Auteur |
Bericht |
passie42
Boxster 2.7 2001Utrecht
|
Hoi,
ik heb dus hetzelfde probleem.
Ik merkte bij de proefrit van mijn 2001 Boxster al onbelans met de originele velgen maar omdat ik andere wielen in gedachte had heb ik daar niet veel bij stil gestaan.
Maandag 10.30 mijn auto opgehaald en 11.00 stond ik al bij de bandenboer.
Alles zat er snel op maar toen ik ging rijden begon de auto boven de 110 te schudden en te schokken. En niet zo'n beetje ook!
Alles 2 keer gebalanceerd op 0, verschillende bandenspanning geprobeerd.... blijft gewoon prut. Ga morgen wel even bellen of dat uitwegen wat voor mij is.
Ik heb trouwens 19" 997 turbo replica velgen. Achter vind ik ze trouwens wel breed 295/30....kan dat kwaad? (voor 265/35)
gr. pascal
_________________________________________ To Lose Means Nothing. To Win Doesn't Mean Anything. To Improve, that's Everything.
|
19 nov 2008 1:16 |
|
|
jampie
Boxster S Spyder 550Turnhout Belgie
|
Pascal,
265 vooraan en 295 achteraan is te breed.
Ik heb even 235 voor en 265 achter in 19inch op mijn vorige Boxster S gehad (Carrera S wiel) maar dit deugde zelfs niet. Ook trillingen en schudden. Ik heb ze dan verkocht en geplaatst op een 996 en die had er geen problemen mee. (Velgen en banden (Dunlop) waren nieuw)
Volgens mij is 18 inch het maximum op een 986 om er nog van kunnen te genieten.
|
19 nov 2008 19:58 |
|
|
passie42
Boxster 2.7 2001Utrecht
|
tja, dat dacht ik wel....was wel 1800,- eur
nu dus keuze, origineel perfect rijdend, of "dikke" wielen en het trillen voor lief nemen..... weet het niet.... zou het op de lange duur kwaad kunnen voor de aandrijflijn?
gr passie
_________________________________________ To Lose Means Nothing. To Win Doesn't Mean Anything. To Improve, that's Everything.
|
19 nov 2008 22:53 |
|
|
Peter
Geen Boxster 981 S meer
|
En dat vind je een moeilijke keuze ??????
Gewoon doorrijden, rijdt prut maar staat wel stoer
|
19 nov 2008 23:07 |
|
|
passie42
Boxster 2.7 2001Utrecht
|
haha.....ik weet alleen niet of je dat meent of dat het sarcastisch bedoeld is
Anyway..... zoals ik nu denk blijf ik er gewoon mee rijden
Staat trouwens wel errug dik die 997 turbo velgen op een 986
_________________________________________ To Lose Means Nothing. To Win Doesn't Mean Anything. To Improve, that's Everything.
|
20 nov 2008 0:05 |
|
|
Peter
Geen Boxster 981 S meer
|
Je geeft zelf aan dat de wagen boven 110 trilt en zelfs schudt, de wagen blijft gewoon prut!!! Zijn je eigen woorden. Het lijkt me duidelijk dat je daar niet mee moet doorrijden, is zefls gevaarlijk. Je wilt toch een goed rijdende wagen en niet alleen maar een vet uiterlijk...
|
20 nov 2008 8:52 |
|
|
jampie
Boxster S Spyder 550Turnhout Belgie
|
Ik zou ze ook wegdoen, heb ik ook gedaan; goed voor een 997 of 987 maar deugd niet op een 986.
Vooraan 265 is zeker uit den boze.
225 of max 235, meer zou ik vooraan niet leggen.
Je gaat anders zeker constant last hebben van spoorvorming.
De wagen kan absoluut niet lekker meer rijden en dat is toch de bedoeling.
|
20 nov 2008 19:53 |
|
|
Paulus_986
Cayman 3.4S (2006) & Lotus Elise Mk2 Supercharged (2005)Uden
|
Gewoon teruggaan naar die bandenboer, 265/35 voor en 295/30 achter is echt een onverstandige keuze én advies! Als dat het advies is op een Boxster van 2001.... .....en dat het uberhaupt past en niet aanloopt....
Zoals anderen hier ook al aangegeven hebben, maximaal 225/35 of 235/35 voor en achter 265/30 R19. Dat is meer dan genoeg, en zelfs op een 997 of 987 is dat te breed voor op de vooras lijkt mij.
