Auteur |
Bericht |
bmc
|
Boxster voor minder dan 20.000 euro maar wel meer dan 120K?
Heren en Dames,
De volgende vraag, je ziet steeds meer Boxsters van 97, 98, 99 voor minder dan 20.000 euro. Wel hebben ze allemaal (enige uitzonderingen nagelaten) minimaal 120K op de teller, oplopend tot zo'n 170K.
Moet je zo'n Boxster nu wel of niet kopen? Natuurlijk eerst een AKK maar is de AKK veilig genoeg om ervanuit te gaan dat de motor technisch in goede staat is?
Of is het nakijken van alle onderhoud en rekeningen belangrijker? en zo ja, welke onderdelen/vervangingen/reparaties moet je dan minimaal tegenkomen bij een Boxster van gemiddeld laten we zeggen 140K a 150K op de teller? Denk hierbij aan aandrijfriem, luchtmassa meter en....???
Of optie 3, gewoon laten staan!
En is er in degelijkheid nog verschil tussen de 2.5 en 2.7 en tip en handbak?
Ik ben benieuwd wie wat tips en of ideeën heeft omtrent het kopen van een Boxster met meer dan 120K op de teller.
Misschien niet onbelangrijk, de planning is om maximaal 5K per jaar erbij te rijden.
Dan nog de omgekeerde vraag, wanneer je een Boxster van 97 t/m 2001 koopt met minder dan 60K op de teller, kun je er dan vanuit gaan dat je weinig problemen met de auto krijgt? of kan de vorige eigenaar ook binnen 60K de auto vernaggeld hebben?
Met vriendelijke groet,
Martin Ottens
|
25 nov 2008 15:03 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Onderhoudshistorie is het allerbelangrijkst. Als die niet klopt auto laten staan.
Klopt de onderhoudshistorie dan altijd een AKK laten doen. Natuurlijk bied een AKK geen garanties maar verkleind wel aanzienlijk de kans op een miskoop. De specialist ziet altijd dingen die jou niet opvallen en kijkt er zonder emotie naar.
120k is op zich niks om van te schrikken. Maar het gaat er wel om hoe er met de auto is omgegaan. Ik kwam laatst nog een 996 tegen met ruim 250k op de teller. Eigenaar is zelfzaam zuinig op de auto, is eerste eigenaar en nooit trammelant mee gehad.
Daarintegen heb ik ook wel autos gezien die jonger waren, slechts 50k op de teller hadden en bij een AKK als technisch zorgenkindje uit de bus kwamen.
De 2.7 levert aanzienlijk meer fun en ik kan alleen maar adviseren RIJDEN is weten.
5k per jaar ..... nah dat wordt meer
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
25 nov 2008 15:15 |
|
|
zuugnap
|
hier rijden de meeste met 100k + en ze zeggen dat het nog steeds een top auto is dus why not
|
25 nov 2008 15:34 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Je hebt het over auto's van 10-12 jaar oud. Dan zit je bij een bescheiden gebruik van 10-12.000 per jaar al makkelijk aan de km-standen die je noemt. Daar is niks geks mee.
Zeker naar historie kijken (onderhoud, stempels), check wat al vervangen is (koppeling, remmen). Ik heb voor hetzelfde geld liever een goede met 160.000 km waar dat net is verniewd, dan eentje met 130.000 km waar ik het volgend jaar zelf moet doen.
Ik vermoed dat de 2.5 relatief zo voordelig is omdat het aanbod groot is; er leuke alternatieven zijn voor de minder merktrouwe rijder (zoals de Audi TT); en hij voor een Porsche m.i. wat aan de tamme kant is.
De 2.7 en 3.2 zijn al weer aanzienlijk duurder.
Tip of handbak is wat je zelf lekkerder vind; tip is minder direct maar wel comfortabel. Om dat te beoordelen moet je gewoon beiden een keer proberen...
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
25 nov 2008 15:55 |
|
|
yohanv
911 3.2 Cabrio 1986Het hoge noorden
|
Zoals Lindemans al aangeeft het aanbod 2.5 is groot bij de boxster...
Ik neem aan dat je een beetje schrikt van de 'lage' prijzen krijg ik het idee.
Je komt nu ook in een prijsklasse terrecht waarbij je een goede oudere 911 kunt aanschaffen. Dit zal neem ik aan ook invloed hebben dat de prijs van de boxsters vrij snel afschrijven.
