Auteur |
Bericht |
PaulusdB
964 Carrera 4 Coupé, zwart, '92Grootenbosch
|
Idd leuke sommetjes, DS.
Een ander sommetje wijst uit dat het snel gunstiger (voor je portemonnee)
is om minder dan 500 km prive met de auto van de zaak te rijden en
een youngtimer o.i.d voor prive rijden aan te schaffen. Zeker als de aanschaf-
prijzen gedrukt worden door verkopende zakelijke rijders, volgend jaar.
Bijtelling over mijn zakelijke Audi zou zijn € 15K = netto € 7,5K
Dit is in het gemiddelde geval € 1 per km om alvast in de pot voor
aanschaf en onderhoud van een zesdehandsje te steken.
Het prive rijden met de zakelijke auto kost je eigen zaak ook geld, dat
bespaar je en moet je niet vergeten. Die euros tellen maar voor de helft
(grosso modo), maar zo krijg je toch een aardig budget voor de tweede auto.
|
26 nov 2008 10:24 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
O, er zijn best andere keuzes te maken. En ik heb sowieso al een oplossing voor het geheel en zit dan ook niet meer aan die 15 jaar vast, dus wellicht stap ik over naar een GT3 met belastingontwijkingsgedrag.
Maar daar gaat het niet om. Een belasting die boven de 100% komt is ongekend. En dan hebben we het niet over een specifieke uitzonderlijke situatie, maar over een heel gebruikelijke situatie.
Meer dan 100% heffen over inkomsten is niets minder dan diefstal. Dit kabinet steelt!
|
26 nov 2008 13:42 |
|
|
Ernest 986
Cayman S Speedgelb
voorheen Boxster S Zenith blau voorheen 964 C4.Noord Holland
|
Eerbiedegende werking
Ik heb zelf vorig jaar besloten om een 15 jaar oude 964 te kopen. Ik wilde graag een Porsche kopen maar het is met zo'n oude auto ook interessanter om die op de zaak te zetten. Bij eventuele schade/reparaties is dat beter te dragen. Het valt mij op dat de overheid niet meer de term "eerbiedegende werking" volledig handhaaft. Ook bij dit besluit doen ze dat deels. Je zou kunnen zeggen dat iedere bezitter per besluitdatum gewoon zo behandeld wordt als voorheen. Helaas worden we weer op extra kosten gejaagd of aangezet tot ontduiking (zakelijk opgeven i.p.v. privé). Dat noemen ze de belastingmoraal. En het is altijd handig om kleine groepen bestuurders aan te pakken. Vooral degene waar men jaloers op is. De zuipende sleurhutten worden niet aangepakt en kregen belastingvoordeel jaren geleden. Tja die moet je ook niet aanpakken want dat kost kiezers.
_________________________________________ Last Rat standing
|
26 nov 2008 14:07 |
|
|
Sanhi
997.2 4S / 993 TT
|
Wat ik heb begrepen is indien de werkelijke kosten lager zijn dan de berekende fiscale bijtelling. (de 25% cat. waarde) deze als fictieve bijtelling kunnen worden gerekend.
Het interessante is er dan ook wel af, maar is minder erg dan geschetst.
|
26 nov 2008 16:42 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Ik geef ook aan dat je best voor 19 ct/km kan kiezen, maar dan mag ik maar een (zeer) beperkt deel van de werkelijk gemaakte kosten voor mijn onderneming in aftrek brengen.
Ook dan ontstaat er dus een mis-match tussen inkomsten en hetgeen als inkomen wordt belast. Dat is overigens niet nieuw, ook werknemers lopen daar tegenaan.
Het blijft m.i. toch diefstal.
Voor mij maakt het dan weer niet zoveel uit, omdat ik vanwege rekeningrijden toch al van plan was om mijn auto in het vervolg via fiscale trukage op buitenlands kenteken te rijden.
|
26 nov 2008 18:06 |
|
|
PaulusdB
964 Carrera 4 Coupé, zwart, '92Grootenbosch
|
Vertel verder, desnoods via PB. Mijn interesse is gewekt...
|
26 nov 2008 18:08 |
|
|
Cageman
911 S 2.4 TargaFriesland
|
Spannend! Ben ook nieuwsgierig.
|
26 nov 2008 18:30 |
|
|
chris.71
Kever-s;-)Limburg
|
HEE duivelse zoon u heeft een fanclub, kan ik ook lid worden
|
26 nov 2008 18:35 |
|
|
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
De Luxemburgroute wsch...