Dat uitwegen waar iemand anders het over had, dat zou eigenlijk toch helemaal niet nodig moeten zijn bij een Porsche. Mijn boxster is uit 1999 en heeft nog geen 100dkm gelopen, dan kan dat uitwegen toch niet al noodzakelijk zijn voor plezierig rijden zonder trillingen. Hij staat altijd op een vlakke ondergrond. Al moet ik zeggen dat het bij mij sinds een paar dagen wel minder (lees: best acceptabel) lijkt te zijn, sinds ik mijn hardtop gemonteerd heb (= een iets stijver chassis natuurlijk).
|
24 nov 2008 19:42 |
|
|
Paulus_986
Cayman 3.4S (2006) & Lotus Elise Mk2 Supercharged (2005)Uden
|
Heb je ook een foto van die velgen onder je boxster?
|
24 nov 2008 19:50 |
|
|
Anton
Boxster 2.5Utrecht
|
Mijn 1998 986 is uitgerust met originele 18" Turbo (993) velgen en dat betekent 265/35 banden achter. Rondom zit Continental Sportcontact 2 met N2 codering. Bij de eerste 10-20 km rijden zit er onbalans (achter) in bij zo'n 75 km/u maar het is na die tijd meestal weg. Maar op de snelweg zit er dan nog steeds iets van trillerij / resonantie achter. Niet echt hinderlijk, maar het zit er terwijl onze Passat 1.8T (15" velgen) werkelijk helemaal niets laat voelen bij snelweg gebruik...
Een juiste bandenspanning is mij belangrijk gebleken; de fabrieksadviezen doen het het beste; een hogere bandenspanning geeft meer trillerij. Idem voor goede schokdempers; er lekte er eentje en dat gaf op dat achterwiel trillerij. Vooral achteraf viel dit op omdat het effect verdwenen was na dus vervanging van de achterdempers. Ook de aanlegvlakken van de velgen / schijven dienen ROESTVRIJ te zijn; wordt meestal niet of onvoldoende opgeschuurd. En dan zit vervolgens het wiel licht scheef op de as...
Maar... (wat jij beschrijft en wat ik in geringe mate heb) is volgens mij geen onbalans in de velgen of wielen (dat is bij mij ook gecheckt trouwens door het PC). Het heeft naar mijn mening te maken met de GROOTTE van de wielen. Eigenresonantie wordt dan niet meer onder controle gehouden door de wielophanging / rubbers / dempers. Het gewicht, maar ook de krachten (momentwerking) door grotere diameter zijn te veel geworden. En omdat het gewicht van imitatievelgen vaak hoger ligt zal dat wel meer problemen geven. Niet het feit van imitatie op zich. Dat denk ik er van. Ook een harde rubber compound icm met lagere wanghoogte (35 ipv 50) geeft genadeloos elke oneffenheid door. En kan resonantie starten. Daarom doen die Pirelli's het wat beter; ze zijn ZACHTER.
Ik ben niet naar 17" gegaan, daar is het probleem niet erg genoeg voor en je mag wel IETS voelen in een sportwagen vind ik.
Naar aanleiding van ervaring met vervangen van de draagarmen van mijn oude Golf, waar de rubber lagers van waren gescheurd / versleten zou vervanging daarvan mogelijk het meeste effect sorteren in jouw situatie. Ook zouden de koppelstangetjes versleten kunnen zijn. Het is al zo'n 9 jaar oud immers.
Hoe dan ook; als je de definitieve oplossing hebt gevonden ben ik ZEER benieuwd.
_________________________________________ De motor van een sportwagen hoort in het midden te zitten
|
24 nov 2008 22:35 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Uitwegen is in bepaalde gevallen - zoals niet betrouwbaar aanvoelend weggedrag - zeker heel erg zinvol, weet ik uit ervaring.
Maar niet voor trilling, dus onbalans.
Hoe worden de wielen ingespannen op de balanceermachine, met de centreerconus aan de achterzijde, dus binnenzijde van de velg
Het gat voor de naafdop hoeft namelijk niet perfect centrisch te zitten, dus moet deze in principe nooit gebruikt worden
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
26 nov 2008 14:27 |
|
|
Paulus_986
Cayman 3.4S (2006) & Lotus Elise Mk2 Supercharged (2005)Uden
|
Eigenlijk altijd aan de voorzijde via het gat waar ook de naafdop in zit, en ik moet zeggen dat jouw verhaal wel klopt op dat gebied (heb er alleen nog niet zo over nagedacht). Maar ik heb de velgen nu origineel van Porsche, lijkt mij dat dit toch goed moet zijn en niet een dermate grote afwijking kan hebben dat ik dit ga voelen in mijn auto.