_________________________________________ Ex: 944 Targa(x2)-->968(Nep)-->911 SC Targa+968 targa-->911 3.2 Cabrio-->993 Cabrio-->997S Coupe
|
25 nov 2008 16:05 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Heb heel stiekum en voorzichtig overwogen de 3.2 uit '89 om te wisselen voor een Boxster of een TT, maar ik ga het niet doen
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
25 nov 2008 16:13 |
|
|
bmc
|
Bedankt voor de reacties,
Klopt dat ik schrok van de lage prijzen, je gaat je dan afvragen als er niet iets mis is met de auto! Ook 2.7's zijn goed te vinden voor rond de 20.000 of net iets d'r onder, en dan heb je een minder tamme
Ik begrijp dat de onderhoudshistorie erg belangrijk is, maar wat moet ik dan sowiezo aan vervangende onderdelen tegenkomen kijkend naar een boxster met +/- 140.000 of meer op de klok? Hiermee bedoel ik dat mocht het er niet op staan ik het waarschijnlijk zeer binnenkort zelf ga tegenkomen. Moet ik dan denken aan:
- Distributieriem?
- luchtmassa meter?
- koppeling?
- Remmen?
- Andere opties????
Wat ik mij nog afvroeg, kun je met een AKK echt achterhalen als de auto iedere keer netjes warm gereden is alvorens de auto zwaar te belasten wat de levensduur ten goede komt of dat er altijd koud veel van de motor werd gevraagd? En of de auto veelal lange afstanden heeft gereden of dat hij vooral is gebruikt voor korte ritjes?
Ben benieuwd naar jullie reacties.
Groet,
Martin
|
25 nov 2008 16:35 |
|
|
yohanv
911 3.2 Cabrio 1986Het hoge noorden
|
Je bovenstaande vragen kunnen de boxster experts beter een antwoord op geven....
Bij een AKK kan de specialist natuurlijk nooit in het hart van een motor kijken. Wat ze wel kunnen is aanvoelen als er iets niet helemaal in de haak is door afwijkend gedrag van de auto. Dit kan soms miniem zijn dat je dit zelf niet ervaart maar een specialist dus wel...
Of dat een motor etc iets anders klinkt dan normaal etc etc...
Controleer niet alleen dat er een onderhoudshistorie aanwezig is, controleer ook dat het kloppend is met bijbehorende facturen die erbij zitten
_________________________________________ Ex: 944 Targa(x2)-->968(Nep)-->911 SC Targa+968 targa-->911 3.2 Cabrio-->993 Cabrio-->997S Coupe
|
25 nov 2008 17:02 |
|
|
Frank
cms020
|
op 140k zou de riem en remmelarij wel 1x vernieuwd moeten zijn.
kijk ook altijd of de rms (google) is gedaan, tegelijk hiermee wordt de koppeling ook wel eens vervangen.
succes met de zoektocht.
altijd AKK, daar wordt ook de computer uitgelezen op storingen.
_________________________________________ porsche, je weet toch.
|
25 nov 2008 19:54 |
|
|
R.M.Boosten
Zuid Limburg
|
In augustus heb ik een Boxster uit 1997 uit Duitsland gehaald. Inclusief invoer was ik iets minder dan €20.000 euro kwijt.
De auto had bij aankoop 52500 kilometer gelopen, wat ook klopte volgens het boekje. Ik heb ondertussen 7000 kilometer gereden en nog geen enkel pechje gehad. Ook is de uiterlijke staat van de auto prima in orde.
Het kan natuurlijk altijd dat ik nog tegen de lamp loop, maar tot nu toe ging alles goed. Je kan dus prima stellen dat een goede Boxster voor minder dan €20.000 mogelijk is.
_________________________________________ Mijn exen: Carrera 2 '90 | Carrera 3.2 '84 | 993 4S '96| 996.2 GT3 '03 | 986 S '01 | 996.1 '99 | 986 '97 |
|
25 nov 2008 20:59 |
|
|
wathr
BoxsterBetuwe
|
Op autobild.de staat een voor jou interessant item over het kopen van een 'oude' boxster.
http://www.autobild.de/artikel/gebrauch ... 89824.html
Hierop staan voorbeelden van hoe je misbruik door een vorige eigenaar kunt herkennen.
Eigenlijk moet je zien dat je in een paar verschillende boxies kunt rijden. Dan hoor/voel je ook verschillen in de motor (hoe rauw die is). Ik had een 2.7 en nu een S en die loopt bijvoorbeeld veel 'vlakker'.
