Auteur |
Bericht |
pommeke0031
3.2Utrecht
|
chiptuning 3.2 zin of onzin?
Is chiptuning voor de oudere 911-jes (sc-tjes en 3.2tjes) nu wel of niet interessant? De ene specialist roept dat een ander uitlaat systeem veel meer zin heeft. De andere is voorstander van een andere chip en open filter. Wat is nu wijsheid? (behalve dat het hoe dan ook flink in de papieren gaat lopen wat meer pk-tjes uit een auto te halen?)
Heeft iemand hier ervaring mee?
Pommeke
|
28 nov 2008 12:56 |
|
|
cabrio wim
|
Heb al een gechipte kast liggen voor onder de bestuurder stoel, en ander filter heb ik ook al.
Dus straks nog een ander uitlaat systeem zonder kat, en we zien dan wel.
Dus nu nog geen ervaring.
|
28 nov 2008 13:09 |
|
|
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
een sc heeft geen chip.
verder leren: google steve wong chip.
_________________________________________ oud is beter
|
28 nov 2008 14:06 |
|
|
$TEEF
Ex 964 c2c, 993c2, 3.2, 356 speedster, 3.2 cabrio en 944 racert
|
alleen chippen niet zo veel effect, kan alleen het karakter iets verleggen, meer middengebied, kost iets in de top maar trekt wel beter..
in combinatie met meer lucht en ander uitlaatsysteem kan je er wel iets meer uit halen maar denk dan niet aan grote vermogenswinsten en dag en nacht verschillen...
als je dat wil, gewoon een turbo kopen !
|
30 nov 2008 18:01 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
aan een SC valt zo-ie-zo niks te chippen...
Een gescheiden uitlaatsysteem (zoals standaard t/m 73) op een SC of 3.2 levert weldegelijk een duidelijk merkbaar verschil op (tussen de 20 en 25pk)
Dat is dus NIET alleen een einddempertje
Een open luchtfilter doet niks...
Als je wilt chippen (bv. nadat je een ander uitlaatsysteem hebt gemonteerd) laat het dan op een rollenbank doen
Aan een "off the shelf" chip van een of andere chip-tuner heb je geen
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
30 nov 2008 18:14 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
Als je denkt dat topsnelheid belangrijk is, heb je het concept sportauto nog niet helemaal begrepen
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
30 nov 2008 20:12 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Als je in een keten iets wilt verbeteren, kun je je het beste richten op de zwakste schakel.
Ik heb ooit begrepen dat dat bij de 3.2 de ademhaling is (primair de aanzuiging van lucht, 2e instantie flow door uitlaat naar buiten). Als daar de primaire beperkingen zitten heeft het aanpassen van de Motronic niet zo veel zin.
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
01 dec 2008 12:02 |
|
|
MH
Peize
|
Een SC heeft inderdaad geen chip.
De 3.2 wel..... en het resultaat is behoorlijk, gezien de kleine prijs !
De PK's wordt 10% meer (boven in het toerengebied merkbaar), maar ook het koppel (trekkracht) wordt 10% meer.
Dat laatste is juist op de 80km weggetjes en bij de stoplichten merkbaar.
Tevens wordt het verbruik ook gunstiger bij bv 100km/h constant.
De motorkap hoeft niet eens open, voor deze DME-modificatie. Laat staan dat de motor zelf uitelkaar hoeft (denk aan dure arbeidsuren).
Sportuitlaten en sportkats zijn ook leverbaar.
Tevens een andere LMM (luchtmassameter) met hittedraad is leverbaar, of een clinder-vergroting naar 3.4 Maar dit laatst genoemde is zeer prijzig.
Kortom, antwoord op de eerste vraag:
Ja wel degelijk zin. Je moet het ook zien als een update van je computer.
Mod by horn - zoals Michael hieronder terecht zegt 'het ruikt hier naar commercie'. Wat mij betreft op het randje daar het wel een antwoord op de topicvraag in zich heeft. Maar toch wel een
_________________________________________ MH Porsche Specialist Peize
|
01 dec 2008 18:32 |
|
|
michael
Ex 911 [930] turbo, ex 356 speedster replikaReuver
|
Het ruikt hier naar commercie...