Om ook even op het verhaal van Anton terug te komen, uiteraard zijn de aanlegvlakken allemaal goed roestvrij gemaakt en helemaal vlak zonder vuil of iets dergelijks ertussen. We houden het er maar op dat een Porsche gewoon wat meer doorgeeft aan de bestuurder en dat dit inclusief een kleine trilling is bij bepaalde snelheden, ondanks dat ik dit bij mijn vorige auto niet had (Audi S3). Maar zoals gezegd, ik heb er de laatste tijd niet meer veel last van (lees: weinig) sinds de hardtop erop zit. Ook lijkt het wel of het geheel nu een beetje "gezet" is en daardoor wat beter aanvoelt. We doen het er maar mooi mee en misschien dat ik in het voorjaar naar een andere Porsche (Boxster S bijv. ) ga kijken, dan ben ik er misschien ook al van verlost.
|
27 nov 2008 21:43 |
|
|
maurice
Turbo S - 542pkFriesland
|
Het naafgat in het midden is niet om het wiel centrisch te krijgen zoals Paul al aangeeft. En wat denk je dat 0,05 mm afwijking aan de buitenkant met de balans zal doen....
Fijn voor de volgende eigenaar
_________________________________________ Factory original Porsche Special build Turbo S
|
29 nov 2008 0:46 |
|
|
passie42
Boxster 2.7 2001Utrecht
|
Ik schaam me diep, voor is nl 235/35.
Iig de auto rijd slecht, balanceren aan de wielen heeft qua trillen wel geholpen maar het schudden blijft. Ook ben ik er vrijdag achter gekomen dat ze achter aanlopen.
Ik ben terug geweegt naar de bandenboer en die heeft nu 265/35 (of 265/30 weetnie precies) bestelt en die gaan er maandag onder. hopelijk helpt het.
Ik heb in de korte tijd ook een hoop aan mijn auto verandert oa difuser, zeinvents, spoilertje op de klep, GT3 bumper en de velgen dan. Sideskirts zijn in bestelling.
Nu hou ik echt niet zo van Toyota Celica achtig " plastic fantastic" maar ik denk dat ik het mooi heb gedaan...
Zal vd week wel een paar pics plaatsen.
gr pascal
_________________________________________ To Lose Means Nothing. To Win Doesn't Mean Anything. To Improve, that's Everything.
|
14 dec 2008 0:53 |
|
|
Marcel
993 Targa, Q7 3.0TDI, Beetle Cabrio, , 600 XR, HD Street Glide Glide Special, Oud Huijzer 616Uden
|
_________________________________________ Yesterday is history, Tomorrow a mystery,Today is a present
|
14 dec 2008 11:44 |
|
|
Paulus_986
Cayman 3.4S (2006) & Lotus Elise Mk2 Supercharged (2005)Uden
|
Aangezien ik al zoveel verschillende velgen had geprobeerd op mijn auto was ik al tot de conclusie gekomen dat het niet aan de velgen alleen ligt, maar ook deels aan de auto (wat dat is, weet ik dus nog niet). Ik heb zo'n set als eens vaker nieuw verkocht (voordat ik mijn Boxster had), en die klant was er erg tevreden over. Maar op mijn Boxster is het om een of andere reden gewoon 3x niks en blijft het erg trillen bij hogere snelheden.
Vandaar dat ik ze gewoon verkocht heb als weinig gebruikte demo-set. Blijkbaar is het op die klant zijn Porsche wel gewoon in orde, anders had hij ze ook terug mogen brengen (was ook zo afgesproken), want ik kan ze net zo makkelijk retour leverancier doen. Maar als ik ze kan verkopen gaat dat natuurlijk voorop... Enige nuance is dus wel op zijn plaats, en hoop dat het zo duidelijk is!
P.s. mooie 993 Targa heb je! En ook uit Uden....?
|
17 dec 2008 22:52 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Mss toch 'ns je Boxster laten meten bij 'n carroserie bedrijf dat verstand heeft van Porsche's
_________________________________________ In the Dutch mountains ...
|
17 dec 2008 23:25 |
|
|
Paul II
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning)
(BMW E46 M3: TOP)
|
Kan je vertellen dat van mijn originele Porsche Hohlspeich velgen 1 wiel niet trillingvrij te krijgen was via balanceren. De bandenfirma wist het niet meer.
Mee naar Wheeltrim in Nijkerk om de velg te laten corrigeren. De man bij de ontvangst had met zijn simpele testopstelling - een verticale as waar over het wiel en centreren met een losse conus met een micrometerklok - al snel de juiste conclusie: het naafdop gat heeft een kleine afwijking, maar het naaf/centreer gat niet. Op een ander apparaat werd dit binnen 5 minuten bevestigd
Vervolgens balanceren via het 'juiste' gat en probleem opgelost
_________________________________________ Porsche-Fahrer: eine Gemeinschaft anspruchsvoller Individualisten - Ferry Porsche
|
18 dec 2008 13:53 |
|
|