Momenteel een nieuwsgierige Richard (Tjaptjoi) in hartje Valkenburg achter de laptop om de vorderingen aan zijn 3.2 Carrera te gaan zien. Zijn Porsche blijft een nachtje hier om te genieten van de PF poetsaanbieding.
Nou, laten we niet te lang wachten met de foto’s die ik vandaag heb gemaakt. Het zijn er niet zo veel deze keer, de tijd had ik hard nodig aangezien Richard morgen nog een stukje moet sturen en ik de auto op een redelijk tijdstip wil afleveren.
Porsche 3.2 Carrera van bijna 25 jaar oud. Mooie klassieke wagen, dat hoef ik hier niet uit te leggen, in een wel erg aparte maar uitermate chique kleur. Het staat hem zeer goed ! De wagen is bij aflevering gepoetst dus er zat zeker wel glans op (…en een hoop waxresten), maar ik miste diepe reflectie en een mooie afwerking.
We kunnen dit wel enigszins zien op onderstaande foto’s die ik bij aankosmt heb genomen:
Allereerst aan de wielen / wielkuipen / instap / sponningen en naden begonnen.
De wielen mogen zoals gewoonlijk een 5 minuten weken in een zuurvrije velgenreiniger. De APC doet intussen zijn werk in de wielkuipen en de citrus ontvetter in de naden en de sponningen.
De binnenkant, ook al is deze standaard donker, wordt zeker niet overgeslagen:
….....en maar goed ook, er was genoeg voor iedereen
Na de grondige wasbeurt was het tijd om de auto te drogen en naar binnen te rijden. Tot dus verre het verwijderen van de alledaagse vervuiling. Aansluitend werd het tijd om het hardnekkige vuil zoals teerspetters, roetstoffen en boomhars te verwijderen.
Zoals we kunnen zien met succes. Vooral op de horizontale delen veel boomhars / sappen en de bekende hardnekkige verontreiniging op de achterkant en bij de dorpels:
Aansluitend worden de poriën van de lak gereinigd met een cleaner. Alle fillers en oude resten wax zijn nu volledig verwijderd. Pas na deze stappen kunnen we een goed beeld schetsen van de laklaag en zijn defecten.
We zijn redelijk wat swirls (poetskringen) en veel dieper gelegen krasjes (RDS). Gezien zijn leeftijd natuurlijk helemaal niet gek. Voordat het correctiewerk begint is het heel belangrijk om de complete lak te meten. Met het oog zie je immers niet altijd of delen herspoten zijn, hoe dik de lak precies is en of er eventueel plamuur onder zit. Belangrijk om te weten als je met polijsten een percentage aan blanke laklaag gaat wegnemen. Goed meetwerk brengt de lak in kaart en zo kan er met zekerheid en professionaliteit gewerkt worden.
In het algemeen meten we gezonde waardes:
De neus van de auto is herspoten, dat valt duidelijk te zien aan de lakdikte:
Al met al zijn de swirls en de oppervlakkige microkrasjes er goed uit gegaan:
Wel zien we nog enkele dieper gelegen krasjes in de blanke laklaag. Deze zitten te diep om ‘veilig’eruit te halen. Daarnaast hou je dan een te laag percentage aan blanke lak over, iets wat natuurlijk niet bevorderend is voor de sterkte en krasbestendigheid van de lak.
Door het polijstwerk is tevens de oxidatielaag van de lak gehaald. De lak wint hiermee aan scherpte en de voedende oliën die zijn toegevoegd brengt die diepe glans weer naar voren:
Wat betreft het lakwerk, morgen verder met de cleanser, pré wax en de uiteindelijke kers op de taart, de waxlaag.
Het interieur schiet ook al goed op. Om te beginnen de matten eruit gehaald en eens goed (bijna een uur) met de stofzuiger aan de slag geweest. De bekleding oogde in eerste instantie redelijk schoon, maar de extractiemachine liet toch de nodige vervuiling zien:
Tot zo ver vandaag…….morgen de afwerking zowel qua interieur als exterieur / wielen, en hopelijk is het weer ons dan gunstig gezind voor wat after foto’s !
Tot morgen Richard