_________________________________________ oud is beter
|
26 nov 2008 18:42 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Niet helemaal. Die draaide ook om de BPM en er heeft reparatiewetgeving plaatsgevonden.
|
26 nov 2008 18:57 |
|
|
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
|
Ik begrijp dat iedereen het wel wil weten, maar zit wel even te twijfelen of ik dit nu zo algemeen wil vertellen.
Kijk, als dit een veel gebruikte route gaat worden houdt het ook zo weer op...
|
26 nov 2008 18:58 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Inderdaad - dus hang het maar niet aan de grote klok
|
26 nov 2008 19:00 |
|
|
Sanhi
997.2 4S / 993 TT
|
Het kloterige aan buitenlandse constructies of gaatjes (volledig legale!) is dat je (negatief) opvalt. Het is allang duidelijk dat NL de auto liefhebbers geen warm hart toedraagt.
|
26 nov 2008 19:03 |
|
|
Airhead
1986 C1Friesland
|
Ik wil gewoon een overheid die betrouwbaar is, en die niet aan "verandermanagement" doet omdat ze anders nutteloos lijkt/is.
Die 15 jaar grens is ook ooit bedacht om mijn vader uit zijn goedkope XK120, bijtelling over de nieuwprijs uit 1949, te krijgen.
En nu moet er weer gerepareerd worden. Maak benzine/Diesel wat duurder, en schaf die hele wegenbelasting/rekeningrijdenonzin af. Dan maar een paar pomphouders langs de grens failliet; is vast nog wel ergens een welzijnswerker die nog een gaatje in zijn agenda heeft.
NB. Mijn 1986 3.2 wordt natuurlijk nu wel een serieus beleggingsobject. Snel uit de zaak halen, anders knalt het resultaat van mijn toko de komende jaren door het plafond; met alle bijkomende fiscale gevolgen
_________________________________________ Im Prinzip bist du bei dem Auto mit dem Denken schon zu langsam. [Walter Röhrl - über den 911 3.2]
|
26 nov 2008 19:27 |
|
|
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
Had net een paar duizend euro voordeel door die ouwe bak op de zaak te zetten. Maakt het net leuk om P te rijden. Wordt ook weer dichtgeplamuurd. Kunnen ze het geld in de N-Z lijn steken. Die is van 200 miljoen naar 2 miljard ofzo. Foutje. Eikels. Retards.
nou ja ik heb een 85er
_________________________________________ oud is beter
|
26 nov 2008 19:32 |
|
|
Harry 911
964 C2 1991
|
Hoe zit het eigenlijk met auto's van 25jr of ouder waar nu geen wegenbelasting voor hoeft te worden betaald, vallen die vanaf 2012 ook onder nieuwe regeling kmheffing?
|
26 nov 2008 19:38 |
|
|
Airhead
1986 C1Friesland
|
Die 200 miljoen zit al vast in de schuit van Ella.
NB.
DE QE2 is van de zomer verkocht voor minder dan de helft; en kon op eigen kracht van de UK naar Dubai varen.
http://www.msnbc.msn.com/id/19290224/
_________________________________________ Im Prinzip bist du bei dem Auto mit dem Denken schon zu langsam. [Walter Röhrl - über den 911 3.2]
Laatst bijgewerkt door Airhead op 26 nov 2008 19:40, in totaal 1 keer bewerkt.
|
26 nov 2008 19:38 |
|
|
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
Nee maar daar verzinnen ze nog wel wat op
_________________________________________ oud is beter
|
26 nov 2008 19:40 |
|
|
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
@ Airhead: Toch niet meer serieus te nemen, de overheid hier....
Ach ieder jaar vaart het schip taxpoen weer binnen en alles moet op anders krijgen we volgend jaar misschien minder. Zou er nou 1 (zegge een) verantwoordelijke voor Ella's dure bootje de laan uitgestuurd zijn?
_________________________________________ oud is beter
|
26 nov 2008 19:43 |
|
|
HV
3.2 cabrio 1987 marineblauwNijmegen
|
Tja, zit nu met een forever youngtimer (lees: geen oldtimer), is van april 1987. Lekker eeuwig blijven betalen dus.