Daar wil ik wel eens een rollenbankuitdraai van zien dan. Volgens mij zit dat "verschil" gewoon tussen de oren. Kan me nog een test herinneren in 1 van de Porschebladen, er was er geen enkele bij die de beloofde pk's haalde, en sommigen hadden zelfs minder vermogen na het chippen. Een vermogenswinst van 20 à 30 pk met een chip bij een motor van 20+ jaar oud, ongereviseerd, en 200+k op de teller, nee.......
_________________________________________ 911 turbo, the boosted beast.
mhaschreurs.hyves.nl
Laatst bijgewerkt door michael op 02 dec 2008 13:52, in totaal 1 keer bewerkt.
|
01 dec 2008 22:07 |
|
|
jeroenoop
ex944 1986 ex911 sc 1983 ex996 1998 ex 996turbo 2001 nu panamera turbo S 2011
|
Ik vind dat je zo;n oud motorblok niet meer moet gaan belasten , dan dat hij origineel (af fabriek) aankan .
Volgens mij rijdt je de boel dan vrij snel kapot .
Met een goede revisie win jij voor mijn gevoel (ervaring) al 20 pk.
Als hij nog niet gereviseerd is dus he .
Voor het echte pk geweld kom je toch uit bij een turbo.
Mischien kan michael ONS uitleggen wat er gebeurd , als je het gas intrapt bij een 930 .
_________________________________________ porsche is een virus,maar je voelt je beter.
|
01 dec 2008 22:53 |
|
|
Jeroen914
foxtrot / oscar
|
De basis van de SC en 3.2 motor zijn het zelfde als van een 3.3 turbo, dus dat kan nog wel wat geweld verdragen...
_________________________________________ W W W . 9 G E A R . N L
|
02 dec 2008 1:22 |
|
|
jeroenoop
ex944 1986 ex911 sc 1983 ex996 1998 ex 996turbo 2001 nu panamera turbo S 2011
|
Dat vind ik voor jou wel een (bijna te ) nette manier om dat mij duidelijk te maken . Waarvoor dank .
_________________________________________ porsche is een virus,maar je voelt je beter.
|
02 dec 2008 1:37 |
|
|
michael
Ex 911 [930] turbo, ex 356 speedster replikaReuver
|
Bij een lichtelijk getunede motor? Warpspeed vanaf 2700 toeren.
_________________________________________ 911 turbo, the boosted beast.
mhaschreurs.hyves.nl
|
02 dec 2008 13:56 |
|
|
esgigt
EX-968 #1201 productie 1994Rotterdam
|
Het lijkt mij dat de acceleratie van 100 naar 0 belangrijker is dan die van 0 naar 100... tenminste, dat vertellen racers mij altijd.
Je kunt beter eerst remmen en onderstel nakijken en waar nodig verbeteren.
_________________________________________ Je voelt je lekkerder in een Peu... Porsche!
|
04 dec 2008 12:28 |
|
|
MarkS
ex 991.2 Carrera GTS (2018)
ex 993 turbo (1998)
ex 993 Carrera 2 (1994)
ex 3.2 Carrera (1986)
|
Dus als ik het goed begrijp zo'n 9Pk en 20Nm "winst" ten opzichte van de oorspronkelijke (of gereviseerde) standaard motor. Dat vind ik geen schokkende waardes.
_________________________________________ Porsche, there is no substitute!
|
14 dec 2008 0:28 |
|
|
axe
|
Re: chiptuning 3.2 zin of onzin?
Sorry voor het ophalen van een oude topic... Maar over dat chippen, spreken we dan over dit? http://shop.fvd.de/de/en/Porsche-0/911- ... 84-89.htmlHeeft iemand hier ervaring mee?
|
13 aug 2009 20:43 |
|
|
MarkS
ex 991.2 Carrera GTS (2018)
ex 993 turbo (1998)
ex 993 Carrera 2 (1994)
ex 3.2 Carrera (1986)
|
Re: chiptuning 3.2 zin of onzin?
De chip (aangepaste DME) is daar onderdeel (ter optimalisatie) van een totaal pakket dat bestaat uit meerdere onderdelen die worden aangepast. De vermogenswinst blijft (ook daar) beperkt. Even ervan uitgaande dat je 3.2 Carrera van 20 jaar oud nog steeds de originele 231PK levert. Ik heb wel eens met een 3.2 gereden die zo'n pakket erop had zitten. Ik kon het verschil (met mijn eigen standaard 3.2 van toen) eigenlijk nauwelijks merken. Voor mij niet het geld waard dus.