Let aub ook goed op de kap, ook niet echt een koopje om te vervangen.[/url]
|
25 nov 2008 23:18 |
|
|
bmc
|
Nogmaals bedankt voor jullie reacties, brengt mij weer een eind in de goede richting. Helemaal veilig en zeker is het nooit natuurlijk een 2ehands auto maar wil graag voorkomen dat ik een auto koop en binnen 10.000 Km de complete motor moet reviseren en direct 10.000 euro (de helft van aanschaf) kwijt ben, dat zou zonde zijn.
Ik ga alle tips op een rijtje zetten, inclusief dat speciale topic met overzicht van alle boxters en kooptips hier op't forum en dan kom ik er vast wel uit.
En over dat dakje, ik vind die hardtop van zeintec wel errug cool! Dus die komt er dan waarschijnlijk wel bij. Besproken in een ander topic hier op't forum.
Natuurlijk zijn tips nog altijd welkom, dus heb je nog een tip, dan hoor ik het graag.
Groetjes,
Martin Ottens
|
25 nov 2008 23:34 |
|
|
brian951
997 C4
ex 964C2
ex US 951Hengelo
|
Heb een hele tijd getwijfeld tussen een Boxster 2.5 en mn uiteindelijke 964.. een boxster daar pas ik met mn 1.90 helaas net niet fatsoenlijk in dus is afgevallen, geen spijt van hoor nu ik een mooie elfer rijd maar blijf de boxster wel een mooie auto vinden..
_________________________________________ Ride Hard, you can rest when you die
|
26 nov 2008 1:01 |
|
|
bmc
|
Euuuuhhh,, Ik ben zelf 1,98 meter maar heb wel een keer gereden in een boxster van een vriend van mij. Maar niet onverstandig om nog eens een paar proefritjes te maken.
Is er nog een beetje te spelen met de ruimte in een Boxster? bijvoorbeeld ander type (lager) stoel? of de stoelbevestiging in zijn geheel verder naar achteren plaatsen?
Groetjes,
Martin
|
26 nov 2008 10:00 |
|
|
Patrick
|
De stoelbevestiging naar achteren verplaatsen heeft geen zin. In de achterste stand zit de stoel al tegen de achterwand aan.
Een lager stoel zou misschien wel kunnen. Ik heb het idee dat de sportkuipjes een diepere zit hebben, maar deze zullen niet goedkoop zijn dus dat zou budgetaire problemen kunnen geven als je niet verder wil gaan dan 20 mille.
|
26 nov 2008 10:08 |
|
|
bmc
|
Ik ga gewoon proefrijden en kom er dan wel achter als het een beetje lekker zit en fatsoenlijk door het voorraam kan kijken.
Zat nog ff te speuren op autotrader:
Een 3.2S van '99 is zelfs mogelijk voor minder dan 20.000 euro, maar deze heeft wel een aanzienlijke Km Stand (180.000 Km!)
http://www.autotrader.nl/auto/kopen/Porsche/BOXSTER/2273070/algemeen.htm?sortering=PRIJS_OPLOPEND&merken=Porsche&modellen=Boxster&totPrijs=20000&paginaNummer=3&total=35&pos=28
Groetjes,
Martin Ottens
|
26 nov 2008 10:15 |
|
|
Patrick
|
En ook nog een hardtop erbij voor die prijs.
Onderhoudshistorie aanwezig, klinkt (te) aantrekkelijk voor die prijs.
Kijken, rijden, AKK.
Ik zou zeker eens met dichte kap als eerste voor een hoog verkeerslicht gaan staan bij de proefrit.
|
26 nov 2008 10:20 |
|
|
brian951
997 C4
ex 964C2
ex US 951Hengelo
|
Tis ook net welke zithouding je prettig vind.. ik heb mn rugleuning over t algemeen wat verder naar achteren staan dan de gemiddelde sterveling...maar ook al zou ik helemaal rechtop gaan zitten blijf ik met mn rechterbeen tegen de middenconsole botsen.. de opvolger (987) heeft wat meer ruimte, daarin zit ik wel prima..
