voor nodig. Nogmaals, ik wil de fabrikant absoluut niet afvallen, alleen middels de informatieve functie van het forum lezers nader informeren hoe het een en ander in elkaar steekt.
Tja, het spijt mij zeer maar ik ben helaas wel in het bezit van de nodige papieren. Dat ik daar vandaag de dag weinig gebruik meer van maak en een bouwkundige richting ben ingeslagen doet daar verder weinig afbreuk aan.
_________________________________________ Trained by GP E L I T E
|
02 dec 2008 19:37 |
|
|
Marcel
993 Targa, Q7 3.0TDI, Beetle Cabrio, , 600 XR, HD Street Glide Glide Special, Oud Huijzer 616Uden
|
Tja dat geldt voor mij op autotechnisch gebied en de ingeslagen weg ook...
_________________________________________ Yesterday is history, Tomorrow a mystery,Today is a present
|
02 dec 2008 20:50 |
|
|
MarkS
ex 991.2 Carrera GTS (2018)
ex 993 turbo (1998)
ex 993 Carrera 2 (1994)
ex 3.2 Carrera (1986)
|
Nee hoor, het RSR uitlaattype is welliswaar een type wat iets luider is dan een standaard type maar zeker niet hard te noemen. Mij valt dan ook op dat het juist de niet-RSR types zijn die hier hard (of hoog) van de toren blazen.
En net nog even gechecked, maar het formaat van mijn tenen is alleszins redelijk te noemen.
_________________________________________ Porsche, there is no substitute!
|
02 dec 2008 20:53 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Bij welk type deel je mij in Mark, gezien het feit dat je me volgens mij niet kent
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
02 dec 2008 20:56 |
|
|
MarkS
ex 991.2 Carrera GTS (2018)
ex 993 turbo (1998)
ex 993 Carrera 2 (1994)
ex 3.2 Carrera (1986)
|
Afgaande op je "uitla(a)tingen" hier op het PF, een zeer genuanceerd type. Ik ken je inderdaad persoonlijk niet dus of dat ook voor je tenen geldt...
_________________________________________ Porsche, there is no substitute!
|
02 dec 2008 22:18 |
|
|
saya
Snoopy 3.8Madurodam
|
Wat een gezever, de RSR uitlaat heb ik onder de 993 zitten en ze bevallen uitstekend, dat de geleerden van Porsche jaren op de flow hebben gestudeerd geloof ik zonder meer, helaas moesten ze ook rekening houden met het milieu en hebben er vervolgens een extra ( milieu )schotje ingeplaatst.
Carnewal heeft gewoon dat "milieu schotje" verwijderd, et voila, hij klinkt nu zoals de ingenieurs het eigenlijk hadden willen laten klinken.
De P trekt ietsepietsie harder, wil je meer geluid en pk's? monteer dan een 100 cel katalysator + RsR uitlaat.
_________________________________________ het genie wees naar de maan en de zot keek naar zijn vinger........
|
02 jan 2009 15:35 |
|
|
jack bauer
944 s2 cabrio ----Porsche 964 car 2 cabrio---Porsche 964 C4 RUF(Amazone)---Boxster 2.7------Porsche 993---Porsche 996 C2 cabrio---Porsche 964 C2 Ruf(grijs)---Porsche 996 Turbo---
Porsche 997 S2Antwerpen
|
Wat ik mij hier afvraag in heel die discussie hier rond het al dan niet vervangen van de originele uitlaat in een "RSR"-type is hetvolgende:
-Dat het geluid erop vooruit gaat , daar kan ik inkomen omdat de originele dempers nogal wat soft klinken maar gaat dit niet ten koste van de prestaties of het verbruik of is het net het tegenovergestelde en wint men nog iets anders dan "geluid"?
_________________________________________ No speed,no fun........
no fun,no life.......
you only live once,
make it a good one!!!!
|
02 jan 2009 23:38 |
|
|
MarkS
ex 991.2 Carrera GTS (2018)
ex 993 turbo (1998)
ex 993 Carrera 2 (1994)
ex 3.2 Carrera (1986)
|
Deze "hele discussie" lag overigens, na de reanimatie van gister, al een hele maand stil.
Ik geloof dat je behalve het extra geluid er verder niks mee wint (vermogen). Ook niet verliest trouwens (verbruik).
_________________________________________ Porsche, there is no substitute!
|
03 jan 2009 5:08 |
|
|