We moeten ons misschien maar niet te druk maken en ons eigen plan trekken, waarbij alle fiscale duwtjes in ieder geval genegeerd worden. Wijsheid komt ook in de politiek met de jaren, dus zullen dergelijke moeilijk uit te leggen sombool-politieke plannen over enkele jaren ook weer gewijzigd worden.
Als ze de autoliefhebbers nou gewoon eens zouden gedogen .
|
26 nov 2008 21:04 |
|
|
Ernest 986
Cayman S Speedgelb
voorheen Boxster S Zenith blau voorheen 964 C4.Noord Holland
|
Zie onderstaande quote van de heer Cramer van de CU, de bedenker. Waar zit bij jullie de LPG tank? De vrijstellingsregeling had onbedoelde effecten op de automarkt. Cramer: ,,Calculerende burgers gingen op zoek naar een klassieker voor alledag. Nergens is het rijden in een oude auto fiscaal zo aantrekkelijk als in Nederland. Dus uit alle delen van Europa en Amerika, vooral uit de warme en daardoor roestarme staten, worden oude auto's geïmporteerd om hier voor dagelijks gebruik te worden ingezet. Met een lpg-tank er achterin rij je voor een paar cent per kilometer, is het idee. Dat heeft met liefhebberij weinig te maken. Hoezo gefrustreerd en ongenuanceerd denken. Dit is een volks vertegenwoordiger.
_________________________________________ Last Rat standing
|
26 nov 2008 21:11 |
|
|
Cageman
911 S 2.4 TargaFriesland
|
Tja, er zijn vast mensen die er zo mee omgaan... velen echter niet.
Soepkip 964, waar heb je deze quote gevonden?
|
26 nov 2008 21:16 |
|
|
HV
3.2 cabrio 1987 marineblauwNijmegen
|
CUer Cramer veegt dus graag het eigen straatje schoon: als onze Nederlandse uitstoot maar omlaag gaat. Tja, wat er dan buiten de landsgrenzen gebeurt...
el raar dat men afgeeft op de calculerende burger; dat zijn juist de burgers waar ze zo ontzettend blij mee zijn, onze cententellers
|
26 nov 2008 21:19 |
|
|
Jeroen C3.0
carrera 3.0 1977Asperen
|
Kan ik het ergens ook nog wel mee eens zijn, maar wees dan een vent en leg meteen een importverbod op voor alle auto's zonder katalysator. Dat schiet veel harder op. Voer meteen een beleid in om mensen met een zeer vervuilende auto, (lees zonder kat, oud, olielekkend en met ducktape bij elkaar geplakt, vol deuken) welke daar dagelijks in rijden, werk of geen werk, nodig of niet nodig, een dikke verhoging van de wegenbelasting te laten betalen. Niet meer dan gangbaar in andere landen. Dat zet veel meer zoden aan de dijk dan die paar zakelijke 15 jaar plussers waar ze het nu over hebben. Maar de clou is, die andere gebakjes zijn geen serieus alternatief voor onze dik betaalde bijtelling leasebakken....
Ik overweeg ook zeer om volgend jaar de diesel van de zaak niet meer prive te rijden. Scheelt me ieder weekend 200 euro netto en ik rij er in het weekend vaak helemaal niet mee! Verder nog twee auto's staan, dus dat is makkelijk verdient.
_________________________________________ The difference between men and boys...
The size of their toys!
|
26 nov 2008 21:20 |
|
|
Pascal
‘64 Kever
|
Tja, wederom het zoveelste regeltje van de regering tegen auto's. En wederom het zoveelste klaagtopic
Ach, mijne is al lang 25 jaar, maar dan nog jongens. 400 Euro op jaarbasis is toch geen reden om geen 911 (ofzo) te rijden?
Let wel: Ik vind de regeling nu inderdaad van de zotte, aan de andere kant, wat kostte een 911 in 1994 eigenlijk nieuw? Met andere woorden, over wat voor 'nieuwwaarde' ga je eigenlijk betalen als je in een 993 zou rijden?
Overigens ben ik inderdaad ook een groot voorstander van bijtelling op basis van werkelijke waarde hoor, vind het ook niet echt leuk dat je een auto in 4 jaar terug naar 0 af zou schrijven (25%/jaar bijtellen)... Maarja... Misschien toch maar weer eens kijken, afwegen en wellicht volgend jaar......
|
26 nov 2008 22:17 |
|
|