_________________________________________ Ride Hard, you can rest when you die
|
26 nov 2008 12:22 |
|
|
R.M.Boosten
Zuid Limburg
|
Ik heb de stoel van de Boxster maximaal naar achteren zodat ik maximale ruimte heb, maar met mijn 1.85 schuur ik met mijn been langs het stuur tijdens het (ont)koppelen
Als je lang bent moet je dus zeker even testen of hij je wel past
_________________________________________ Mijn exen: Carrera 2 '90 | Carrera 3.2 '84 | 993 4S '96| 996.2 GT3 '03 | 986 S '01 | 996.1 '99 | 986 '97 |
|
26 nov 2008 12:35 |
|
|
Patrick
|
Ik ben 1,87 m maar heb daar geen last van omdat ik korte benen heb voor mijn lengte.
|
26 nov 2008 13:33 |
|
|
bmc
|
een tiptronic lost het probleem met schakelen ook op natuurlijk, heb je minder last met schakelen.
Ik ga gewoon ff passen, lijkt me de beste optie.
Groetjes,
Martin
|
26 nov 2008 14:57 |
|
|
roenkie
Boxster: ex 986-97, ex 986s-02.
Cayenne: ex 958-10, 9YA-18Dirksland
|
Let ook even op het cabrio-dak... Na een jaar of 10-12 zou dat aan vervanging toe kunnen zijn
_________________________________________ gang is alles, roak is power!
|
26 nov 2008 16:45 |
|
|
bmc
|
Maar wel 180.000 op de klok! Of is dit niet verontrustend? Of krijgen we nu weer hetzelfde verhaal, ligt eraan als dit snelweg kilometers zijn, als het onderhoud goed is geweest, wat allemaal al is vervangen etc.
Persoonlijk zou ik dan liever gaan voor een 2.7 uit '99 met ongeveer 100.000 op de klok. Is na 5 jaar met 125.000 op de klok (5.000 per jaar)ook weer beter te verkopen of in te ruilen.
Heb onderstaand lijstje van de porsche.nl site:
Jaarlijks Onderhoud EUR 165,00
Groot Onderhoud (elke 40.000 km) EUR 669,00
Klein Onderhoud (elke 20.000 km) EUR 435,00
Polyriem vervangen (elke 80.000 i.c.m. onderhoud) EUR 65,00
Bougie (elke 40.000 km i.c.m. onderhoud) EUR 125,00
Brandstoffilter (elke 80.000 km i.c.m. onderhoud) EUR 89,00
Remvloeistof (elke 2 jaar i.c.m. onderhoud) EUR 175,00
Remblokken voor (indien van toepassing) EUR 345,00
Remblokken voor (indien van toepassing)
Boxster S EUR 445,00
Dit zijn relatief allemaal lage bedragen, maar kan me voorstellen dat er ook onderdelen zijn die tussen de 150.000 en 200.000 vervangen moeten worden maar hier niet tussen staan. Of zou je echt als je bovenstaand schema aan houdt door kunnen gaan tot ver over de 200.000 Km? Mits de auto netjes behandeld is?
Hoeveel Km hebben de Boxster rijders hier van't forum eigenlijk op de teller staan? Als ik zo vrij mag zijn, dit te vragen.
Groetjes,
Martin Ottens
|
26 nov 2008 19:22 |
|
|
R.M.Boosten
Zuid Limburg
|
Ik denk dat de meesten tussen de 100.000 en 150.000 zullen zitten.
_________________________________________ Mijn exen: Carrera 2 '90 | Carrera 3.2 '84 | 993 4S '96| 996.2 GT3 '03 | 986 S '01 | 996.1 '99 | 986 '97 |
|
26 nov 2008 20:01 |
|
|
HV
3.2 cabrio 1987 marineblauwNijmegen
|
ik zou ook proberen t egaan voor 100.000 tot ca 140.000 km; is zeker reeel voor een auto die veelal niet heel veel KM's heeft gemaakt. Deze stand hoeft niet direct (zonder garanties) te betekenen dat er op korte termijn grote uitgaven te verwachten zijn.
Vraag (kan ook nu al) bij diverse specialsten eens na, wat de AKK bij hen inhoudt en wat het kost (loopt van 100-250, ik heb beide bedragen een keer betaald ). Daarbij is bijvoorbeeld een compressietest wel heel prettig (done ze niet allemaal); dit geeft een aardig beeld van de conditie van de motor (en indirect dus van hoe ermee is omgegaan). Goede AKK werkt stelselmatig zeker 60 aandachtspunten af (uitgangspunt is nl. Porsche's eigen uitgebreide auto-checklist).
|
26 nov 2008 21:16 |
|
|