Deze discussie is eigenlijk voor alle niet-turbo modellen al eens gevoerd. Deze vormen van "tuning" leveren meestal maar (zeer) beperkte vermogenswinst en de vraag is of je je geld bij een auto van 15 jaar of ouder niet beter ergens anders aan kunt besteden. Je kunt er altijd nog een compressor (of turbo) op laten zetten maar ik zou dan toch voor een echte (turbo) gaan.
_________________________________________ Porsche, there is no substitute!
|
13 aug 2009 21:39 |
|
|
Diablo
Porsche 911 3.2
Heusden - Zolder
Belgie (Limburg)
|
Re: chiptuning 3.2 zin of onzin?
Hoe jullie het allemaal ervaren weet ik niet maar .... ik heb op mijn 3.2 uit '86 - Andere chip - K&N Luchtfiler (Trompet ) met carterventilatie (zelf gefixt) - Laatste Pot (banaan in RVS) dubbele pot - Open zijpot (op de plaats waar de meeste hun KAT hebben) - Een hele zware VOET Maat 44 En ik kan je alleen zeggen dat die sneller gaat en +- 500 toeren meer gaat , hoeveel PK of Koppel ik nu meer heb kan ik helaas niet zeggen daar die nog niet op testbank geweest is !
_________________________________________ Damm Girl , You Look So Good It Hurts !! Wie veel weet en niet vergeet WEET !!
|
13 aug 2009 21:46 |
|
|
Richard
ex 911 3.2 carrera "84,
ex Boxster 986,
ex996 cabrio c4
ex 996 4SLeiderdorp
|
Re: chiptuning 3.2 zin of onzin?
aan je album te zien heb je ook een complete ombouw of niet ?
|
13 aug 2009 21:51 |
|
|
Diablo
Porsche 911 3.2
Heusden - Zolder
Belgie (Limburg)
|
Re: chiptuning 3.2 zin of onzin?
Ik heb die omgebouwd naar 964 , motor is onveranderd (3.2)
_________________________________________ Damm Girl , You Look So Good It Hurts !! Wie veel weet en niet vergeet WEET !!
|
13 aug 2009 22:04 |
|
|
Richard
ex 911 3.2 carrera "84,
ex Boxster 986,
ex996 cabrio c4
ex 996 4SLeiderdorp
|
Re: chiptuning 3.2 zin of onzin?
dat ontbrak nog aan je lijstje
|
13 aug 2009 22:06 |
|
|
Diablo
Porsche 911 3.2
Heusden - Zolder
Belgie (Limburg)
|
Re: chiptuning 3.2 zin of onzin?
Hoi Richard , snap ik ff niet verklaar je eens nader ? aan welk lijstje ?
_________________________________________ Damm Girl , You Look So Good It Hurts !! Wie veel weet en niet vergeet WEET !!
|
13 aug 2009 22:13 |
|
|
Richard
ex 911 3.2 carrera "84,
ex Boxster 986,
ex996 cabrio c4
ex 996 4SLeiderdorp
|
Re: chiptuning 3.2 zin of onzin?
in je lijst boven mijn post wat je hebt gedaan aan jou porsche
|
13 aug 2009 22:16 |
|
|
axe
|
Re: chiptuning 3.2 zin of onzin?
dus dit is meer zijn geld waard? http://shop.fvd.de/de/en/Porsche-0/911- ... -85mm.htmlMooi geluidje + extra vermogen (al dan niet spectaculair)... Groot verschil kwa geluid?
|
13 aug 2009 22:21 |
|
|
Diablo
Porsche 911 3.2
Heusden - Zolder
Belgie (Limburg)
|
Re: chiptuning 3.2 zin of onzin?
Je bedoeld motor ook vervangen ? nee doe ik liever niet , heb totaal geen problemen met motor , gaat snel genoeg en binnen 2 jaar word die old-timer ik zou niet willen dat ik daar dan problemen mee krijg , ivm wegenbelasting, ik betaal mom. 920€ per jaar ga zomaar ff +- 40€ worden,
_________________________________________ Damm Girl , You Look So Good It Hurts !! Wie veel weet en niet vergeet WEET !!
|
13 aug 2009 22:26 |
|
|